بررسی اس اس دی 1TB و 2TB از خانواده AORUS Gen5 12000 گیگابایت

مقدمه: حدود 3 سال از ورود اولین حافظه اس اس دی نسل پنجم PCI Express به بازار می گذرد و در طی این مدت، این نوع از حافظه ها به مرور توسعه یافته تر، خوش قیمت تر و قدرتمند تر شده اند. امروز برای اولین بار در لابراتوار مجله سخت‌افزار به بررسی دو حافظه 1TB و 2TB از خانواده AORUS Gen5 12000 گیگابایت می پردازیم که در کلاس میان رده حافظه‌های Gen.5 ساخت گیگابایت محسوب می شوند.

شرکت گیگابایت در تولید اس اس دی سابقه خوبی دارد و همواره تلاش کرده است بهترین و به روزترین فن آوری های دنیا را در این بخش عرضه کند. خانواده AORUS Gen.5 گیگابایت تاکنون 3 گروه محصول داشته است. مدل Aorus 10000 در بخش اقتصادی، مدل Aorus 12000 در بخش میان رده و مدل Aorus 14000 در بخش High end عرضه شده است. البته مدل Aorus 14000 به تازگی در نمایشگاه کامپیوتکس به نمایش درآمده و مدتی طول خواهد کشید تا به بازار ایران برسد.

کنترلر PHISON PS5026-E26

به مانند حافظه های Gen.4 که وجود آنها را مدیون پلتفرم X570 AMD بودیم، حافظه های Gen.5 را نیز مدیون پلتفرم رایزن 7000 و مادربردهای چیپست X670 هستیم.

شرکت Phison از پیشروان طراح کنترلر حافظه SSD در دنیا، در سالهای گذشته کنترلرهای متنوعی را برای بهره‌برداری از پهنای باند Gen.5 معرفی کرده است. اما در حال حاضر چیپ E26 این شرکت آخرین و بهترین کنترلری است که تاکنون شرکت فایزن برای Gen.5 معرفی کرده است.

به طور خلاصه، سرعتی که کنترلر E26 ارائه می کند، تا 14000MB/s برای خواندن و 12000MB/s برای نوشتن ترتیبی است و سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن حدود 1.5 میلیون IOPS است. البته رسیدن به این سرعت ها بستگی به طراحی مدار، حجم SSD، نوع و ترکیب کامپوننت های به کار رفته در SSD خواهد داشت. این ارقام، سقف قدرت این کنترلر است و به طبع، هر سازنده ی SSD که از این کنترلر  استفاده کند، می تواند بنا بر نیاز بازار آن را مطابق با کلاس محصول خود در سرعت های مختلفی به کار گیرد.

دو حافظه اس اس دی گیگابایت که امروز بررسی خواهیم کرد مجهز به همین کنترلر قدرتمند E26 فایزن هستند، که در طراحی فنی آنها، شرکت گیگابایت به همراه حافظه های فلش TLC 3D NAND شرکت مایکرون و حافظه رم شرکت اس‌کی‌های‌نیکس Sk hynix در نقش کش DDR4 عرضه کرده است.

معرفی محصول و مشخصات فنی:

حافظه اس اس دی AORUS Gen5 12000 گیگابایت در دو حجم 1 و 2 ترابایتی عرضه شده است که هر دو مدل اس اس دی برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است که از این نظر از شرکت محترم گیگابایت تشکر ویژه داریم.

طبق اعلام گیگابایت، طول عمر نوشتاری اس اس دی مدل 1 ترابایتی برابر 700 ترابایت و در مدل 2 ترابایتی برابر 1400 ترابایت است. این میزان دوام حافظه کاملا مطلوب ارزیابی می شود.

سرعت خواندن ترتیبی اس اس دی AORUS Gen5 12000 1TB گیگابایت 11700MB/s و سرعت نوشتار ترتیبی آن برابر 9500MB/s است. این سرعتها برای مدل AORUS Gen5 12000 1TB به ترتیب برابر 12400MB/s و 11800MB/s است.

به وضوح در Specs دو حافظه مشخص است که مدل 2 ترابایتی این حافظه، عملکرد بهتری را برای کاربر به ارمغان می آورد. این موضوع در تمام حافظه های اس اس دی Gen.5 صدق میکند. بنابراین توجه داشته باشید که برای حافظه Gen.5، حجم 2 ترابایت همیشه بهتر است.

برای درک این سرعت‌ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و جابه جایی فایلها (کپی/پیست) را شامل می‌شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی‌ از خواندن و نوشتن‌های متوالی اتفاق می‌افتد. سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی است. هرچه یک SSD میزانIOPS  بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی، کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند.

اس اس دی AORUS Gen5 12000 گیگابایت از تمامی حالت های رمز گذاری شامل AES، TCG Opal، و Pyrite پشتیبانی می کند. همچنین اس اس دی گیگابایت از حافظه DDR4 برای کش بهره گرفته است. این حافظه کش مجهز به سیستم تصحیح خطای ECC است تا هرگز خطایی در حین ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی اس اس دی صورت نپذیرد. مدت زمان گارانتی این حافظه 5 سال است و مدت زمان احتمال بروز خطا در آن 1.6 میلیون ساعت است، که عددی قابل قبول است.

آنباکس و بررسی سخت افزاری:

جعبه محصول به شکل مستطیل مشکی رنگ، بسیار شیک طراحی شده و شبیه جعبه عطر است. نام و آرم فالکون Aorus بر روی آن لیزری هک شده، و مدل محصول نیز بر روی آن خودنمایی می کند.

مشخصات فنی این حافظه در پشت جعبه نوشته شده است. برچسب ضمانت 5 ساله آواژنگ نیز در این بخش قرار دارد.

این نمای اصلی از اس اس دی AORUS Gen5 12000 گیگابایت و وسایل همراه آن است. همانطور که مشاهده می کنید، یک سینک بزرگ دو طرفه به همراه SSD عرضه شده است.

معمولا تمام مادربرد های مجهز به درگاه Gen.5 اغلب مجهز به سینک خنک‌کننده هستند، اما گیگابایت برای اطمینان خاطر، یک سینک بسیار با کیفیت همراه این اس اس دی عرضه کرده است.

اینکه از این سینک استفاده کنید یا نه کاملا بر عهده خود کاربر است. اما اگر مادربرد شما مجهز به سینک خنک‌کننده نیست، حتما توصیه می کنیم از این سینک استفاده کنید، چرا که حافظه های Gen.5 بسیار داغ می شوند و نیاز به خنک شدن دارند.

برای قرار دادن اس اس دی درون سینک خنک‌کننده کافی است پیچ های دو طرف سینک را باز کنید.

سپس اس اس دی را درون آن قرار دهید. پشت و روی SSD پدهای حرارتی جهت انتقال بهتر حرارت به سینک خنک‌کننده قرار داده شده است. سینک از طریق دو لوله مسی، حرارت روی اس اس دی به سطح فوقانی انتقال داده و سپس آن را خنک می کند.

کیفیت ساخت سینک و کارایی پد های حرارتی فوق‌العاده است. تنها به هنگام نصب پدهای حرارتی در نظر داشته باشید ممکن است کمی رنگ آن به اس اس دی بماند.

هر دو مدل اس اس دی 1TB و 2TB گیگابایت دو طرفه هستند و در هر دو سمت آنها چیپ قرار دارد.

اما بر روی اس اس دی، ابتدا سراغ کنترلر PHISON PS5026-E26 می رویم. این چیپ محصول ریختگری 12 نانومتری TSMC است. این کنترلر 8 کاناله از پروتکل NVMe نسخه 2 پشتیبانی می کند و از 2 پردازنده پر سرعت ARM Cortex-R5 تشکیل شده است.

نسل چهارم موتور LDPC، پشتیبانی از سیستم محافظت از اطلاعات End-to-End، و سیستم تصحیح خطای هوشمند، از دیگر خصوصیات این کنترلر بی نظیر است.

در زیر کنترلر فایزن، حافظه کش DRAM از قرار دارد. این چیپ از نوع DDR4 به حجم 1 و 2 گیگابایت به ترتیب برای مدلهای 1 و 2 ترابایتی است.

در زیر کش DRAM، تعداد 4 عدد حافظه ناند فلش از نوع 232-Layer 3D TLC B58R ساخت شرکت مایکرون قرار گرفته است.

نرم‌افزار:

گیگابایت از نرم‌افزار یک پارچه Control Center برای مدیریت اس اس دی استفاده می کند. در این نرم‌افزار شما می‌توانید از تنظیمات و بخش‌های مفید، از جمله Secure Erase استفاده کنید. این نرم‌افزار می‌تواند دما و سلامت SSD را گزارش کند و یا برای اعمال برخی تغییرات در ویندوز به جهت افزایش کارایی SSD استفاده شود.

همچنین برای به روز رسانی فیرمور اس اس دی، از طریق همین نرم‌افزار می‌توانید اقدام کنید.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG RGB 32G 6000MHz CL40
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
اس اس دیGIGABYTE AORUS 12000 1TB/2TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی کارایی:

اگر اس اس دی های Gen.5 به نسبت توسعه خوبی را تا به امروز تجربه کردند، اما می توان گفت هرچند هنوز با اشباع کامل این پهنای باند کمی فاصله داریم. اس اس دی AORUS Gen5 12000 2TB گیگابایت مطابق انتظار سرعت عمل کاملا مطلوبی را بر روی این درگاه ارائه میکند.

مدل 1TB نیز اگرچه سرعت خوبی دارد، اما پشت سر مدل 2 ترابایتی می ایستد. این اولین حافظه اس اس دی در این کلاس از PCIe Gen.5 است که توسط لابراتوار ما تست و بررسی شده است به همین خاطر تقریبا در تمام جدولها در صدر قرار گرفته است.

نرم‌افزار Anvil یکی از بنچ مارکهای قدیمی ‌است که همچنان محبوب مانده است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم‌افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید. همانطور که مشاهده می‌کنید، این درایو با قدرت خوبی که از خود نشان داد در صدر جدول تست Anvil قرار گرفت.

در نرم‌افزار محبوب Crystal Disk Mark سرعت در هر دو بخش خواندن و نوشتن ترتیبی مطابق انتظار بود.

اس اس دی AORUS Gen5 12000 گیگابایت در هر دو حجم در نرم‌افزار ATTO Disk Benchmark عملکردی با ثبات و عالی از خود نشان داد.

دمای اس اس دی در حین انجام این تست فقط به حدود 54 درجه رسید که بی نظیر است و نشان از عملکرد بی نقص سینک خنک‌کننده آن دارد.

تست نرم‌افزار AS SSD چندان دقیق نیست، و تقریبا از جمع بنچ مارکهای رسمی ‌تست درایو‌های ذخیره‌سازی خارج شده است، اما همچنان می‌تواند یک تست جالب برای درایو‌های اس اس دی باشد.

در زمینه گیمینگ ما از تست رسمی ‌Final Fantasy استفاده می‌کنیم که متوسط لود مراحل را می‌سنجد. اگرچه فاصله صدر تا ذیل جدول در حد میلی ثانیه است و تقریبا تفاوت خاصی بین هیچ کدام از این حافظه ها نیست، اما به هر شکل، نتیجه بدست آمده در جدول منعکس شده است.

در تست 3D Mark Storage نیز این دو حافظه بسیار موفق ظاهر شدند و عملکرد گیمینگ آنها بی نظیر بود.

در پایان به سراغ بنچ مارک داخل نرم‌افزار Samsung Magician می‌رویم تا سرعت خوانش و نوشتار اتفاقی را ثبت کنیم. همانطور که در نتیجه فوق مشاهده می‌کنید، نتیجه تست  با سرعت اسمی ‌درایو فاصله دارد. شاید با توجه به اینکه سامسونگ هنوز حافظه اس اس دی Gen.5 تولید نکرده است، بنچمارک داخلی نرم‌افزار سامسونگ مجیشن ناتوان از تشخیص درست سرعت این حافظه ها است.

نتیجه گیری:

اس اس دی Gigabyte Aorus Gen5 12000 در هر دو حجم 1TB و 2TB عملکردی مطلوب را در تست های لابراتوار ما به نمایش گذاشتند.

نسخه 1 ترابایتی تمام حافظه های Gen.5، سرعت کمتری دارد، در نتیجه مدل 1TB را در حد اندازه خود، قضاوت میکنیم که عملکرد آن قابل قبول است. نسخه 2TB اما تمام آن چیزی است که از یک حافظه SSD پر سرعت انتظار داریم.

عملکرد گیمینگ هر دو نسخه بسیار نزدیک به یکدیگر است و هر دو فوق‌العاده عمل می کنند. از نظر دوام و کیفیت ساخت نیز، کاملا از محصول آئوروس گیگابایت رضایت کامل را داریم.

از نظر قیمتی نسخه 1 ترابایت به قیمت جهانی 160 دلار و نسخه 2 ترابایتی به قیمت 265 دلار عرضه شده است. در ایران اما به دلیل تغییراتی که وزارت صمت مبنی بر تغییر قیمت محاسبه نرخ ارز وارداتی حافظه های اس اس دی در نظر گرفته است، تمام SSDها دچار افزایش قیمت شده اند. از این رو قیمت این دو حافظه در حال حاضر، به ترتیب 12.5 میلیون و 22 میلیون تومان است. امیدواریم با انتخاب دولت جدید و ملغی کردن تصمیمات اخیر دولت فعلی، شاهد کاهش قیمت حافظه های اس اس دی در آینده نزدیک باشیم.

در مجموع، عملکرد مطلوب و وجود سینک قدرتمند به همراه این حافظه بعلاوه گارانتی 5 ساله آواژنگ، مارا بر آن داشت تا نشان منتخب سردبیر را به این اس اس دی اعطا کنیم.

مزایا:
  • طول عمر عالی
  • مناسب برای گیمینگ
  • سرعت فوق‌العاده زیاد
  • ضمانت 5 ساله معتبر آواژنگ
  • استفاده از کنترلر High-End مدل E-26
  • مناسب برای انواع کاربری های سنگین مانند رندرینگ
  • مجهز به سینک خنک‌کننده فوق‌العاده شیک با کارایی بالا
معایب:
  • مورد خاصی دیده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اس اس دیGigabyte Aorus Gen5 12000  از جمله برترین حافظه های موجود PCIe Gen.5 x4 در بازار ایران است که با 5 سال گارانتی مناسب برای تمامی کاربران عرضه شده است.
9.3امتیاز9.7پرفورمنس‌گیمینگ10عملکرد روزمره(اداری)9پرفورمنس‌رندرینگ9.5عملکردکنترلر9دمای‌کاری9.5طراحی‌ظاهری8.5ارزش‌خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

2 دیدگاه

  1. Avatar m.z گفت:

    جالبه ها، اینهمه میگفتن این نسل پنج ها دماشون خیلی بالاست و ریسکه، این تحت لود روی 54 واستاده در حای که سامسونگ 990 تا 70 درجه هم میره گاهی با اینکه gen4 هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.