بررسی اجمالی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

امروز با بررسی اجمالی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC، یکی دیگر از محصولات جذاب ایسوس همراه شما دوستان عزیز هستیم. این کارت گرافیک زیبا همانطور که از اسم آن بر می‌آید، نسخه اورکلاک شده است و مجهز به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی است. کارت گرافیک RTX 3070 نسبت به نسل گذشته خود، یعنی گرافیک RTX 2070، تقریبا بیش از  50 درصد قوی تر است، و حتی در بعضی عناوین گیمینگ، از کارت گرافیک پرچمدار نسل قبلی، یعنی RTX 2080 Ti هم عملکرد بهتری دارد. از نظر بازی، این کارت گرافیک مناسب گیمینگ در دقت 4K است و از دید سیستم‌های طراحی، این کارت یکی از بهترین گزینه‌ها برای سیستم‌های طراحی سه بعدی است.

متاسفانه در روزگاری هستیم که با قحطی مطلق کارت گرافیک در دنیا مواجهیم. در شرایط کمبود کارت گرافیک، قیمت‌ها هم اصلا منصفانه نیست. به لطف صعود بیت کوین و به دنبال آن اتریوم، ماینینگ با کارت گرافیک رونق بالایی گرفته است؛ به دلیل توانایی مالی خوبی که ماینر‌ها دارند، کارت گرافیک‌های گیمینگ را “کیلویی” از شرکت‌ها می‌خرند، و این در حالیست که گیمر‌ها و یا کاربرانی که حتی بودجه خوبی هم دارند، لزوما ممکنه گیمر هم نباشند و خیلی از آنها به کار طراحی سه بعدی می‌پردازند، دستشان به کارت گرافیک‌های سطح متوسط هم نمی‌رسد. از همه بدتر آنکه هر دو شرکت NVIDIA و AMD که جایگاه امروزشان را مدیون گیمر‌ها هستند، کوچکتری اهمیتی به گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر نمی‌دهند و تقریبا تمام تولیداتشان به سیاه چاله‌های ماینینگ سرازیر می‌شود. امیدواریم هرچه زودتر به هر شکلی شده، بساط ماینینگ با کارت گرافیک در سراسر دنیا جمع شود.

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC پرچمدار RTX 3070 ایسوس است که با حدود قیمتی 720 دلار عرضه اولیه شد؛ صد البته امروزه عمرا این قیمت را حتی در خارج از ایران هم بتوانید پیدا کنید. در ایران این کارت قبل از صعود ماینینگ با قیمتی حدود 36 میلیون تومان در دسترس بود، اما در حال حاضر ناموجود است و اگر جایی بتوانید آن را پیدا کنید، احتمالا بیش از 60 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. با توجه به کمبودی که این کارت در بازار دارد، اجازه استفاده و تست آن بر روی سیستم به ما داده نشد، بنابراین به بررسی اجمالی آن اکتفا می‌کنیم. در آینده در صورتی که این کارت گرافیک برای بررسی کامل در اختیار ما قرار گیرد، این مقاله به صورت یک بررسی کامل تکمیل و به روز رسانی خواهد شد. به امید آن روز.

معماری Ampere

بدون اغراق، انویدیا تک و تنها یکه تاز توسعه و پیشرفت صنعت گرافیک کامپیوتر در دنیاست. این شرکت با معرفی معماری آمپره، یک بار دیگر ثابت کرد، رقبای دیگر مانند ای ام دی و اینتل، با فاصله بسیار زیاد نسبت به انویدیا در پشت سر آن حرکت می‌‌کنند. انویدیا در نسل تورینگ، در کنار افزایش قدرت Raw Performance پردازش گرافیک، دو فن آوری رهگیری نور RTX و DLSS را نیز معرفی کرد و این دو مولفه، در نسل جدید معماری آمپره، قدرتمند تر و بسیار تواناتر شدند. هسته‌های پردازشی Ampere از فن آوری 8 نانومتری سامسونگ بهره می‌‌برند و برای اولین بار، کارت گرافیک‌های رده بالای این نسل از سریعترین حافظه‌های گرافیکی جهان، GDDR6X بهره خواهند برد. این کارتها همه مجهز به درگاه PCIe Gen.4 هستند و نسبت به نسل پیشین خود بعضا بیش از 50 درصد توانمند تر عمل می‌‌کنند. برای اطلاعت بیشتر در مورد مهمترین تغییرات در نسل جدید کارت گرافیک‌های آمپره، پیشنهاد می‌‌کنم به مقاله معرفی این کارتها مراجعه بفرمایید. لازم به ذکر است به دلیل قیمت بسیار بالای این کارت گرافیک‌ها و تقاضای زیاد برای خرید در بازار، تولید و عرضه آنها به صورت قطره چکانی انجام می‌‌پذیرد و به گفته انویدیا، این محدودیت‌ها در تولید انبوه RTX 3000 به مرور در سال 2021 برطرف خواهند شد.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

اطلاعات کلی درباره RTX 3070

چیپ گرافیکی GA104 بر پایه معماری 8 نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است و 17.4 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 5888 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 184 هسته Tensor، تعداد 46 هسته RT، و 96 واحد ROP می‌‌باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با رابط 256 بیتی و سرعت 14 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. فرکانس حافظه نسخه رفرنس RTX 3070 برابر 1750MHz است و فرکانس پایه GPU آن در نسخه رفرنس برابر 1500MHz، و فرکانس حالت بوست آن برابر 1725MHz است.

کارت گرافیک موضوع این بررسی ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 1935MHz در پروفایل OC افزایش یافته تا قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق RTX 3070 حدود 280 وات است، و این کارت گرافیک ایسوس با توجه به حالت اورکلاک شده ای که دارد تا بیش از 300 وات مصرف آن افزایش یافته و در صورت اورکلاک آن، مصرف کلی کارت به بیش از این میزان هم خواهد رسید.

  • پاور مناسب

اگرچه انویدیا در نسخه رفرنس RTX 3070 یک کابل مخصوص 12 پین جدید برای تغذیه کارت خود استفاده کرده است که به لطف یک مبدل به 2 کابل 8 پین برق PCIe متصل می‌‌شود، شرکت ایسوس اما به فکر راحتی کاربران بوده و بی جهت کار را سخت نکرده است. کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC صرفا با دو کابل برق 8 پین متداول PCIe تغذیه می‌‌شود بنابراین نیازی به تهیه هیچگونه کابل اضافی و یا مبدل برای اتصال پاور‌های مرسوم به این کارت گرافیک ندارید. در مورد توان پاور هم، ایسوس حداقل یک پاور 750W واقعی را برای تغذیه این کارت پیشنهاد کرده است. ما هم اکیدا توصیه می‌‌کنیم دوستانی که می‌‌خواهند از امکانات RTX 3070 ایسوس استفاده کنند، حتما یک پاور قدرتمند درست و حسابی 750 وات و یا بالاتر برای سیستم خود تهیه کرده تا سلامت عملکرد کارت گرافیک خود را بیمه کنند.

  • اهمیت پردازنده و PCIe Gen.4

برای استفاده از کارت گرافیکی مانند RTX 3070 باید حتما توجه داشته باشید که سیستم شما در خور و هم کلاس قدرت این کارت گرافیک باشد. مطلع باشید که کلیه پردازنده‌های ضعیفتر از Core i7 نسل 8 اینتل، و پردازنده‌های ضعیفتر از Ryzen 5 5600X شرکت AMD، به القوه برای RTX 3070 می‌‌توانند در برخی رزلوشن‌ها باعث گلوگاه شوند. بنابراین توصیه ما این است که پیش از تهیه این کارت گرافیک، بستر لازم و پردازنده مناسب برای سرویس دهی به این کارت گرافیک قدرتمند را بر روی سیستم خود فراهم کنید.

  • مانیتور مناسب

کارت گرافیک RTX 3070 کارت مناسب برای گیمینگ در دقت 4K است که می‌‌تواند به راحتی تمام بازی‌ها را با جزییات خوب به همراه فن آوری رهگیری نور، بالای 60 فریم به اجرا در آورد.

  • نقش SSD و قابلیت RTX IO

انویدیا در نسل جدید کارتهای گرافیک RTX 3000 و همچنین برای نسل پیشین RTX 2000، به زودی از قابلیت جدیدی به نام RTX IO استفاده خواهد کرد که در آن کارت گرافیک شما، مستقیما، بدون دخالت پردازنده، خودش اطلاعات لازم را از داخل درایو ذخیره سازی SSD NVMe بازخوانی کند، و بدین ترتیب، بخشی از فشار بر روی پردازنده به هنگام گیمینگ بر طرف شود. این ویژگی جدید، هنوز قابل تست و بررسی نیست، چرا که ابتدا به ساکن نیازمند فن آوری Microsoft Direct Storage هستیم که در سال جاری میلادی به ویندوز 10 اضافه خواهد شد، و در وهله دوم نیازمند وجود بازی‌هایی هستیم که از چنین قابلیتی استفاده کنند. در حال حاضر نه ویندوز 10 چنین امکانی دارد و نه بازی‌ها این قابلیت رو پشتیبانی می‌‌کنند. تنها می‌‌دانیم که RTX 3070 چنین قابلیتی دارد.

بسته بندی محصول

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

شرکت ایسوس از خانواده ROG STRIX دو مدل RTX 3070 را عرضه کرده است که یکی از آنها اورکلاک شده و OC Edition است. مدلی هم که ما امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت نیز همان مدل اورکلاک شده با پارت نامبر ROG-STRIX-RTX3070-O8G-GAMING است. نمای جلو جعبه تصویری از خود کارت است با ظاهر کاملا جدید از کارت‌ گرافیک ROG ایسوس. میزان 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 و پشتیبانی از Ray Tracing و DLSS و نورپردازی Aura از دیگری خصوصیات مهمی‌ است که بر روی جعبه آمده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

در پشت جعبه، پشتیبانی از HDMI 2.1، بهره گیری از کولینگ پیش رفته، مجهز بودن به بدنه محکم فلزی و تنوع کانکتور‌های آن، از دیگر ویژگی‌های این کارت دوست داشتنی است که بیان شده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

اقلام همراه درون جعبه، شامل این خط کش بند انگشتی زیبای ROG، به همراه بسط‌های چسبی مدیریت کابل، و دفترچه راهنما است

ساختار و طراحی محصول

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

ایسوس طراحی کاملا جدیدی را در خانواده STRIX ROG کارتهای سری RTX 3000 انویدیا به کار گرفته است. بدنه رنگ مشکی و نقره ای نوک مدادی، ظاهری صنعتی و جدی به کارت می‌‌دهد. ابعاد این کارت برابر 31.85 در 14.01 در 5.78 سانتیمتر می‌‌باشد. در عمل شما با یک کارت گرافیک 32 سانتیمتری روبه رو هستید. وزن این کارت گرافیک حدود 1.5 کیلوگرم است و از نظر سایز، 2.9 اسلات، یا در واقع، 3 اسلات را اشغال می‌‌کند. از نظر زیبایی بنابر نظر سنجی که در سایت سخت افزار انجام دادیم، ایسوس زیباترین طراحی کارت گرافیک‌های نسخه غیر مرجع را دارد، بنابراین از نظر طراحی، بالاترین نمره ممکن را می‌توان به این کارت داد. انصافا همینکه ایسوس پس از مدتها چنین طراحی جدیدی را برای کارت گرافیک‌های خود برگزیده است، از نظر ما کاملا راضی کننده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

طراحی سری ROG به قدر کافی خاص است اما دوست داشتیم المانهای بیشتری از خانواده ROG در طراحی این کارت مشاهده کنیم.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

3 فن با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت را بر عهده دارند و به جهت آرایش بهتر و عبور هوای بهتر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌‌چرخد. ناگفته نماند این فنهای Axial-tech از بهترین نوع فنهای بولبرینگی با طول عمر بالا هستند که در تمامی‌‌ کارتهای جدید رده بالای ایسوس مورد استفاده قرار دارند. این فنهای پر قدرت، در عین اینکه می‌‌توانند حجم بالایی از هوا را به گردش در آورند، در دور‌های پایین و متوسط عملا بی صدا و در دور‌های بالا نیز کم صدا هستند.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

نیروی برق کارت گرافیک از طریق دو کانکتور 8 پین PCIe تامین می‌‌شود. ایسوس یک حاشور سراسری در لبه جلویی کارت استفاده کرده است که تمامی ‌‌این بخش به نورپردازی ARGB مجهز شده تا رنگین کمانی از رنگها در طول کارت گرافیک به رقص درآیند. خیلی خیلی دوست داشتیم که به جای آرم GEFORCE RTX در بالای کارت، نام زیبای Republic of Gamers ایسوس خودنمایی می‌‌کرد. اما به هر جهت ایسوس برند GEFORCE RTX را برای نمایش در این بخش برگزیده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

گستردگی نورپردازی RGB در این کارت گرافیک به نسبت نسل‌های پیشین ایسوس، بسیار بهتر و وسیعتر است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

این هم نمایی از پشت کارت، که اثری از نورپردازی در آن نیست. بخشی از بک پلیت حاشور خورده است و یک مایکرو سوییچ در لبه آن، امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌‌دهد.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

سوییچ بایوس در حالت Performance اگر باشد، فنهای کارت دیگر خاموش کامل نمی‌‌شوند، و سرعتشان از کم به زیاد تغییر می‌‌کند. اما در حالت Quiet فنها در حالت بیکاری کارت گرافیک، در صورتی که دما به زیر 48 درجه برسد، کاملا خاموش خواهند شد تا کاملا این کارت بی صدا کار کند. توصیه عمومی ‌‌ما بر این است که، در صورتی که در کنار گیمینگ و یا رندرینگ، با کامپیوتر کار تایپ انجام می‌‌دهید و یا ممکن است ساعت‌ها کامپیوتر روشن در حالت بی کاری قرار گیرد، این تنظیم را بر روی Quiet قرار دهید تا حداکثر بی صدایی در هنگام تایپ برقرار شود و استهلاک فنها کمتر باشد. و در صورتی که زمان زیادی را برای تایپ با کامپیوتر سپری نمی‌‌کنید، و مثلا به محض روشن کردن آن، به سراغ گیمینگ و یا رندرینگ می‌‌روید، تنظیم بایوس را بر روی Performance قرار دهید.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

در پشت کارت، ایسوس از 4 خازن POSCAP ساخت پاناسونیک هر کدام به ظرفیت 470 میکروفاراد برای فیلتراسیون نهایی ولتاژ ورودی به GPU استفاده کرده است. مجموع ظرفیت آنها به 1880 میکروفاراد می‌‌رسد که بسیار فراتر از ظرفیت استاندارد نسخه رفرنس RTX 3070 است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

در انتهای براکت بخشی مثلثی شکلی برای تهویه قرار دارد، که البته شما می‌‌توانید به دلخواه، براکت مثلثی آرم ROG را در این بهش تعبیه کنید تا ارم ROG در پشت کارت به زیبایی نمایان شود.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

ضخامت 3 اسلاتی این کارت و بدنه آن را در اینجا کاملا می‌‌توان مشاهده کرد. یک حفره در اینجا قرار دارد که به علت تاریکی درون آن در عکس نیفتاده، اما ایسوس دو عدد هدر PWM فن در اینجا تعبیه کرده است تا در صورتی که دوست داشته باشید، می‌‌توانید با اتصال 2 فن PWM، آنها را از طریق کارت گرافیک کنترل کنید.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

وجود این فن آوری به اسم FAN CONNECT II، بسیار کاربردی است و کاربر می‌‌تواند فنهایی را برای تهویه مناسب کارت گرافیک با مدیریت خود کارت گرافیک در کیس از طریق نرم افزار GPU Tweak II کنترل کند.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

ایسوس تعداد 5 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌‌کند. ایسوس در این نسل از کارتهای گرافیک، جنس براکت پشتی را از Stainless Steal براق انتخاب کرده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC

دوستان در این بخش، بررسی اجمالی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3070 OC را به پایان می‌‌بریم، و اگر انشاالله امکان بررسی کامل این کارت بوجود آمد، ادامه ی آن را به همراه بنچ مارکها در همین مقاله منتشر خواهیم کرد.

امتیاز: 4.2 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

21 دیدگاه

  1. Avatar اینتل گفت:

    نمیدونم چرا تو این نسل 3060Ti رو ترجیح میدم، یا کلا 3080
    این x070 هیچوقت برام جالب نبود

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      اتفاقا 3060Ti به 3070 خیلی نزدیکه، همین سوال رو اکثرا دارند. بخصوص اینکه هر دو کارت از یک تراشه استفاده می کنند.

  2. Avatar پیام گفت:

    سلام میخواستم نظر و تست شما در مورد کار رندریگ و استفاده از موتور رندر ویری با این کارت گرافیکی بدونم آیا انتخاب مناسبی هست من دیروز رفتم قیمت کردم و میخوام تهیه کنم آیا ارزونتر بخرم بهتر نیست چون سی پی یو هم برام مهمه و میخوام از سری 10 اینتل با چیپ 590z مادربورد استفاده کنم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز، بله برای رندر هم از بهترین گزینه ها است و عملکرد فوق العاده ای داره. ترکیبش با مادربرد های Z590 و Z490 به همراه نسل 10 و 11 اینتل بسیار عالیه.

  3. Avatar Pooriya. Rc گفت:

    زجر خالصه😂. پیشت باشه کارت فقط بتونی ببینیش، و استفاده نکنی دردناکه. اینجوری پیش بره فکر کنم توی بررسی های بعدی شرکت ها فقط برای شما عکس های اختصاصی بفرستن و همین بررسی اجمالی هم نشه کرد

  4. Avatar Armin گفت:

    ممنون از Ejmali Review تون 🙂
    فکر کنم با این تفاسیر اگر یه کارت 3090 رده بالا بهتون بدند، یه قفل فرمونی چیزی برای فن هاش بذارند که مثلا نشه ازش استفاده کرد!
    ولی جدا از شوخی، این وضعیت واقعا دردناکه …

  5. Avatar علیرضا گفت:

    سلام
    قضیه چیه؟
    کارت دستتون هست ولی نمیتونین روشنش کنین؟
    این دیگه چه مدلیه؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      بله، در مقدمه توضیح کافی در مورد دلیل این موضوع داده شده. در چنین شرایطی صرفا یک Preview یا “بررسی اجمالی” از قطعه میریم و سپس منتظر میمونیم تا Media Sample در اختیار ما قرار بگیره. بعدش بررسی و تست ها انجام میشه.

  6. Avatar farzad گفت:

    ارمین جان بندازش تو کار ماین 🙂

    من دیروز ۳۰۸۰ رو یه تست ماین زدم
    برخلاف تصور بسیاری که فکر میکنن ماین کارت رو خراب میکنه، با ۹۰ درصد دور فن دمای چیپ حدود ۵۰ درجه و دمای جانکشن مموری هم حدود ۸۸ درجه در حالیکه طبق مشخصات مایکرون دمای جانکشن تا بالای ۱۱۰ درجه میتونه بدون مشکل برسه.
    جالبه الگوریتم ماین طوریکه ۳۰۸۰ من که تو بازی تا ۳۷۰ وات برق مصرف میکنه، تو ماین ۳۰۰ وات مصرفشه.
    الان روزی حدود ۱۲ تا ۱۵ یورو سود خالص ماین هست با ۳۰۸۰. یعنی ۳ ماه کار کنه پول خود کارت در میاد 🙂
    حالا تو ایران که هزینه برق برای ماینرها یک بیستم برق اینجاس، چه سودی این ماین داره تو ایران.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      کارت امانت شرکته آقا فرزاد عزیز.

      حتی برای ریویو هم هیچ کارتی رو تست ماین نمی کنیم.

      • Avatar farzad گفت:

        میدونم
        مزاح بود. هیچ بررسی کننده تست ماین نمیکنه.
        منظور من این ب‌ود که برخلاف تصور ماین کردن اگه تو شرایط درستی باشه اسیب خاصی وارد نمیکنه.
        اما صنعت خیلی مضخرفیه این کریپتوکارنسی. امیدوارم با مغز بخوره زمین.

        • Avatar Tohid گفت:

          ی تیرکمون بردارید ب سمت کریپتوها شلیک کنید، شاید ازش خون اومد و مُرد.
          منم بچه بودم هلیکوپتر تو آسمون میدیدم، بهش سنگ مینداختم، درسته بهش نمیخورد، اما تلاشم رو کرده بودم حداقل.
          داستان شما و کریپتو هم همینه.

          • Avatar farzad گفت:

            نیازی به این کار نیس. سنگ شما به هلیکوپتر نمیرسید ولی ممکن بود بره بخوره تو سر یکی دیگه و مجروحش کنه. اما امیدواری ما میتونه به اینده بشر کمک کنه و چند سال دیگه شاهد ظهور دیوهای هفت سری که ادمها رو با این ثروتهای باداورده زیر پای خودشون له میکنن نباشیم.
            صرفا یه امیدواری هست که ممکنه اتفاق بیفته یا نیفته.
            دنیا با خواسته تک تک ادمها جلو نمیره ولی این به این معنی نیست که ادم امید به چیزی نداشته باشه چون اون خواسته شاید تحقق پیدا نکنه.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          والا آقا فرزاد با این توصیفی که شما کردین مشخصه چرا همه زدن توی این کار و دیگه هیچ کارتی در دسترس گیمر ها نیست. منم امیدوارم زودتر این وضعیت تموم بشه. یا اونقدری کارت باشه که دیگه شبکه اشباع بشه و دیگه ماین با گرافیک به صرفه نباشه.

          • Avatar farzad گفت:

            تو ایران که با این قیمت برق، بهشت ماینرهاست. شما حساب کن که قیمت برق در اینجایی که ماهستیم عملا گرونترین تو دنیا هست میگم تو 3 ماه پول 3080 در میاد تازه پول برق هم توش حساب شده.
            وضعیت تولید چیپ هم خیلی بده و اصلا کمبود حل نمیشه و تازه هرچی کارت بیاد بیرون هم توسط ماینرها بلعیده میشه چون سودآوری که حد و مرز نمیشناسه. توان مالی که تو شبکه ماینینگ هست انقدر زیاده که کارت رو از درب کارخونه میخرند میبرند.
            تا 1 ماه پیش فروشگاه معتبر اینجا هر هفته حداقل 100 تا 3080 میاورد تا سفارشات مشتریها رو تحویل بده. الان 20 تا هم نمیاره.

            تا این صنعت ضدبشری و مصرف کننده انرژی ورشکست نشه هیچ امیدی به بهبود بازار نیست. من امیدوارم دولتها وارد عمل بشن و این بساط رو جمع کنند.

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            کاملا موافقم.

  7. Avatar Behnam گفت:

    چقدر قشنگه چه ابهتی داره. اینو داشته باشی تا ۱۰ سال گرافیکه واست… یه پیشنهاد خوب دارم، مثل چند سال پیش که مسابقه گذاشتید GTX 970 دادین یه مسابقه ترتیب بدین اینم بدین بره چرا بره تو انبار خاک بخوره😅

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      آقا بهنام عزیز،

      نتونستیم یک دقیقه روی سیستم بگذاریم تستش کنیم بعد چطوری مفتکی بدن واسه مسابقه؟ 😀 😀

      اون زمان که GTX970 جایزه میدادیم تو سایت، بانک ها مرسدس بنز و خونه جایزه میدادن.

      الان بانک ها ته جایزه اشون کمک هزینه سفر به کیش هست.

  8. Avatar Tohid گفت:

    تا آخر 2021 که زمستون کریپتویی فرا برسه، وضعیت ماینینگ همینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.