وقوع اختلال در خدمات بانکی شش بانک بزرگ ایران، خرید با کارت را غیرممکن کرد. دستگاههای دولتی این بحران فنی گسترده را ناشی از حمله سایبری به سامانههای کارتمحور تعدادی از بانکهای بزرگ میدانند.
بر اساس گزارشهای بهدستآمده، وقوع یک حمله سایبری به زیرساختهای بانکی موجب از کار افتادن موقت عابربانکها و اختلال جدی در خدمات کارتخوانهای فروشگاهی شد. در این حادثه، بانکهای ملی، صادرات، توسعه صادرات، ملت، کشاورزی و تجارت بیشترین تأثیر را پذیرفتند و میلیونها شهروند در انجام تراکنشهای روزمزه با مشکل مواجه شدند.
کاربران همچنین گزارش میدهند نرمافزار بانکی بانک ملت با اختلال گسترده مواجه شده است و امکان ورود به بخشهای مختلف از جمله نمایش بخش تسهیلات و غیره را به آنها نمیدهد. علاوهبرآن، مشتریان بانکهای دیگر در انتقال به وجه به حساب بانک ملت با خطای انتقال وجه به بانک مقصد (بانک ملت) روبهرو میشوند.
از طرفی، با توجه به ابعاد گسترده این حمله سایبری، سخنگوی صنف جایگاههای سوخت از مردم درخواست کرد تا زمان عادی شدن شرایط شبکه بانکی، برای سوختگیری پول نقد به همراه داشته باشند. به بیان دقیقتر، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور، ضمن اشاره به معضلات پیشآمده در شبکه بانکی اعلام کرد که به علت این اختلالها، احتمال عدم موفقیت پرداختهای الکترونیکی از طریق کارتخوانهای جایگاههای سوخت بسیار بالا است.

بیانیه شرکت خدمات انفورماتیک و تأیید حمله سایبری
شرکت خدمات انفورماتیک با صدور بیانیهای رسمی، علت این اختلال گسترده را نفوذ هکرها به سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت اعلام کرد. طبق این گزارش، مراجع ذیربط برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و حفاظت از داراییهای مشتریان، ناچار شدند ارائه خدمات مبتنی بر کارت را بهصورت موقت از دسترس خارج کنند.
اگرچه با مهار این نفوذ، خدمات بانکها به تدریج در حال بازگشت به شرایط عادی است؛ اما این رویداد بار دیگر ضعفهای عمیق امنیتی در زیرساختهای پرداخت الکترونیک کشور را آشکار کرد. کارشناسان امنیتی هشدار دادهاند که تکرار چنین حوادثی، امنیت روانی جامعه را هدف قرار میدهد و لزوم نظارت دقیقتر پدافند غیرعامل بر تبادلات مالی را دوچندان میکند.

دستور ویژه ستار هاشمی برای عدم قطع خدمات مشترکان
در پی فلج شدن سیستمهای پرداختی که عملاً امکان پرداخت آنلاین قبوض را برای مردم ناممکن کرده بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتخاذ تدابیر حمایتی خبر داد. ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس تأکید کرد: «به دلیل تداوم اختلال در شبکه بانکی کشور، خدمات مشترکان تلفن همراه و ثابت به علت پرداخت نکردن قبوض قطع نخواهد شد.»
بر اساس دستور صادر شده، هماهنگیهای لازم با تمامی اپراتورهای تلفن همراه و ثابت صورت گرفته است تا زمان بازگشت زیرساختهای مالی به وضعیت عادی، هیچگونه قطعی خطوط به دلیل عدم پرداخت قبوض صورت نگیرد. این تصمیم با هدف کاهش فشار روانی و مالی بر شهروندان در شرایط اضطراری فعلی اتخاذ شده است.








دیدگاهتان را بنویسید