بررسی گروهی SSDهای 2.5 اینچی SATA

مقدمه: سال 2009 برای اولین بار در دنیا، 11 میلیون حافظه SSD ساتا در بخش کاربری به فروش رفت. آن سال را شاید بتوان مبدا دوران جدید ذخیره سازها و ورود گسترده حافظه‌های اس‌اس‌دی به بازار کلاس کاربری دانست. تا پیش از آن، حافظه‌های اس‌اس‌دی به دلیل قیمت بسیار بالا، فقط به صورت محدود استفاده می‌شدند.

میزان نفوذ SSD در سیستمهای کاربری در سالهای بعد از آن به صورت تصاعدی افزایش یافت. به گونه‌ای که، استفاده از حافظه اس‌اس‌دی به واقع صنعت کامپیوتر را زیرو رو کرد. برای اولین بار کاربران با وجود اس‌اس‌دی توانایی واقعی Multi-Tasking را با سیستم‌هایشان تجربه کردند.

در سالهای ابتدایی، حافظه SSD ساتا بسیار گران قیمت بود. برای تولید یک حافظه SSD 256 گیگابایتی، تولید کننده مجبور بود 16 حافظه 16 گیگابایتی، یک کنترلر غولپیکر و همچنین یک حافظ کش DRAM برای آن استفاده کند. اس‌اس‌دی‌های اولیه، برای حجم‌های 60 و یا 120 گیگابایتی بعضا تا 150 دلار قیمت داشتند.

تصویر فوق نمونه ای از یک حافظه SSD قدیمی ‌240 گیگابایتی است که در آن سالها تولید می‌شده است.

اما امروزه، کل آن ترکیب با عظمت خلاصه شده است به PCB با یک سوم ابعاد، یک کنترلر، آنهم بدون همراهی کش DRAM و یک تا چهار چیپ حافظه، با قیمتی کمتر از 20 دلار. آری با پیشرفت فن آوری، نه تنها حافظه‌های SSD ساتا کوچکتر، سریعتر و قوی تر شده اند، بلکه هزینه تولید آنها نیز بشدت پایین آمده است.

اگرچه این روزها مدلهای Gen.5 اس‌اس‌دی‌های NVMe در اخبار خود نمایی می‌کنند. اما از اهمیت حافظه اس‌اس‌دی 2.5 اینچی ساتا کم نشده است. از جمله عمده دلایلی که این شکل از حافظه همچنان پر فروش باقی مانده، وجود گرانقدر حضرت لپتاپ است.

لپتاپ‌ها، بخصوص مدلهای قدیمی‌ را، فقط با بیرون آوردن ‌هارد دیسک و جایگزین کردن یک حافظه اس‌اس‌دی 2.5 اینچی ساتا، می‌توان نفس مسیحایی به آنها بخشید. در حدی که حتی از روز اولش هم بهتر کار خواهد کرد. این موضوع، در کنار استفاده آرشیوی برای کاربرانی که حجم‌های بالایی از اطلاعات را نگهداری می‌کنند، باعث گردیده حافظه‌های 2.5 اینچی ساتا همچنان محبوب و پر فروش باقی بمانند.

از این رو قصد داریم امروز با بررسی تعداد قابل توجهی از حافظه‌های اس‌اس‌دی 2.5 اینچی ساتا، توانایی آنها را در برابر یکدیگر مورد سنجش قرار دهیم و ضمن توضیح هر مدل، به رده بندی آنها بپردازیم. شایان ذکر است، تهیه این حجم از حافظه اس‌اس‌دی برای ما به تنهایی مقدور نبود، از این رو برخی از شرکت‌های ضمانت کننده این حافظه‌ها، مارا در تهیه آنها یاری دادند، که از تمام این دوستان سپاسگذاریم.

شرکت کنندگان

این بررسی گروهی دربرگیرنده 16 حافظه اس‌اس‌دی است و شامل برندهای Kodak، Lexar، TwinMos، Kingmax، Adata، Western Digital، HikVision، PNY، MSI، Gigabyte، دو عدد Patriot، دو عدد Dahua، و دو عدد FDK می‌شود.

این شرکتها سه دسته هستند. برخی از آنها ساخت SSD خود را به طور کامل به شرکت دیگری (OEM) واگذار کرده و صرفا محصول را از داخل کاتالوگ OEM سفارش می‌دهند و در آخر برچسب برند خود را بر روی SSD چسبانده و به نام خود در بازار عرضه می‌کنند.

برخی دیگر از این شرکتها، حتی مالک محصول خود نیستند و صرفا حق کپی رایت استفاده از نام تجاری خود را به شرکت دیگری فروخته اند. بنابراین مالک اس‌اس‌دی، شرکت دومی ‌است که نامش مشخص نیست و ساخت SSD را به شرکت ثالث که OEM است سفارش می‌دهد.

دسته سوم این شرکتها، SSDهای برند خود را خودشان طراحی می‌کنند و خط تولید دارند، اما Fabless هستند. واژه Fabless manufacturing به فارسی “تولید قطعه کامپیوتر بدون ساخت چیپ” معنا می‌شود.

در حقیقت شرکتهای Fabless، چیپ‌های محصول خود را از دیگر شرکت‌های تولید کننده اصلی “مؤلف” تامین می‌کنند، و در خط تولید صرفا آنها را، بر اساس طراحی که انجام داده اند (یا طراحی کلی که برای آن قطعه وجود دارد)، سرهم کرده (مونتاژ می‌کنند) و به تولید می‌رسانند. این شرکتها فاقد کارخانه جات ریخته‌گری نیم‌رسانا هستند و خودشان توانایی تولید و طراحی چیپ ندارند.

در این میان شرکت وسترن دیجیتال، یک استثنا است چرا که اشکال مختلف تولید دارد. این شرکت گاهی به مانند شرکت‌های Fabless عمل می‌کند، و گاهی از کنترلرها و چیپ‌های حافظه ساخت خودش (SanDisk) بهره می‌برد.

درک نتایج و شیوه بررسی حافظه‌ها

ما بر روی کامپیوتر عملیات‌های مختلفی انجام می‌دهیم. از استفاده روزمره، مانند وبگردی، ارسال ایمیل، و تماشای فیلم و سریال گرفته، تا بازی، طراحی سه بعدی، تبدیل ویدیویی و استفاده آرشیوی. هر کدام از این اعمال، یک یا چند سناریوی پردازشی مستقل و یا ترکیبی برای اس‌اس‌دی محسوب می‌شوند.

از این رو اس‌اس‌دی سرعت‌های متنوعی را برای اعمال مختلف دارد. برای مثال سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه‌ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و کپی/پیست فایلها را شامل می‌شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی ‌‌‌‌‌‌‌از خواندن و نوشتن‌های ترتیبی اتفاق می‌افتد.

 سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند فاکتوری مهم در سرعت SSD  برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود.

این مولفه به تعداد عملیات جابه جایی اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی می‌شود.

هرچه یک SSD میزان IOPS بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی، کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند.

گاهی اوقات برخی عملیاتها توامان شامل هر دو نوع از شیوه خواندن و نوشتن می‌شود، برای مثال، یک گیمر به هنگام کپی کردن یک بازی بر روی حافظه اس‌اس‌دی از سرعت عملیات ترتیبی استفاده می‌کند، اما به هنگام لود مراحل بازی و یا نصب آن، از سرعت عملیات اتفاقی بهره می‌برد.

یک طراح سه بعدی هنگام کار و طراحی از سرعت عملیات اتفاقی بهره می‌برد، اما به هنگام خروجی گرفتن از پروژه، از سرعت عملیات ترتیبی استفاده می‌کند. بنابراین، صرفا توجه به یک وجه از اس‌اس‌دی می‌تواند گول زننده باشد، و باید یک حافظه اس‌اس‌دی را به صورت یک پکیج قضاوت کرد و تمام قابلیت‌ها و سرعت‌های آن را سنجید و به آن نمره داد.

به همین دلیل برای بررسی اس‌اس‌دی از چندین مدل نرم افزار مختلف استفاده می‌کنیم تا توانایی آن را در حالت‌های مختلف بسنجیم و سپس در مورد عملکرد آن قضاوت کنیم.

بررسی گروهی SSDهای 2.5 اینچی ساتا

جدول مشخصات تمام دستگاه‌ها، بعلاوه مشخصاتشان را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید. برخی اطلاعات در سایت رسمی ‌محصول یافت نشد به همین دلیل علامت سوال در بخش مربوطه نوشته شده است.

توجه داشته باشید در بخش نام گارانتی، به شرکت گارانتی کننده ای که محصولات آنها را تهیه کردیم اشاره شده است، هرچند ممکن است برای یک محصول چند شرکت گارانتی کننده وجود داشته باشد.

کنترلر اس‌اس‌دی

در ابتدای بررسی، نگاهی به انواع کنترلر‌های مورد استفاده در آنها می‌اندازیم. به غیر از وسترن دیجیتال که با خریداری SanDisk به جرگه شرکت‌های سازنده کنترلر پیوست، مابقی برندهای شرکت کننده در این بررسی، هیچ کدام سازنده کنترلر نیستند.

این شرکت‌ها کنترلر اس‌اس‌دی خود را از شرکت‌های دیگر که سازنده اصلی کنترلر هستند، خریداری می‌کنند. برخی از این برندها نام کنترلر مورد استفاده خود را در مشخصات محصول به صورت علنی اعلام می‌کنند (مانند MSI)، و برخی دیگر نه تنها آن را اعلام نمی‌کنند، بلکه با پاک کردن مشخصات کنترلر از پشت IC، نام خود را در پشت کنترلر می‌زنند (مانند Lexar).

کنترلر اس‌اس‌دی، مهمترین بخش سخت افزاری و ساختار ساز اس‌اس‌دی است. یک حافظه اس‌اس‌دی، بر اساس نوع کنترلری که در آن استفاده شده است، در ساختار DRAM-less و یا ساختار مجهز به DRAM قرار می‌گیرد.

همچنین کنترلر اس‌اس‌دی سقف سرعت آن را مشخص می‌کند. هرچه کنترلر اس‌اس‌دی، قوی تر، و خنک تر باشد، کاربر سرعت بسیار بهتری را تجربه می‌کند.

نوسازی، پاکسازی، کدگذاری، فشرده سازی، ساختار بندی منطقی، مدیریت رابط سیستم، اصلاح خطا، توزیع مصرف سلول‌های حافظه، و همچنین مدیریت خرابی سلول‌های حافظه (بدسکتور) از جمله وظایف کنترلر اس‌اس‌دی است.

در این بررسی که با شرکت 16 حافظه اس‌اس‌دی انجام می‌شود، تعداد 8 دستگاه مجهز به کنترلر SM2259XT هستند. تعداد 3 دستگاه مجهز به کنترلر MAS1102، یک دستگاه مجهز به MAS0902 و دو دستگاه دارای کنترلر S11 فایزن می‌باشند.

حافظه وسترن دیجیتال سبز از کنترلر قدیمی ‌SanDisk استفاده می‌کند. حافظه ای‌دیتا از کنترلر Realtek بهره می‌برد و یکی از حافظه‌ها نیز مجهز به کنترلر چینیYeestor  است.

کنترلر Silicon Motion SM2259XT2

شرکت سیلیکون موشن یکی از شرکت‌های بزرگ طراح آی سی و کنترلر مخصوص SSD در دنیا است. این شرکت مدعی است قریب به اتفاق حافظه‌های اس‌اس‌دی در دنیا از کنترلرهای این شرکت استفاده می‌کنند. برند SMI که عموما بر روی کنترلر‌ها یافت می‌شود، نشان سیلیکون موشن است.

سیلیکون موشن سال 1995 در دره سیلیکون در کالیفرنیا آمریکا تاسیس شد. 2 سال بعد از آن شرکتی به نام Feiya Technology Corporation در تایوان متولد شد. در سال 2002 این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و سیلیکون موشن امروزی را بوجود آوردند.

کنترلر مدل SM2259XT2 در سال 2017 تولید و اولین محصولات مجهز به آن از سال 2019 وارد بازار شدند. مهمترین جذابیت این کنترلر، دو کاناله بودن، امکان اتصال به 8 چیپ حافظه، و بی نیازی آن به کش DRAM بود که باعث کاهش هزینه تولید و ارزانتر تمام شدن قیمت نهایی محصول میشد.

اگرچه این کنترلر نسبت به کنترلر 2259 معمولی ضعیفتر بود، اما با رقابت شدیدی که آن زمان در میان عرضه کنندگان حافظه SSD وجود داشت، قیمت کمتر مساوی فروش بیشتر بود. از این رو تمام شرکتهایی که از 2259 معمولی استفاده می‌کردند، آن را با 2259XT2 جایگزین کرده و عطای پرفورمنس بالای داشتن کش DRAM را به لقای قیمت تمام شده کمتر بخشیدند.

در حال حاضر اغلب حافظه‌های SSD در دنیا، به مانند اکثر مدلهایی که امروز آنها را بررسی می‌کنیم، به این کنترلر مجهز هستند.

کنترلر SMI 2259XT2 امکان استفاده در ترکیب با حافظه‌های TLC و QLC را دارد، از سیستم اصلاح خطای ECC پیشرفته بهره می‌برد و حداکثر سرعت خواندن ترتیبی آن به 560MB/s، نوشتن ترتیبی به 520MB/s، و خواندن و نوشتن اتفاقی آن به 75K IOPS می‌رسد. برای رسیدن به این سرعتها، شرکت سازنده می‌بایستی بهترین و پر سرعت ترین چیپ حافظه Flash NAND را در ترکیب با این کنترلر استفاده کند.

کنترلر Maxio MAS1102

شرکت معروف JMicron یکی از پیشتازان و شرکت‌های قدیمی ‌عرضه کنترلر حافظه‌های فلش مموری USB و SSD است. اگر خاطرتان باشد، در مادربردهای قدیمی‌ سوکت LGA775 که چیپست اینتل فقط از درگاه SATA II پشتیبانی می‌کرد، شرکت‌های سازنده مادربرد از یک کنترلر ثانویه جی‌مایکرون برای پشتیبانی از درگاه SATA III بهره می‌گرفتند.

اگر از قدیمی‌های صنعت SSD باشید، حتما کنترلر JMF602 را به یاد دارید که برای اولین بار در ترکیب اس‌اس‌دی‌های مجهز به حافظه فلش MLC سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت. بسیاری از برند‌های معروف سازنده اس‌اس‌دی با کنترلر‌های جی‌مایکرون کار خود را شروع کردند.

در سالهایی که سرعت پیشرفت کنترلر‌های ساتا SSD زیاد بود، کمپانی جی‌مایکرون نتوانست در بخش رده بالا به رقابت با دیگر شرکت‌ها بپردازد. این شرکت محصولات دیگری نیز داشت و نمی‌توانست تمام منابع خود را صرف بخش اس‌اس‌دی کند.

به همین دلیل تیم تخصصی طراح و سازنده کنترلر SSD شرکت معروف JMicron در خرداد ماه 1395 به طور کامل از آن جدا شد، و همه به طور دسته جمعی به شرکت Maxiotek Corporation پیوستند.

از آن تاریخ به بعد، شرکت Maxio Tech بر اساس نقشه راه جی مایکرون و با تیم تخصصی جی مایکرون شروع به تولید کنترلر SSD کرد.

تقریبا می‌توان گفت تمام محصولات Maxio همان محصولات JMicron است که به دست همان متخصصین، تحت نام جدید Maxio تولید می‌شوند. شرکت ماکسیو ذاتا یک شرکت چینی است که در تایوان، چین و آمریکا دفتر دارد و هم اکنون یکی از بهترین تولید کنندگان کنترلر SSD با سازگاری بالا برای استفاده با انواع حافظه‌های ناند لش MLC/TLC/QLC به شمار می‌رود.

کنترلر Maxio MA1102 دو کاناله است، اما امکان اتصال تا 8 چیپ را در هر کانال دارد. این کنترلر مکسیو از نوع ارزان قیمت DRAM-less است و نیازی به همراهی کش DRAM ندارد. به مانند دیگر کنترلر‌های بی نیاز به کش DRAM، این کنترلر هم اکنون به طور وسیع در اس‌اس‌دی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پشتیبانی از ECC و حالات RAID 0/1، به همراه عملکرد خوب در بخش سرعت خواندن و نوشتن تصادفی، آن را به یک گزینه ایده‌آل در بخش اقصادی حافظه‌های اس‌اس‌دی تبدیل کرده است.

کنترلر MA1102 مکسیو در مجموع عملکردی بهتر از کنترلر SM2259XT2 سیلیکون موشن ارائه می‌کند، و البته کمی‌ قیمت بالاتری هم نسبت به آن دارد.

حداکثر سرعت خواندن ترتیبی این کنترلر به 560MB/s، نوشتن ترتیبی به 530MB/s، خواندن اتفاقی به 100K IOPS و نوشتن اتفاقی آن به 80K IOPS می‌رسد. برای رسیدن به این سرعتها، شرکت سازنده می‌بایستی بهترین و پر سرعت ترین فلش ناند را در ترکیب با این کنترلر استفاده کند.

کنترلر Maxio MAS0902

کنترلر Maxio MA0902 یک کنترلر قدیمی ‌4 کاناله است، و امکان اتصال تا 8 چیپ را در هر کانال دارد. این کنترلر مکسیو از نوع ارزان قیمت DRAM-less است و نیازی به همراهی کش DRAM ندارد.

مهمترین برتری کنترلر قدیمی ‌MAS0902 نسبت به کنترلر جدیدتر MAS1102، پشتیبانی سخت افزاری از سیستم‌های رمزنگاری مانند AES256 است. از آنجایی که در کلاس کاربری کسی حافظه SSD خود را کدگذاری نمی‌کند، استفاده از MAS1102 رواج بیشتری پیدا کرده است. مابقی مشخصات این دو کنترلر مشابه هم است.

کنترلر Phison S11

شرکت سهامی‌عام Phison Electronics را شاید بتوان تنها رقیب اصلی سامسونگ در ساخت کنترلر SSD نامید. شرکت فایزن مخترع اولین کنترلر حافظه فلش USB است و دنیا وجود حافظه‌های USB را مدیون این شرکت تایوانی است.

کمپانی فایزن درحالی دو نسل از کنترلر‌های PCIe Gen.5 را برای اس‌اس‌دی‌های NVMe ارائه کرده است، که هنوز سامسونگ نتوانسته است اولین کنترلر Gen.5 خود را عرضه کند.

فایزن به عنوان غول طراح و تامین کننده ریزپردازنده، شریک بزرگ شرکت‌های ابر فن آوری در دنیاست. از شرکت‌های سازنده لوازم خانگی هوشمند و خودروسازهای آلمانی گرفته تا همکاری در پروژه سفر به مریخ NASA، همه به لطف کنترلرهای هوشمند این شرکت میسر شده است.

برسیم به کنترلر معروف S11 این شرکت که برای اولین بار در سال 2017 معرفی و به مرور در ساختار اس‌اس‌دی‌های کلاس کاربری قرار گرفت. از آن زمان تاکنون حافظه‌های اس‌اس‌دی بسیاری به این کنترلر مجهز شده و در زمان خود بسیار موفق ظاهر شدند.

کنترلر PS3111-S11 فایزن دو کاناله است، از اتصال 8 چیپ در هر کانال و حافظه‌های TLC/QLC پشتیبانی می‌کند. اگرچه توانایی خواندن و نوشتن اتفاقی 4K این ریز پردازنده جالب توجه است، اما اگر فایل‌های حجیم جابه جا کنید، ممکن است در مجموع عملکردی ضعیف تر از کنترلر SM2259XT سیلیکون موشن را تجربه کنید.

کنترلر Phison S11 از صف بندی‌های RAID و سیستم اصلاح خطای ECC بهره می‌برد و حداکثر سرعت خواندن ترتیبی آن به 550MB/s، نوشتن ترتیبی به 500MB/s، خواندن اتفاقی به 82K IOPS و نوشتن اتفاقی آن به 86K IOPS می‌رسد. برای رسیدن به این سرعتها، شرکت سازنده می‌بایستی بهترین و پر سرعت ترین Flash NAND را در ترکیب با این کنترلر استفاده کند.

کنترلر Realtek RTS5735DLQ

شرکت تایوانی Realtek طراح و عرضه کننده انواع کنترلر‌های کارت شبکه، چیپ مودم ADSL، و صد البته چیپ کارت صدا است. این شرکت در سالهای 2015 – 2016 وارد عرصه طراحی کنترلر SSD شد و مدلهای اولیه که به بازار داد، هرچند به دلیل قیمت پایین پر فروش بودند، اما در رقابت با دیگر برندهای مطرح موفقیت خاصی کسب نکردند.

به ندرت می‌توان نام شرکت نیمه‌هادی ریلتک را در تیتر اول اخبار یافت. ریلتک هیچ گاه یک محصول پرطمطراق ارائه نکرده است. عملا محصولات این شرکت همیشه به عنوان راهکارهای ساده و ارزان قیمت در دسترس بوده اند.

در صنعت رقابتی امروز نیمه‌هادی‌ها، اگر نوآوری نداشته باشید، برای ادامه حیات 2 راه بیشتر در پیش رو ندارید. یا باید راهکارهای ارزان قیمت بودجه محور ارائه کنید تا آب باریکه ای برای درآمد بدست آورید. و راه حل دوم، از طرف دولت حمایت شوید. شرکت ریلتک از هر دوی این راه‌حلها برای دوام خود استفاده می‌کند.

شرکت ریلتک در سال 1991 توانست شرکت آمریکایی طراح و تولید کننده مایکروکنترلرهای صدا Avance Logic را خریداری کند و از آن پس با محصولات آن شرکت به عرضه کننده چیپ صدا تبدیل شد. از اینرو تمام چیپ‌های صدای ریلتک با پیش حروف AL تولید می‌شوند تا یاد آور شرکت ایونس لاجیک باشد.

در افسانه‌ها آمده است، هیچ مادربردی در تایوان طراحی و ساخته نمیشود، مگر چیپ صدای آن Realtek باشد. در حقیقت ریلتک با کمک دیگر شرکت‌های تایوانی روی پا مانده است و به طور غیر مستقیم بازوی درآمد زایی دولت تایوان است. بدین ترتیب با هر محصولی که در آن از چیپ ریلتک استفاده می‌شود، دولت تایوان کسب درآمد می‌کند.

از کنترلر اس‌اس‌دی RTS5735DLQ، به مانند دیگر محصولات ریلتک، دیتاشیت و اطلاعات فنی زیادی در دسترس نیست، به غیر از آنکه می‌توان حدس زد، مفهوم حروف DL در انتهای نام آن مخفف DRAM-less است، و حرف Q شاید به معنای 4 کاناله بودن آن باشد.

استفاده از این کنترلر اس‌اس‌دی بیشتر در محصولات اقتصادی ADATA، بخصوص در مدلهای پایین رده این شرکت مانند SU650 و SU630 به وفور یافت می‌شود. شرکت‌های بی نام و نشان چینی و هندی نیز، مشتری این چیپ ارزان قیمت هستند.

بزرگترین مشکل این کنترلر، امکان نفوذ راحت، دسترسی آسان و البته امکان دستکاری فریمور است، بدین ترتیب می‌توان یک اس‌اس‌دی دست دوم را به جای نو، قالب کرد.

کنترلر Yeestor YS9082HP

در دورانی که کشور چین برای کلیه صنایع خود نیازمند کنترلر‌های حافظه بود، شرکت YEESTOR با تشویق و حمایت دولت مرکزی در پی ادغام دو شرکت SiliconGo و Auspitek در سال 2017 در چین تاسیس شد.

تا پیش از آن، هر دو شرکت سیلیکون‌گو و آسپیتک در صنعت مموری و تولید کنترلر‌های حافظه در چین فعال بودند، اما ادغام آنها باعث شد به صورت متمرکز در این زمینه فعالیت کنند. شرکت YEESTORE در شنزن و تایوان دفتر دارد و با سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ خصوصی و دولتی، یکی از بزرگترین عرضه کنندگان کنترلر در سرزمین پهناور چین محسوب می‌شود.

کنترلر YS9082HP ییستور از نوع DRAM-Less است و از حافظه‌های TLC و QLC پشتیبانی می‌کند. چهار کاناله است و سرعت خواندن ترتیبی آن برابر 550MB/s سرعت نوشتار ترتیبی 510MB/s، خواندن اتفاقی 37.5K IOPS و سرعت نوشتار اتفاقی آن به 75K IOPS می‌رسد.

کنترلر SanDisk

قدیمی‌ترین مدل SSD موجود در این بررسی، حافظه وسترن دیجیتال سبز است. که این حافظه از کنترلر ساخت شرکت سندیسک استفاده می‌کند.

شرکت آمریکایی SanDisk در سال 2016 توسط غول ‌هارد دیسک دنیا Western Digital خریداری شد و بلافاصله ادغام سندیسک در وسترن شکل گرفت.

در ابتدای کار، شرکت وسترن دیجیتال اس‌اس‌دی‌های SanDisk را با تغییر نام به اسم Western Digital تولید می‌کرد، و اس‌اس‌دی وسترن سبز نیز از این قاعده مستثنا نبود.

با توجه به قدیمی‌ بودن و EOL شدن کنترلرهای سندیسک اطلاعات خاصی از مدل مورد بررسی ما در دسترس نیست.

شرکتهای تولید کننده NAND

عموم حافظه‌های SSD مورد بررسی مجهز به چیپ‌های حافظه فلش 3D V NAND از نوع TLC هستند، اما برخی نیز از حافظه‌های نوع QLC استفاده کردند. متاسفانه تقریبا تمام برندها پارت نامبر روی چیپ‌های حافظه را عوض کردند و پارت نامبری که جایگزین شده است، معنا و مفهوم زیادی ‌ندارد و فقط می‌توان با سرچ در اینترنت حدس زد، یک حافظه NAND متعلق به کدام شرکت است.

سازندگان اصلی چیپ حافظه 3D V NAND، شامل کشورهای زیر هستند:

کره جنوبی:

دو شرکت سامسونگ و شرکت اس‌کی‌هاینیکس در کره جنوبی کارخانه‌های مستقل تولید 3D V NAND دارند. این دو شرکت ضمن تامین حافظه NAND برای دیگران، برند‌های اختصاصی خودشان را در حوزه عرضه SSD دارند.

سامسونگ به نام خودش اس‌اس‌دی تولید می‌کند و شرکت SK Hynix به نام برند Klevv در بازار حضور دارد.

آمریکا:

شرکت اینتل و مایکرون به صورت مشترک تاسیسات و کارخانه تولید حافظه 3D V NAND دارند. این دو شرکت نیز ضمن تامین حافظه NAND برای دیگران، برند‌های اختصاصی خودشان را در حوزه عرضه SSD دارند.

شرکت اینتل در سالهای دور در بخش کاربری حضور داشت و SSD عرضه می‌کرد، اما در سالهای اخیر صرفا محصولات برند خود را در بخش صنعتی عرضه می‌کند. شرکت مایکرون از برند Crucial برای SSD‌های ساخت خودش بهره می‌برد.

ژاپن:

شرکت کیوکشیا (توشیبا سابق) به صورت مشترک با وسترن دیجیتال (سندیسک سابق) تاسیسات و کارخانه تولید حافظه 3D V NAND دارند. این دو شرکت نیز ضمن تامین حافظه NAND برای دیگران، برند‌های اختصاصی خودشان را در حوزه عرضه SSD دارند.

شرکت کیوکشیا SSD‌های ساخت خود را به نام برند خودش و شرکت وسترن دیجیتال نیز به نام خودش و یا به نام برند سندیسک، اس‌اس‌دی تولید می‌کند.

چین:

شرکت Yangtze Memory Technologies Corp معروف به YMTC در شهر ووهان چین سازنده حافظه فلش 3D V NAND است. این شرکت به منظور کاهش وابستگی چین به شرکت‌های خارجی با سرمایه اولیه 24 میلیارد دلار توسط دولت چین در سال 2016 تاسیس شد.

شرکت YMTC نیز ضمن تامین حافظه NAND برای دیگران، برند‌های اختصاصی خودش به نام ZHITAI را در حوزه عرضه SSD دارد.

حافظه‌های YMTC عموما در SSDهای چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت از نظر فن آوری، بسیار عقب تر از بقیه شرکت‌های فعال در این حوزه است.

نوع حافظه 3D V NAND و رابطه آن با طول عمر SSD

حافظه‌های 3D V NAND بر سه نوع MLC/TLC/QLC ساخته می‌شوند. نوع MLC به دلیل دوام فوق العاده زیاد، قیمت بسیار بالا و ضعف در سرعت نوشتار ترتیبی، در حال حاضر فقط در بخش صنعتی و Enterprise مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حافظه TLC

از سال 2019 استفاده از حافظه TLC 3D V NAND در ساخت SSD‌ رواج پیدا کرد و در حال حاضر قریب به اتفاق اس‌اس‌دی‌های کلاس کاربری از این نوع حافظه استفاده می‌کنند. حافظه TLC امکان ذخیره سازی 3 بیت دیتا در هر سلول حافظه را دارد. مهمترین خصوصیت حافظه‌های TLC قیمت مناسب آنها نسبت به حافظه‌های MLC است.

به لطف پیشرفت فن آوری، طول عمر TLC به طول عمر حافظه‌های گرانقیمت MLC بسیار نزدیک شده است. طول عمر یک اس‌اس‌دی را با میزان نوشتار آن در واحد TBW مخفف Total Bytes Written به ترابایت می‌سنجند.

هرچه حافظه SSD لایه‌های بیشتری داشته باشد، تحمل نوشتار آن بیشتر می‌شود و طول عمر آن حافظه بیشتر است. برای مثال طول عمر یک حافظه 64 لایه بیشتر از حافظه 48 لایه است. ظرفیت آن نیز به همین ترتیب.

اگر طول عمر نوشتار یک SSD، برابر 40 ترابایت باشد، و یک کاربر سالانه 5 ترابایت نوشتار بر روی آن انجام دهد، دوام این SSD حدود 8 سال تخمین زده می‌شود.

حافظه QLC

حافظه‌های QLC نسل جدید حافظه‌های 3D V NAND هستند که قیمت تمام شده ساخت آنها بسیار ارزانتر از TLC است. بر روی هر سلول QLC می‌توان 4 بیت دیتا نوشت و به همین خاطر حافظه‌های QLC ظرفیت‌های بسیار بیشتری را نسبت به TLC پشتیبانی می‌کنند.

طول عمر چیپ‌ QLC تقریبا نصف TLC است، و در حال حاضر شرکت‌های فن آوری در حال تلاش برای افزایش لایه‌ها و دوام این نوع حافظه‌ها هستند. عموما اس‌اس‌دی‌های مجهز به چیپ‌های حافظه QLC در مصارف آرشیوی که نیازی به نوشتار زیاد ندارند استفاده می‌شوند.

برای شرکت‌های عرضه کننده SSD، قیمت ارزان تر QLC بسیار جذاب است. خیلی از شرکت‌ها از بیان اینکه از چیپ QLC استفاده می‌کنند واهمه ای ندارند. مانند سامسونگ که خط تولید SSDهای مجهز به حافظه‌های QLC آن به نام Qvo است و به طور مشخص با قیمت ارزانتر عرضه می‌شود. برخی دیگر اما بدون نام بردن از QLC، از آن در حافظه‌های SSD خود بهره می‌برند و این موضوع را عنوان نمی‌کنند.

تشخیص آنکه کدام اس‌اس‌دی از QLC و کدام اس‌اس‌دی از TLC استفاده کرده است، باتوجه به اینکه پارت نامبر‌های مشخصی ندارند بسیار سخت است.

همچنین برخی از شرکت‌ها به محض اینکه انبار چیپ TLC آنها خالی می‌شود، بدون اطلاع قبلی و بدون تغییر پارت نامبر، از QLC استفاده می‌کنند.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG RGB 32G 6000MHz CL40
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION

بررسی سخت افزاری

برای آنکه حق مطلب نسبت به هر برند و سازنده SSD ادا شود، ما ابتدا کلیه حافظه‌ها را بر اساس ترتیب حروف الفبا، تک به تک به طور خلاصه توضیح و به طور کامل مورد سنجش سخت افزاری قرار داده سپس امتیازات را نمایش می‌دهیم و احیانا Award اعطا می‌کنیم. سپس در بخش نتیجه گیری چارتهای مقایسه ای را به همراه توضیحات نهایی و رده بندی اس‌اس‌دی‌ها ارائه می‌کنیم.

لازم به ذکر است، این بررسی اسپانسر ندارد. به غیر از اس‌اس‌دی WD GREEN، مابقی حافظه‌های مورد بررسی، همه به صورت نو و آکبند تهیه و مورد بررسی قرار گرفته اند.

برای تست، هر SSD را به صورت تک، از طریق درگاه SATA به سیستم تست متصل، و سپس بنچمارکها از آن گرفته شده است. برای آنکه بهترین نتایج گرفته شود، همه به صورت Secondary Drive در ساختار کامپیوتر قرار گرفته اند. بدین معنا که سیستم عامل بر روی حافظه دیگری از نوع NVMe نصب بود و این اس‌اس‌دی‌ها، خالی تست گرفته شده اند.

در مورد WD GREEN که دست دوم بود، از آنجا که ما در سال 2020 این SSD را بررسی کرده بوده ایم، نتایج آکبند و نوی این حافظه را از قبل در اختیار داشتیم. برای اطمینان از صحت و اعتبار نتایج بنچمارکهایی که از این حافظه دست دوم گرفته شده است، تمام آنها را با نتایج سال 2020 مقایسه و پس از اطمینان از عدم تاثیر نوشتار انجام شده بر روی Performance آن، این SSD را هم در بررسی گنجاندیم.

Adata Ultimate SU650 120GB

شرکت ADATA Technology یک شرکت بزرگ تایوانی، از نوع Fabless است. خودش طراحی اس‌اس‌دی‌های خود را انجام میدهد و خط تولید دارد. ای دیتا در دوره‌های مختلف به مقام دومین برند پر فروش اس‌اس‌دی و رم در دنیا نائل شده است.

ای‌دیتا چند سالی، محصولات خود را در طبقه بندی‌های اقتصادی/عمومی، گیمینگ، و صنعتی تقسیم بندی کرده است و برای هر بخش، وبسایت اختصاصی ساخته و تمام محصولات خود را کلاسه بندی کرده تا برای هر بازار، محصول مخصوص به آن را ارائه کرده و تبلیغ کند.

این شرکت، برای بخش کاربری خود، در کنار ارائه انواع حافظه، USB، فلش، و SSD، به سمت تولید لوازم جانبی کامپیوتر مانند ماوس، کیبورد، کولینگ و کیس حرکت کرده و در بخش صنعتی نیز، در ساخت سوییچ، محصولات شبکه و حتی ساخت ربات فعالیت می‌کند.

ای دیتا در سال 2023، نوزدهمین برند با ارزش کشور تایوان شناخته شده است. قیمت خوب و گارانتی پاسخگو، از رازهای موفقیت ای‌دیتا است.

حافظه SSD ای دیتا SU650 ظرفیت 120 گیگابایت سالهاست که از محصولات پر فروش بازار ایران است که با ضمانت 36 ماهه آونگ عرضه می‌شود. از نظر طراحی ظاهری، شرکت ای دیتا از یک برچسب لیزری سبزرنگ زیبا با علامت سیمرغ آرم ای دیتا بهره گرفته است. جنس قاب بدنه از پلاستیک ABS با کیفیت ساخته شده است.

اگرچه این یک محصول در رده اقتصادی است، اما طراحی آن حس Premium را به کاربر منتقل می‌کند.

این محصول با پارت نامبر ASU650SS-120GT ساخت چین است. مطابق اطلاعات روی وبسایت ای‌دیتا سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
520MB/s320MB/s20K IOPS75K IPS70 TBW

ای دیتا در وبسایت خود هیچ اطلاعاتی در مورد مدل کنترلر به کار رفته در این حافظه ذکر نکرده است، اما با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توان متوجه شد که طی سالهای گذشته، شرکت ای‌دیتا بارها و بارها قطعات داخلی این حافظه را بدون اطلاع قبلی و بدون تغییر پارت نامبر عوض کرده است.

انواع کنترلر‌ها از شرکت‌های مختلف به همراه انواع حافظه‌ها، در ریجن‌های مختلف برای این مدل استفاده شده اند. بنابراین با یک ساختار سخت افزاری واحد طرف نیستیم و عملکرد مدلی که در دست ماست می‌تواند با مدلی که شما خریداری می‌کنید بسیار متفاوت باشد.

متاسفانه به دلیل عدم پایبندی ای‌دیتا به اصالت محصول خود، امکان قضاوت صحیح و جهان شمول در مورد آن وجود ندارد چون شما با قطعه واحدی طرف نیستید.

در مدلی که ما بررسی می‌کنیم، شرکت ای دیتا از کنترلر Realtek RTS5735DLQ استفاده کرده است. برای حافظه نیز فقط از یک چیپ 128 گیگابایتی که نام سازنده آن مخدوش شده است بهره گرفته. این حافظه 3D V NAND احتمالا چیپ Micron 176L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد. 

در تست Crystal Mark، ملاک ما عملکرد خط اول مربوط به سرعت ترتیبی است که این حافظه به خوبی توانست از سرعت اسمی ‌خودش فراتر برود و سرعت 540MB/s و 450MB/s را برای خواندن و نوشتن ترتیبی ثبت کند.

در بنچمارک ATTO ما به دنبال ثبات سرعت در بخش خواندن و نوشتار هستم که این حافظه نتیجه مطلوبی را ثبت کرد. 

بنچمارک گیمینگ 3D Mark Storage، شامل تست نصب، کپی، ضبط، سیو، و سرعت لود بازی است. امتیاز چندان جالبی را به این حافظه نداد.

یک نوسان ریز در سرعت خواندن در گراف AS SSD قابل توجه است.

در بنچمارک نرم افزار سامسونگ، سرعت Random حافظه را مورد سنجش قرار دادیم که تقریبا سرعت بدست آمده مطابق با سرعت اسمی ‌حافظه ای دیتا بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 45 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 68 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • زیبایی ظاهری
  • مناسب برای کاربری اداری
  • سرعت قابل قبول خواندن و نوشتن ترتیبی
  • استفاده از چیپ با کیفیت Micron 176L TLC
معایب:
  • قیمت بالا
  • عملکرد داغ
  • سرعت پایین نوشتار اتفاقی
  • استفاده سازنده از کنترلر و چیپ‌های حافظه مختلف بدون تغییر مدل و یا پارت نامبر
6.4امتیاز6پرفورمنس‌گیمینگ7.5عملکرد روزمره(اداری)6پرفورمنس‌رندرینگ6عملکردکنترلر5دمای‌کاری9طراحی‌ظاهری5.5ارزش‌خرید

Dahua C800A 128G

شرکت Zhejiang Dahua Technology معروف به داهوا، دومین برند مطرح در زمینه تولید سیستم‌های نظارت شهری و دوربین‌های امنیتی در دنیاست. این شرکت پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 توسط دبیر کمیته حزب کمونیست چین تاسیس شد و توانست با فروش تجهیزات نظارتی و مانیتورینگ شهری در سراسر دنیا، جایگاه دوم را در این صنعت بدست آورد.

از دوربین‌های نصب شده در مترو لندن گرفته تا دوربین‌های ترافیکی شهری در استرالیا و موزه‌های واتیکان، داهوا همه جا حضور دارد. داهوا با بیش از 23 هزار پرسنل در 180 کشور دنیا دفتر و نمایندگی دارد.

فروش محصولات داهوا پس از آنکه مشخص شد به وسیله هوش مصنوعی می‌تواند یک چهره واحد را از طریق شبکه دوربین‌های متصل به سرور ابری خود در سراسر جهان، فارغ از مرزها دنبال کند، در سال 2022 توسط آمریکا تحریم شد و کمیسیون ارتباطات آمریکا FCC صدور مجوز واردات محصولات این شرکت را ممنوع کرد.

داهوا از سال 2020 خط تولید حافظه‌های SSD برند خود را راه اندازی کرد و این کالا را در کاتالوگ محصولات خود گنجاند.

حافظه اس‌اس‌دی داهوا C800A در ظرفیت 128 گیگابایت به رنگ ساده طوسی است. هیچ المان زینتی خاصی بر روی آن دیده نمیشود و کاملا حس یک حافظه SSD اقتصادی بیزنس کلاس را به کاربر منتقل می‌کند.

این محصول با پارت نامبر DHI-SSD-C800AS128G ساخت چین است. مطابق اطلاعات روی وبسایت داهوا سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
530MB/s450MB/sاعلام نشدهاعلام نشده50 TBW

داهوا در وبسایت رسمی ‌خود، در مورد سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی و یا مدل کنترلر به کار رفته در آن، هیچ اطلاعاتی ذکر نکرده است. عدم ذکر مشخصات کامل می‌تواند دست داهوا را برای تغییر کامپوننت‌های داخلی در آینده باز نگهدارد.

در مدلی که ما بررسی می‌کنیم، شرکت داهوا از کنترلر شرکت چینی Yeestor مدل  YS9082HPاستفاده کرده است. برای حافظه نیز فقط از دو چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر NX07TAA1111064G که نام سازنده آن مخدوش شده است بهره گرفته. این حافظه 3D V NAND احتمالا مدل Sandisk 112L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کمابیش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد.

خط اول بنچمارک کریستال، سرعت ترتیبی تقریبا مطابق با سرعت اسمی ‌SSD است که توسط سازنده اعلام گردیده.

توانایی حافظه در حفظ سرعت در زیر فشار قابل قبول است.

نکته ای که در تست 3D Mark Storage متوجه شدیم، فریمور اطلاعات غلط از حجم مدل حافظه اعلام می‌کرد و این مدل را به اشتباه 512GB شناسایی می‌کرد. این موضوع ناشی از عدم نظارت کافی بر برنامه نویسان فریمور دستگاه و عدم توجه کافی سازنده به این موضوع است. سرعت ثبت شده برای کاربری گیمینگ هم چندان تعریفی نداشت. 

نوسان شدید نوشتار را در گراف AS SSD مشاهده می‌کنید.

سرعت نوشتار اتفاقی این حافظه واقعا پایین بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 41 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 70 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • سرعت قابل قبول خواندن و نوشتن ترتیبی
معایب:
  • بدرنگ و نا زیبا
  • دارای نوسان سرعت
  • عملکرد عمومی ضعیف
  • سرعت فوق العاده پایین نوشتار اتفاقی
  • عدم اعلام و پنهان کاری سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی توسط سازنده
5.6امتیاز6پرفورمنس‌گیمینگ6عملکرد روزمره(اداری)4پرفورمنس‌رندرینگ4عملکردکنترلر7دمای‌کاری5طراحی‌ظاهری7ارزش‌خرید

Dahua C800A 512G

این دومین حافظه از برند داهوا است که در بررسی امروز شرکت دارد.

حافظه اس‌اس‌دی داهوا C800A در ظرفیت 512 گیگابایت به رنگ ساده طوسی است. به مانند مدل 128 گیگابایتی، هیچ المان زینتی خاصی بر روی آن دیده نمیشود و کاملا حس یک حافظه SSD اقتصادی بیزنس کلاس را به کاربر منتقل می‌کند.

این محصول با پارت نامبر DHI-SSD-C800AS512G ساخت چین است. مطابق اطلاعات روی وبسایت داهوا سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
540MB/s460MB/sاعلام نشدهاعلام نشده200 TBW

داهوا در وبسایت رسمی ‌خود، در مورد سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی و یا مدل کنترلر به کار رفته در آن، هیچ اطلاعاتی ذکر نکرده است. عدم ذکر مشخصات کامل می‌تواند دست داهوا را برای تغییر کامپوننت‌های داخلی در آینده باز نگهدارد.

در مدلی که ما بررسی می‌کنیم، شرکت داهوا از کنترلر شرکت Silicon Motion مدل SMI2259XT2 استفاده کرده است. برای حافظه NAND نیز فقط از یک چیپ 512 گیگابایتی با پارت نامبر 600800 مدل Sandisk 96L TLC وسترن دیجیتال بهره گرفته است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد. 

سرعت ثبت شد در خط اول بنچمارک کریستال، تقریبا مطابق با سرعت اسمی ‌حافظه است. کمی‌ نوسان در سرعت خواندن در نرم افزار ATTO مشاهده می‌شود، اما در کل قابل قبول است. نوسان در هر دو بخش خواندن و نوشتن در گراف AS SSD قابل مشاهده است.

سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی برای این حافظه مطلوب به نظر می‌رسد، هرچند سازنده اطلاعی از سرعت اسمی ‌این بخش نداده است.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 45 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 67 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • ارزش خرید مناسب
  • عملکرد گیمینگ قابل قبول
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی مطلوب
  • سرعت قابل قبول خواندن و نوشتن ترتیبی
معایب:
  • عملکرد داغ
  • زشت و بدرنگ
  • دارای نوسان سرعت
  • عدم اعلام و پنهان کاری سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی توسط سازنده
7.2امتیاز7.5پرفورمنس‌گیمینگ9عملکرد روزمره(اداری)7پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر5دمای‌کاری5طراحی‌ظاهری9ارزش‌خرید

FDK B5 Series 128G

محصولات برند FDK را شرکت تراشه پرداز حافظه فدک در ایران تولید می‌کند. این شرکت در سال 1396 در استان البرز تاسیس شد و کارخانه تولیدی آن در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه بین المللی پیام واقع شده است.

این شرکت در ابتدای کار با تولید حافظه‌های RAM کامپیوتر DDR4 کار خود را آغاز کرده، و پس از دو سال تحقیق و توسعه، خط تولید حافظه‌های ذخیره سازی SSD را راه اندازی کرد. فدک را می‌توان جزو شرکت‌های Fabless دسته بندی کرد که قطعات ریز مانند چیپ حافظه و کنترلر را از دیگر شرکتها تامین و سپس در خط تولید خودش آنها را می‌سازد.

ناگفته نماند این شرکت برای رسیدن به خودکفایی در عرضه محصولات سخت افزاری مرتبط با کامپیوتر در داخل کشور، سختی‌های بسیار زیادی را از بابت واردات ماشین آلات ساخت RAM و SSD را پشت سر گذاشته، تا بتواند به عنوان تنها شرکت کامپیوتری مجهز به کارخانه در غرب آسیا، خط تولید کامل این قطعات را در ایران راه اندازی کند.

اگر به تاریخچه مسیر توسعه و پیشرفت شرکت‌های تولید کننده قطعات کامپیوتر در چین و یا تایوان نگاهی بی اندازید، تمام آنها در ابتدای کار، به تولید حافظه‌های USB، SSD و رم پرداختند و سپس با پیشرفت و افزایش تنوع محصولات خود، به شرکت‌های بزرگ امروزی تبدیل شدند.

امیدواریم این اتفاق برای شرکت فدک هم بیفتد و در آینده نچندان دور، شاهد گسترش سبد محصولات و تولید قطعات به روز کامپیوتر در داخل ایران توسط این شرکت باشیم.

جنس بدنه حافظه اس‌اس‌دی فدک B5 از ABS سخت و رنگ آن مشکی است. این مدل در ظرفیت 128 گیگابایت تولید شده است. تنها نوشته روی اس‌اس‌دی آرم FDK است که به صورت محو مشاهده می‌شود.

در پشت اس‌اس‌دی یک برچسب سفید رنگ مشخصات چسبانده شده است. این محصول با پارت نامبر SIP128I000 ساخت ایران است.

مطابق اطلاعات کاتالوگ محصولات فدک سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
550MB/s520MB/s40K IOPS75K IOPS60 TBW

شرکت فدک در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD هیچ اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر می‌تواند دست فدک را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

شرکت فدک در این مدل از کنترلر شرکت Silicon Motion مدل SMI2259XT2 استفاده کرده است. برای حافظه NAND نیز از دو چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر VSHYT64BA104 بهره گرفته است. در حاشیه این حافظه آرم 3D V7 نمایان است که احتمالا نسل هفتم حافظه‌های‌هاینیکس، مدل Sk Hynix 176L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد. 

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در نرم افزار کریستال مطلوب و مطابق سرعت اعلامی ‌از طرف سازنده است. عملکرد گیمینگ خوب ارزیابی می‌شود. نوسان در AS SSD در حد قابل قبول است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی تقریبا مطابق با سرعت اعلامی‌توسط سازنده است.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 40 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 66 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • ارزش خرید بالا
  • عملکرد اداری عالی
  • عملکرد گیمینگ عالی
  • استفاده از چیپ با کیفیت 3D V NAND 176L TLC ساخت هاینیکس
معایب:
  • طراحی ظاهری نچندان جذاب
7.7امتیاز8پرفورمنس‌گیمینگ8.5عملکرد روزمره(اداری)7.5پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر7دمای‌کاری6طراحی‌ظاهری9ارزش‌خرید

FDK B5 Series 512G

حافظه دوم از فدک در این بررسی گروهی مدل 512G است.

جنس بدنه حافظه اس‌اس‌دی فدک B5 از ABS سخت و رنگ آن مشکی است. این مدل در ظرفیت 512 گیگابایت تولید شده است. تنها نوشته روی اس‌اس‌دی آرم FDK است که به صورت محو مشاهده می‌شود.

در پشت اس‌اس‌دی یک برچسب سفید رنگ مشخصات چسبانده شده است. پارت نامبر این مدل S1P512G000 است. این محصول ساخت ایران است.

مطابق اطلاعات کاتالوگ محصولات فدک سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
550MB/s520MB/s40K IOPS75K IOPS240 TBW

شرکت فدک در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD هیچ اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر می‌تواند دست فدک را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

شرکت فدک در این مدل از کنترلر شرکت Silicon Motion مدل SMI2259XT2 استفاده کرده است. برای حافظه NAND نیز از چهار چیپ 128 گیگابایتی با پارت نامبر نامشخص AN38B2228100 بهره گرفته است. احتمال می دهیم نوع این چیپ 3D V NAND مدل Intel 144L QLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد. 

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 37 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 65 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • عملکرد رندرینگ عالی
  • برای استفاده روزمره و اداری عالی
معایب:
  • طراحی ظاهری نچندان جذاب
  • استفاده از چیپ حافظه QLC
7.8امتیاز7پرفورمنس‌گیمینگ9عملکرد روزمره(اداری)8.5پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر8دمای‌کاری6طراحی‌ظاهری8ارزش‌خرید

Gigabyte 120G

شرکت Gigabyte Technology معرف همه هست. این غول فن آوری تایوان جزو 3 برند برتر تولید کننده مادربرد، کارت گرافیک، و همچنین لپتاپ در سطح دنیاست. از محصولات سروری و صنعتی گرفته تا قطعات دنیای کلاس کاربری، به سختی می‌توان قطعه کامپیوتری را یافت که در کاتالوگ برند گیگابایت یافت نشود.

شرکت گیگابایت برای اولین بار در سال 1397 شروع به عرضه حافظه‌های SSD ساتا کرد و در آن زمان همه ی آن چیزی بود که یک شرکت تولید کننده SSD آرزویش را می‌توانست داشته باشد. به عبارت دیگر، یک شرکت فن آوری عرضه کننده قطعات کامپیوتر، در استارت اولیه فعالیت خود، شروع به عرضه حافظه‌های USB، RAM، SSD و محصولات جانبی می‌کند تا طی 30 سال توسعه و پیشرفت به جایگاهی برسد که بتواند مثل گیگابایت مادربرد و کارت گرافیک طراحی و عرضه کند.

اما گیگابایت زمانی که شروع به عرضه حافظه‌های اس‌اس‌دی برند خود کرد، که از قبل به نهایت درجه یک شرکت فن آوری 30 ساله رسیده بود. پس تنها دلیل گیگابایت برای ارائه SSD، پر کردن پرتفو محصولات و کامل کردن رزومه کاری خودش بود.

گیگابایت علاقه داشت، در رزومه محصولات شکوهمند High End خود، اون گوشه موشه‌ها حافظه SSD ساتا هم داشته باشد، تا به عنوان یک ابر شرکت تکنولوژی در لیست پر ارزش ترین برندهای بین المللی تایوان، هیچ محصولی را از قلم نینداخته باشد.

برای شرکت گیگابایت که هم اکنون با SSDهای کلاس PCIe Gen.5 آئورس در حال رقابت با دیگر برندهای مطرح دنیاست، تولید یک SSD ساتا بیشتر شبیه تمرین جدول ضرب اعداد دبستان برای یک استاد فوق دکترای الجبرا است.

از این رو، گیگابایت تولید SSD ساتا برند خود را برون‌سپاری کرده و به شرکت‌های OEM سفارش می‌دهد. بنابراین اگرچه توانایی فنی و تجاری آن را دارد که خودش خط تولید SSD ساتا راه اندازی کند، اما، ترجیح داده این کار را به یک سازنده ثالث بسپارد و بدین ترتیب رزومه خود را کامل کند.

حافظه SSD ای گیگابایت در ظرفیت 120 گیگابایت سالهاست که در بازار ایران حضور دارد و با ضمانت 36 ماهه آواژنگ عرضه می‌شود. از نظر طراحی ظاهری شرکت گیگابایت از بدنه مشکی با کیفیت از جنس ABS استفاده کرده است و نام گیگابایت را بر روی آن هک کرده است.

این محصول با پارت نامبر GP-GSTFS31120GNTD ساخت تایوان است. مطابق اطلاعات روی وبسایت گیگابایت سرعت اسمی  ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
500MB/s380MB/s50K IOPS60K IPS75 TBW

شرکت گیگابایت در مورد نام و مدل کنترلر به کار رفته در این حافظه اطلاعاتی ذکر نکرده است.

پس از بازکردن SSD، مشخص شد گیگابایت از کنترلر Phison S11 استفاده کرده است. برای حافظه نیز از یک جفت چیپ 64 گیگابایتی که نام سازنده آن مخدوش شده است بهره گرفته. این حافظه 3D V NAND احتمالا چیپ Toshiba 112L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش نصفه و نیمه ای از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند. به نظر میرسد این محدودیت از طرف کنترلر است، و نه فریمور.

در تست Crystal Mark، ملاک ما عملکرد خط اول مربوط به سرعت ترتیبی است که سرعت این حافظه مطابق سرعت اسمی ‌اعلام شده گیگابایت است.

در بنچمارک ATTO ما به دنبال ثبات سرعت در بخش خواندن و نوشتار هستم که این حافظه نتیجه مطلوبی را ثبت کرد.

بنچمارک گیمینگ 3D Mark Storage، شامل تست نصب، کپی، ضبط، سیو، و سرعت لود بازی است و امتیاز این حافظه اصلا جالب نبود.

یک نوسان شدید در سرعت خواندن و نوشتن در گراف AS SSD قابل توجه است.

در بنچمارک نرم افزار سامسونگ، سرعت Random حافظه را مورد سنجش قرار دادیم که نتیجه فوق العاده بود. این یکی از بهترین نتایج سرعت رندم در این بررسی است.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 33 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 505 ثانیه به طول انجامید. این بدترین امتیاز ثبت شده برای Copy/Paste در این بررسی بود.

مزایا:
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بالا برای فایل های کم حجم
معایب:
  • عملکرد ضعیف در گیمینگ
  • ضعف شدید در Copy/Paste فایلهای حجیم
5.9امتیاز5پرفورمنس‌گیمینگ6عملکرد روزمره(اداری)4پرفورمنس‌رندرینگ5عملکردکنترلر8دمای‌کاری7طراحی‌ظاهری6ارزش‌خرید

MSI Spatium S270 120G

شرکت معظم اِم اس آی، لوگوی آن اژدها نشان، هجدهمین برند با ارزش تایوان، این ابر غول فن آوری پر توان، یکی از سه شرکت برتر تولید کننده مادربرد، کارت گرافیک و لپتاپ در جهان، 37 سال پیش توسط 5 متخصص جدا شده از شرکت Sony تاسیس شد. ام اس آی تقریبا در تمام کشور‌های دنیا، از جمله ایران دارای نمایندگی پخش و فروش است.

شرکت MSI خیلی دیر به جرگه شرکت‌های عرضه کننده SSD ساتا پیوست. اگر اشتباه نکنم برای اولین بار در فوریه سال 2023 بود که این شرکت خبر از عرضه SSD‌های Spatium سری S270 داد.

به مانند گیگابایت، شرکت MSI نیز از نظر توانایی فنی و تاسیسات، خیلی پیشرفته تر از حدی است که SSD ساتا تولید کند، به همین خاطر همانند گیگابایت تولید SSD ساتا برند خود را برون‌سپاری کرده و به شرکت‌های OEM سازنده SSD سفارش می‌دهد.

برای MSI که در حال رقابت در کلاس اس‌اس‌دی‌های PCIe Gen.5 است، داشتن محصول پیش پا افتاده ای مانند حافظه اس‌اس‌دی ساتا صرفا تکمیل کننده رزومه و کاتالوگ محصولات است. کاتالوگی که در کلاس صنعتی و کاربری، به سختی می‌توان قطعه ای را یافت که MSI تولید نکرده باشد.

نکته جالبی که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد، این است که به نظر می‌رسد، MSI به همان شرکتی که گیگابایت سفارش SSD می‌دهد، ساخت اس‌اس‌دی‌های S270 خودش را سفارش داده است.

حافظه SSD ام اس آی Spatium S270 در ظرفیتهای متنوع تولید می‌شود که مدلی که ما بررسی می‌کنیم، مدل 120 گیگابایتی آن است. شرکت MSI از نظر طراحی ظاهری، یک برچسب با هاشورهای طلایی و مشکی بر روی اس‌اس‌دی استفاده کرده است.

جنس بدنه اس‌اس‌دی از پلاستیک سخت ABS است.

این محصول ساخت تایوان است. مطابق اطلاعات روی وبسایت ای‌دیتا سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
500MB/s360MB/s38K IOPS72K IPS40 TBW

شرکت MSI مدل کنترلر مورد استفاده خود در این اس‌اس‌دی را به صورت عمومی‌بر روی وبسایت خودش Phison S11 اعلام کرده است. بنابراین از این لحاظ، هیچ پنهان کاری را شاهد نیستیم.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، نمایی از کنترلر Phison S11 را مشاهده می‌کنید. برای حافظه نیز این شرکت از یک جفت چیپ 64 گیگابایتی که نام سازنده آن مخدوش شده است بهره گرفته. این حافظه 3D V NAND احتمالا چیپ Toshiba 112L TLC است.

در این تصویر شباهت دو اس‌اس‌دی GIGABYTE و MSI را تماشا کنید. عین سیبی که از وسط دو نیم شده است. می‌توان حدس زد یک روز سرد پاییزی سر ناهار در تایوان، بچه‌های MSI از بچه‌های گیگابایت برای تولید SSD ساتا پرس و جو کرده اند و آنها هم کارت ویزیت تولید کننده SSD خودشان را در اختیار MSI قرار داده اند.

اصولا نه گیگابایت و نه MSI هیچ کدام این سطح از بازار را در شان خود نمی‌بینند و به آن نگاه رقابتی ندارند. هدفشان از تولید SSD ساتا صرفا رزومه پر کردن بوده است. اصل رقابت این دو شرکت هم اکنون در بازار SSDهای کلاس Gen.5 دنبال می‌شود.

با ذکر این نکته که کلیه مشخصات و نتایج تست‌ها عین مدل گیگابایت است، اما برای رعایت عدالت، تمام بنچمارکهای مدل S270 ام اس آی را هم، در متن بررسی می‌آوریم.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. در نرم افزار Crystal Disk Info فریمور اس‌اس‌دی، گزارش نصفه و نیمه ای از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند. به نظر میرسد این محدودیت از طرف کنترلر است، و نه فریمور.

در تست Crystal Mark، ملاک ما عملکرد خط اول مربوط به سرعت ترتیبی است که سرعت این حافظه مطابق سرعت اسمی ‌اعلام شده گیگابایت است.

در بنچمارک ATTO ما به دنبال ثبات سرعت در بخش خواندن و نوشتار هستم که این حافظه نتیجه مطلوبی را ثبت کرد.

بنچمارک گیمینگ 3D Mark Storage، شامل تست نصب، کپی، ضبط، سیو، و سرعت لود بازی است و امتیاز این حافظه اصلا جالب نبود.

یک نوسان شدید در سرعت نوشتن در گراف AS SSD قابل توجه است.

در بنچمارک نرم افزار سامسونگ، سرعت Random حافظه را مورد سنجش قرار دادیم که نتیجه فوق العاده بود. این یکی از بهترین نتایج سرعت رندم در این بررسی است.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 33 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 503 ثانیه به طول انجامید. این بدترین امتیاز ثبت شده برای Copy/Paste در این بررسی بود.

مزایا:
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بالا برای فایل های کم حجم
معایب:
  • عملکرد ضعیف در گیمینگ
  • ضعف شدید در Copy/Paste فایلهای حجیم
5.9امتیاز5پرفورمنس‌گیمینگ6عملکرد روزمره(اداری)4پرفورمنس‌رندرینگ5عملکردکنترلر8دمای‌کاری7طراحی‌ظاهری6ارزش‌خرید

Hikvision E100 128G

شرکت Hangzhou Hikvision Digital Technology یکی از غولهای فن آوری دنیا است که مالکیت آن متعلق به دولت چین است. این شرکت با بیش از 40 هزار پرسنل رسمی‌ بزرگترین تولید کننده نرم افزاری و سخت افزاری سیستم‌های نظارتی و دوربین‌های مدار بسته است که در 191 کشور دنیا فعالیت دارد.

هایک‌ویژن در سال 2001 پس از حوادث 11 سپتامبر آمریکا تاسیس شد و موفق شد بر موج افزایش تقاضای جهانی برای استفاده و نصب دوربین و سیستمهای نظارتی سوار شود. گفته می‌شود سود خالص این شرکت در سال 2021 حدود 12.4 میلیارد دلار تخمین زده شده است. میزان نفوذ تجاری این شرکت، بخصوص در کشورهای غربی در طی 20 سال گذشته بی نظیره بوده است.

فعالیت‌ هایک‌ویژن در زمینه تولید محصولات ذخیره سازی از سال 2017 با تاسیس مجموعه Hikstorage آغاز شد و بدین ترتیب خط تولید حافظه‌های SSD آن راه اندازی گردید. وجود SSD با برند‌ هایک‌ویژن می‌توانست کاتالوگ سیستم‌های نظارتی این برند را کامل تر کند.

تا سال 2021 آمریکا بزرگترین مشتری محصولات‌ هایک‌ویژن در خارج از مرزهای چین بود، اما با بالا گرفتن مشکلات بین دو کشور و افزایش نگرانی‌های حقوق بشری، باعث شد دیدگاه‌ها در غرب نسبت به این برند عوض شود تا آنکه در نوامبر 2022، ‌هایک‌ویژن و تمام محصولات آن تحریم شد و این شرکت اجازه فعالیت در آمریکا را از دست داد.

بهار این شرکت زمانی به اتمام رسید که علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی، کره جنوبی، انگلستان، استرالیا، اوکراین و هند نیز از ادامه فعالیت آن جلوگیری کردند. از جمله مهمترین ویژگی‌های محصولات ‌هایک‌ویژن، کیفیت ساخت خوب و دوام عالی است.

حافظه SSD مدل E100‌ هایک‌ویژن از پلاستیک سخت و رنگ آن مشکی است. برای ظاهر بهتر یک برچسب مشکی و آبی بر روی آن نصب کرده اند، اما زیاد آنچنان جلوه جذابی ندارد و حس یک کالای چیپ را می‌دهد.

در پشت اس‌اس‌دی یک برچسب سفید رنگ مشخصات چسبانده شده است. پارت نامبر این مدل HS-SSD-E100 است. این محصول ساخت چین است.

مطابق اطلاعات موجود در سایت‌ هایک‌ویژن، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
550MB/s500MB/s61K IOPS70K IOPS44 TBW

شرکت HikVision در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD هیچ اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر می‌تواند دست ‌هایک‌ویژن را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، مدل کنترلر آن Maxio MAS1102 شناسایی شد.‌ هایک‌ویژن برای حافظه 3D V NAND نیز از تنها یک چیپ 128 گیگابایتی با پارت نامبر YMC3G001Tb62BA1C0 بهره گرفته است. این چیپ از نوع YMTC 128L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش تقریبا کاملی از وضعیت SSD را ارائه می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی عالیست. امتیاز بسیار خوبی برای گیمینگ ثبت شد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی فراتر از سرعت اسمی ‌حافظه بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 30 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 66 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • عملکرد خنک
  • سرعت بسیار عالی
  • مناسب برای گیمینگ و رندرینگ
  • ثبات عملکردی مطلوب در سناریوهای مختلف
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بالاتر از سرعت اسمی حافظه
معایب:
  • طراحی ظاهری نچندان جذاب
8.6امتیاز9پرفورمنس‌گیمینگ9عملکرد روزمره(اداری)9پرفورمنس‌رندرینگ9عملکردکنترلر9دمای‌کاری6طراحی‌ظاهری9ارزش‌خرید

Kingmax SMV 120G

شرکت Kingmax یک شرکت تایوانی تولید کننده حافظه RAM و SSD، و همچنین انواع فلش مموری USB و SD کارت است. این شرکت در سال 1989 تاسیس شد و از نظر فنی آن را می‌توان جزو شرکتهای Fabless مانند ای دیتا در نظر گرفت، البته در ابعاد و توانایی مالی کوچکتر. محصولات کینگ مکس قیمت مناسبی دارند و در ایران نیز حافظه‌های SSD آن در بازار موجود است.

بدنه حافظه SSD مدل SMV کینگ مکس از پلاستیک سخت و رنگ آن مشکی است. یک برچسب مشکی بر روی آن نصب کرده اند، اما چندان جلوه جذابی ندارد. اطلاعات شامل سریال و پارت نامبر بر روی آن نوشته شده است. پارت نامبر این مدل KM120GSMV32 است. این محصول ساخت تایوان است.

پشت اس‌اس‌دی خالیست.

مطابق اطلاعات موجود در سایت کینگمکس، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
520MB/s350MB/s38K IOPS50K IOPS60 TBW

شرکت کینگ مکس در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD هیچ اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر می‌تواند دست کینگ مکس را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، مدل کنترلر آن Maxio MAS1102 شناسایی شد. کینگ مکس برای حافظه 3D V NAND از دو چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر NC72TAA1222064G بهره گرفته است. این چیپ از نوع Micron 176L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش بسیار محدودی از وضعیت SSD را ارائه می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی عالیست. امتیاز خوبی برای گیمینگ ثبت شد.

سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی فراتر از سرعت اسمی ‌حافظه بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 31 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 66 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • عملکرد خنک
  • سرعت بسیار عالی
  • مناسب برای گیمینگ و رندرینگ
  • ثبات عملکردی مطلوب در سناریوهای مختلف
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بالاتر از سرعت اسمی حافظه
معایب:
  • طراحی ظاهری می توانست قشنگ تر باشد، لیبل مشکی بر روی بدنه مشکی جذابیتی ندارد
8.5امتیاز9پرفورمنس‌گیمینگ9عملکرد روزمره(اداری)9پرفورمنس‌رندرینگ9عملکردکنترلر9دمای‌کاری6.5طراحی‌ظاهری8ارزش‌خرید

Kodak X150s 120G

شرکت Kodak حدود 132 سال پیش، در شهر رچستر ایالت نیویورک تاسیس شد. این شرکت دو جنگ جهانی را دوام آورد، اما در برابر دیجیتالیزه شدن محصولاتش مقاومت کرد و شکست خورد. کُداک سال 2011 اعلام ورشکستگی کرد و تحت حمایت دولت آمریکا قرار گرفت.

کداک هر چه داشت فروخت، زمین، کارخانه، شعب داخلی و خارجی، دفاتر فروش، ساختمانها، حتی حق ثبت اختراع‌هایش را هم فروخت، تا بدهی‌هایش را صاف کند. این شرکت برای بیرون آمدن از ورشکستگی، حتی حق استفاده از نام تجاری خودش را هم به دیگران فروخت.

یکی از شرکتهایی که حق استفاده از نام تجاری Kodak را برای محصولات خود خرید، شرکت فرانسوی EMTEC بود. این شرکت صاحب امتیاز و مالک واقعی اس‌اس‌دی‌های برند Kodak است.

شرکت فرانسوی اِمتک نیز زمین خورده‌ی دنیای دیجیتال است. نام سابق این شرکت BASF بود، یکی از بزرگترین سازندگان نوار کاست مغناطیسی در آلمان. شاید خیلی از دهه شصتی‌ها با نوار کاستهای محبوب برند BASF خاطره داشته باشند.

در دهه 90 میلادی، با محبوب شدن دیسک نوری CD، دیگر کسی نوار کاست نمی‌خرید. این موضوع باعث کاهش سود دهی BASF و در نهایت در سال 1997، باعث فروش BASF به یک شرکت کره ای شد. بعد از آن BASF بهEMTEC  تغییر نام داد.

در نهایت شرکت EMTEC پس از چند بار دست به دست شدن بین کشور‌های مختلف، اعلام ورشکستگی کرد. سر آخر مجبور شد تمام اموال، ساختمان‌ها و دفاتر خود را برای پرداخت بدهی‌هایش بفروشد. سال 2006 هولدینگ پخش DEXXON فرانسه، اِمتک را با حق امتیاز تجاری آن خریداری کرد.

هولدینگ دِگزون نماینده پخش حافظه‌های فلش مموری فیلیپس در اروپا بود و فلش USB ساخت فیلیپس را با برند امتک وارد بازار اروپا کرد. شرکت با عظمت EMTEC که روزی روزگاری برای خودش بروبیایی داشت، در سال 2011 مامور پخش فلش مموری‌های USB 2.0 عروسکی ساخت فیلیپس تایوان شد.

شرکت دگزون فرانسه، زیر مجموعه هولدینگ هلندی Leli Group B.V مالک شرکت تولیدی حافظه Philips Storage Media در تایوان بود. چند سال بعد Philips Storage با مجموعه Lite On ادغام شد.

شرکت Lite On یک شرکت Fabless و مالک خط تولید اس‌اس‌دی‌های برند Plextor بود که در سال 2010 از ژاپن خریداری کرده و به صورت تخصصی به طراحی و تولید SSD و حافظه‌های فلش مموری می‌پرداخت.

سال 2019، شرکت توشیبا (کیوکشیا فعلی) خط تولید فلش مموری USB و SSD‌های مجموعه Philips-Lite On را به صورت کامل خریداری کرد.

در همان سالها، شرکت امتک SSD مدل EMTEC X150 را که توسط Philips-Lite On تولید شده بود، به بازار اروپا عرضه کرد. اما چندان مورد اقبال خریداران قرار نگرفت. پس از آن EMTEC حق استفاده از نام تجاری Kodak را خریداری کرد، و حافظه‌های SSD خود را این بار به نام Kodak X150 به بازار داد.

نام Kodak معجزه کرد و SSDهای امتک از فروش نسبی خوبی در اروپا و آمریکا برخوردار شدند. اس‌اس‌دی‌های سری X150 از کنترلر Phison بهره می‌بردند. اما از سال 2020 به بعد، دیگر Lite-On وجود نداشت، بنابراین شرکت اِمتک مجبور شد سازنده اس‌اس‌دی‌های خود را تغییر دهد و به یک OEM تایوانی دیگر بسپارد.

شرکت OEM جدید به جای کنترلر قدیمی ‌Phison از کنترلر شرکت سیلیکون موشن استفاده می‌کرد. بدین ترتیب اِمتک حرف S اول نام سیلیکون موشن را در انتهای X150 اضافه کرد و اس‌اس‌دی Kodak X150s با کنترلر سیلیکون موشن به دنیا آمد.

اولین چیزی که در دیدار اول اس‌اس‌دی متوجه می‌شویم، تفاوت برچسب روی آن با عکس منتشر شده از این مدل در فروشگاه‌ها است. تقریبا در تمام فروشگاه‌هایی که این مدل اس‌اس‌دی را برای فروش عرضه می‌کنند، از برچسب مدل قدیمی ‌X150 می‌شود که نام Phison Controller در سمت راست-پایین نوشته شده است.

دلیل این موضوع آن است که شرکت EMTEC اصلا تصاویر این مدل جدید را در وبسایت خودش آپلود نکرده و فروشگاه‌های ایران به اشتباه از تصاویر X150 قدیم برای فروش مدل X150s استفاده می‌کنند.

مشکل بعدی فقدان دیتاشیت است. هیچ دیتا شیتی از مدل X150s در اینترنت موجود نبود، در نتیجه ما همان اطلاعات کلی این حافظه را از همان دیتاشیت مدل X150 برداشتیم، اگرچه به دلیل تغییر کنترلر اعتباری نداشت.

از نظر طراحی، باکس اس‌اس‌دی به رنگ مشکی و جنس آن از پلاستیک سخت ABS است. شرکت امتک از یک برچسب زرد رنگ خاطره انگیز تم کلاسیک کداک، با آرم کداک به رنگ قرمز در بالای استفاده کرده است که در ما حس و حال نوستالژیک ایجاد می‌کند. نمیدانیم برای بچه‌های نسل جدید که جعبه فیلم‌های حلقه ای کداک را ندیده اند، این تم چیزی را تدایی می‌کند یا نه.

به هر شکل این طراحی با هیچ مدل تم از سیستم‌های روز مشکی، سفید، و قرمز سازگاری ندارد.

در پشت اس‌اس‌دی یک برچسب سفید رنگ مشخصات چسبانده شده است. پارت نامبر این مدل EKSSD120GX150K است که کاملا مطابق با پارت نامبر سری X150 قدیمی‌ است. این محصول ساخت تایوان است.

با توجه به عدم تغییر پارت نامبر، سرعت اسمی ‌X150 را برای X150s هم در نظر گرفتیم:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
520MB/s500MB/sنامشخصنامشخص?

شرکت EMTEC در مورد این مدل هیچ اطلاعاتی را در وبسایت خود منتشر نکرده است، چه رسد به نوع کنترلر به کار رفته در آن. همچنین هیچ رقمی از میزان طول عمر حافظه فلش آن اعلام نشده است.

شرکت امتک در این مدل از کنترلر شرکت Silicon Motion مدل SMI2259XT2 استفاده کرده است. برای حافظه NAND نیز از دو چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر نامشخص YWUNEIAMA بهره گرفته است. احتمالا نوع این چیپ 3D V NAND مدل Sandisk 112L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد. 

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 37 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 68 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • ایده‌آل برای مصارف اداری
  • سرعت قابل قبول در گیمینگ
معایب:
  • استفاده از حافظه NAND قدیمی
  • نداشتن دیتاشیت از این مدل در وبسایت سازنده
  • امکان هرگونه تغییر در کامپوننت ها و قطعات داخلی بدون اعلام قبلی
7.4امتیاز8پرفورمنس‌گیمینگ7.5عملکرد روزمره(اداری)6پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر8دمای‌کاری7.5طراحی‌ظاهری7ارزش‌خرید

Lexar NS100 128G

شرکت Lexar Media در سال 1996 توسط مایک عصار و یک ایرانی-آمریکایی به نام پترو استخری تاسیس شد. تیم فنی این شرکت یک مجموعه جدا شده از شرکت Cirrus Logic Inc بودند که در دهه هشتاد و نود میلادی در زمینه عرضه قطعات کامپیوتر در آمریکا فعال بود.

این تیم با تجربه ای که از شرکت مادر Cirrus Logic داشت، توانست اولین کنترلر‌های حافظه‌های فلش خود را توسعه دهد و به قدری در کار خود پیشرفت داشت که شرکتی مانند توشیبا، در آن زمان از فن آوری آنها کپی می‌کرد.

شرکت لکسار مدیا 10 سال پس از تاسیس در سال 2006 توسط شرکت Micron خریداری شد و بدین ترتیب در کنار Crucial Technology به دومین برند شرکت مایکرون تبدیل گشت.

شرکت Lexar در کنار فروش محصولاتش به نام برند خود، از سال 2007 تا 2017 حق استفاده تجاری از برند Kodak را نیز داشت و محصولات فلش مموری Kodak را این شرکت می‌ساخت و عرضه می‌کرد.

سال 2017 شرکت مایکرون تمام امکانات، تجهیزات و کارمندان لکسار را با کروشال ادغام کرد و نام تجاری Lexar و تمام حقوق این برند را به شرکت Longsys چین فروخت.

بنابراین از سال 2017 به بعد، لکسار رسما از یک برند آمریکایی به یک برند چینی تبدیل شد. شرکت لانگسیس، مالک جدید لکسار یکی از غولهای فن آوری چین است که در زمینه عرضه محصولات حافظه، فلش مموری و SSD فعال است. این شرکت محصولات خود را با برند Lexar عرضه می‌کند.

اخیرا به دلیل مشکلات پیش آمده بین دولت چین و آمریکا، خدمات و محصولات این برند نیز با محدودیت‌های فراوان جهت ورود به بازار آمریکا مواجه شده است. نکته جالب توجه در این مورد، تبعیت کامل این برند از تحریم‌های وضع شده است، به این صورت که برخلاف انتظار هیچ تلاشی برای دور زدن تحریم‌ها نمی کند و حتی در سایت لکسار اعلام عمومی شده است از ارائه خدمات به شروندان آمریکایی معذور است.

حافظه اس‌اس‌دی NS100 اولین محصول شرکت لانگسیس است که به نام لکسار در سال 2018 وارد بازارهای جهانی کرد. این کالا رسما EOL شده و دیگر تولید نمی‌شود. بنابراین اس‌اس‌دی‌های NS100 موجود در ایران تولید سالهای پیش است.

بدنه حافظه SSD مدل NS100 لکسار از پلاستیک سخت و رنگ آن طوسی است. نام لکسار به صورت چاپی بر روی بدنه هک شده است.

در پشت SSD یک برچسب سفید بر روی آن نصب کرده اند که اطلاعات شامل سریال و پارت نامبر بر روی آن نوشته شده است. پارت نامبر این مدل LNS100-128RB است. این محصول ساخت چین است.

مطابق اطلاعات موجود در سایت لکسار، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
550MB/sنامشخصنامشخصنامشخص64 TBW

شرکت لکسار در مورد مدل کنترلر، سرعت‌های اتفاقی و حتی سرعت نوشتار ترتیبی این مدل هیچ اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر این اطلاعات می‌تواند دست لکسار را برای تغییر قطعات داخلی آن در آینده باز نگهدارد.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، شرکت لکسار کنترلر آن را مخدوش کرده و به نام DM918 زده است. اما در اصل مدل کنترلر آن Maxio MAS0902 شناسایی شد. لکسار برای حافظه 3D V NAND از دو چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر مخدوش شده به نام خودش بهره گرفته است. این دو چیپ از نوع Micron 96L TLC و بسیار قدیمی‌ است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش محدودی از وضعیت SSD را ارائه می‌کند.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 37 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 65 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • سرعت مطلوب در گیمینگ و رندرینگ
  • استفاده از کنترلر با پشتیبانی از رمزنگاری AES256 به صورت سخت افزاری مناسب برای فضاهای اداری
معایب:
  • طراحی ظاهری نچندان جذاب
  • استفاده از حافظه های NAND قدیمی از یکطرف، و میزان دوام اعلام شده 64 ترابایتی از طرف دیگر، صداقت لکسار را در مورد دوام این SSD زیر سوال می برد
  • عدم اعلام تقریبا 80 درصد از مشخصات در سایت رسمی امکان هرگونه تغییر در کامپوننت ها و قطعات داخلی را بدون اعلام قبلی برای سازنده فراهم می کند
7.6امتیاز7.5پرفورمنس‌گیمینگ8عملکرد روزمره(اداری)8.5پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر8دمای‌کاری6طراحی‌ظاهری7ارزش‌خرید

Patriot P220 128G

شرکت PDP Systems در سال 1985 در آمریکا تاسیس شد. این شرکت در ابتدای فعالیت خود ماژولهای RAM طراحی و با برند Patriot به بازار عرضه می‌کرد. از جمله مهمترین خصوصیات رمهای ساخت این شرکت استفاده از سینک خنک کننده سراسری بود که در زمان خود برای بازار بسیار جدید و جذاب بود.

به دلیل شهرت زیاد رمهای پاتریوت، نام این شرکت به مرور از PDP به Patriot Memory تغییر یافت. این شرکت را می‌توان جزو شارکت‌های Fabless در نظر گرفت که در تایوان نیز شعبه دارد.

شرکت پاتریوت اولین SSD خود را در سال 2008 وارد بازار کرد و از این لحاظ، جزو معدود شرکت‌هایی است که در زمینه تولید SSD سابقه 16 ساله دارد.

اس‌اس‌دی مدل P220 پاتریوت اولین بار در سال 2020 در نمایشگاه CES رونمایی شد. در آن زمان قرار بود پاتریوت از کنترلر Phison S12 برای مدلهای P220 استفاده کند. برویم با هم ببینیم در واقعیت چه اتفاقی رخ داده است.

جنس بدنه حافظه SSD مدل P220 پاتریوت از پلاستیک سخت و رنگ آن مشکی است. برای ظاهر بهتر یک برچسب سفید و آبی بر روی آن نصب کرده اند. تمام مشخصات اصلی، شامل پارت نامبر P220S128G25 و شماره سریال بر روی لیبل اس‌اس‌دی درج شده است. این حافظه ساخت تایوان است.

در پشت اس‌اس‌دی هیچ چیزی چسبانده نشده است.

مطابق اطلاعات موجود در سایت پاتریوت، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
550MB/s480MB/s40K IOPS50K IOPS60 TBW

شرکت پاتریوت در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر در سایت رسمی ‌می‌تواند دست پاتریوت را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، مدل کنترلر آن Maxio MAS1102 شناسایی شد. پاتریوت برای حافظه 3D V NAND نیز از تنها یک چیپ 128 گیگابایتی با پارت نامبر YMC3G001Tb62BA1C0 بهره گرفته است که دقیقا همان پارتنامبر حافظه مشابه به کار رفته در مدل‌هایک‌ویژن است. بنابراین این چیپ از نوع YMTC 128L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را ارائه می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی عالیست. امتیاز خوبی برای گیمینگ ثبت شد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی فراتر از سرعت اسمی ‌حافظه بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 31 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 66 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • عملکرد خنک
  • سرعت بسیار عالی
  • مناسب برای گیمینگ و رندرینگ
  • ثبات عملکردی مطلوب در سناریوهای مختلف
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بالاتر از سرعت اسمی حافظه
معایب:
  • مورد خاصی دیده نشد
8.7امتیاز9پرفورمنس‌گیمینگ9عملکرد روزمره(اداری)9پرفورمنس‌رندرینگ9عملکردکنترلر9دمای‌کاری8طراحی‌ظاهری8ارزش‌خرید

Patriot P220 512G

اس‌اس‌دی بعدی، مدل 512GB از سری P220 از برند پاتریوت است:

جنس بدنه حافظه SSD مدل P220 پاتریوت از پلاستیک سخت و رنگ آن مشکی است. برای ظاهر بهتر یک برچسب سفید و آبی بر روی آن نصب کرده اند. تمام مشخصات اصلی، شامل پارت نامبر P220S512G25 و شماره سریال بر روی لیبل اس‌اس‌دی درج شده است. این حافظه ساخت تایوان است.

در پشت اس‌اس‌دی هیچ چیزی چسبانده نشده است.

مطابق اطلاعات موجود در سایت پاتریوت، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
550MB/s500MB/s40K IOPS50K IOPS240 TBW

شرکت پاتریوت در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر در سایت رسمی ‌می‌تواند دست پاتریوت را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، مدل کنترلر آن Maxio MAS1102 شناسایی شد. پاتریوت برای حافظه 3D V NAND نیز از تنها یک چیپ 512 گیگابایتی با پارت نامبر نامشخص بهره گرفته است. این چیپ از نوع Intel 144L QLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را ارائه می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی عالیست. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی فراتر از سرعت اسمی ‌حافظه بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 40 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 67 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • عملکرد رندرینگ عالی
  • برای استفاده اداری و روزمره مناسب
معایب:
  • استفاده از چیپ حافظه QLC
7.8امتیاز7.5پرفورمنس‌گیمینگ8.5عملکرد روزمره(اداری)7.5پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر7دمای‌کاری8طراحی‌ظاهری8ارزش‌خرید

PNY CS900 120G

شرکت PNY Technologies یکی از شرکت‌های قدیمی‌ آمریکایی است که در سال 1985 در آمریکا و فرانسه تاسیس شد. به دلیل آنکه هدف تجاری این شرکت فروش حافظه بین آمریکا و اروپا بود، نام PNY را، که برگرفته از شهرهای استقرار دفاتر آن، در Paris – New York است، برگرفتند.

شرکت PNY در طی سالها توسعه خود، روال مطلوبی را داشته است. حافظه‌های فلش مموری و همچنین کارتهای گرافیک صنعتی Quadro این برند در بازار ایران بسیار شناخته شده است.

هم اکنون PNY، علاوه بر آمریکا و فرانسه، در بسیاری از نقاط جهان، از جمله، چین، ژاپن، امارات، و تایوان دفاتر رسمی‌ دارد. شرکت PNY اولین بار در سال 2012 به عنوان یک شرکت Fabless به تولید حافظه SSD پرداخت.

حافظه اس‌اس‌دی C900 شرکت پی ان وای در سال 2018 معرفی و روانه بازار شد. ظرفیت‌های سری C900 این برند از 120 گیگابایت تا 8 ترابایت عرضه شده است.

جنس بدنه حافظه اس‌اس‌دی پی ان وای C900 از پلاستیک و رنگ آن مشکی است. یک برچسب طوسی راه راه با نام PNY تنها نوشته روی اس‌اس‌دی است. طراحی ظاهری آن اصلا چنگی به دل نمی‌زند.

در پشت اس‌اس‌دی یک برچسب سفید رنگ که مشخصات بر روی آن چاپ شده است قرار دارد. پارت نامبر این مدل SSD7CS900-120-PB است. این محصول ساخت چین است.

مطابق اطلاعات روی وبسایت پی ان وای، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
515MB/s490MB/sنا مشخصنا مشخص40 TBW

شرکت پی ان وای در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD هیچ اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. همچنین اطلاعی از سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن نیامده است. عدم ذکر کنترلر و اطلاعات حیاتی اس‌اس‌دی می‌تواند دست PNY را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

شرکت پی ان وای در این مدل از کنترلر شرکت Silicon Motion مدل SMI2259XT2 استفاده کرده است. برای حافظه 3D V NAND نیز از دو چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر نامشخص SH25G9TB18EX256 بهره گرفته است. نوع این چیپ Hynix 128L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 37 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 66 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • ارزش خرید بالا
  • عملکرد گیمینگ مناسب
  • برای استفاده روزمره و اداری عالی
  • استفاده از چیپ 3D V NAND TLC هاینیکس
معایب:
  • طراحی ظاهری نچندان جذاب
7.8امتیاز7.5پرفورمنس‌گیمینگ7.5عملکرد روزمره(اداری)7.5پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر9دمای‌کاری6طراحی‌ظاهری9ارزش‌خرید

TwinMos H2 Ultra 256G

شرکت TwinMos در سال 1998 در تایوان تاسیس شد. این شرکت از همان ابتدای فعالیت خود به تولید حافظه‌های RAM، فلش مموری USB و SD کارت مشغول شد. به نظر میرسد مالکیت این شرکت تایوانی در مقطعی به یک امیر ساکن امارات منتقل شده است.

اگرچه خط تولید این شرکت به صورت Fabless همچنان در تایوان قرار دارد، اما مالک شرکت و دفتر اصلی آن در دوبی، امارات متحده عربی است. شرکت توین موس حافظه SSD مدل H2 Ultra را در سه شکل مختلف تولید و عرضه می‌کند.

شکلی که امروز به دست ما رسیده است، بدنه فلزی دارد. به نظر می‌رسد در زمان‌های مختلف قطعات داخلی SSD‌های توین موس ، بدون اطلاع قبلی تغییر پیدا می‌کنند.

حتی باکس اس‌اس‌دی نیز می‌تواند منطقه به منطقه متفاوت باشد. بنابراین، هیچ پایبندی از طرف توین موس برای تولید حافظه با ساختار سخت افزاری یکسان وجود ندارد. مدلی که در دست ماست می‌تواند بهتر یا بدتر از مدلی باشد که شما تهیه می‌کنید.

جنس بدنه حافظه اس‌اس‌دی توین موس H2 Ultra فلزی است. این تنها مدلی بود که در این بررسی، بدنه فلزی داشت. نام توین موس در پشت آن به صورت چاپی بر روی بدنه هک شده است. چیز خاصی نیست اما چون بدنه فلزی است، کیفیت و حس و حال Premium را به کاربر منتقل می‌کند.

در پشت اس‌اس‌دی یک برچسب سفید رنگ که مشخصات بر روی آن چاپ شده است قرار دارد. پارت نامبر این مدل TM256GH2UGL است. این محصول ساخت تایوان است.

مطابق اطلاعات روی وبسایت توین موس، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
580MB/s550MB/s50K IOPS70K IOPS115 TBW

ذکر سرعت خواندن ترتیبی 580MB/s واقعا عجیب بود چراکه درگاه SATA نهایت سرعت 560MB/s را تجربه می‌کند و بیش از آن اشباع می‌شود. چگونه توین موس با چه دستگاهی توانسته به سرعت 580MB/s برسد، عجیب و کاملا غیر ممکن است. همچنین نهایت سرعت نوشتار ترتیبی در درگاه SATA به 520MB/s میرسد، که در این بخش نیز، توین ماوس عدد 550MB/s را ذکر کرده است.

چنین اشتباهی در ذکر سرعت کاملا عمدی است، و برای فریب دادن کاربران انجام شده است. چرا که به دلیل محدودیت پهنای باند درگاه ساتا، هیچ مدل SSD ساتا نمی‌تواند فراتر از سرعت 560MB/s برای خواندن و سرعت 520MB/s برای نوشتن ترتیبی را تجربه کند.

شرکت توین موس در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD صرفا از نام SMI استفاده کرده و مدل دقیق کنترلر را ذکر نکرده است. عدم ذکر دقیق مدل کنترلر می‌تواند دست توین موس را برای تغییر آن در آینده باز نگهدارد.

شرکت توین موس در این مدل از کنترلر شرکت Silicon Motion مدل SMI2259XT2 بهره گرفته است. برای حافظه 3D V NAND نیز از چهار چیپ 64 گیگابایتی با پارت نامبر نامشخص SH25G9TB18EX256 مشابه مدل به کار رفته در SSD برند PNY بهره استفاده کرده است. نوع این چیپ Hynix 128L TLC است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت کامل حافظه، و بیانگر نو بودن آن قرار می‌دهیم. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش کاملی از وضعیت SSD را به چیپست مادربرد ارسال می‌کند که به راحتی توسط کاربر در دسترس قرار دارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید سرعت واقعی این SSD مانند بقیه مدلها است و اصلا به عدد اسمی ‌اعلام شده بر روی سایت رسمی‌ توین موس حتی نزدیک هم نمی شود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 40 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 65 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • بدنه فلزی (صرفا در این مدل)
  • عملکرد گیمینگ مناسب
  • برای استفاده روزمره و اداری عالی
  • استفاده از چیپ 3D V NAND TLC هاینیکس
معایب:
  • فریب تعمدی خریداران با ذکر سرعتهای دروغین بر روی سایت رسمی و جعبه محصول
  • وجود مدلهای مختلف با جنس بدنه و شکل و شمایل مختلف احساس عدم اصالت محصول را به خریدار منتقل می کند
7.9امتیاز8پرفورمنس‌گیمینگ8.5عملکرد روزمره(اداری)8پرفورمنس‌رندرینگ8عملکردکنترلر7دمای‌کاری7.5طراحی‌ظاهری8ارزش‌خرید

Western Digital Green 120G

شرکت Western Digital معرف حضور همگان است. این شرکت آمریکایی در سال 1970 تاسیس شد و در تایلند، چین، تایوان، مالزی، کارخانه جات تولیدی دارد. عمده محصولات آن شامل تولید انواع‌ هارد دیسک، حافظه‌های فلش مموری، SSD و تجهیزات ذخیره سازی است.

این شرکت در سال 2016 با خریداری SanDisk با تمام قدرت وارد حوزه تولید فن آوری‌های مرتبط با حافظه‌های NAND و SSD شد.

به علت آنکه از قدیم دو شرکت SanDisk و Toshiba در زمینه فن آوری و تاسیسات تولید NAND با یکدیگر همکاری مشترک داشته اند، شرکت وسترن دیجیتال تبدیل به شریک توشیبای سابق و شرکت کیوکشیا فعلی در تولید حافظه‌های NAND شد.

حافظه‌های SSD وسترن سبز، در اصل همان حافظه‌های SanDisk Plus بودند که شرکت وسترن پس از خریداری سندیسک آنها را به نام وسترن ریبرند کرده و وارد بازار کرد.

مدل 120G وسترن سبز از سال 2023 به صورت EOL شده و از کاتالوگ محصولات وسترن حذف گردید. این مدل همچنان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

به دلیل آنکه ساخت باکس و کپی لیبل روی این SSD بسیار ساده است، انواع مدلهای تقلبی و فیک این SSD دربازار ایران و منطقه وجود دارد که سرعت آنها از سرعت خودش بیشتر است.

جنس بدنه حافظه SSD مدل 120 گیگابایتی وسترن سبز از پلاستیک و رنگ آن مشکی است. از نظر ظاهری یک برچسب سفید و سبز انویدیایی بر روی آن نصب کرده اند.

مشخصات اصلی، شامل پارت نامبر WDS120G2G0A-00JH30 و شماره سریال بر روی لیبل سفید در پشت اس‌اس‌دی درج شده است. این حافظه ساخت مالزی است.

از آنجایی که تقلبی اس‌اس‌دی‌های وسترن سبز در بازار فراوان است، شماره سریال آن را در سایت وسترن وارد کردیم. تا حداقل به اصالت آن پی ببریم.

مطابق اطلاعات موجود در سایت وسترن دیجیتال، سرعت اسمی ‌این حافظه اس‌اس‌دی برابر:

خواندن ترتیبی:نوشتار ترتیبی:خواندن اتفاقی:نوشتار اتفاقی:طول عمر:
545MB/s430MB/s37K IOPS63K IOPS40 TBW

شرکت وسترن دیجیتال در مورد مدل کنترلر به کار رفته در SSD اطلاعاتی را بر روی سایت خود ذکر نکرده است. عدم ذکر کنترلر در سایت رسمی ‌می‌تواند دست وسترن دیجیتال را برای تغییر کامپوننت‌های داخلی اس‌اس‌دی باز نگه دارد.

پس از باز کردن اس‌اس‌دی، با یک PCB سبز رنگ و چندین مدل IC با شماره‌های طولانی مواجه شدیم که مارا به یاد مدارهای سبز رنگ پشت تلویزیون‌های قدیمی لامپی ‌پارس-گروندیک انداخت.

کنترلر اس‌اس‌دی از نوع SanDisk 20-82-00469-2 شناسایی شد که مشخص نیست چیست. وسترن دیجیتال برای حافظه NAND نیز از چهار عدد چیپ 30 گیگابایتی با پارت نامبر SanDisk 60215 032G بهره گرفته است.

تقریبا سه چهار روز به دنبال اطلاعات فنی ICهای این SSD وقت تلف کردیم. کنترلر بسیار قدیمی‌ است. فقط می‌توان مطمئن گفت که DRAM-less است.

برای حافظه‌های NAND نیز، به نظر می‌آید از نوع سه بعدی 3DV نباشند و از مدل حافظه‌های NAND قدیمی 2D Planar هستند. نمیتوان با اطمینان اظهار نظر کرد چیستند. پس از چند روز سرچ و تحقیق هیچ چیز دستگیرمان نشد، و آخرش دیگر پارو نزدیم، وا دادیم، دل رو به دریا دادیم. بریم سراغ تست‌ها ببینیم این SSD چند مرده حلاج است.

در ابتدا یک شات از نرم افزار HD Sentinel مبنی بر سلامت حافظه آن قرار می‌دهیم. این اس‌اس‌دی دست دوم است اما خوشبختانه NAND آن زیاد مصرف نشده است. فریمور اس‌اس‌دی، گزارش تقریبا کاملی از وضعیت SSD را ارائه می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی واقعا افتضاح بود.

در پایان تست‌ها، حداکثر دمای بدست آمده برای این حافظه 42 درجه سانتیگراد ثبت شد. همچنین برای تست عملکرد روزمره، یک فایل 30 گیگابایتی را از خارج از این حافظه به داخل آن کپی کردیم که کمترین مدت زمان ثبت شده برای انجام عملیات کپی 337 ثانیه به طول انجامید.

مزایا:
  • مورد قابل ذکر وجود ندارد.
  • راه‌های بهتر و هیجان انگیزتر از خرید این زباله الکترونیک، برای دور ریختن پول وجود دارد.
معایب:
  • سرعت پایین در تمام بخش‌ها و در همه چیز
  • برخی از هارد دیسک‌های امروزی سریعتر از این SSD هستند
  • برخی از مدلهای تقلبی وسترن سبز در بازار از اورجینال خودش سریعتر هستند (نمیدانم این موضوع مثبت است یا منفی)
  • یک سال است شرکت وسترن دیجیتال مدل 120G سبز را از کاتالوگ رسمی محصولات خودش حذف کرده است، اما همچنان در بازار ایران حضور پر رنگ دارد.
3.4امتیاز3پرفورمنس‌گیمینگ4عملکرد روزمره(اداری)2پرفورمنس‌رندرینگ3عملکردکنترلر6دمای‌کاری5طراحی‌ظاهری1ارزش‌خرید

بررسی گروهی:

در نرم افزار Crystal Disk Mark سرعت در سطوح مختلف حافظه بررسی می‌شود. ما از این نرم افزار صرفا خط اول را که مربوط به سنجش سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی است استفاده می‌کنیم. همانطور که مشاهده می‌کنید به غیر از دو سه مدل انتهای جدول، مابقی اس‌اس‌دی‌ها در یک حد و اندازه ظاهر شدند و فرق زیادی بین آنها نیست.

نرم افزار Anvil یکی از بنچ مارکهای محبوب اس‌اس‌دی است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس‌اس‌دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

تقریبا تمام مدلهایی که به کنترلر Maxio مجهز بودند، در صدر جدول این بنچمارک جای گرفتند. حافظه‌هایی که کنترلر SMI داشتند در میانه جدول و در انتها مدل‌هایی از Yeestor و وسترن دیجیتال.

ما اصولا از نرم افزار AS SSD استفاده امتیازی نمیکنیم. بیشتر گراف نرم افزار برای ما مهم است که نوسان نداشته باشد. اما برای آنکه نسبت به هیچ مدل حافظه ای بی عدالتی نشود، نتایج امتیازات این نرم افزار را نیز به صورت مقایسه ای قرار دادیم.

در این نرم افزار، عملکرد SSDهای مجهز به کنترلر فایزن S11 برجسته تر نشان داده می‌شود.

به سراغ بنچ مارک داخل نرم افزار Samsung Magician می‌رویم تا سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی را ثبت کنیم. در این بنچمارک نیز، مجددا عملکرد SSDهای مجهز به کنترلر فایزن S11 برجسته تر نشان داده می‌شود. اما نباید فراموش کرد، سرعت 4K Random فایل‌های بسیار ریز را شامل می‌شود و اگر کمی ‌فایل شما حجیم باشد، اس‌اس‌دی‌های مجهز به کنترلر فایزن S11 با مغز به زمین برخورد می‌کنند.

تست Storage نرم افزار 3D Mark یکی از جدیدترین بنچمارکهای SSD است که سرعت نصب، اجرا، لود بازی‌ها و جابه جایی ست‌آپ آنها را تست می‌کند. مجددا حافظه‌های مجهز به کنترلر Maxio عملکرد بهتری را نشان دادند و مدلهای مجهز به کنترلر سیلیکون موشن، میانه جدول را تصاحب کردند.

در مقایسه سرعت کپی پیست، به صورت مشخص تمام حافظه‌ها عملکرد خوب و مطلوبی از خود نشان دادند، به غیر از مدلهای مجهز به کنترلر فایزن S11 و مدل وسترن دیجیتال.

کنترلر اس‌اس‌دی‌های ساتا در دمای بالای 50 درجه Throttle می‌کنند. از این لحاظ خوشبختانه دمای هیچ کدام از مدلها به 50 درجه نزدیک نشد.

در مورد ارزش خرید، ما سعی کردیم قیمت حافظه‌های موجود در بازار ایران را با نرخ دلاری 50 هزار تومان ثابت نگهداریم تا در آینده در صورت تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها بتوانید، همچنان از این مطلب استفاده کنید.

در کل، هرچه یک اس‌اس‌دی ظرفیت بیشتری داشته باشد، ارزش خرید هر گیگابایت، بالاتر خواهد بود.

در مورد طول عمر ما هیچ جدول مقایسه‌ای نداشتیم به 2 دلیل. یکی آنکه اغلب اطلاعات تخمینی رسمی که در سایتها ذکر شده است، مربوط به سالهای دور است و از آن زمان تولید کننده نوع حافظه را تغییر داده و بهبود بخشیده است. بنابراین نمیتوان به صرف اتکا به اطلاعات منتشر شده در وبسایت سازنده در تاریخ نامعلوم، به صورت دقیق تخمین طول عمر ناند فلش حافظه‌های SSD فعلی را مقایسه کرد.

دلیل دوم آنکه، در یکی دو مورد برخی از حافظه های TLC مورد استفاده بقدری قدیمی بودند که بعضا حافظه‌های جدیدتر QLC، طول عمر بهتری نسبت به TLCهای قدیمی دارند. بنابراین به صورت کلی از معیار قرار دادن طول عمر برای مقایسه و یا قضاوت در مورد SSDهای ساتا خودداری کردیم. و اگر نکته ای در این ارتباط بوده، در بخش مزایا و معایب بیان کردیم.

نتیجه گیری

تقریبا از سالهای 2016، 2017 شرکتهای سخت افزاری تمام انرژی و منابع خود را از زمین رقابت در تولید SSD‌های ساتا خارج کردند و بردند در بخش تولید SSDهای NVMe M.2 سرمایه گذاری کردند.

در نتیجه این شیفت منابع در حوزه SSDهای ساتا، رقابت و تلاش برای پرفورمنس بالاتر تبدیل شد به رقابت برای تولید ارزانتر. هر شرکتی که می‌توانست اس‌اس‌دی ارزانتری تولید کند، سهم بیشتری از بازار را به نفع خود جمع می‌کرد.

کم کم استفاده از حافظه‌های گرانقیمت MLC به طور کامل جمع شد و TLC جای آن را گرفت. هم اکنون که در ابتدای 2024 هستیم، به نظر می‌رسد، TLC هم کم کم دارد رخت بر می‌بندند، و جای خود را به QLC که ارزانتر است می‌دهد.

نکته دومی‌ که بر ما آشکار گشت، حذف کامل DRAM از ساختار SSDهای ساتا است، که آنهم در راستای کاهش هزینه تولید صورت گرفته است. به نظر می‌رسد، در حال حاضر به غیر از مدل 870Evo/Qvo از برند سامسونگ تقریبا هیچ مدل SSD ساتای دیگری به کش DRAM مجهز نباشد.

سومین موضوع مهمی‌ که متوجه شدیم، عدم پایبندی اغلب شرکتها، به استفاده از کامپوننت‌های مشخص و معین در مدلهایی است که تولید می‌کنند. اگر دستشان برسد، کنترلر ارزان قیمت، اگر دستشان نرسد، کنترلر گران قیمت، اگر در انبار TLC داشته باشند، TLC، اگر نداشته باشند، QLC، خلاصه فقط حفظ تولید به هر قیمت مهم است – نه ثبات پرفورمنس حافظه SSD با وفادار ماندن به Bill of Materials.

چهارمین نکته، قانونی وجود داشت و هنوز هم تحت شرایطی وجود دارد، به این صورت که هر چه حافظه SSD ظرفیت بیشتری داشته باشد، آن SSD سریعتر است. بررسی امروز ما نشان داد، این قانون یک تبصره دارد: به شرطی که سازنده SSD به استفاده از یک ساختار سخت افزاری معین پایبند باشد.

یعنی نمی‌توان به صرف اینکه ظرفیت 512GB بیشتر است، مطمئن بود که آن اس‌اس‌دی سریعتر از مدل 128GB است. چون ممکن است سازنده در مدل 512GB یک کنترلر ضعیفتر و یا حافظه ضعیفتر استفاده کرده باشد، و برعکس در مدل 128GB از حافظه با کیفیت تر و کنترلر قوی تر بهره برده باشد.

بنابراین، نمیتوان صد در صد با قاطعیت گفت برای اس‌اس‌دی همیشه ظرفیت بیشتر = سرعت بیشتر است، مگر آنکه کامپوننت‌های داخلی و قطعات سخت افزاری یکسان باشد.

پنجمین موضوعی که ما متوجه شدیم، آن است که چقدر SSDهای ساتا در ایران ارزانتر از بقیه جاهای دنیا است. این نکته جالبی بود که به آن پی بردیم، و احساس خوبی بود که می‌توانیم اس‌اس‌دی‌های ساتا را ارزانتر از بقیه دنیا تجربه کنیم.

و نکته آخری که متوجه شدیم، به غیر از سه چهار مدل که به طور فاحش اختلاف پرفورمنس با بقیه دارند، تقریبا سرعت و پرفورمنس مابقی اس‌اس‌دی‌هایی که بررسی کردیم بسیار نزدیک به هم هستند و به سختی بتوان تفاوت معنادار، یا محسوسی را از نظر کارایی بین آنها یافت.

حتما خودتان تجربه کرده‌اید، در حالتهای مختلف نتایج بنچمارک SSD می‌تواند کمی ‌متفاوت باشد. بنابراین وقتی اختلاف سرعتها بسیار نزدیک به هم هستند، عملا رده بندی اس‌اس‌دی‌ها بسیار دشوار می‌گردد.

اختلاف سرعت اغلب مدلها، در حد حاشیه خطای نتایج بنچمارک است. به عبارت فنی تر Most of the differences in performance are within Margin of Error.

در انتهای این مطلب، ضمن تشکر از خوانندگان گرامی، امتیازاتی که به هر مدل اعطا کردیم را در جدول فوق به صورت گروهی می‌توانید مشاهده و مقایسه کنید.

زین پس تلاش خواهیم کرد اگر در آینده SSD ساتای دیگری را بررسی کنیم، اطلاعات و امتیازات آن را به این بررسی گروهی اضافه کنیم تا مرجعیت این بررسی گروهی حفظ شده و به روز رسانی شود.

همچنین با توجه به اینکه متد جدیدی را برای امتیاز دهی SSD در نظر گرفتیم، از این به بعد، بر اساس همین روش حافظه‌های SSD را در آینده تست و امتیاز بندی خواهیم کرد.

موفق و پیروز باشید.

امتیاز: 5.0 از 5 (405 رای)
کمی صبر کنید...

89 دیدگاه

  1. Avatar احمد گفت:

    این کلید های لامپی اشغالن اشغال اشغال کلید های که یه پلاستیک قرمز داره میزنید روشن میشهرو رو انواع سراهی هاهست بعد 2 3 سال مصرف معچولی حتما باید تعویضبشه احتمالا هاردمو این اشغال خرابکرده مخصوصا اگه دیدید لامپش سیاه شده بندازیش دور پلاستیکش اب میشه به جریان برق نوسان میده وسایل خراب میکنه ال دی باشه بهتره به هر حال چون اهنی و تو این مملکت قانون دزدی هست دوتیکه اتصاش چون اهنی میزن در اثر عبور دریان سیاه و گرم میشه باعث میشه نوسان بدازه البته این یکی فکر کنم به دلیل استفاده لامپ شیشه ای و روشن موندن زیاد باعث خرابیه کلید شد و راستی فکر نمی کردم این هاردا اینقدر مزخرف باشن کارت گارانتیش انداختم دور پولم رفت به باد یاتون باشه کارت گارانتی دور نندازید .

  2. Avatar احمد گفت:

    سلام این tt198g53ayn
    اشغاله یک سال کار کردخراب شد شاید به سال هم نخورد نمیدونم چی شد یهو نه چزی حذف میشه نه ضبط میشه داخلش با خاموش روشن میشه عین قبلش مارک گیگا بایتم هست 128

  3. Avatar محمدرضا اسدی گفت:

    سلام
    ممنونم ، مقاله تون باعث شد از اس اس دی patriot برا مشتریای جدیدم استفاده کنم و بسیار راضی هستم، تو اینستاگرام تشکر کردم ، گفتم اینجا هم تشکر کنم تا باعث دلگرمی شما بشم

  4. Avatar امین گفت:

    سلام اقای ارمین صحبت اصلی در مورد تولید یک محصول با سطح کیفی مشخص هست . . . . .

    • Avatar آرمین گفت:

      امین جان، هر آنچه که لازم بوده بیان بشه در این ارتباط در بخش نتیجه گیری بیان کردم، فرقی هم نداره برندش چی باشه. شرکت سامسونگ اگرچه داستانش با بقیه فرق داره. اون هم هر کجا تونسته کم بگذاره – کم گذاشته، مثالش خاتمه دادن به تولید اس اس دی های 860Evo و جایگزین کردنشون با اس اس دی های بی کیفیت تر 870Evo است. بنابراین به مرور هر چه جلوتر می رویم، به دلیل آنکه تمام فوکوس بازار به سمت تولید SSDهای NVMe می رود، دیگر کسی توجه ویژه ای که قبلا در ارتباط با تولید اس اس دی های ساتا داشت نمی کند. و آن گذشته ای باشکوه SSDهای ساتا به پایان خود رسیده است. الان تنها موضوع مهم، حفظ تولید است. و در این میان، برندهای مختلف هدف اصلیشون همینه.

  5. Avatar امین گفت:

    تشکر بابت این مطلب بسیار کاربردی و باکیفیت
    بنظر من شرکتی مثل فدک که میاد تو یک محصول از چیپ sk hynix TLC و تو همون محصول با ظرفیت بالاتر، از چیپ QLC با کیفیت پاینتر و پارت نامبر نامشخص !! استفاده میکنه به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست
    طول عمر 1000P/E) QLC) تقریبا یک سوم 3000P/E) TLC) هست.
    من در نظر داشتم مدل 1TB رو خریداری کنم. اما وقتی شرکتی اینطور غیر شفاف هست چطور میشه اعتماد کرد؟!

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنون آقا امین عزیز، نظر لطف شماست. واقعیتش من نمیدونم آیا همه ی مطلب رو مطالعه فرمودین یا صرفا بخش فدک رو چک کردین. اگر کل مطلب رو مطالعه کرده باشین متوجه میشین فقط 2 مدل، از حافظه های SSD که بررسی شده، به صورت مشخص می توان از روی پارت نامبرششون شرکت سازنده اشون رو دریافت. مابقی، همه از پارت نامبر مخدوش استفاده کردند. دلیل این موضوع هم عدم شفافیت نیست، بلکه بحث رقابت و عدم تمایل شرکتها به بیان ریز مسائل فنیشون مطرحه.

      بعلاوه نوع حافظه به کار رفته در این اس اس دی ها، از روی پارت نامبر هیچ کدوم مشخص نبود. شامل دو موردی که شرکت سازنده اشون مشخصه، نوع حافظه اشون مشخص نبود. اینکه چه نوع حافظه ای استفاده کردند، چیزی بود که ما بدست آوردیم. وگرنه در اینترنت قابل پیدا کردن نیست. میتونید سرچ کنید خودتون ببینید.
      حتی مثلا در مدل لکسار، که کنترلر را هم مخدوش کرده بودند، ما مدل دقیق را بدست آوردیم، کاری که حتی سایت Techpowerup هم نتوانست انجام دهد و مدل کنترلری که آنها از روی شماره روی کنترلر حدس زده بودند اشتباه بود.

      بنابراین، اینک میفرمایید، غیر شفاف، هیچ کدوم شفاف نبوده و نیستند. فقط فدک را نبینید.

      در مورد QLC، سه تا موضوع مطرحه، اولا در برخی مدلها، نوع TLC به کار رفته آنقدر قدیمی است، که آرزو کردیم ای کاش، همان QLC که جدیدتر بود را استفاده میکردند. یعنی، به صرف استفاده از TLC برتری نمیاره. بلکه حافظه های TLC جدید هستند که برتری دارند، نسبت به QLC.

      مورد بعدی حافظه Intel 144L QLC حافظه بدی نیست. صد در صد به پای Hynix 176L TLC نمیرسد، منم انتقادم را مطرح کردم، اما، حافظه بدی نیست. میشه گفت از مدلهای خوب QLC بازاره.

      موضوع سوم، اگر فقط شرکت فدک از QLC استفاده کرده بود، بله انتقاد شما وارد بود، اما، مدل 512 گیگابایت پاتریوت هم همین کارو کرده (اگر بخش مربوطه رو بخونید)، چند وقت پیش اس اس دی از Addlink هم دیدم از QLC استفاده کرده.

      شرکت ها در اس اس دی های ساتا، همه اشون در حال حرکت به سمت استفاده از QLC هستند. این موضوع رو در بخش نتیجه گیری کاملا شفاف توضیح دادم.

      بنابراین، جسارتا دلایل شما رو برای غیر قابل اعتماد بودن فدک نمیتونم بپذیرم. من مورد عجیب و غریبی در حافظه های فدک ندیدم که بگم، آی مثلا بقیه برندها فلان کارو کردند، اما فدک نکرده، یا فدک فلان کارو کرده، بقیه نکردند. خیر، فدک هم از ساختار کلاسیک فنی استاندارد SSD ساتا تبعیت کرده، و حافظه اش قابل اعتماده.

  6. Avatar وحید گفت:

    عملکرد هایک ویژن برای من جالب بود

    • Avatar آرمین گفت:

      بله ولی توجه کنید مدل 128G اینطوری بود ممکنه حجم های بالاتر از کنترلر و NAND متفاوت استفاده کنه.

      • Avatar ستار گفت:

        من که تا این بررسی رو دیدم تا گرون نشده برای سیستم قدیمیم رفتم یه هایک ویژن 128G خریدم

  7. Avatar وحید گفت:

    واقعا یک بررسی جامع و بی نظیر ! واقعا مشخصه چقدر کار پشت این بررسی هست از این به بعد هر کسی ازم یه پیشنهاد برای ssd بخواد خیلی راحت میتونم بر اساس نیازش بهش چیزی که بدردش میخوره پیشنهاد بدم !

    واقعا وجود همچین بررسی ها و مقالاتی توی جامعه سخت افزاری فارسی زبان جای سپاسگذاری داره !

    خلاصه که خیلی کیف کردم

  8. Avatar محمودی گفت:

    جناب اقای ابیشی سلام و خسته نباشید.
    افرین این درسته حالا شد سزاوار شماست و ممنون که در تهیه مقاله ایرانی بازی نکردید چون در فرهنگ کاری ما کار زوری و سست و اجباری نیم بند ابکی و رفع تکلیف بوده و هست و شاید خواهد بود ولی در فرهنگ ملل پیشتاز جهان کار با وجدان با علاقه دقیق و درست و کامل و جامع انجام میدهند و شما در ایران چنین کرده اید پس دست خوش و ایولا بایست گفت.
    و اما چند انتقاد برای بهتر شدن کار مقاله نویسی شما
    عکس زمینه قطعات داخلی SSD ها رنگین کمانی هست و در شان مقالات چنین نیست یک زمینه چوبی یا تک رنگ خیلی بهتر بود.
    زاویه دوربین عکسبرداری باید قائم و نود درجه بر قطعه باشه نه مایل که بتوان دید کامل بر اجزای برد داشت و بهتر اینکه با کلیک روی عکس بتوانیم عکس با وضوح بالا را ببینیم و در برد زوم کنیم مانند سایر سامانه های بررسی تخصصی سخت افزار.
    اسکرین شات های برنامه های سنجش حالت نمایش اسلایدی ندارند و اگر میشد با کلید های جهت نما تصاویر را مرور و جلو عقب کرد چقدر بهتر می بود.
    افکت نمایش عکس با کلیک روی تصاویر از سمت مخالف تصویر کمی گیج کننده هست یعنی روی با کلیک روی تصویر سمت راست نمای ترانزیشن از سمت چپ ظاهر میشود.
    اسکرین شات برنامه ها را بهتر بود از پنجره فعال میگرفتید تا اینکه انها را کروپ کنید تا قاب تمیز تری داشته باشند
    بهتر بود امتیازهایی با نمایانگر دایره ای که زیر هر قطعه اورده اید را و مقاله خیلی حجیم و دراز شده را تنها در یک نمودار میله ای خلاصه میکردید در یک تصویر
    اصلا لازم نبود عکس ها زوم شده در مقاله درج شوند بخصوص نمودار ها بلکه کافی بود کمی جمع و جور تر کنار هم بودند و کاربری که قصد مطالعه داشت با کلیک روی نمودار نمای زوم شده را میدید و با حالت اسلاید انها را مرور میکرد حجم و طول مقاله کم میشد و مرور سریعتر و مدیریت شده تر و شسته رفته تری ایجاد میشد.

    • Avatar آرمین گفت:

      عرض سلام آقای محمودی عزیز،

      ممنونم از کامنت خوب شما و نظرات خوبی که مطرح فرمودین، بخش‌هایی از انتقادات شما به من برمیگرده و بخش هایی به ساختار سایت ما، که خارج از اراده و اختیار منه. در مورد پس زمینه قطعات، بله انتقاد شما وارد هست، اما هدف این بود با شلوغ کردن پس زمینه مانع از کپی شدن مطلب توسط دیگر وبسایت ها بشویم. اگرچه یک بکگراند ساده تر به ظاهر حرفه ای مقاله بیشتر کمک می کرد، اما برای پیشگیری از استفاده از این تصاویر توسط دیگر مجموعه ها، تعمدا از این کار اجتناب کردم. اما خودم هم بعد از انتشار به این فکر کردم که تصویر پس زمینه می توانست بهتر باشد بنابراین قطعا اگر به 45 روز پیش برگردم، از یک بکگراند دیگر، که مشکلاتی که فرمودین نداشته باشد، استفاده میکردم.

      در مورد زاویه دوربین عکاسی، انتقاد شما وارد هست اما فوکوس اصلی دوربین بر روی کنترلر و چیپ حافظه است، که هر دوی این موارد به وضوح در تصویر اجزای داخلی به طور مشخص و واضح افتاده اند. مابقی اجزای روی PCB خارج از ماهیت فنی بررسی پرفورمنس این حافظه هاست، مگر اینکه مخاطبِ نوعی، سازنده SSD باشد و قصد تولید/کپی از تمام اجزای یک برد را داشته باشد. در غیر این صورت آنچه که برای مخاطب اهمیت دارد دو قطعه کنترلر و چیپ حافظه است که در تصاویر به وضوح مشخص هستند و تصویر اجزای داخلی در سایز کادر اصلی بزرگ منتشر شده است، با این حال اگر به نمایش بزرگتر نیاز است، می توانید تصویر را Save کنید و بر روی کامپیوتر و یا موبایل بزرگتر بفرمایید، و یا Open Image in New Tab را در مرورگر فایرفاکس استفاده کنید. همچنین اگر به سایز تصاویر بزرگتر از این نیاز داشته باشید می توانید با آدرس ایمیل من ARMIN @ sakhtafzarmag.com مکاتبه بفرمایید تا سایز 4K هر تصویری که دوست داشته باشید برای شما ارسال کنم.

      اسکرین شات تمام بنچمارکها صرفا از پنجره های فعال صورت گرفته. به دو اسکرین شات تست ATTO و تست CrystalMarkInfo به دلیل ابعاد عمودی، و اشغال کردن وسعت، تعمدا حاشیه سفید رنگ اضافه شده تا مستطیل شوند و وسعت کمتری را به جهت کاهش اسکرول سایت اشغال کنند. تست AS SSD سه پنجره فعال داشت که در مانیتور ما کنار هم قرار دادن هر 3 میسر نبود به ناچار از کل پنجره عکس گرفتیم.

      انتقادات شما در مورد گیج کننده بودن “افکت نمایش عکس”، فقدان نمودار میله‌ای و دراز شدن مقاله به واسطه استفاده از نمودار دایره ای، هر دو مربوط به ساختار فنی سایت ما می شود که خارج از اختیار و حدود وظایف من است و در حوزه مسئولیت مدیر فنی سایت قرار می گیرد. بنابراین نمی توانم پاسخی در این موارد بدهم.

      در مورد عدم استفاده از افکت نمایش اسلایدی، به دلیل حجم بالای مقاله، نتوانستم از این قابلیت بهره ببرم. واقعیت موضوع آپلود این مقاله 2 روز کاری به طول انجامید، به هنگام آپلود نیمی از حجم رم سیستم و بیش از نیمی از قدرت پردازش پردازنده سیستم درگیر بود، با آپلود هر بخش، ما برای save کردن هم با سلام و صلوات پیش میرفتیم، بارگزاری این حجم از مقاله در ادیتور نحیف سایت ما کاری بسیار دشوار بود، همین الان این مقاله چند جای اصلاح دارد که به دلیل ترس از خرابی احتمالی و یا از دست رفتن بخشی از مقاله حتی جرات وییرایش را هم ندارم. بنابراین، امیدوارم ضعفهای این چنینی را ببخشید.

      من به شخصه خودم دوست داشتم این مقاله نه به صورت Single Page، بلکه به صورت صفحه به صفحه منتشر میشد، تا کاربر مجبور نباشد به یکباره بیش از 200 عکس را در یک صفحه ببنید، بارگذاری این حجم از مطلب برای دوستانی که اینترنت کم سرعت دارند واقعا دشوار است، اما متاسفانه از نظر فنی میسر نشد و پس از مشورت با مدیریت مجموعه، تصمیم بر این شد که چنین کاری به صلاح نیست و بهتر است طبق روال معمول در یک صفحه تمام مطلب منتشر شود.

      انشاالله در سال آینده، مدیریت محترم مهندس نوربخش عزیز، که خودشان هم به هنگام انتشار بررسی با کلیه این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، یک دستی به سرو روی سایت خواهند کشید و یک پوسته بهتر و با امکانات بیشتر که مشکلاتی که شما دوست خوبم – که تمام آنها را به درستی اشاره فرمودین – نداشته باشد.

      از این که ایرادات من را متذکر شدین سپاسگذارم، تلاش خواهیم کرد در آینده در جهت رفع مشکلات اقدام کنیم.

  9. Avatar احمد گفت:

    واقعا دمتون گرم. مدتها همچین رویو قوی، دقیق و کاربردی نخونده بودم. تمام سوالات جواب داده شد. اطلاعاتی که در مورد kodak x150s دادید همه زوایای مبهم رو روشن کرد

  10. Avatar سعید گفت:

    واقعا عالی بود ممنونم
    فقط یک سوال فرق SSD کینگ مکس با پارت نامبر که شما ازمایش کردید پارت نامبر این مدل KM120GSMV32 با پارت نامبر KM128GSIV32 ایا صرفا مدل جدید تره؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سعید جان اون یه SSD دیگه است، که 128 گیگه، و با این فرق داره. مدلهایی که بررسی کردم فقط خودشون رو نمایندگی می کنند، و مثلا اگر نوشتم PNY 120G رو بهش 7.8 امتیاز دادم و در دسته بندی کلی مقام 6 رو گرفته، دقیقا صرفا همون مدل 120G این نتیایج رو بدست آورده، اگر همون مدل 512 گیگابایتش رو تست کنم ممکنه قوی تر یا ضعیفتر باشه. به همین صورت مدل کینگ مکسی که اشاره کردی ممکنه قوی تر یا ضعیفتر از مدلی باشه که من بررسی کردم.

  11. Avatar مقدم گفت:

    خسته نباشی، تمام اس اس دی های وسترن گرین مثل همون ۱۲۸ گیگه ؟ یا فقط همین یه مدلش انقدر بد بود

    • Avatar آرمین گفت:

      این مدلش اینقدر بد بود، مدلهای بالاترش عملکرد بهتری دارند اما همچنان نسبت به بقیه نه، خیلی ضعیف هستند. پیشنهاد میکنم اصلا سراغ وسترن گرین نرید، اگر اس اس دی ارزان قیمت میخواین، برید سراغ FDK، یا حتی هایکویژن.

  12. Avatar سعید گفت:

    مقاله بسیار جالبی بود افسوس که نامی از سیلیکون پاور آورده نشده بود

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنونم آقا سعید عزیز، واقعیتش علاوه بر سیلیکن پاور چند تا برند دیگه و چند مدل حجم دیگه از همین برند ها جا داشت اضافه بشه، انشاالله در آینده شرکت های محترمی که به ما اس اس دی ساتا برای بررسی بدن، حتما به این مقاله اضافه خواهیم کرد. هیچ محدودیتی برای اضافه کردن هیچ برندی نداریم. خوشحال میشیم با همه شرکت برای کاملتر شدن این بررسی همکاری کنیم. 😀

  13. Avatar میلاد محمدی گفت:

    شما دایرت المعارف ssd نوشتی. تو کل وبسایتهای سخت افزاری ایران سابقه نداشته اینطوری در مورد همه چیز ssd صحبت بشه ایکاش اینو pdf میکردین

  14. Avatar پیمان گفت:

    درود بعضی وقتا نمیشه ساده رد شد باید چیزی گفت حتی یک تشکر ساده سپاس اقای ابیشی عزیز

  15. Avatar امید گفت:

    خسته نباشید آقای ابیشی ، مقاله فوق العاده و جامع بود

  16. Avatar green گفت:

    این چه وضع مقاله نوشتن هست دیگه!!
    چرا این مطلب اینقدر خوب بود؟؟!!

  17. Avatar مسعود طهمورثی گفت:

    فقط میتونم بگم عالی تر از عالی
    دمتون گرم
    من خودم همیشه و همیشه از برند لکسار استفاده میکنم و اگه بخوام نسل 4 بخرم، حتما از برند وسترن دیجیتال سری مشکی، ام اس آی، ایسوس استفاده میکنم. برندهای نسل 4 دیگری هستند که قیمت زیادتری دارند و خب معمولا کسی اینقدر هزینه نمیکنه. در رده های ساتا بنظرم لکسار از همه نظر عالیه.

  18. Avatar Mehramad گفت:

    درجه یک و کامل بود. لذت بردم واقعا.
    بسیار ممنون آقا آرمین، و خسته نباشید.

  19. Avatar Tohid گفت:

    از بالای این نوشته اومدم تا پایین، 300 تومن هزینه اسنپ ش شد. خیلی عالی بود. ندیدم کسی رو تو سخت افزار ک اینطوری متن بنویسه. خفن ترینی آرمین جان.

  20. Avatar مهدی معتمدی گفت:

    درود بر شما
    مقاله بسیار آموزنده و درجه یکی بود
    نتایج هم بشدت قابل اتکا و فنی
    کنار تست های دقیقی که شده بود و معلوم بود برای هر برند و هر چیپ و هر کنترلر کلی تحقیق شده
    تشکر بابت زحمت هایی که کشیدی آرمین جان

    آرمین جا برای رم های بازار هم جای همچین مقاله ای خالی هست
    رم های میدرنج پی سی و لپ تاپی
    شما که داری یه نفری بار بخش فنی سخت افزار ایران را بدوش میکشی این هم اگر شد تست کنید
    یکی از بیشتری درگیری های کاربرا روی رم و ارتقا اون هست

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنونم مهدی جان از کامنت خوبت، چشم اگر بتونم با شرکت ها هماهنگ کنم و مقاله مشابهی برای رمها هم درست کنم حتما این کارو انجام خواهم داد. لطف داری برادر

  21. Avatar مهرداد میرزایی گفت:

    عالی آرمین جان واقعا زحمت بزرگی کشیدی این همه ssd تحلیل کردی کار هرکسی نیست

  22. Avatar Mostafa گفت:

    دمتون گرم با این مقاله کاملن جامع و پربار.
    خسته نباشید هموجووووو

  23. Avatar حمید گفت:

    خیلی عالی بود. استفاده کردیم

  24. Avatar اخیاری گفت:

    خسته نباشید. عالی بود

  25. Avatar rahmanshahi گفت:

    مقاله ای فوق العاده جامع، کامل و دقیق
    عالی بود، حقیقتا خسته نباشید
    خدا قوت

  26. Avatar امیرحسین گفت:

    سلام و عرض ادب
    به طور اتفاقی این مقاله بسیار جامع و حرفه ای رو دیدم. کیفیت فوق العاده این مقاله باعث شد که با سایتتون آشنا شدم و مطمئنا هر روز سایت رو بررسی خواهم کرد. علاوه بر آن، نوشتن دیدگاه و 5 ستاره دادن کمترین کاری بود که میشه انجام داد.
    موفق و پیروز باشید

  27. Avatar Beni7192 گفت:

    عالی بود آرمین جان

  28. Avatar علی گفت:

    دیدگاه کامل و جامعی داشتید.
    واقعا از این تلاشتون قدردانی میکنم.
    بسیار عالی بود.

  29. Avatar ستار گفت:

    تو رکوردارو شکستی توی هر قلبی نشستی

  30. Avatar مسعود گفت:

    آقا واقعا خسته نباشید من از شما تشکر میکنم بابت زحماتی که کشیدی توی بازار الان تقریبا پرفروش‌ترین ssd برند لکسار هست چون هم قیمتش خوب بوده هم کیفیت ولی پاتریوت نشون داد با اینکه طرفدارهاش کمتر هستن البته خوب این برمیگرده به بازار ولی همچنان نمیتونم به برندهای مثل هایکویژن و داهوا و fdk اعتماد کنم و تا حالا یک دونه اش هم فروختم وسترن که واقعا خریدش درست نیست چون تقلبی و اینها زیاد داره و اینکه در نهایت در تایید حرف آقا آرمین این رو بگم بله چند سالی که شرکت‌ها سرمایه گذاری روی ssd انجام نمیدن چون عملا توی علم حافظه منسوخ شده هست در سال‌های آینده پورت sata از روی مادربردها حذف خواهد شد به خصوص اینکه شرکت‌ها دارن روی طول عمر ssdهای حرفه ای کار میکنن به هرحال زحمت بسیاری برای این مطلب کشیده شده سپاس

  31. Avatar علی سعید گفت:

    دیشب مقاله خواندم، واقعا نمیدونم چی بگم
    چه برسی فوق العاده ای داشتین، برای خود ssd ها یک طرف، اون توضیحات فنی که در مورد کنترلر ها و تاریخچه فناوری ssd هر شرکت هم دادین یک طرف دیگه.
    مقاله شما یک معیار جدید جدید برای برسی و مقایسه ssd خواهد بود.ندیده بود جایی این قدر تست های متفاوت با کاربردهای مختلف برسی کرده باشن
    واقعا ممنون از شما برای وقتی که گذاشتین🙏

  32. Avatar یاوری گفت:

    خداوند ما را از شر کسانی که به دنبال انحصاری کردن بازار سخت افزار با محصولات یک شرکت هستند و محصولات چینی درجه سه را به جای تولید داخل معرفی تبلیغ میکنند محافظت بفرماید . این کار در صنف لوازم خانگی و صوتی و تصویری باعث ضرر و زیان شد .

    • Avatar آرمین گفت:

      در این بررسی چنین چیزی نداشتیم برادر. ضمن اینکه بررسی تبلیغ نیست؛ هدف ما صرفا تست و ارائه نتایج بی طرفانه به مخاطب برای تصمیم گیری درست در خریده.

  33. Avatar Raha گفت:

    یــــــــــــــــــــــــــــــــد و نــــــــــــــــــــــــــــه ا ی 😁

  34. Avatar س الف گفت:

    بسیار کامل و جامع بود. با تشکر از زحمات شما

  35. Avatar سیمین نوربخش گفت:

    آقای ابیشی ما میدونم شما چقدر برای این مقاله جامع زحمت کشیدین. واقعا خسته نباشید

  36. Avatar kourosh khodadadi گفت:

    هزاران بار گفتيم و ديديم ، اما كاري از دستمون بر نمياد، جبر جغرافيايي بسيار بي رحمه، اگه كسي مثل جناب آبيشي در اروپا متولد شده بود، الان تو بهترين شركت هاي حوزه ي تكنولوژي و ارتباطات مشغول بود اما خوب تاسف كه در بد ترين زمان ، در بدترين مكان هستيم. خسته نباشيد آرمين جان، هميشه پيروز و پايدار باشيد.

  37. Avatar عرفان گفت:

    آرمین جان خسته نباشید میگم خدمتت. یک بررسی کامل و جامع از اس اس دی های میدرنج موجود بازار. من برای لپ تاپ قدیمیم PNY رو گرفتم و واقعا راضی هستم.

  38. Avatar محمدرضا گفت:

    چه مقاله‌ای. دست مریزاد.
    این جمله فوق‌العاده بود:
    برخی از مدلهای تقلبی وسترن سبز در بازار از اورجینال خودش سریعتر هستند (نمیدانم این موضوع مثبت است یا منفی)
    😁

  39. Avatar علی گفت:

    آقا آرمین واقعا خسته نباشید این همه اطلاعات مفید به همراه بررسی ssd گذاشتین بسیار خواندنی و جذابه همچنان دارم میخونمم ولی از هیجان زودتر کامنت گذاشتم که بگم دست مریزاد سخت افزار مگ واقعا عالیه این مطلب

  40. Avatar حمید رضا گفت:

    اینو از الان شروع کنم ۱۳ به در سال دیگه میرسم به آخرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.