بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

مقدمه:

هیچ چیز لذت بخش تر از سرعت بالای درایو ذخیره سازی نیست. سالهاست پاور یوزرها، رندرکاران، کاربران حرفه ای و تولید کنندگان محتوی، به لطف وجود قطعه ای به نام SSD، می‌توانند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند. بیراه نیست اگر ادعا کنیم، لذت تجربه سرعت سیستم‌های امروزی، به خاطر وجود حافظه‌های اس اس دی است که به طور محسوسی سرعت خواندن و نوشتن را افزایش داده اند. در حال حاضر، سریعترین اس اس دی‌های دنیا مبتنی بر استاندارد PCIe Gen.4 x4 ساخته می‌شوند و سرعتی بالغ بر 7000MB/s دارند.

اس اس دی‌های High End گیگابایت، همواره بهترین و به روزترین فن آوری‌های دنیا را عرضه می‌کنند و امروز مفتخریم، یکی از سریعترین حافظه‌های اس اس دی دنیا را در لابراتور سخت افزار بررسی کنیم. حافظه اس اس دی گیگابایت مدل AORUS Gen4 7000s 1TB در صدر قدرتمند ترین راهکارهای ذخیره سازی این برند قرار دارد، و با دو ظرفیت حافظه 1 و 2 ترابایتی عرضه شده است.

امروز مدل 1 ترابایتی این SSD را بررسی خواهیم کرد و امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

کنترلر Phison PS5018-E18

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

وجود اس اس دی‌های مبتنی بر درگاه PCIe Gen.4 را مدیون AMD و پلتفرم X570 هستیم. از آنجایی که شرکت AMD اولین شرکتی بود که از استاندارد PCIe Gen.4 در مادربرد‌های Mainstream خود استفاده کرد، نیازمند وجود نوع جدیدی از حافظه‌های ذخیره سازی بود که بتواند پتانسیل این پهنای باند وسیع را به الفعل تبدیل کند. از اینرو ماه‌ها پیش از عرضه رسمی‌مادربرد‌های X570، بر روی ساخت کنترلر SSD مبتنی بر استاندارد PCIe Gen.4 سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری در شرکت Phison انجام شد و حاصل آن تولد کنترلر E-16، اولین کنترلر مبتنی بر استاندارد PCIe Gen.4 در جهان بود. تقریبا در طی دو سال، اس اس دی‌های زیادی مبتنی بر این کنترلر ساخته و وارد بازار شدند. اما کم کم سرعتی که این کنترلر ارائه می‌کرد، توسط رقبا به چالش کشیده شد. شرکت فایسن تقریبا یک سال و نیم بعد، کنترلر جدید دیگری را عرضه کرد که، هم اکنون می‌توان گفت قدرتمند ترین کنترلر اس اس دی در جهان است.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

کنترلر E18 شرکت فایسن در نوامبر 2020 معرفی شد و اولین حافظه‌های SSD مبتنی بر آن از سال 2021 وارد بازار شدند. این کنترلر مدل تکامل یافته و پر سرعت تری نسبت به E16 است و هم اکنون یکی از پرچمداران کنترلرهای PCIe Gen.4 x4 در جهان به شمار می‌رود.

به طور خلاصه، سرعتی که کنترلر E18 ارائه می‌کند، تا (UP To) بیش از 7400MB/s برای خواندن و 7000MB/s برای نوشتن ترتیبی است و سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن حدود 1 میلیون IOPS است. البته رسیدن به این سرعت‌ها بستگی به طراحی مدار، حجم SSD، نوع و ترکیب کامپوننت‌های به کار رفته در SSD خواهد داشت. این ارقام، سقف قدرت این کنترلر است و به طبع، هر سازنده ی SSD که از این کنترلر  استفاده کند، می‌تواند بنا بر نیاز بازار آن را مطابق با کلاس محصول خود در سرعت‌های مختلفی به کار گیرد.

اس اس دی که امروز بررسی خواهیم کرد مجهز به کنترلر قدرتمند E18 فایسن است، که شرکت گیگابایت آن را به همراه حافظه‌های فلش TLC 3D NAND شرکت مایکرون و حافظه شرکت اس_کی_های_نیکس Sk hynix در نقش کش DDR4 تحت عنوان AORUS Gen4 7000s عرضه کرده است.

معرفی محصول و مشخصات فنی:

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

حافظه اس اس دی AORUS Gen4 7000s گیگابایت در دو حجم 1 و 2 ترابایتی عرضه شده است که اس اس دی مورد بررسی ما از نوع 1 ترابایتی است. طبق اعلام گیگابایت، طول عمر نوشتاری اس اس دی مدل 1 ترابایتی برابر 700 ترابایت است. این میزان طول عمر بسیار بالا و برای حجم 1 ترابایت کاملا قابل قبول است. اگر به طور متوسط یک کاربر سالانه 40 ترابایت نوشتار بر روی این اس اس دی داشته باشد، تقریبا در تئوری 17.5 سال طول می‌کشد تا عمر حافظه‌های NAND آن به پایان برسد.

سرعت خواندن ترتیبی اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت 7000MB/s و سرعت نوشتار ترتیبی آن برابر 5500MB/s است. در بخش سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی به ترتیب، برای مدل 1TB سرعت خواندن برابر 350K IOPS و برای نوشتار 700K IOPS است.

برای درک این سرعت‌ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و جابه جایی فایلها (کپی/پیست) را شامل می‌شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی‌ از خواندن و نوشتن‌های متوالی اتفاق می‌افتد. سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی است. هرچه یک SSD میزانIOPS  بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی، کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند.

اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت از تمامی‌حالت‌های رمز گذاری شامل AES، TCG Opal، و Pyrite پشتیبانی می‌کند. همچنین گیگابایت هم از سیستم کش از نوع گران قیمت SLC و هم از 1 گیگابایت حافظه DDR4 برای کش بهره گرفته است. این حافظه کش مجهز به سیستم تصحیح خطای ECC است تا هرگز خطایی در حین ذخیره سازی اطلاعات بر روی اس اس دی صورت نپذیرد. مدت زمان گارانتی این حافظه 5 سال است و مدت زمان احتمال بروز خطا در آن 1.6 میلیون ساعت است، که عددی قابل قبول است.

آنباکس و بررسی سخت افزاری:

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

جعبه محصول به شکل مستطیل مشکی رنگ، بسیار شیک طراحی شده و شبیه جعبه عطر است. نام و آرم فالکون Aorus بر روی آن لیزری هک شده، و مدل محصول نیز بر روی آن خودنمایی می‌کند.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

مشخصات فنی این حافظه در پشت جعبه نوشته شده است.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

این هم نمای اصلی از خود حضرت اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت. همانطور که مشاهده می‌کنید، یک سینک بزرگ دو طرفه خود SSD را احاطه کرده است و هیچ نمایی از SSD دیده نمی‌شود. در حقیقت نمای اصلی این حافظه سینک بزرگ خنک کننده فوق العاده شیک و زیبای تمام فلزی Aorus است که آن را در برگرفته است.

طراحی سینک برای SSD سایز M.2 کار دشواری است چرا که خود حافظه بسیار کوچک و باریک است و ساخت سینکی که بتواند در این ابعاد، ضمن توانمندی خنک سازی، از نظر ظاهری زیبا و دلربا باشد، کار هر کسی نیست جز طراحان شرکت بزرگ گیگابایت، که الحق و الانصاف از پس این کار به خوبی برآمده اند.

بدون اغراق عاشقانه ساعت‌ها می‌توان روی ماه این حافظه را تماشا کرد و از طراحی و ظاهر آن، تعریف کرد.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

سینک خنک کننده مشکی رنگ، پشت اس اس دی را هم پوشش داده است. در پشت سینک برچسب مشخصات، سال ساخت و سریال بر روی یک لیبل چاپ شده است. این اس اس دی ساخت تایوان است.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

ضخامت سینک خنک کننده در تصویر فوق نمایان است. ارتفاع این سینک طوری طراحی شده است که مانعی برای استفاده در کنسول PS5 نباشد. بنابراین کاربرانی که برای کنسول PS5 خود به دنبال اس اس دی مناسب خنک هستند، با خیال راحت می‌توانند این اس اس دی را تهیه کنند.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB
بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

دو بخش زیرین و روی سینک توسط 4 پیچ چهار سو به یکدیگر متصل شده اند و اس اس دی مابین آنها با دو پد خنک کننده ساندویچ شده است.

خوشبختانه هیچ هولوگرام و یا پلمپی روی پیچ‌ها نیست بنابراین در صورتی که نخواهید از سینک خود اس اس دی استفاده کنید، بعید است با بازکردن آن گارانتی اس اس دی باطل شود، هرچند موقع خارج کردن اس اس دی باید مراقب PCB آن بود.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

ما نیز سینک را باز کردیم و بدین ترتیب، پدهای خنک کننده پشت و جلوی SSD در تصویر فوق نمایان شدند. کیفیت پدها بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و شیوه طراحی کولینگ برای این اس اس دی، کاملا رضایت بخش است.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

در زیر اس اس دی مدل 1 ترابایتی، هیچ کامپوننتی نصب نیست، اما می‌توان حدس زد، در صورت تهیه نسخه 2 ترابایتی این بخش نیز توسط حافظه‌های NAND پوشانده شود.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

اما بر روی اس اس دی، ابتدا کنترلر Phison PS5018-E18 به چشم می‌خورد که محصول ریختگری 12 نانومتری TSMC است. این کنترلر 8 کاناله از پروتکل NVMe نسخه 1.4 پشتیبانی می‌کند و از 3 پردازنده پر سرعت ARM Cortex R5 تشکیل شده است.

نسل چهارم موتور LDPC، پشتیبانی از سیستم محافظت از اطلاعات End-to-End، و سیستم تصحیح خطای هوشمند، از دیگر خصوصیات این کنترلر بی نظیر است.

در زیر کنترلر فایسن، حافظه کش DRAM از قرار دارد. این چیپ از نوع DDR4 به حجم 1 گیگابایت و مدل آن SKhynix H5AN8G6NCJR-VKC است.

در زیر کش DRAM، تعداد 4 عدد حافظه ناند فلش از نوع 96-Layer 3D TLC IA7BG94AIA ساخت شرکت مایکرون قرار گرفته است. هر کدام از این حافظه‌ها 256 گیگابایت حجم دارند.

نرم افزار:

گیگابایت مثل همیشه همراه حافظه‌های SSD خود، نرم افزار SSD Tool Box را ارائه می‌کند. در این نرم افزار شما می‌توانید از تنظیمات و بخش‌های مفید، از جمله Secure Erase و Optimization استفاده کنید. این نرم افزار می‌تواند دما و سلامت SSD را گزارش کند و یا برای اعمال برخی تغییرات در ویندوز به جهت افزایش کارایی SSD استفاده شود.

همچنین برای به روز رسانی فیرمور اس اس دی، از طریق همین نرم افزار می‌توانید اقدام کنید.

بررسی کارایی:

تقریبا می‌توان گفت اس اس دی‌های PCIe Gen.4 X4 بخش اعظم راه تکامل خود را طی کرده اند. هرچند هنوز با اشباع کامل این پهنای باند فاصله داریم، اما تقریبا 70 درصد راه طی شده است. اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت تقریبا تمام آنچیزی را که ما از یک SSD در کلاس High End انتظار داشتیم برآورده کرده است. به همین سبب در تمام تست‌های ما در صدر جدول ایستاد. این اولین حافظه اس اس دی در این کلاس از PCIe Gen.4 است که توسط لابراتوار ما تست و بررسی شده است.

به لطف سینک خنک کننده همراه، کوچکترین افزایش دمای غیر عادی در اس اس دی مشاهده نشد. عملکرد کلی SSD نیز در تمامی امور سریع و بدون مشکل بود.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

نرم افزار Anvil یکی از بنچ مارکهای قدیمی ‌است که همچنان محبوب مانده است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

همانطور که مشاهده می‌کنید، این درایو با قدرت خوبی که از خود نشان داد در صدر جدول تست Anvil قرار گرفت.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

در نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark سرعت در بخش خوانش ترتیبی مطابق انتظار و در بخش نوشتار ترتیبی به سرعتی فراتر از سرعت اسمی‌ درایو رسیدیم. (ردیف اول).

جایگاه اول این جدول توسط حافظه اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت به لطف سرعت نوشتار بیشترش تصاحب شد.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت در نرم افزار ATTO Disk Benchmark عملکردی با ثبات و عالی از خود نشان داد. دمای اس اس دی در حین انجام این تست فقط به حدود 42 درجه رسید که بی نظیر است و نشان از عملکرد بی نقص سینک خنک کننده آن دارد.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

تست نرم افزار AS SSD چندان دقیق نیست، و تقریبا از جمع بنچ مارکهای رسمی ‌تست درایو‌های ذخیره سازی خارج شده است، اما همچنان می‌تواند یک تست جالب برای درایو‌های اس اس دی باشد. بدست آوردن امتیاز کلی 11801 از این بنچمارک، اصلا کار راحتی نیست.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

در زمینه گیمینگ ما از تست رسمی ‌Final Fantasy استفاده می‌کنیم که متوسط لود مراحل را می‌سنجد. اگرچه فاصله صدر تا ذیل جدول در حد میلی ثانیه است و تقریبا هیچ تفاوت خاصی بین هیچ کدام از این حافظه‌ها نیست، اما به هر شکل، نتیجه بدست آمده در جدول منعکس شده است.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

در پایان به سراغ بنچ مارک داخل نرم افزار Samsung Magician می‌رویم تا سرعت خوانش و نوشتار اتفاقی را ثبت کنیم. همانطور که در نتیجه فوق مشاهده می‌کنید، نتیجه تست  با سرعت اسمی ‌درایو فاصله دارد.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB

از نظر سرعت اتفاقی، طبق بررسی که انجام شد، حافظه اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت توانست به سرعتی بسیار بالاتر از میزان اسمی سرعت خود در بخش خواندن دست یابد. با توجه به اینکه این سرعت در عملکرد گیمینگ، اداری، و عملکرد روزانه سیستم نقش مهمی‌ایفا می‌کند، این پر سرعت ترین اس اس دی مناسب برای انجام هر کاری است که بر عهده اش بگذارید.

نتیجه گیری:

اس اس دی Gigabyte Aorus Gen4 7000s 1TB را می‌توان یک حافظه فوق العاده سریع برای کاربران حرفه ای دانست. همه می‌دانیم که در عملیات‌های روزمره، تفاوت سرعت یک اس اس دی SATA با یک اس اس دی NVMe اصلا محسوس نیست، چه برسد به اینکه شما سلاطین پر سرعت PCIe Gen.4 را استفاده کنید. اما، کاربری که به هر دلیل نیاز به حافظه ذخیره سازی پر سرعت دارد، کاربری که رندر کار است، پروژه انجام می‌دهد، تبدیل ویدیویی انجام می‌دهد، پردازنده ای با بیش از 20 رشته پردازشی دارد، و دائم در حال استفاده سنگین با نرم افزارهای رندر و طراحی است، آن کاربر متوجه تفاوت سرعت و قدرت فوق العاده Gigabyte Aorus Gen4 7000s 1TB خواهد شد.

در تست‌های ما، به غیر از اینکه به عنوان پر سرعت ترین SSD تست شده تا به امروز در صدر جدول قرار گرفت، عملکرد آن بسیار خنک بود. باید به طراحی این سینک زیبا با عملکرد فوق العاده بالای آن در خنک کنندگی، آفرین گفت.

از نظر تست نوشتار ممتد، که در حین عملیات کپی فایل‌های سنگین رخ می‌دهد، حفظ سرعت اس اس دی اهمیت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه این حافظه پس از پر شدن حافظه ی کش خود، افت سرعت اولیه آن به حدود 1500MB/s رسید که عددی قابل قبول است و پس از آن نیز، سرعت به حدود 1100MB/s افت کرد که بازهم خوب است. هرچه حجم فایل بیشتر باشد افت سرعت با پر شدن کش بیشتر است و این موضوع در تمام اس اس دی‌ها رخ می‌دهد. این اعداد بدست آمده از این حافظه برای این کلاس از اس اس دی، کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

از نظر قیمتی با توجه به قیمت جهانی 210 دلاری و قیمت دلار امروز در ایران معادل 30 هزار تومنی امروز، می‌توان حدود قیمت بین 6 تا 7 میلیون تومان را برای آن در نظر گرفت. که البته ارزان نیست ولی هر شخصی به دنبال بهترین‌ها باشد، به ناچار در دنیای امروز هزینه بالایی را برای آن باید بپردازد.

کارایی فوق العاده بالای حافظه اس اس دی AORUS Gen4 7000s 1TB گیگابایت، مارا بر آن داشت، دو نشان کارایی بالا و منتخب سردبیر را به آن اعطا کنیم. این حافظه را به تمامی کاربران خوش سلیقه و حرفه ای، پیشنهاد می‌کنیم.

بررسی اس اس دی گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS Gen4 7000s 1TB
مزایا:
  • سازگار با PS5
  • سرعت فوق العاده زیاد
  • ضمانت 5 ساله معتبر آواژنگ
  • طول عمر عالی 700 ترابایت نوشتار
  • امکان جداسازی سینک خنک کننده
  • استفاده از کنترلر High-End مدل E-18
  • سینک خنک کننده قابلیت جداسازی دارد
  • مناسب برای انواع کاربری‌های سنگین مانند رندرینگ
  • مجهز به سینک خنک کننده فوق العاده شیک با کارایی بالا
معایب:
  • مورد خاصی دیده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اس اس دی Gigabyte Aorus Gen4 7000s 1TB جزو TOP-3 حافظه‌های برتر موجود PCIe Gen.4 x4 در بازار ایران است. با 5 سال گارانتی مناسب برای تمامی کاربران برای انجام تمامی امور سبک و سنگین، از رندرینگ تا گیمینگ.
9.7امتیاز9.8پرفورمنس9.8امکانات10کیفیت قطعات10کنترلر8.9ارزش خرید

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

5 دیدگاه

  1. Avatar کوروش گفت:

    نگفتید ایا در لپ تاپ ها قابل استفاده است یا خیر؟

  2. Avatar رضا عقلمند گفت:

    بررسی عالی بود آرمین عزیز
    در بررسی های SSD M2 لطفا” یک عکس از SSD که روی مادربرد نصب شده هم بگذارید
    ممنون و خسته نباشید

  3. Avatar عباس قلاوندی گفت:

    طراحی SSD های جدید خانواده Aorus خیلی زیباست به خصوص 7000s prem

  4. Avatar سعید مداحی گفت:

    سامسونگ خراب کرد که!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.