مشکلات مربوط به کارتهای گرافیک GeForce RTX 5090 انویدیا همچنان ادامه دارد. تازهترین گزارش از انفجار کامل کانکتور 16 پین این کارت حکایت دارد. همچنین در اتفاق مشابه دیگر سافایر درخواست تعویض RX 9070 XT NITRO+ با کانکتور سوخته را رد کرد.
مشکلات کانکتور 16 پین انویدیا همچنان ادامه دارد، جدیدترین مورد بدترین آسیب ثبت شده تا امروز را نشان میدهد
از زمان عرضه سری RTX 40، کانکتور 16 پین عامل خرابی تعداد زیادی از کارتهای گرافیک بوده است. بیشتر این موارد به مدلهای رده بالایی مانند RTX 4090 و RTX 5090 مربوط میشود که مصرف انرژی بالایی در محدوده 450 تا 600 وات دارند. با این حال نمونههای مشابهی نیز در کارتهای RX 9070 XT شرکت AMD که از همین کانکتور استفاده میکنند مشاهده شده است. این موضوع با توجه به مصرف انرژی پایینتر این کارتها نسبت به محصولات انویدیا نشان میدهد که مشکل ریشهای این کانکتور هنوز برطرف نشده است.
در سالهای اخیر استانداردهای جدیدی برای کانکتور 16 پین با هدف افزایش ایمنی معرفی شدند که از جمله آنها میتوان به 12V 2×6 و پاورهای سازگار با استاندارد ATX 3.1 اشاره کرد. این محصولات قابلیتهای ایمنی متعددی ارائه میدهند. تولیدکنندگان پاور، کارت گرافیک و کابل نیز محصولات جدیدی عرضه کردهاند اما هیچکدام نتوانستهاند این مشکل را به طور کامل برطرف کنند. تنها چندی پیش نیز کابل 16 پین 50 دلاری ایسوس دچار سوختگی شد.

جدیدترین حادثه در ویتنام رخ داده است. یک مرکز تعمیر کارت گرافیک با نام quyle.gpufix دو کارت RTX 5090 را برای تعمیر دریافت کرد. اولین کارت گرافیک قبلاً دستکاری شده بود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند قطع برق و شناسایی نشدن صحیح گرافیک شده بود. حتی یکی از تراشههای حافظه VRAM آن نیز وجود نداشت. با این حال تعمیرکاران موفق شدند این کارت را به وضعیت عادی بازگردانند.
اما وضعیت دومین RTX 5090 به مراتب وخیمتر بود. در این کارت کانکتور 16 پین به طور کامل منفجر شده بود. شدت انفجار به اندازهای بود که هیچ اثری از کانکتور فیزیکی باقی نمانده است. بخش مربوط به کانکتور روی برد مدار چاپی یا PCB نیز آسیب شدیدی دیده است. همچنین گزارش شده که این آسیب به خود پردازنده گرافیکی و تراشههای حافظه VRAM نیز سرایت کرده و آنها را کاملاً از کار انداخته است.

اطلاعاتی درباره سیستم یا قطعاتی که این کارت در آن مورد استفاده قرار گرفته منتشر نشده است اما تصاویر نشان میدهند که حتی لایههای مسی PCB نیز قابل مشاهده هستند. این موضوع نشان میدهد شدت سوختگی و آسیبدیدگی بسیار فراتر از نمونههایی است که تاکنون مشاهده شدهاند.
این حادثه بار دیگر نشان میدهد که RTX 5090 و سایر کارتهای گرافیک ردهبالای مجهز به کانکتور 16 پین همچنان در معرض خطر سوختن، ذوب شدن و حتی انفجار قرار دارند. در حال حاضر راهکار قطعی برای رفع این مشکل وجود ندارد. البته در بسیاری از موارد شرکتها کارت معیوب را تعویض میکنند اما بسته به منطقه جغرافیایی و فروشنده دریافت کارت جایگزین همیشه ساده نیست.

در تازهترین موارد نیز رسانه فناوری Club386 و دنیل اوون که از یوتیوبرهای شناخته شده حوزه سختافزار به شمار میرود اعلام کردند که کارتهای RTX 5090 Founders Edition آنها نیز دچار سوختگی شدهاند. در هر دو مورد کانکتور 16 پین بار دیگر عامل اصلی این خرابی معرفی شد. همچنین راهنماهایی برای نصب صحیح کابلهای 16 پین منتشر شده است اما به نظر میرسد حتی رعایت نکات نصب نیز تضمینی برای جلوگیری کامل از بروز این مشکل نیست.








دیدگاهتان را بنویسید