بررسی رم گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40

مقدمه:

چیپ‌های به کار رفته در رمهای DDR5، از نظر مرغوبیت، کیفیت، و پتانسیل اورکلاک، در حال حاضر به چهار دسته عمده تقسیم بندی می‌شوند. به ترتیب از بهترین شروع کنیم رمهای DDR5 مجهز به چیپ A-Die شرکت SkHynix بهترین رمها محسوب می‌شوند که عموما فرکانسی بالای 7200MTs دارند. در رده دوم رمهای مرغوب، رمهای مجهز به چیپ M-Die شرکت SkHynix قرار دارند که پر توان ترین چیپ‌ها در اورکلاک هستند. در رده سوم چیپ‌های B-Die شرکت سامسونگ، و در آخر رمهای DDR5 مجهز به چیپ‌های مایکرون، ضعیفترین رمها – از نظر پتانسیل اورکلاک به حساب می‌آیند.

امروز در لابراتوار سخت افزار برای اولین بار رمهایی در اختیار داریم که مجهز به چیپهای M-Die ساخت SkHynix است. مدل این رمهای فوق العاده قدرتمند AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 از برند گیگابایت است که همراه شما دوستان به نقد و بررسی آنها می‌پردازیم.

در حال حاضر برند گیگابایت فقط دو مدل رم DDR5 به بازار عرضه کرده است که مدل 5200MTs آن را در گذشته مورد بررسی قرار دادیم و مدل فرکانس 6000MTs را امروز بررسی خواهیم کرد. کیت رم AORUS RGB 2X16G 6000MHz CL.40 که همانطور که از نامش پیدا است مجهز به نورپردازی RGB است که قابلیت همسان سازی با اکو سیستم نورپردازی کلیه برند‌ها را داراست.

جعبه و طراحی ظاهری:

از نظر جعبه شرکت گیگابایت تم کلاسیک مشکی و نارنجی جعبه رمهای خود را برای مدلهای DDR5 حفظ کرده است و صرفا با یک نوشته بزرگ DDR5 آنها را از یکدیگر متمایز کرده است.

کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت از دو ماژول 16 گیگابایتی DDR5 تشکیل شده است که مجموع 32 گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد. طراحی ظاهری رمها مینیمال و شیک است.

پارت نامبر این رمها ARS32G60D5R است و تایمینگ اولیه و ثانویه آنها برابر 40-40-40-76 است.

رنگ مشکی سینک، در کنار آرم زیبای فالکن آئوروس زیبایی خاصی به نمای این رمها داده است. برچسب ضمانت شرکت آواژنگ نماینده رسمی‌ محصولات گیگابایت در ایران نیز بر روی سینک چسبانده شده است.

ولتاژ کاری این رمها 1.35 ولت است. ارتفاع هر ماژول حدود 4 سانتیمتر است. بنابراین با توجه به ارتفاع خوبی که این رمها دارند، نگرانی از بابت نصب ایرکولر نخواهید داشت.

یک دفیوزر شیری رنگ سفید سراسری در بالای هر ماژول قرار دارد که رنگ آمیزی نورپردازی LED‌های زیر آن به نحو مطلوبی ترکیب می‌کند.

معرفی سیستم تست:

1401سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمGIGABYTE AORUS RGB 2X16G 6000MHz CL.40
واتر کولینگGREEN GLACIER GLC360-ARGB
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION

بررسی:

در هر ماژول تعداد 8 چیپ 2 گیگابایتی در یک سمت PCB قرار دارند که مجموع 16 گیگابایت را برای هر ماژول تشکیل می‌دهند. یک تفاوت عمده در رمهای DDR5 چهار کاناله بودن آنهاست، که در بخش Channel شاهد مقدار 4X32-bit هستید، بدین معنا که هر 4 چیپ حافظه در یک سمت، یک کانال را تشکیل می‌دهد و بدین ترتیب، هر ماژول 2 کاناله است.

حافظه رمهای DDR5 مجهز به سیستم تصحیح خطا ECC بر روی Die هستند تا از بابت تصحیح خطا در حجم‌های بالا خیال شما راحت باشد. وجود حالت ECC به شناسایی بروز خطا در صورت اورکلاک ناصحیح رم بسیار کمک کننده است چرا که در صورت بروز خطا در رم، نسبت به رمهای DDR4 شما خیلی زودتر متوجه آن خواهید شد.

نکته دیگر قابل تامل در مورد رمهای DDR5، بحث رگلاتوری ولتاژ است. تفاوت عمده رمهای DDR5 نسبت به DDR4 در این موضوع است که بخش VRM یا همان مدار تغذیه و رگلاتوری ولتاژ رم، به جای مادربرد، بر روی خود ماژول رمها تعبیه شده است. نام این بخش PMIC مخفف Power Management IC است. بدین ترتیب دخالت مادربرد در رگلاتوری ولتاژ رم محدود تر است.

نکته مهم دیگر که ویژگی خاص کیت رم AORUS RGB 2X16G 6000MHz CL.40 گیگابایت است، استفاده این شرکت از سینک خنک کننده مجهز به آلیاژ نانوکربن است که باعث می‌شود دمای رمها و همچنین رگلاتوری ولتاژ آن پایین باقی بماند تا فضای بیشتری برای اورکلاک آنها فراهم شود.

ویژگی دیگر رمهای گیگابایت پشتیبانی از آخرین نسل از پروفایل XMP 3.0 است که ضمن بالا بردن پرفورمنس سیستم، به کاربر امکان ذخیره سازی تنظیمات دستی خود را بر روی چیپ رمها امکان پذیر می‌کند.

همانطور که در مشخصات رمهای مورد بررسی آمده است، این مدل مجهز به چیپ SKHynix از نوع M-Die است و چیپ رگلاتوری برق آن از نوع Richtek RTQ5132GQWF است.

در مشخصات CPUz نیز نوع سازنده چیپ رم به همراه تایمینگ‌های XMP آمده است. برای تست این رمها، ما کلیه بنچمارک‌ها را با پروفایل XMP انجام داده و نتایج را ثبت کردیم. برای اورکلاک، با توجه به حساسیت کلیه رمهای DDR5 به دما، تلاش کردیم بدون افزایش ولتاژ، سقف فرکانسی رمها را افزایش دهیم.

بدین ترتیب، توانستیم، بدون دست زدن به تایمینگ، سقف فرکانسی رمها را، تا 6800MTs افزایش دهیم و رمها خوشبختانه کلیه تست‌ها را پاس کردند. با افزایش ولتاژ می‌توانستیم رمها را در فرکانس 7000MTs پایدار کنیم، اما دمای کمتر را برای رمها ترجیح دادیم. بنابراین سقف فرکانسی بدست آمده در حالت اورکلاک در تست‌های ما 6800MTs بود، بدون دستکاری در ولتاژ.

ما همچنین یک روش ترکیبی افزایش فرکانس تا 6400MTs و کاهش تایمینگ به CL.36.38.38 نیز تست کردیم و نتایج آنرا تحت عنوان Tweak در جدول‌ها قرار دادیم.

بریم سراغ جداول بنچ مارک.

در تست AIDA64، در حالت پیشفرض قدرت کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت مشابه کیت رم ADATA Caster با تایمینگ مشابه بود، اما به لطف توانایی کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت در اورکلاک و توئیک تایمینگ، توانست با ثبت بالاترین پهنای باند، جایگاه اول و دوم را از آن خود کند.

در تست زمان تاخیر نیز، توانستیم با توئیک تایمینگ، زمان تاخیر را از 72.2 در حالت پیش فرض به 65.5 برسانیم تا صدر جدول را به کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت واگذار کنیم.

از جمله بنچ مارکهای پکیج نرم افزاری AIDA64، تست PhotoWorxx پردازنده است که توانایی پردازنده را در الگوریتم‌های مختلف پردازشی دو بعدی عکس‌ها مورد سنجش قرار میده. این بنچمارک به توانایی رم نیز هم وابسته است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در دو تست اورکلاک و توئیک رم موضوع بررسی ما در صدر قرار گرفت.

نرم افزار Passmark، بخشی را به تست RAM اختصاص داده است، که نتیجه امتیاز آن به رم در چارت فوق نمایش داده شده است.

نرم افزار بنچمارک سینی‌بنچ R20، یکی از شاخص‌های مهم تست قدرت رندر سیستم است. نتیجه فوق در این نرم افزار بدست آمده است.

نتیجه گیری

کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت بهترین رم DDR5 بوده که تا به امروز در لابراتوار بررسی کردیم. نتایج فوق العاده این رم در تست‌های اورکلاک و همچنین بهینه سازی تایمینگ‌های ثانویه، توانایی این رم را چند پله ارتقا داد و تمام اینها بدون افزایش ولتاژ صورت پذیرفت.

وجود نورپردازی زیبای RGB و امکان همسان سازی آن با کلیه اکو سیستم‌های نورپردازی تمام مادربرد‌ها این امکان را به کاربران می‌دهد با هر مادربردی بتوانند نورپردازی رمها را مدیریت کنند.

ارتفاع مناسب و ظاهر شیک و سینک مشکی رمها، نمای زیبایی به سیستم می‌دهد و در عین حال، کوچکترین مزاحمتی برای ایرکولر شما ایجاد نمی‌کند.

کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت گیگابایت برای پلتفرم‌های نسل 12 و 13 اینتل و همچنین رایزن 7000 یک گزینه عالی است. این رم برای دوستانی که علاقمند در زمینه اورکلاک هستند یک گزینه ایده آل محسوب می شوند. این کیت در بازار‌های جهانی به قیمت 100 دلار و در ایران با ضمانت مادام العمر شرکت آواژنگ، در صورت موجودی به قیمت حدود 9 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

در پایان نشان منتخب سردبیر را به این کیت اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • ارزش خرید بالا
  • مناسب اورکلاکرها
  • کیفیت ساخت بالا
  • پرفورمنس مناسب
  • گارانتی مادام العمر آواژنگ
  • ارتفاع مناسب 40 میلیمتری
  • پتانسیل اورکلاک فوق العاده بالا
  • مجهز به چیپ‌های M-Die‌ هاینیکس
  • وجود ترمال پد بر روی PMIC رگلاتوری و تماس کامل با سینک خنک کننده
  • مجهز به نورپردازی ARGB با قابلیت همسان سازی با اکو سیستم نورپردازی تمامی‌برند‌های مادربرد ساز
معایب:
  • موردی مشاهده نگردید
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت رم AORUS RGB 32GB 6000MTs CL.40 گیگابایت گزینه ای شیک و ممتاز با پتانسیل بالای اورکلاک، برای کلیه سیستم‌های نسل 12، 13 و رایزن 7000 پیشنهاد می‌شود.
9.2امتیاز9پرفورمنس9.3پتانسیل اورکلاک8.5کولینگ9نورپردازی9.5کیفیت10طراحی9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.