بررسی واتر کولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

DeepCool یکی از شرکت‌هایی است که توانسته در چند سال فعالیت، به خوبی محصولاتش را براساس نیاز بازار ارتقا دهد و با این روش نظر کاربران را به محصولات خود جلب کند. این برند چینی در زمینه ساخت کولرهای آبی هم فعالیت خوبی دارد و تاکنون چندین مدل از محصولات این شرکت را بررسی کرده ایم. یکی از محصولات جدید این شرکت نسل دوم کولر GAMMAXX L240 است. این کولر به تازگی در اختیار ما قرار گرفته است و در این بررسی سعی داریم نگاهی اجمالی به طراحی و کارایی آن داشته باشیم. با بررسی نسخه دوم GAMMAXX L240 با ما باشید.

بسته بندی و محتویات داخل جعبه:

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

بسته بندی در GAMMAXX L240 نسخه دو از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه قبل ندارد. البته سایز جعبه نسخه دو ک‌می‌بزرگتر است و روی آن عبارت Anti-Leak Tech Inside دیده ‌می‌شود.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

مانند L240 نسل یک، تجهیزات در داخل کیسه پلاستیکی قرار دارد و بخش داخلی بسته بندی از جنس مقوا است. در قسمت پشتی بسته بندی مانند همیشه شاهد ارائه اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی و امکانات محصول هستیم.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

مانند قبل در بسته بندی کولر، دو فن دوازده سانتی متری RGB از نوع Hydro Bearing وجود دارد.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

مانند نسل اول این خنک کننده، در داخل بسته بندی دو کیسه قرار دارد که در داخل یکی کنترلر به همراه کابل‌ها و  دیگری صفحه فلزی و پیچ‌ها در داخل آنها تعبیه شده است.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

 روی کیسه دوم عبارت اینتل و ای ام دی دیده ‌می‌شود که نشان دهنده تعبیه امکانات جانبی نصب خنک کننده روی سوکت‌های اینتل و ای ام دی است.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

همچنین رادیاتور مشکی رنگ و پمپ و بلاک خنک کننده که روی آن لوگوی Deep Cool درج شده است و به وسیله دو لوله به یکدیگر متصل شده اند دیده ‌می‌شود.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

لوله‌ها برای مقاومت بهتر و طول عمر بیشتر دارای پوشش هستند که این موضوع خیال کاربر را تا حدود زیادی راحت ‌می‌کند.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

در این نسخه برای پوشش بخش مسی روی بلاک خنک کننده Deep Cool از یک برچسب استفاده کرده است که روی آن اشاره شده است، هشدار قبل از استفاده برداشته شود. اغلب برند‌ها از برچسب‌های شفاف برای محافظت از پشت بلاک استفاده ‌می‌کنند که این موضوع باعث خطای چشم شده و کاربران فراموش ‌می‌کنند این برچسب‌های شفاف را پیش از نصب بردارند. شرکت دیپ کول عمدا از یک برچسب شیری رنگ در پشت بلاک استفاده کرده است تا احتمال بروز چنین خطایی را کاهش دهد. خنک کننده نسل دوم GAMMAXX L240 ک‌می‌بزرگتر از نسل اول است اما این تفاوت اصلی این دو سری نیست.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

وجه تمایز اصلی این دو سری استفاده از فناوری ضد نشت است که باعث شده سایز و ک‌می‌وزن محصول بیشتر شود. البته وجود این فناوری باعث ‌می‌شود که دیگر نگران نشت مایع خنک کننده روی مادربرد و دیگر بخش‌ها نخواهید بود.

مشخصات فنی و فناوری:

برای مقایسه راحت تر، مشخصات فنی دو خنک کننده را به صورت جدول در کنار یکدیگر قرار دادیم. با توجه به جدول مشاهده ‌می‌کنید که این دو محصول از نظر مشخصات تفاوت زیادی ندارند.

مدلGAMMAXX L240GAMMAXX L240 V2
سوکت‌های قابل پشتیبانیAM4/AM3+/AM3/ AM2+/AM2/FM2+/FM2/FM1 LGA20XX/LGA1366/LGA115XAM4/AM3+/AM3/ AM2+/AM2/FM2+/FM2/FM1 LGA20XX/LGA1366/LGA115X
ابعاد پمپ47×79×91 میلی متر47×79×91 میلی متر
ابعاد رادیاتور27×120×274 میلی متر27×120×282 میلی متر
جنس رادیاتورالومینیومالومینیوم
ابعاد و تعداد فن‌هادو فن 12 سانتی متریدو فن 12 سانتی متری
میزان جریان هوای فن‌ها69.3469.34
نوع فن‌هاHydro BearingHydro Bearing
سرعت پمپ خنک کننده2550 دور در دقیقه با 10 درصد بالا و پایین2400 دور در دقیقه با 10 درصد بالا و پایین
سازگاری RGB با برندهایAsus, MSI, Gigabyte, AsrockAsus, MSI, Gigabyte, Asrock, Razer
عمر مفید پمپ120 هزار ساعت120 هزار ساعت
میزان نویز فنزیر 30 دسی بلزیر 30 دسی بل
وزن خالص1204 گرم1320 گرم

مانند نسل اول، ضخامت رادیاتور در بیشترین میزان به ۴.۵ سانتی متر ‌می‌رسد. این میزان فضای کافی را به کاربر ‌می‌دهد تا بعد از نصب فن‌ها هم بتواند فاصله کافی در بخش بالای مادربرد داشته باشد. با این وجود حتی بعد نصب فن‌ها موردی نخواهید داشت و این مورد باعث ‌می‌شود که بتوانید مدیریت بهتری در داخل کیس داشته باشید و گردش هوای به خوبی انجام شود. در مورد عایق کاری و اتصالات نسل دوم این خنک کننده بهینه تر شده است. اتصالات در نزدیک موتور و بخش خنک کننده از نوع فلزی و قابل حرکت است که ‌می‌توان براساس نیاز آن را تغییر جهت داد. مقاومت اتصالات خوب است و مورد یا مشکلی در این زمینه دیده ‌نمی‌شود.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

بلاک خنک کننده از جنس مس است که انتقال حرارت را بهتر انجام ‌می‌دهد. مانند دیگر خنک کننده مورد بررسی، در داخل این بخش به ترتیب از بالا به پایین یک موتور قوی برای ایجاد جریان مایع با فشارتر، محور سرامیکی با کارایی و طول عمر بالا بیشتر، پروانه با طراحی پشت بسته برای ایجاد فشار بیشتر مایع و در نهایت بلاکی که از مس خالص ساخته شده است که روی پردازنده قرار ‌می‌گیرد و باعث ‌می‌شود گرمای پردازنده با سرعت به مایع خنک کننده منتقل شود. این بلاک مسی با تعداد زیادی پیچ ثابت شده است که نقش بسزایی در انتقال حرارتی ایفا ‌می‌کند. در بخش بالایی که حالت آینه ای دارد لوگوی Deep Cool درج شده است و دارای نورپردازی است. این خنک کننده هم در نسخه اول و هم در نسخه دوم امکان همسان سازی نورپردازی RGB با مادربردهای ایسوس، ام اس ای، گیگابایت و ازراک را دارد، اما آنچه که نسخه دوم این واتر کولر را متمایز ‌می‌کند، اضافه شدن امکان همسان سازی RGB با اکو سیستم Razer Chroma RGB است. این بدان معنا است که شما ‌می‌توانید در صورتی که محصولی مجهز به RGB ساخت برند Razer داشته باشید و یا مادربرد شما از قابلیت نورپردازی پشتیبانی کند براحتی علاوه بر نوع نورپردازی مادربرد، خنک کننده را هم کنترل کنید.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

نکته جالب این که وقتی همزمان نور فن‌های خنک کننده تغییر ‌می‌کند رنگ بخش بلاک خنک کننده هم تغییر ‌می‌کند که این موضوع باعث جذابیت بهتر ‌می‌شود.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

همچنین سیستم ضد نشتی که Deep Cool در این محصول استفاده کرده است باعث ‌می‌شود زمانی که فشار داخل خنک کننده در زمانی که در زیر فشار قرار دارد تغییر ناگهانی پیدا نکند. بر خلاف نسل قبل خنک کننده آبی که تغییرات فشار زیادتر بود، تغییرات فشار در این خنک کننده با زاویه منطقی تغییر ‌می‌کند.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2

در نمودار خط آبی خنک کننده با سیستم ضد نشت و سفید بدون سیستم نشت. همچنین Deep Cool سعی کرده است با بهینه سازی مایع داخل خنک کننده یا کولانت باعث بهبود کارایی آن شده است.

نصب و تست:

نصب خنک کننده داخل کیس سخت نیست و ‌می‌توانید با صرف یک زمان منطقی و با حوصله براحتی رادیاتور را نصب کنید. به همراه خنک کننده یک بسته کوچیک خمیر سیلیکون هم قرار داشت که ما از آن استفاده کردیم. داخل بسته بندی خمیر زیادی نیست اما با این وجود برای نصب اولیه کافی است. مانند محصولات قبل بعد از نصب خنک کننده سیستم دمای پردازنده را در حالت‌های مختلف فرکانس در حالت Idle و پردازش تست کردیم که نتیجه آن را در جدول ذیل ‌می‌بینید.

این واتر کولر را با سیستم تست مجهز به پردازنده Intel Core i7 8700K تست کرده ایم و در جدول دما به سانتیگراد درج شده است:

Core i7 8700Kواتر کولرGammaxx L240واتر کولرGammaxx L240 V2
 حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3467.83466.4
فرکانس 4.8 گیگاهرتز تمام هسته‌ها35.578.135.176.9
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها36.484.736.182.6

براساس اطلاعات فنی میزان نویز فن‌ها کمتر از 30 دسی بل در حداکثر میزان دور است. از آنجایی که دستگاه اندازه گیری دقیق میزان نویز فن را نداشتیم تصمیم گرفتیم وضعیت صدای فن را به صورت تجربی در نظر بگیریم. در کل صدای فن‌ها در بیشترین میزان دور در نیمه شب و در محیط ساکت هم صدای فن مناسب بود. البته صدای فن‌ها به طور کامل شنیده ‌می‌شد اما مشکل ساز و آزار دهنده نبود.

نتیجه گیری:

واقعیت امر این است که آنچه که امروز پس از بررسی این واتر کولر مشاهده کردیم، پیشرفت قابل توجه شرکت دیپ کول در توسعه و افزایش کیفیت محصولات خود بوده است. امروزه محصولات این شرکت یکی از مطمئن ترین و با کیفیت ترین محصولات بازار است. واتر کولر DeepCool GAMMAXX L240 V2 نیز بی شک محصولی دوست داشتنی و مطمئن در بازار است که به لطف فن آوری ضد Leakage دیپ کول، دیگر هرگز نگران نشتی از واترکولینگ خود نخواهید بود. دیپ کول نه تنها در دنیا بلکه در بازار ایران هم جایگاه خاص خود را پیدا کرده است و کاربران زیادی به دنبال خرید محصولات خوش ساخت و لوازم جانبی با کیفیت برند محبوب دیپ کول هستند.

اگرچه ما امکان تست این واتر کولر را بر روی سیستم‌های مختلف را نداشته ایم، اما با همین پردازنده ای که در اختیار داشتیم، نتایج بدست آماده کاملا مناسب، خوب و قابل قبول بود. با توجه به سازگاری بالای این واتر کولر با اغلب سوکت‌ها، ‌می‌توانید با خیال راحت نسبت به تهیه این واتر کولر خوش ساخت اقدام کنید و ضمن خنک نگاه داشتن دمای پردازنده، روشنایی و رقص نور هیجان انگیزی را به سیستم خود هدیه دهید. واتر کولر DeepCool GAMMAXX L240 V2 در بازار‌های جهانی به قیمت حدودی 90 دلار و در بازار ایران نیز در حال حاضر به قیمت حدودی 3.300.000 تومان با ضمانت یک ساله به فروش ‌می‌رسد.

در مجموع این کولر را به کلیه کاربران حرفه ای، گیمر‌ها، استریمر‌ها، و دوستانی که در سطح پایه نیاز به اورکلاک دارند، پیشنهاد ‌می‌کنیم و نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اهدا ‌می‌کنیم.

واترکولر DeepCool GAMMAXX L240 V2
مزایا:
  • کارایی خوب در مقایسه با قیمت
  • پشتیبانی اغلب سوکت‌های پردازنده
  • وجود نورپردازی RGB در فنها و بلاک کولر
  • کارایی خوب و نویز مناسب پمپ در زمان کار
  • پشتیبانی از سیستم ضد نشت اختصاصی دیپ کول
  • نورپردازی قابل همسان سازی با RGB مادربردهای همه ی برندها
  • پشتیبانی از نورپردازی Razer Chroma RGB (این مورد در نسخه قبلی پشتیبانی نمیشد).   
معایب:
  • اگر کمی‌سخت گیر باشیم، صدای فن ‌می‌توانست کمتر باشد!
  • عدم وجود کنترلر RGB مستقل (یعنی برای استفاده از نورپردازی باید مادربرد شما قابلیت مدیریت نورپردازی داشته باشد)
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • خنک کننده ای با کارایی و امکانات خوب که ‌می‌تواند به خوبی هوای پردازنده شما را داشته باشد!
8.5امتیاز8.7کارایی8.5امکانات8.8طراحی7.9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

10 دیدگاه

  1. Avatar nasi1962 گفت:

    من چند روزی میشه که واتر کولره Deep Cool Captain 240Pro V2 RGB رو خریداری کردم به جای واتر کولره گرین 360EVO
    منتها هنوز فرصته کافی و مهمتر از همه دلیله کافی رو پیدا نکردم تا واتره جدید رو جایگزین کنم. دلیله خریدش هم زیباییه سیستم و ترس از افزایش قیمت بود.
    کولره دیپ کول، هنوز آکبند و درونه جعبه هستش و فعلا بازش نکردم.
    پردازندم i9 9900K هستش، تمام هسته ها Turbo 4.8GHz هستن در حال حاضر، با واتره گرین.
    دمای تمام 8 هسته در CineBench R20 با واتر کولره گرین 360 نهایتا به 87 الی 91 میرسه، و در تمامیه بازیهای روز از 63 بالاتر نمیره. دمای اتاقم معمولا بین 28 الی 30 درجه متغیره.
    الان میخوام کاملا دقیق مطمعن بشم که واتری که تهیه کردم اختلافش چقدره با مدله گرین 360؟ آیا میتونم با دیپ کول All 8Core رو به 5GHz با دمای زیر 90 برسونم؟ یا فقط با همون کاستوم لوپ در نهایت به این کلاک میرسه؟
    اصلا هیچ Aio خوبی در بازار وجود داره که بتونه از پس این پردازنده در کلاک 5 و بالاتر بر بیاد؟
    میخوام قبل از آنباکس به نتیجه مطلوبی برسم.
    با سپاس و ببخشید که زیاد شد.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز،

      والا انتظار زیادی نباید داشته باشید، پردازنده 9900K در فرکانس 5 گیگاهرتز بسیار داغه، و بعید میدونم بیش از 4.9 بتونید با این دو تا واتر کولر اورکلاکش کنید.

      برای اورکلاک 9900K این پیشنهادات منه:

      NZXT Kraken Z72 360
      Corsair Hydro Series H150i PRO RGB 360
      GIGABYTE Aorus Aio 360
      ASUS Rog Ryujin 360
      Thermaltake Floe Riing RGB 360 TT
      Cooler Master Masterliquid ML360P Silver

      ولی در کل پیشنهاد من به شما اینه، با استفاده از برنامه CoreTemp ببنید کدام هسته ها خنک تر هستند، و آنهایی که خنک تر هستند را اورکلاک کنید، و آنهایی که داغتر هستند را بیش از 4.8 بالا نبرید. یه مقداری زمان میبره اما نتیجه عالی خواهد بود.
      مثلا اگر هسته ششم خنکترین هست، ضریب آن را 50 قرار بدین، یکی دیگه که زیاد داغ نیست 49، و اونی که خیلی داغه 48 بگذارید.

      در حقیقت Per Core اورکلاک کنید، نه در حالت Sync All Cores
      همچنین Offset جدول AVX را 1 یا 2 قرار بدین که در صورتی که برنامه ی پردازشی از AVX استفاده کرد، پردازنده اتوماتیک به اندازه Offset تعیین شده Downclock کنه.

  2. Avatar سروش گفت:

    من هميشه از نشتي واتر كولر ميترسم آخرشم هيشكي به ما نگفت ريسك نشتي چقدره ؟

  3. Avatar آرشام گفت:

    ممنون بابت بررسی خوبتون

    “عدم وجود کنترلر RGB مستقل”
    به نظر من عیب نیست بیشتر مادربوردا الان اینو ساپورت میکنن
    مخصوصا کسی که پول خرج این میکنه فکر اونجاشم هست

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      درسته عیب نیست ولی کمبود هست چون خیلی از مادربرد های قدیمی فاقد RGB هنوز در دست کاربران دارن کار می کنند و به کولر نیاز دارند.

      • Avatar Reanimator گفت:

        آقا آرمین شاید باورتون نشه من چقدر بدشانسم
        من سال 97 مادربرد tuf z370 pro gaming رو گرفتم که متاسفانه آر جی بی نداره. حتی مدل های میانرده tuf تو اون سری دارن ولی این نه!
        من فقط بخاطر پورت های io panel بهتر و پشتیبانی از sli اینو گرفتم در حالیکه مدل z370 plus gaming همین سری نه تنها خیلی ارزون تر بود و از آر جی بی پشتیبانی میکرد بلکه مدار تغذیه سی پی یوشم بهتره بود 🙁
        تجربه ای باشه برای خرید مادربرد بعدی در زندگی بعدی

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          اون زمان هنوز تب RGB اونقدر داغ نبود، و به مرور همه هدر RGB روی مادربرد هاشون گذشتن. به هر شکل اما در بحث نورپردازی شما همچنان می توانید مثلا یه واتر کولر RGB کولر مستر بگیرید که همراهش یک کنترلر RGB هست.

  4. Avatar مهمان گفت:

    مرسی بابت بررسی قیمت این محصول چنده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.