بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

در ادامه بررسی مادربرد های سری Z490 ایسوس، امروز به سراغ یک گزینه اقتصادی اما مقاوم و پر از امکانات می رویم. مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) با استاندارد جان سخت نظامی ایسوس، یک گزینه مقاوم و مقرون به صرفه اما پر از امکانات به شمار می آید. با ما در این بررسی همراه باشید.

آشنایی با پردازنده های سری 10 اینتل

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

مشخصات لشگر پردازنده های نسل دهمی اینتل که پادشاهان گیمینگ به شمار می روند، در جدول فوق نمایان است. این پردازنده ها نسبت به نسل 8 و 9، از قیمت بسیار بهتری برخوردار هستند. پرچمدار این پردازنده ها Core i9 10900K است که مجهز به 20 مگابایت کش سطح 3 و 10 هسته و 20 رشته پردازشی است.

اینتل در مدل 10900K از Boost سه مرحله ای فرکانس کاری، در پردازنده 10700K از Boost دو مرحله ای فرکانس کاری و در پردازنده های میان رده و پایین رده خود از Boost یک مرحله ای فرکانس کاری استفاده کرده است. این افزایش فرکانس چند مرحله ای تحت شرایطی در مدت زمان مشخصی رخ می دهد که برای روشن شدن موضوع آن را توضیح می دهیم.

  • فن آوری Intel Turbo Boost Technology 2.0
  • افزایش فرکانس کاری تمام 10 هسته پردازنده 10900K تا فرکانس 4.8GHz خواهد بود. (سطح 1 میزان مصرف 125 وات)
  • فن آوری Intel Turbo Boost Max Technology 3.0
  • افزایش فرکانس کاری 4 هسته برتر از 10 هسته پردازنده 10900K تا فرکانس 5.1GHz خواهد بود و دو هسته از این چهار هسته به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 5.2GHz نیز افزایش فرکانس خواهند داشت. (سطح 2 میزان مصرف 250 وات)
  • فن آوری  Single-Core Thermal Velocity Boost
  • به شرط آنکه دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، افزایش فرکانس کاری یک یا دو هسته از 10 هسته پردازنده 10900K به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 5.3GHz خواهد بود. (افزایش میزان مصرف به بالای 300 وات)
  • فن آوری  All-Core Thermal Velocity Boost
  • به شرط آنکه دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، افزایش فرکانس کاری تمام هسته های پردازنده 10900K به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 4.9GHz خواهد بود.

در حقیقت اینتل در سطح 1 به مصرف TDP 125W پایبند بوده و همه هسته ها را تا اندازه مشخصی افزایش فرکانس می دهد این میزان از افزایش فرکانس بر روی تمام مادربرد های Z490 انجام خواهد شد. در سطح 2 افزایش فرکانس، اینتل Power Limit سطح دوم را فعال می کند که TDP به 250W افزایش پیدا کرده و بهترین 4 هسته پردازنده را که اینتل آنها را نشانه گذاری کرده است و اطلاعاتشان را طوری کد گذاری کرده تا توسط سیستم عامل (ویندوز 10 بیلد 1709 به بعد و لینوکس نسخه سال 2018 به بعد) مورد شناسایی قرارگیرد، فرکانس این 4 هسته افزایش بیشتری پیدا کند و 2 هسته از آنها 100 مگاهرتز بازهم افزایش اضافی خواهند داشت. پس از این دو مرحله، در صورتی که دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، مرحله سوم از افزایش فرکانس شامل حال یک یا دو هسته طلایی خواهد شد. اما افزایش فرکانس ها در  Intel Turbo Boost Max Technology 3.0 و Thermal Velocity Boost تنها به مدت 56 ثانیه به طول می انجامد و سپس پردازنده فرکانس خود را کاهش داده و هسته های آن به زیر 5 گیگاهرتز Throttle می کنند.

چند نکته اینجا مطرح است، اول اینکه شما چقدر شانس داشته باشید تا بتوانید از این فن آوری های افزایش فرکانس استفاده کنید کاملا بستگی به مادربرد و کولر شما دارد. پردازنده Core i9 10900K را نمی توان حتی با کولر های قدرتمندی مانند Noctua D15 و یا Corsair H115i هم به راحتی خنک کرد. بخصوص برای استفاده از Thermal Velocity Boost شما حتما نیاز به یک سیستم کولینگ آبی Open-Loop دارید. در حقیقت حداقل به اندازه نصف پولی که بابت پردازنده پرداخت می کنید باید هزینه خریداری کولر برای آن را بدهید. موضوع تهیه کولر خوب بخصوص برای Core i9 و Core i7 نسل دهم اینتل اهمیت بالایی دارد. بحث بعدی مادربرد است. شاید هیچگاه مدار تغذیه مادربرد به این میزان نقش حیاتی در افزایش فرکانس و پایداری آن نداشته است. هرچه بیشتر برای مادربرد هزینه کنید، و مادربرد بهتری بخرید، شانس اینکه پردازنده شما افزایش فرکانس مناسب تری داشته باشد بیشتر است و حتی می توانید مدت زمان نگه داشتن حداکثر فرکانس کاری آن به بیش از 56 ثانیه افزایش دهید. اینتل این فرصت را به سازندگان مادربرد داده است تا با ایجاد تغییراتی، افزایش فرکانس و مدت زمان نگه داشتن فرکانس بالا را دستکاری کنند، بنابراین برای نسل دهم اینتل حتما باید یک مادربرد خوب تهیه کنید.

نگاهی به چیپست Z490 اینتل

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

مادربرد های Z490 مجهز به سوکت LGA1200 هستند و از این نظر با پردازنده های نسل های قبلی اینتل سازگاری ندارند. مادربردهای Z490 ایسوس به صورت ذاتی از PCIe Gen.4 پشتیبانی می کنند، اما به دلیل محدودیت پردازنده های نسل دهم اینتل به PCIe Gen.3، متاسفانه فعلا امکان بهره بردن از نسل چهارم PCIe وجود ندارد. احتمالا باید تا نسل 11 پردازنده های اینتل صبر کنید تا فن آوری PCIe Gen.4  در مادربرد های Z490 فعال شود. تقریبا تمام ویژگی های چیپست Z490 به مانند Z390 و Z370 است. با این تفاوت که اینتل Wi-Fi نسخه 6 و بلوتوث نسخه 5.1 به این مادربرد ها اضافه کرده است. از نظر فنی نیز، اینتل به مادربرد های Z490 امکان اورکلاک پل ارتباطی DMI 3.0 را به کاربران داده است تا بتوانند در صورت لزوم، این شاهرگ حیاتی بین پردازنده و چیپست را اورکلاک کنند. اینتل همچنین در مادربرد های Z490 امکان اورکلاک PEG یا اولین اسلات گرافیک را هم به کاربران داده است. البته باید دید سازندگان مادربرد هر کدام چگونه این امکانات را در اختیار کاربر قرار می دهند.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

اینتل در آینده مادربرد های W480 برای مصارف Workstation و Q470 و H410 را نیز برای پشتیبانی از نسل 10 پردازنده ها وارد بازار خواهد کرد اما، همه ی آنها شبیه هم نیستند، برای مثال امکان اورکلاک فقط بر روی Z490 میسر است و مثلا H410 از پردازنده های نسل بعدی پشتیبانی نخواهد کرد. مشخصه ها و ویژگی های دیگر چیپست های مرتبط با نسل 10 پردازنده های اینتل را در جدول فوق مشاهده می فرمایید.

معرفی محصول

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

شرکت ایسوس 17 مادربرد مجهز به چیپ Z490 را وارد بازار کرده است. مقایسه مشخصات این مادربرد ها را در تصویر فوق مشاهده می کنید. این مادربرد ها در رنج های قیمتی مختلف عرضه شده اند، و ایسوس برای استفاده از نسل دهم اینتل مدار تغذیه کلیه مادربرد ها را تقویت کرده و ارتباطات متنوع و گسترده ای را برای آنها در نظر گرفته است. اغلب این مادربرد ها به اتصالاتی نظیر USB 3.2 Gen.2X2، USB 3.2 Gen.2 Type C، انواع اتصالات LAN از یک گیگابیتی تا 10 گیگابیتی، و همچنین ارتباط شبکه بی سیم WiFi6 اینتل مجهز هستند.

از نظر نرم افزاری نیز ایسوس قریب به اتفاق این مادربرد ها را به فن آوری هوش مصنوعی برای اورکلاک اتوماتیک، بهینه سازی خنک کننده ها و همچنین رمها، مجهز کرده است. فن آوری AI ایسوس در بخش گیمینگ با بهینه سازی شبکه و اولویت بندی به ارتباطات گیمینگ، سرعت پینگ کاربر را در بازی های آنلاین به صورت بهینه ای افزایش می دهد.

(تصویر اگر ریز است می توانید آن را Save کنید و در کامپیوتر خود به صورت واضح تری بررسی کنید.)

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

این 17 مادربرد در پنج خانواده TUF Gaming، Prime، ROG، Pro Art و Workstation Pro تقسیم بندی می شوند. در خانواده TUF GAMING مادربرد های اقتصادی مقاوم قرار دارند و در میان آنها مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) پر امکانات ترین و پرچمدار سری تاف گیمینگ Z490 به شمار می آید. این مادربرد یک محصول میان رده از چیپست Z490 ایسوس محسوب می شود که با برچسب قیمت 200 دلاری در بازار های جهانی، احتمالا در صورت موجود شدن در بازار ایران حدودا 8 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

بسته بندی و وسایل همراه

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

جعبه مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به رنگ نظامی زرد و مشکی اتحاد Tuf Alliance ایسوس مزین است. در مورد اطلاعات روی جعبه می توان به پشتیبانی از فن آوری Aura Sync اشاره کرد. در پشت جعبه، به امکاناتی ویژه ماننده Wi-Fi، سینک خنک کننده برای درگاه M.2 و نورپردازی روی مادربرد اشاره شده است.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

اقلام داخل جعبه شامل 2 عدد کابل SATA 6G، دفترچه راهنما، برچسب های تبلیغاتی TUF، آنتن وایرلس Wi-Fi، و پایه فن خنک کننده بخش VRM می باشد. همچنین یک Certificate در جعبه قرار دارد که سند گواهی تست های نظامی پاس شده این مادربرد است. این تست ها توسط شرکت بازرسی Integrated Service Technology صورت پذیرفته است. این شرکت مستقل در زمینه بازرسی فنی مدارها و اجزای الکترونیکی برد های صنعتی فعالیت دارد، و بر اساس تست ها و آزمایشهای خود، به قطعات الکترونیکی گواهی اعطا می کند. شرکت iST، این مادربرد TUF Gaming را به درخواست ایسوس بر اساس استاندارد های سخت گیرانه صنعتی و نظامی آزمایش و تست کرده است و بر اساس نتایج بدست آمده این گواهی اطمینان Certificate of Reliability را به این محصول شرکت ایسوس اهدا کرده است.

طراحی و امکانات سخت افزاری

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

مادربرد تاف گیمینگ پلاس Z490 ایسوس ظاهر جذابی دارد. تم غالب مدار چاپی آن مشکی براق است با زمینه قهوه ای سوخته به همراه رگه های زرد و طوسی که یاد آور تم مرحله Dust II بازی کانتر استرایک است. سینک های خنک کننده همه از جنس بسیار مرغوب و خنک ساخته شده اند و کار خود را به خوبی انجام می دهند. بر روی سینک چیپست و لبه ی سمت چپ در بالا و پایین مجهز به نورپردازی RGB است. این مادربرد ابعاد استاندارد ATX دارد.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

از امکانات مادربرد Z490 تاف گیمینگ پلاس می توان به چهار اسلات رم DDR4 که در مجموع 128 گیگابایت رم تا فرکانس بالای 4600 مگاهرتز را پشتیبانی می کند اشاره کرد. همچنین دو اسلات PCIE Gen.3 X16 گرافیک بر روی این مادربرد وجود دارد که یکی از آنها از فن آوری ASUS Safe-Slot برای استحکام بخشی به درگاه بهره می برد و دومین اسلات تنها پهنای باند X4 دارد و از SLI پشتیبانی نمی کند. دو سوکت M.2 که می توانند هر کدام تا 32Gbps سرعت نقل و انتقال داده ها داشته باشند، نیز در این برد حضور دارند. سوکت M.2 پایین مجهز به سینک خنک کننده است که می تواند اس اس دی های M.2 را تا بالاترین سایز ممکن پشتیبانی کند. سه اسلات PCIe X1 نیز در لابه لای اسلات های گرافیک قرار دارند.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

در بالای سوکت 24 پین، چراغ های کنترل وضعیت Q-LED قرار دارد و در پایین آن یک درگاه اتصال USB 3.1 Type C و یک درگاه USB 3.0 برای فرانت پنل کیس قرار دارد.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

تعداد 6 عدد درگاه SATA III، که دو عدد از آنها در لبه ی سمت راست و مابقی در پایین مادربرد به چشم می خورد. از لحاظ نورپردازی، بر روی مادربرد در دو قسمت حاشیه های زرد رنگ سمت راست از LED های RGB استفاده شده است. همچنین مادربرد مجهز به تعداد 2 خروجی 4 پین RGB و یک خروجی 3 پین ARGB نسل دومی می باشد. همچنین تعداد 6 خروجی فن PWM/DC که یک عدد از آنها مخصوص پمپ واترکولر های مدار بسته است در مادربرد یافت می شود. یک Header مخصوص Thunderbolt 3 و پورت COM نیز در این مادربرد دیده می شود.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

اغلب اتصالات در لبه پایین مادربرد قرار گرفته اند. مجموع 2 درگاه USB 2.0 برای فرانت پنل کیس نیز در پایین قرار دارد.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

به مانند سری Z390، ایسوس بخش صوتی Z490 را به کارت صدای Realtek S1200A مجهز کرده است که خروجی قدرتمند و با کیفیتی دارد. این بخش صوتی با تفکیک کانال های چپ و راست بر روی لایه های PCB به صورت مجزا نسبت به تاثیرات نویز در مدار های اطراف ایزوله است. برای این کارت صدا نیز از خازن های ژاپنی با کیفیت استفاده شده است. این کارت صدا مجهز به فن آوری صوتی D3Surround  شرکت معروف DTS به نامDTS Headphone:X  می باشد. ایسوس در بخش صوتی از چیپ صدای SupremeFX S1220 استفاده کرده است که بسیار عالی است. آمپلیفایر های دوگانه برای خروجی های جلو و عقب کیس در کنار خازن های نیچیکون ژاپنی و استفاده از لایه های مجزا برای کانال های صدای چپ و راست از دیگر ویژگی های بخش صوتی مادربرد به شمار می رود.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

در پنل پشت مادربرد، دو درگاه USB 3.1 Gen.2  که یکی از آنها نوع C است، چهار درگاه USB 3.1 Gen.1، یک درگاه Lan گیگابیتی متصل به کارت شبکه Intel I219V به چشم می خورد. همچنین خروجی های تصویری برای گرافیک مجتمع شامل HDMI و Display Port می شود. خروجی صدای Optical در کنار پنج خروجی و ورودی صوتی که می تواند در ست آپ های 7.1 کاناله صوتی مورد استفاده قرار گیرد نیز حضور دارند. و در آخر یک درگاه PS/2 نیز ایسوس برای این مادربرد تدارک دیده است. یکی از برتری های این مادربرد وجود کارت شبکه بی سیم 2.5 گیگابیتی اینتل WiFi6 و اتصال بلوتوث نسخه 5.1 می باشد که در این بخش حضور دارد.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

این تصویر هم نمای دیگری است از اتصالات متنوع در این مادربرد جذاب ایسوس.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI)

مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) مجهز به مدار VRM دیجیتالی 2+12 فازی است که توسط یک کانکتور 8 پین و یک کانکتور 4 پین پاور تغذیه می شود. این مادربرد به تجهیزاتی مانند Tuf Chokes، Tuf Capacitors، Tuf MOSFETS و فن آوری هایی نظیر Tuf Protection و Tuf Components دارد که به کاربر این اطمینان خاطر را می دهد که این مادربرد برای استفاده در بدترین شرایط آب و هوایی نیز آمادگی لازم را دارد. کنترلر PWM مادربرد خروجی 6+2 کاناله دارد و با 12 عدد ماسفت های تجمیعی هر کدام به قدرت 50 آمپر مدار تغذیه این مادربرد STRIX E GAMING می تواند تا 600 آمپر خروجی برای پردازنده داشته باشد. برای بخش تصویر iGPU نیز 2 فاز SOC در اختیار بخش گرافیک مجتمع قرار دارد.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

مجموع 14 عدد Powerstage یا ماسفت های تجمیعی با پارت نامبر SiC639 دور پردازنده را احاطه کرده اند که تحت مدیریت کنترلر PWM با پارت نامبر ASP1900B قرار دارند.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

سینک های خنک کننده VRM بر عکس مدلهای Strix حجم زیادی ندارند، و کمی لاغر به نظر می رسند اما از عهده خنک سازی بخش VRM بر می آیند. هرچندانتظار داشتیم با توجه به اینکه پرچمدار نسل 10، پردازنده 10900K بسیار پر مصرف است، سینک ها بزرگتر می بودند.

معرفی سیستم تست

قطعهمشخصات
پردازنده Intel Core i9 10900Kموضوع بررسی
مادربردASUS TUF GAMING Z490 PLUS (WIFI)موضوع بررسی
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم.
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVOاین قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.
منبع تغذیه GREEN GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF) فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی کارایی

ما برای بررسی این مادربرد هم پردازنده پرچمدار اینتل Core i9 10900K را در اختیار داشتیم که از این بابت از دفتر محترم ایسوس تشکر می کنیم. همانطور که پیشتر اشاره کرده ایم، مصرف TDP این پردازنده در ظاهر 125W است، اما در واقعیت Level اول قدرت آن 125W و Level دوم آن 250W است و در صورت اورکلاک، مصرف آن به 350W هم می رسد. کولری که ما برای سیستم تست در اختیار داریم، واتر کولر GREEN GLACIER 360-EVO است که در مشخصات آن حداکثر می تواند پردازنده هایی با حداکثر 250W TDP را خنک کند، بنابراین حتی تصور اورکلاک پردازنده 10900K را با این واتر کولر را نمی توان کرد. با واتر کولر GREEN GLACIER 360-EVO ما که توسط 6 فن 2100RPM به صورت Pull-Push تقویت شده است، تحت لود کامل در حالت پیش فرض، دمای داغترین هسته های 10900K حتی به 100 درجه هم می رسد، بنابراین علیرغم توانایی مادربرد برای اورکلاک 10900K، به علت فقدان واتر کولر Open Loop نتوانستیم تست ها را در حالت اورکلاک هم انجام دهیم. از این جهت در این بررسی نیز کلیه تست ها در حالت پیش فرض مادربرد انجام شده اند. دمای VRM مادربرد در حالت پیش فرض پردازنده تحت لود، حداکثر به 51 درجه رسید که قابل قبول است.

بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) به همراه پردازنده 10900K

نتیجه گیری

از چیپ Z370 به این طرف، مادربرد های سری TUF ایسوس جایگاه خاص خود را در بازار یافته اند. این مادربرد ها با طول عمر بالا، و دوام خوب، کاربران با بودجه های محدود را جذب خود کرده اند. مادربرد ASUS TUF GAMING Z490 PLUS (WIFI) نیز در ادامه همین سنت، می تواند یک محصول بسیار موفق در بازار به شمار آید. این مادربرد در بازار های جهانی به قیمت 200 دلار و در ایران به قیمت جذاب 8 میلیون تومان به فروش می رسد و ناگفته پیداست که ارزان ترین مادربرد Z490 مجهز به WiFi 6 در میان کلیه برند ها است. بنابراین از نظر امتیاز ارزش خرید، امتیاز بسیار بالایی دارد.

این مادربرد کلیه پردازنده های نسل 10 و نسل 11 اینتل را پشتیبانی می کند، و با VRM پیشرفته خود توانایی اورکلاک قابل قبولی دارد. در مجموع از عملکرد این مادربرد رضایت داریم، نتایج بدست آمده در تست ها خوب بود و در مقام مقایسه با رقبا می توان بر قدرت ASUS TUF GAMING Z490 PLUS (WIFI) تکیه کرد.

در زمینه گیمینگ این مادربرد به خوبی از پس تست ها برآمد. در زمینه کاربری های سنگین و نیمه سنگین نیز از عملکرد کلی آن رضایت داریم. اتصالات بسیار متنوع و فراوان این مادربرد در کنار خروجی های متعدد فن و همچنین نورپردازی جذاب، مادربرد ASUS TUF GAMING Z490 PLUS (WIFI) را به یکی از گزینه های دلچسب و همه فن حریف Z490 در بازار تبدیل کرده است. در پایان، با توجه به قیمت این مادربرد، نشان بهترین ارزش خرید را به آن اهدا می کنیم.

مزایا:
  • مجهز به بلوتوث نسخه 5.1
  • استفاده از قطعات با استاندارد TUF نظامی
  • مجهز به Header اتصال Thunderbolt 3
  • مجهز به کارت شبکه بی سیم AC اینتل Wi-Fi 6
  • پشتیبانی از رم با فرکانس‌های بالای 4600 مگاهرتز
  • پشتیبانی خروجی نورپردازی ARGB از حداکثر 500X LED
  • مجهز به مجموع 2 خروجی نورپردازی RGB و یک خروجی ARGB
  • پشتیبانی از اتصال USB 3.2 Gen 2 فرانت پنل کیس و به دو صورت Type-A و Type-C
معایب:
  • بهتر میشد اگر سینک های خنک کننده VRM حجیم تر می بودند
  • فقط دو درگاه M.2 دارد که فقط یکی از آنها مجهز به سینک خنک کننده است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • مادربرد ASUS TUF GAMING Z490 PLUS (WIFI) با قیمت مناسب یکی از بهترین گزینه ها برای گیمر ها و کاربران حرفه ای است که بودجه محدودی دارند.
8.9امتیاز8.9راندمان8.7امکانات9بایوس8.5اورکلاک و کولینگ8.4طراحی9نرم افزار8.6کیفیت ساخت9.9ارزش خرید
امتیاز: 4.6 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

14 دیدگاه

  1. Avatar محمد تسماعیل پور گفت:

    اقای ابیشی کاملا درست میگن.
    یه سوالی هم ازتون دارم آقای ابیشی: اگه برد و کولینگ و پاور سیستم کاملا مناسب باشند چرا باز هم فرکانس بوست پایدار نیست؟ و تو این حالت پردازنده چه مدت تو فرکانس base می مونه و چقدر رو فرکانس boost؟ چون فکر کنم تکنیک هایی مثل base frequency boost ازراک خیلی تو کارایی تاثیر می زاره.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      والا فقط ازراک نیست، ایسوس و بقیه تولید کنندگان مادربرد هم سیستم های مخصوص به خودشان را در مادربرد ها برای افزایش فرکانس و نگه داشتن آن فرکانس در مدت زمان بیشتر را به کار گرفته اند. بنابراین اهمیت بررسی مادربرد ها در همین موضوع است که شما متوجه شوید کدام برند تولید کننده مادربرد توانسته پتانسیل واقعی پردازنده را در عمل بیشتر نشان دهد.

  2. Avatar رضا گفت:

    سلام
    من z390 دارم
    پارسال ssd sx8200 رو که میخواستم روش نصب کنم، به جای اینکه روی اون اسلات پایینی که هیت سینک داره نصب کنم، روی اون بالایی نصب کردم و به جاش از هیت سینک خود ssd روش استفاده کردم

    ارزش داره کیسیو باز کنم و روی اون اسلات پایینی بزارم،
    آیا دوباره باید ویندوز بریزم؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام، نه نیازی به این کار نیست، و اگر هم انجام بدین نیازی به ریختن مجدد ویندوز نیست. فقط اگر اسلات پایینی نصب کنید از داخل بایوس چک کنید تنظیم درگاهش X4 باشه.

  3. Avatar jam گفت:

    این سری tuf واقعا عالیه. همه امکانات رده بالا و گیمینگ در عین حال قیمت کمتر از سری های پرچمدار
    تو مدل پرو بر خلاف پلاس تنوع پورت های io panel بهتره هر چند اینم کافیه و تو بالاترین استفاده هیچ کاربری همشو با هم استفاده نمیکنه
    به علاوه اینکه من موافق اینم که باید فقط یکی از درگاه های m.2 هیت سینک داشته باشن چون بعضی از مدل های ssd ها خودشون هیت سینک دارن و اگر اونا رو بخوایم بزنیم نمیتونیم هیت سینک مادربرد رو روش نصب کنیم
    ساپورت نکردن sli زیاد اهمیت نداره و این روزا کسی sli نمیکنه چون توجیه و صرف نداره
    من خودم مادربردم tuf z370 pro gaming هست و راضیم

  4. Avatar Aladar GTX Ti گفت:

    ایول.

  5. Avatar reza گفت:

    سلام
    منظور از base clock چیه
    10600 base 3.3
    10600k 4.1
    هر دوتا بوست که بشن میشه 4.8
    فقط میدونم base هر چی بالتر باشه بهتره
    میشه یکم راجبه base clock توضیح بدین

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام
      در جدول پردازنده ها منظور از Base کلاک حداکثر فرکانس پایه تمام هسته هاست، این پایه هر چه بیشتر باشه سرعت اولیه پردازنده بیشتره. پردازنده از اون فرکانس به بعد به صورت اتوماتیک بوست می کنه و اورکلاک می کنه خودشو.

      • Avatar اسمعیلی گفت:

        سلام
        اون وقت تا چه فرکانسی میشه سی پی یو رو اورکلاک کرد؟ و تا چه سی پی یویی رو میشه تا ۵ یا ۵.۳ تو تمام هسته ها روسوند؟ اصلا میشه؟ تو این مدل ها؟؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          سلام دوست عزیز،

          هیچ محدودیتی برای اورکلاک در این مادربرد وجود ندارد. تمام پردازنده های نسل 10 را می تواند اورکلاک کند.

    • Avatar srtu گفت:

      base هرچی بالاتر باشه بهتر نیست درحقیقت اصلا ربطی نداره چون در نهایت turbo میخوره بهش و میشه فرکانس حداکثری البته نه برای همه هسته ها! در حقیقت اهمیت نداره که پایه اش چقدر باشه چون همه با توربو کار میکنن
      این بیشتر به مصرف توان مربوط میشه که خارج از دانسته های استفاده کننده هست و برای شرکت های سازنده و… مهمه

      • Avatar آرمین ابیشی گفت:

        چرا هر چی بیس بالاتر باشه بهتره و مهمه، قابلیت Turbo مرحله ای انجام میشه و بخصوص در بالا رده ها، نگه داشتن حداکثر فرکانس یک زمان و تایم محدودی داره.

        از یاد نبریم همه ی مادربرد های قابلیت و توانایی نگه داشتن حداکثر فرکانس رو در مدت طولانی ندارند، اما فرکانس Base Clock رو By Default همه می تونن نگه دارند.

  6. Avatar امجد گفت:

    بی‌صبرانه منتظر بررسی کاملشیم
    👍👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.