بررسی کیس کامپیوتر گرین مدل GREEN GRIFFIN G2

امروز برای بررسی به سراغ یکی دیگر از پر فروش ترین و خوش قیمت ترین کیس‌های بازار می‌رویم. کیس کامپیوتر گرین GRIFFIN G2 سال گذشته وارد بازار ایران شد و از همان ابتدا مورد اقبال کاربران قرار گرفت. این کیس در کلاس Entry Level محصولات گرین قرار دارد و اگر چه از نظر قیمتی بسیار نزدیک به کیس آریا است، اما از لحاظ فنی جایگاهی بالاتر از کیس آریا دارد. بدون معطلی، به سراغ بررسی این کیس زیبا می‌رویم.

مشخصات فنی

کیس کامپیوتر گرین GRIFFIN G2 به عنوان یک کیس مید تاور، ابعاد استانداردی دارد. این کیس از نظر ابعاد اسکلت داخلی تقریبا مشابه کیس گریفین G6 است، اما امکانات کمتری دارد. پشتیبانی از نصب رادیاتور‌های متداول بازار تا حداکثر 36 سانتیمتر طول، امکان نصب ایرکولر تا ارتفاع 16، پاور تا طول 21، و کارت گرافیک تا طول 35 سانتیمتر از امکانات خوب و جالب توجه این کیس به شمار می‌آید.

در وسایل همراه کیس، تعدادی بست زیپی، در کنار اسپیکر بازر، دفترچه راهنمای فارسی و مجموعه پیچ‌های مورد نیاز نصب تجهیزات به صورت کامل قرار دارد.

پنل جلویی کیس گریفین G2 بسیار شیک و با کلاس است. بدون شک طراحی ظاهری این کیس مورد پسند عموم قرار خواهد گرفت. همچنین آرم گریفین در جلوی کیس برای زیبایی هر چه بیشتر چسبانده شده است. از نظر رنگ و لعاب کیس تمام مشکی است. در دو طرف پنل حاشیه Mesh قرار دارد تا عبور هوا به داخل کیس میسر شود. بخش Mesh در فرانت پنل کیس ثابت است، بنابراین در صورت تجمیع گرد و غبار باید کل فرانت پنل را از زیر جدا کنید و زیر آب بگیرید. امکان پشتیبانی از نصب درایو نوری در این کیس فراهم نیست اما عملا درایو نوری از چرخه بازار کامپیوتر خارج شده است و عدم پشتیبانی از آن در کیس‌های روز، امری متداول است.

کیس G2 مجهز به پنل شیشه حرارت دیده یا به اصطلاح Tempered Glass است. ضخامت و کیفیت بسیار خوب در کنار رنگ دودی این شیشه، نمایی فوق العاده زیبا را به G2 داده است. این شیشه سراسر بخش پنل سمت چپ را پوشش می‌دهد. از نظر فنی این شیشه به حاشیه مسطیلی شکل فلزی چسبانده شده است و آن حاشیه فلزی به کیس پیچ می‌شود.

پنل سمت راست تمام فلزی است.

در پشت کیس یک فن 12 سانتیمتری وظیفه تهویه را بر عهده دارد. نصب فن به گونه ای است که می‌توان آن را 3 سانتیمتر بالاتر و یا پایین تر نصب کرد.این فن مجهز به نورپردازی RGB است. تعداد اسلات‌های PCIe کیس 7 عدد است. این کیس همچنین امکان استفاده از کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین را دارد و به کمک آن می‌توان کارت گرافیک را در این بخش صورت عمودی نصب کرد. فن نصب شده در پشت کیس حداکثر سرعت 1200RPM دارد و به دلیل اتصال مستقیم به پاور از طریق کنترلر ARGB، به صورت دائم در حداکثر توان خود روشن است.

در زیر کیس، یک فیلتر ضد گرد و غبار سراسری نصب است. این فیلتر به راحتی قابل جدا سازی و شستشو است. در زیر پایه‌های کیس روکش لاستیکی ضد لغزش قرار دارد. توجه داشته باشید که پایه‌های کیس ارتفاع کمی ‌دارند، بنابراین برای حفظ گردش هوای زیر کیس، حتما کیس را بر روی میز و یا سطح صاف قرار دهید و از گذاشتن آن بر روی زمین، بخصوص بر روی فرش، خودداری کنید.

در پشت فیلتر نمایی از محل قرار گیری پاور (سمت چپ تصویر) و همچنین براکت ماژولار نصب‌ هارد دیسک در سمت راست دیده می‌شود.

دکمه‌ها و I/O پنل کیس بر روی حاشیه سقف کیس قرار دارد. شاید وقتی کیس را روی میز قرار می‌دهید دسترسی به دکمه‌های روی سقف مشکل به نظر رسد اما در سه کنج دکمه بزرگ پاور قرار دارد که پیدا کردن آن بسیار راحت است. علاوه بر دکمه پاور، دکمه تغییر افکت نورپرازی، دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0 نیز در این بخش قرار دارند. جک‌های صوتی HD Audio برای ورودی میکروفون و خروجی هدست نیز مابین دو پورت USB 2.0 قرار گرفته است. برای این کلاس از کیس، از نظر تعداد و تنوع درگاه‌ها رضایت داریم، اما، جای خالی دکمه ریستارت بشدت حس می‌شود. اگرچه در اغلب مادربرد‌های جدید امکان تعبیه عملکرد ریستارد در دکمه پاور فراهم است، اما، وجود دکمه مجزا برای ریستارت به نظر نگارنده همیشه لازم است.

بر روی سقف کیس فیلتر ضد گرد و غبار آهنربایی قرار دارد که به سادگی می‌توان برای تمیز کردن آن را جدا کرد. بر روی سقف می‌توان رادیاتور‌هایی تا طول 24 الی 28 سانتیمتر نیز قرار داد.

شیشه حرارت دیده G2 کیفیت خوبی دارد و همانطور که پیشتر گفتیم، به یک قاب فلزی چسبانده شده است. این شیشه زیاد دودی نیست بنابراین به خوبی قطعات داخل را می‌توان از پشت آن مشاهده کرد. مکانیزم قرار گیری پنل به کیس مطلوب ارزیابی می‌شود.

طراحی داخلی بدنه G2 مشابه G6 است بنابراین شما با فضایی کاملا باز برای نصب هر نوع مادربرد، کارت گرافیک و کولینگ و روبه رو هستید. کیس G2 را شاید بتوان اقتصادی ترین گزینه استاندارد بازار برای انواع ست آپ‌های نیمه حرفه ای دانست. تمام بخش‌ها فکر شده طراحی شده است.

استفاده از درپوش‌های لاستیکی (گرومت) در محل عبور کابل‌ها در این سطح و کلاس از کیس‌ها چیزی است که در دیگر مدلها کمتر دیده می‌شود. این کیس مجهز به یک دریچه بزرگ پشت مادربرد است تا بتوان براکت کولینگ مادربرد را بدون نیاز به بیرون آوردن مادربرد نصب کرد. همچنین کیس GRIFFIN G2 مجهز به گارد روی پاور است که یک پنجره برای نمایش مشخصات برچسب کناری پاور دارد، بنابراین دوستانی که میخواهند برند و مدل پاور خود را نمایان کنند، نیازی به برداشتن گارد پاور ندارند تا هم بخش توزیع سیم‌ها از دید مخفی بماند و هم زیبایی پاور نمایش داده شود.

یک سینی مخصوص نصب درایو ذخیره سازی در بالای گارد پاور نصب شده است. این سینی ماژولار است و می‌توان آن را در طول گارد پاور جابه جا کرد و یا می‌توان آن را خارج و به جای آن 2 عدد فن 12 سانتیمتری در این بخش نصب کرد. برای عبور کابل‌ها در پشت سینی بر روی گارد پاور، سوراخ‌هایی تعبیه شده است.

به لطف وجود این جایگاه، می‌توان 2 عدد SSD از نوع2.5  اینچی و یا یک عدد‌ هارد دیسک 3.5 اینچی بر روی آن نصب کرد.

در این تصویر عمق و پهنای کیس مشخص است. می‌توان رادایتور آبی تا حداکثر 28 سانتیمتر را به راحتی در سقف جا داد. خوشبختانه محل قرار گیری رادیاتور تا حد ممکن به جلوی پنل متمایل است تا تداخلی با مادربرد نداشته باشد.

یک پرده سفید رنگ به عنوان رفلکتور نورپردازی در پنل جلویی قرار داده شده است. در صورتی که واترکولر به جلوی کیس نصب کنید می‌بایستی حتما این پرده رفلکتور را خارج کنید تا گردش هوای مطلوب تری در کیس برقرار باشد. این پرده خوشبختانه قابل شستشو است و می‌توان در صورت کثیف شدن آن را با آب و صابون شست. در پنل جلویی، رادیاتور‌هایی تا طول 36 سانتیمتر می‌توان نصب کرد.

این تنها فن موجود همراه کیس است که در پشت کیس نصب شده. این فن مجهز به نورپردازی ARGB است و سوکت مخصوص به خود دارد که صرفا به کنترلر کیس متصل می‌شود. در صورتی که دوست داشته باشید فن پشت کیس توسط مادربرد کنترل شود، می‌توانید این فن را با کیت فن ARGB هوراکان و یا فن GF120-RGB گرین تعویض کنید.

در پشت سینی کیس فضای کافی برای مدیریت کابل در نظر گرفته شده است؛ مجموعه ای از کابل‌ها، شامل کابل‌های اتصالات I/O پنل در پشت کیس به راحتی قابل مدیریت است. به جهت استفاده از بست‌های زیپی، جایگاه‌های خاصی در پشت کیس قرار داده شده است.

جایگاه پاور بسیار وسیع است و حتی با برداشتن جایگاه ماژولار‌ هارد دیسک‌ها بیشتر نیز می‌شود.

یک سینی ماژولار دیگر برای نصب درایو‌های ذخیره سازی در این قسمت قرار دارد. از این بخش برای نصب 2 عدد SSD سایز 2.5 اینچی و یا یک عدد‌ هارد دیسک می‌توان استفاده کرد. همچنین توضیح مفصلی به فارسی در مورد نحوه مدیریت گردش هوای کیس در این بخش، داده شده است.

کیفیت کابل‌ها و سوکت‌ها، کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود.

جایگاه نصب‌ هارد دیسک بسیار ساده طراحی شده. البته در این بازه بودجه انتظار دیگری نمی‌توان داشت. یک محفظه ماژولار با قابلیت جابه جایی که یک‌ هارد دیسک در زیر و یک‌ هارد دیسک بر روی آن نصب می‌شود.

البته می‌توانید بنا به نیاز خود SSD‌های خود را نیز در این بخش نصب کنید.

کنترلر ARGB پشت کیس، همانی است که در کیس ARIA نیز مشاهده کرده بودیم؛ این کنترلر ARGB مجهز به الگوی‌های متعددی برای نورپردازی است. مهم ترین خصوصیت این کنترلر امکان Sync شدن با مادربرد است تا به وسیله نرم افزار نورپردازی مادربرد، بتوان کنترل نورپردازی کیس را به دست گرفت. تنها فن پشتی و یک نوار LED از نوع ARGB در بخش فرانت پنل به این کنترلر متصل هستند. فن یا نوار دیگری نمی‌توان به این کنترلر اضافه کرد مگر آنکه در آینده شرکت گرین فنها یا نوار مخصوص برای اتصال به این کنترلر را جداگانه به فروش رساند.

تصویری از نحوه اتصال سیم‌ها به کنترلر ARGB در دفترچه همراه کیس ارائه شده است.

بررسی کارایی و نتیجه گیری

شاید بتوان کیس G2 گرین را اقتصادی ترین گزینه حرفه ای حال حاضر بازار ایران قلمداد کرد. بسیار از کاربرانی که با محدودیت بودجه دست و پنجه نرم می‌کنند، ترجیح می‌دهند که برای پاور و کیس حداقل میزان بودجه مصرف شود؛ اما در عین حال دوست ندارند از خطوط استاندارد تعیین شده، عبور کنند. فضای کافی برای نصب انواع قطعات، سیستم گردش هوای استاندارد، نورپردازی ARGB سینک پذیر و همچنین ارتقا پذیری بالا، خصوصیاتی است که کیس گریفین G2 گرین برای این دسته از کاربران به ارمغان می‌آورد.

اسمبل در کیس G2 لذت بخش است، سوراخ‌های عبور کابل به اندازه کافی بزرگ طراحی شده اند، مدیریت کابل کشی کمابیش به راحتی انجام می‌پذیرد، و از نظر طراحی و زیبایی ظاهری، کیس G2 نمایی جذاب دارد. امکان پذیرایی از 8 فن، قابلیت نصب رادیاتور تا سایز 36 سانتیمتر، در کنار پشتیبانی از ایرکولر‌ها تا ارتفاع 16 سانتیمتر و طول کارت گرافیک تا 35 سانتیمتر از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های این کیس زیباست.

ضخامت بدنه فلزی کیس و شیشه سکوریت G2 قابل قبول است، و از این نظر کیس مستحکمی ‌است. نصب تنها یک فن به صورت پیش فرض در پشت کیس و عدم امکان کنترل سرعت آن، در کنار فقدان دکمه ریستارت، تنها موارد انتقادی ما به این کیس می‌باشد.

در مورد نورپردازی وجود درایور مستقل با امکان همسان سازی با نورپردازی ARGB مادربرد از طریق نگه داشتن کلید LED روی کیس، ویژگی مطلوبی است که کیس G2 به مانند ARIA ارائه می‌کند. اما به دلیل ناسازگاری هدر فنها، امکان اتصال فن به مادربرد برای مدیریت کنترل گردش فنهای روی کیس وجود ندارد، و نکته منفی این موضوع، وصل بودن فنها به پاور و گردش آنها در حداکثر دور 1200RPM است. با توجه به اینکه اغلب سیستم‌های خانگی بیشتر زمان خود در حالت بیکاری هستند، این موضوع می‌تواند سبب جمع شدن گرد و خاک زیادی به داخل کیس شود. به همین جهت توصیه میکنیم اگر از سخت افزار بسیار قدرتمندی استفاده نمی‌کنید، با تعویض فن با یک فن PWM، مدیریت سرعت گردش آن را به مادربرد بسپارید.

از بابت قیمت، حدودا این کیس بین 1.4 تا 1.6 میلیون تومان در بازار ایران فروخته می‌شود که با توجه به اینکه در کلاس Entry Level قرار نیست کسی RTX 3090 در آن نصب کند، قیمت بسیار خوبی دارد. حتی، در مقام مقایسه، نسبت امکانات بالایی به قیمت در این کیس وجود دارد. به همین جهت نشان بالاترین ارزش خرید را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • شیک و استاندارد
  • مجهز به نورپردازی ARGB
  • نسبت بالای امکانات به قیمت
  • امکان نصب رادیاتور تا طول 36 سانتیمتر
  • مناسب برای سیستم‌های گیمینگ و خانگی
  • امکان نصب کارت گرافیک تا طول 35 سانتیمتر
  • وجود فیلتر گرد و غبار در تمامی‌‌بخش‌های ورودی
  • طراحی ماژولار محفظه‌ هارد دیسک و سینی SSD‌ها
  • قابلیت نصب 4‌ هارد دیسک و یا 6 عدد اس اس دی
  • مجهز به پنل شیشه حرارت دیده دودی برای نمایش قطعات داخلی
  • وجود فضای کافی برای مدیریت کابل کشی در پشت سینی مادربرد
  • وجود کنترلر مستقل ARGB در کنار امکان همسان سازی نورپردازی با تمام مادربرد‌ها
معایب:
  • دکمه ریستارت ندارد
  • امکان نصب درایو نوری ندارد
  • تعداد درگاه‌های USB 3.0 فرانت پنل کم است
  • سرعت فن داخل کیس تمام مدت روی حداکثر دور است و آن را نمی‌توان تغییر داد
  • برای شست شوی فیلتر گرد و غبار جلو، مجبور به از جا بیرون کشیدن کل فرانت پنل هستیم
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیس کامپیوتر گرین GRIFFIN G2 یک کیس شیک و استاندارد است که برای سیستم‌های خانگی و سیستم‌های گیمینگ و رندریگ نیمه حرفه ای، امکانات مناسب و ارتقا پذیری بالایی دارد.
8.5امتیاز8.6طراحی ظاهری9.2مادپذیری9.5ارزش خرید8.5آپشن اضافی7تنوع اتصالات8.1استحکام بدنه8.3امکانات استاندارد8.5مدیریت کابل‌کشی8.2استاندارد جایگاه‌ها7.8کولینگ پیشفرض8.5سیستم گردش‌هوا9.6پشتیبانی از انواع‌کولینگ
امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

26 دیدگاه

  1. Avatar امیر حسین جوکار گفت:

    شرکت گرین واسطه ای بیش نیست یک وارد کننده هستش نه تولید کننده یه ویدیو از ساخت کیس به ما نشون بدن تا ما 100 آفرین و خدا قوت بدیم بهشون

    • Avatar آرمین گفت:

      شرکت گرین هم وارد کننده است و هم خط تولید و کارخانه داره. بعضی محصولاتش رو به صورت CBU از طریق واردات مستقیم عرضه می کنه، برخی دیگر از محصولاتش رو به صورت CKD و SKD وارد میکنه و در خط تولید کارخانه خودش تولید میکنه.

  2. Avatar امیرحسین براتیان گفت:

    ممنون از نقد و بررسی. ای کاش سیستم رو روش می‌بستین و یه تست میکردین، ما هم ببینیم ظاهرش چه شکلی میشه بعد از مونتاژ.
    چیزی که برای من جالبه قابلیت مود شدن این کیسه. مثل بازی اسکایریمه. هر عکسی ازش میبینم، میشه یه جاش رو مطابق سلیقه تغییر داد. خیلی دوست دارم بدونم استیو برک درباره این چ

  3. Avatar علیرضا مظلومی گفت:

    وقت خوش
    میبخشید کدوم مدل از فن های کیس تکی گرین رو میشه به کنترلر فابریک این کیس وصل کرد؟

  4. Avatar A گفت:

    یعنی دیگه هیچ فن و نوار ال ای دی نیست که به کنترلر argb بخوره؟بین این همه که تو بازار ریخته؟

  5. Avatar Farzam گفت:

    من نمی‌دونم این دوستانی که به همه چیزِ این‌جور کیسا اعتراض می‌کنن چه انتظاری از این شرکت یا هر شرکت ایرانی دیگه‌ای دارن. (اونم با این قیمت کم توی این بدبختی و گرونی بی‌خود محصولات خارجی)
    به نظر من که همون اورامان‌پلاس گرینم چیز خوبیه و جای شکر بسیار داره. این مدلا که دیگه برای گیمرا اپتیمایز شدن.

    • Avatar علی گفت:

      آره والا همینم ……….
      همین طرز تفکر خریداران باعث میشه واسه فرغونای ایران خودرو صف بکشن
      خلایق هر چه لایق

      • Avatar Anti AMD گفت:

        اینقدر به مردم توهین نکنید، با این جملات عجیب که لیاقتشون همینه، داستان اونه که همه مقصر بودن جز خود دزده! البته من که میدونم این القای روانی هدفمنده

  6. Avatar محمد گفت:

    یک کیس از گرین ندیدم که بتونم نگاهش کنم! امیدوارم گرین این کامنت رو بخونه. گرین بهتره از کیس های NZXT یا Corsair یاد بگیره و روی طراحی کیس هایش کار کنه. برخی از کیس هایش بسیار زشت هستند، امکانات به کنار.

    • Avatar آرمین گفت:

      این که خوشکله.

      • Avatar محمد گفت:

        اگه ممکنه یه آموزش رنگ کردن کیس بذارین. ریپورتاژ آگهی هم باشه اوکیه! چون به نظرم نکات جزئی مهمی داره. توی یوتیوب بود البته. سپاس

      • Avatar محمد گفت:

        یک سوال هم داشتم یادم رفت توی کامنت قبلی بنویسم. آیا امکان تهیه کیس های قدیمی تر گرین که در بازار پیدا نمی شوند از خود شرکت وجود داره؟ منظورم کیس هایی مثل Z3 Crystal Green یا Z+ Grand White هست چون طراحی اونا خیلی خوب بود به نظرم!

    • Avatar محمد گفت:

      یک سوال هم داشتم یادم رفت توی کامنت قبلی بنویسم. آیا امکان تهیه کیس های قدیمی تر گرین که در بازار پیدا نمی شوند از خود شرکت وجود داره؟ منظورم کیس هایی مثل Z3 Crystal Green یا Z+ Grand White هست چون طراحی اونا خیلی خوب بود به نظرم!

    • Avatar Anti AMD گفت:

      نسبت کورس ایر به گرین مثل نسبت کادیلاک به پیکان میباشد! لعنتی اینقدر سالید و باکیفیته من که ترجیح میدم نخرم تا فقط کورس ایر بگیرم، توی کیس، فن، پاور

    • Avatar امیرحسین براتیان گفت:

      این خیلی قشنگه. برا سیستم دومم میخوام بگیرم چون 10 سال بدون کیس بود (موجودی نداشتم اون موقع). تازه جلوی کیس رو میتونی مود (Modify = Mod) کنی، حالا با طرح یا با نقاشی و …

      اگر هم جا برای SSD کم اوردی، میتونی با چسب دو طرفه به پشت یا جلوی پنلی که مادربورد روش نصب میشه وصل کنی. در کناری هم که شیشه سکوریت (حرارت دیده) است. 2 تا رادیاتور هم میتونی وصل کنی. کیس NZXT مورد داشتیم 90 تومن سیستم رو به آتیش کشیده سر اتصالی هدر هایی که از مادربورد به هاب و فن ها وصل میشه.

      به نظرم این کیس خوبه، باید جریان هواش تست شه.

  7. Avatar آرین گفت:

    خوبه که گرین به نظرات کاربران توجه کند. اول از همه اگر نیست خوب است آموزش ویدئویی با کیفیت بالای نصب قطعات را در یوتیوب و اپارات قرار دهد. دوم دکمه ری استارت هم مورد لازمی هست. سوم هر چقدر بتواند در مرتب سازی یا دوام کابل ها و سوکت ها خلاقیت بکار ببرد بهتر است. حالا اگر قیمت هم فراتر رود خوب در کنارش مصرف کننده خود را هم پیدا می کند. چهارم کار را برای باز و بسته کردن قطعات آسان تر و امن تر کند. مثلا کاربری نیاز به تعویض پاور داشت مجبور نباشد از تمام چم و خم قطعات داخل کیس سر دراورد.

    • Avatar آرمین گفت:

      دوست عزیز، تحت هر شرایطی کاربر باید از تمام چم و خم قطعات داخل کیس سر در بیاورد. بنابراین این وظیفه کاربره که بره تحقیق کنه و یاد بگیره.

  8. Avatar متین گفت:

    یه چیزی تو مایه های پراید خودمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.