Z-buffering (معرفی توسط آقای سعید مظفری)
به طور معمول، حافظه گرافیکی رنگ های مربوط به هر پیکسل را در خود ذخیره می کند . اما با استفاده از Z-Buffering حافظه کارت گرافیک با ذخیره کردن موقعیت ها در محور Zها (عمق تصویر) سرعت پردازش کردن تصاویر را در زمانی که کارت گرافیک در حال شناختن و تعبیه کردن مکان اشیا (Object) صفحه یا به عبارت واضح تر در حال شناختن موقعیت آنها نسبت به هم و چگونگی پشت هم قرار گرفتن اشیا است، بیشتر می کند و بر عکس در صورتی که از Z-Buffering استفاده نشود محاسبات زیادی برای پیدا کردن موقعیت دقیق و درست اشیا و طرز قرار گرفتشان نسبت به یکدیگر صرف کند.
OpenGL (معرفی توسط آقای سعید مظفری)
OpenGL یک رابط برنامه نویسی (API) است که بازی ها با استفاده از این زبان دستورات خود را برای کارت گرافیک ارسال می کنند و درایور این دستورات را به دستورالعمل های قابل فهم برای پردازشگر گرافیکی تبدیل می کند . در کل بازی هایی که با استفاده از API های مشخص مانند OpenGL نوشته شده باشند نیازی به درایور های خاص برای اجرای آن ها روی اکثر کارت های گرافیک نیست. OpenGL 4.2 آخرین نسخه ارائه شده از این زبان برنامه نویسی است که مدتی قبل معرفی گردید. این زبان برنامه نویسی جهت بهینه سازی عملکرد کارت های گرافیکی ساخت AMD مورد استفاده قرار می گیرد.
Stable
به معنی پایدار و ثابت و در دنیای کامپیوتر واژه ای آشنا برای اورکلاکرها است. همانطور که مطلع هستید، مهمترین اصل در اورکلاک، پایدار نگاه داشتن سیستم پس از اعمال تغییرات در تنظیمات پردازنده، حافظه یا کارت گرافیک است. همچنین شرط اصلی ثبت رکوردهای جهانی، پایدار بودن سیستم پس از اورکلاک در نرم افزارهای تست مختلف است. عدم پایداری در دو حالت بوحود می آید:
1- عدم پایداری هنگام اعمال تغییرات
2- عدم پایداری هنگام انجام تست
از عمده دلایل عدم پایداری می توان به، عدم تناسب قطعات با تنظیمات اعمال شده (کمبود ولتاژ، کمبود توان تولیدی در مقابل توان مورد نیاز، مناسب نبودن قطعه جهت اورکلاک)، تولید حرارت بیش از حد مجاز (در صورتی که از خنک کننده مناسب استفاده نشود) و اختلال بین قطعات (عدم انتخاب صحیح قطعات با توجه به مشخصات درج شده روی هر محصول) اشاره کرد.
لینک هفته های گذشته
ممنون از سعید عزیز و حسام جان
ممنونم حسام جان عزیز !