بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

همیشه پر فروش‌ترین و متنوع‌ ترین محصولات همه‌ی برند ها در سطح Entry Level است و همه‌ی چالش ها هم در این بخش بازار است، چرا که اغلب کاربران به دنبال حداکثر نرخ کارایی به قیمت هستند. در همین راستا امروز تصمیم گرفتیم برای شما دوستان عزیز 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS هر سه با حجم 120 گیگابایتی را به صورت گروهی بررسی کنیم. از آنجایی که اس اس دی ها لوازم جانبی خاصی ندارند و جعبه آنها نیز، مطلب خاصی ندارد، به سراغ مشخصات این درایو ها و سپس مقایسه و تست آنها می رویم. با ما همراه باشید.

مشخصات فنی:

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

دو درایو مورد بررسی از کنترلر های ساخت شرکت سیلیکن موشن استفاده می کنند، و درایو ای دیتا از کنترلر ریل تک. در مورد نوع فلش به کار رفته، دو شرکت وسترن دیجیتال و ای دیتا از حافظه های فلش TLC 3D NAND استفاده کردند و شرکت ساندیسک از حافظه های MLC، اگرچه ما معتقدیم حافظه های مورد استفاده در اس اس دی ساندیسک از نوع Planar بوده است. توجه داشته باشید شرکت ساندیسک زیر مجموعه وسترن دیجیتال فعالیت می کنند و در عمل، کلیه محصولات ساندیسک توسط وسترن دیجیتال تولید می شود. شرکت وسترن دیجیتال اصولا پیرو حفظ نوع قطعات در یک محصول نیست، همانطور که در هارد دیسک های وسترن نیز شاهد هستیم، روال در وسترن دیجیتال بدین صورت است که قطعات را بدون اطلاع قبلی و بدون تغییر پارت نامبر، ممکن است تغییر دهند، بنابراین این احتمال و امکان وجود دارد که در همه ی درایو های وسترن دیجیتال سبز رنگ از یک نوع کنترلر واحد استفاده نشده باشد و متغییر باشد. ایضا در مورد ساندیسک هم به همین صورت است.

برای درک سرعت های اس اس دی، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل ها، تبدیل های ویدیویی و جابه جایی فایلها را شامل می شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی از خواندن و نوشتن های ترتیبی اتفاق می افتد. سرعت خواندن و نوشتن های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD برای گیمر ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن های اتفاقی می شود. هرچه‌یک SSD میزان IOPS  بالاتری داشته باشد در تجربه‌ی دنیای واقعی کاربر سرعت بیشتری را تجربه می کند.

هر سه محصول در رنج قیمتی 400 تا 500 هزار تومان هستند، و هر سه حجم 120 گیگابایت دارند. در مورد سرعت های اسمی، وسترن دیجیتال سرعت اسمی بهتری روی کاغذ دارد، اما درایو ای دیتا، طول عمر و دوام اسمی بیشتری دارد.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

تصویر پشت درایو ها را نیز در اینجا قرار دادیم. از میان این سه محصول فقط اس اس دی ای دیتا، دارای شرکت نمایندگی رسمی در ایران است، و شرکت آونگ نماینده انحصاری آن است. در ایران محصولات ساندیسک و وسترن دیجیتال نمایندگی واحدی ندارند و توسط شرکت های گارانتی کننده متغییری ضمانت می شوند. دو درایو ساندیسک و وسترن ساخت مالزی و درایو ای دیتا ساخت تایوان است.

سیستم تست:

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS
سیستم تستمشخصات
پردازنده INTEL CORE i7 8700Kاز ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14+ نانومتری، 6 هسته و 12 رشته پردازشی، حدکثر فرکانس کاری 4.7 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 95 وات و مقدار 12 مگابایت کش Level3 اشاره کرد.
مادربرد MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBONمادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z390 به همراه فرکانس حافظه 4466 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PRO این اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم. 
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل  NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده  GREEN GLACIER 360-EVOاین قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.
منبع تغذیه GREEN 1050W GP1050B-OCDG این منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF)  فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG  توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت  5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با  فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین   SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی کارایی:

اس اس دی های ساتا نسبت به هارد دیسک بین 5 تا 10 برابر سرعت و عملکرد بهتری دارند. اما هر اس اس دی سریع نیست، و بایستی آنها را در بوته آزمایش قرار داد و نرم افزار های بنچ مارک این امکان را به ما می دهند تا با وارد کردن فشار، قدرت اس اس دی را بسنجیم. بدون معطلی به سراغ تست ها و بنچ مارکها می رویم.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

ابتدا به سراغ نرم افزار Anvil می رویم. این تست یکی از بهترین ابزار ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می تواند انواع سناریو های کاربری را ایجاد و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این تست، درایو Adata SU650 امتیاز دو برابری نسبت به دو درایو SanDisk SSD Plus و Western Digital Green دریافت کرد.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

در نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark مجددا درایو Adata SU650 خوش درخشید و در کلیه بخش ها از دو درایو دیگر سرتر بود. نکته جالب اینکه سرعت چه در بخش خوانش و چه در بخش نوشتار ترتیبی، از سرعت اسمی درایو هم فراتر رفته و نتایج بدست آمده از سرعت اسمی درایو Adata هم بیشتر است که جای تبریک به Adata دارد.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

اس اس دی ای دیتا در نرم افزار معروف و محبوب ATTO Disk Benchmark عملکردی با ثبات و سرعتی جالب توجه از خود نشان داد. اگرچه در زمینه سرعت نوشتار ترتیبی سرآمد دو درایو دیگر بود اما اگر به شیب ستون های سبز نگاه کنید، در بخش خواندن ترتیبی در فایل های کم حجم، کمی عقبتر از دو درایو دیگر ایستاد.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

در تست AS SSD، امتیاز Adata SU650 برابر 601 و امتیاز SanDisk SSD Plus برابر 169، و امتیاز WD Green برابر 152 شد. این تستی فوق العاده برای نمایش قدرت محصول Adata است.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

نرم  افزار Aida 64 یک تست خوانش ترتیبی دارد که با آن سرعت درایو ذخیره سازی را می سنجد. در این تست نیز، درایو Adata، سرتر از دو درایو دیگر بود.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

در بحث گیمینگ، اگرچه اس اس دی نقشی در فریم دهی بیشتر بازی ندارد، با لود شدن سریعتر مراحل بازی، بخش مهمی از گیمینگ است که بار اصلی آن بر دوش درایو ذخیره سازی است. اس اس دی ها در اینجا به خوبی خود را نشان می دهند. در بنچ مارک Final Fantasy، مجموع سرعت لود مراحل بازی برای درایو Adata SU650 برابر 16.17 ثانیه بود. این میزان برای درایو ساندیسک 19.85 ثانیه و برای درایو وسترن 20.2 ثانیه بود که با این حساب، ای دیتا سریع تر از دو درایو دیگر عملکرد گیمینگ بهتری از خود نشان داد.

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

دمای کاری مناسب یکی از برتری های بی شمار اس اس دی ها نسبت به هارد دیسک است. همچنین عملکرد خنک از جمله مهمترین خصوصیات خوب قطعات الکترونیکی است حاصل آن دوام بیشتر است. در این زمینه، Adata بسیار داغتر از دو درایو دیگر بود. درایو وسترن 29 درجه، درایو ساندیسک 35 درجه و درایو ای دیتا 46 درجه دمای کاری داشتند که این موضوع پاشنه آشیل اس اس دی های ای دیتا است.

نتیجه گیری:

بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

اس اس دی Adata SU650 120G با فاصله، به عنوان پیروز میدان این بررسی گروهی بین 3 درایو است. با توجه به قیمت و عملکردی که این حافظه از خود نشان داد، می‌توان آن را گزینه بهتری نسبت به دو حافظه دیگر در بازار فعلی ایران قلمداد کرد. تنها انتقاد ما به این اس اس دی محدود به دمای بالای کاری آن است که در حالت عادی، انتظار این میزان دما از یک اس اس دی نمی رود. این اس اس دی با ضمانت معتبر شرکت آونگ نماینده انحصاری Adata در ایران عرضه می شود.

مزایا:
  • مناسب برای کاربری اداری
  • سرعت به نسبت قابل قبول خواندن و نوشتن ترتیبی
معایب:
  • قیمت بالا
  • عملکرد داغ
  • سرعت پایین خواندن اتفاقی
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اس اس دی Adata SU650 120G در میان این 3 گزینه، انتخاب بهتری است                                                   
6امتیاز6.6راندمان6کیفیت قطعات5کنترلر6.4ارزش خرید
بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

اس اس دی SanDisk SSD Plus به عنوان دومین اس اس دی برتر این بررسی عملکردی بسیار کمتر از انتظار داشت. برخلاف نام بزرگ ساندیسک، در تست ها متاسفانه شاهد یک درایو ضعیف بودیم.

مزایا:
  • کمی از هارد دیسک سریعتر است.
معایب:
  • سرعت پایین نوشتن ترتیبی
  • سرعت پایین خواندن و نوشتن اتفاقی
  • قیمت بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

با ارفاق، اس اس دی SanDisk SSD Plus شاید برای دستگاه‌هایی که به درگاه قدیمی تر SATA II مجهز هستند، مناسب باشد.

4.5امتیاز5راندمان4.5کیفیت قطعات4.5کنترلر4ارزش خرید
بررسی 3 درایو ADATA SU650، WD GREEN، و SANDISK SSD PLUS

ضعیفترین نتایج این بررسی متعلق به درایو WD GREEN بود که از آخر اول شد.

مزایا:
  • عملکرد خنک
معایب:
  • سرعت پایین نوشتن ترتیبی
  • سرعت پایین خواندن و نوشتن اتفاقی
  • قیمت بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • با 400 هزار تومان، یه چیز دیگر بخرید.
4.1امتیاز4.5راندمان4کیفیت قطعات4کنترلر4ارزش خرید
امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

15 دیدگاه

  1. Avatar ناصر نیک محمدی گفت:

    با 400 هزار تومان، یه چیز دیگر بخرید. !!!! 😂😂😂

  2. Avatar reza گفت:

    انتخاب من باز هم سان دیسک هستش

  3. Avatar kambiz گفت:

    آقا آرمین یه سوال؟
    این ssd های جدید که از PCI-4 پشتیبانی میکنن و قرار تو نسل جدید کنسولها استفاده بشه … این ها با مادربرد قدیمی که PCI-3 هستش کار میکنه؟ یا اصلا کار نمیکنه؟
    چون با ورود کنسولهای جدید بازی ها سنگینتر میشن و با توجه به مشخصات بالای اون SSDها که خوندم این SSDها با این سرعت قدیمی میشن.

    • Avatar XEniX گفت:

      با اجازه از آقا آرمین.
      آره پشتیبانی میشه ولی پهنای باندش به PCI-E V3.0 محدود میشه… کلا بیشتر قطعات که با PCI-E سازگاری دارن در هر ورژنی قابل استفاده هستن…
      این SSD های SATA هم خیلی وقت هست که عمرشون به سر اومده ولی چون نسبت به M2.0 مقرون به صرفه تر هست هنوز هم استفاده میشه.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا کامبیز عزیز،

      اس اس دی های جدید PCIe 4.0 با مادربرد های PCIe 3.0 سازگاری دارند و برعکس، مدلهای PCIe 3.0 با مادربرد های مجهز به PCIe 4.0 هم سازگاری دارند. بنابراین تفاوتی نمی کنه.

      اما اس اس دی ها هنوز راه بسیار زیادی برای اشباع PCIe 4.0 دارند، تقریبا 2 سال طول می کشه تا شرکت های بزرگ تولید کننده اس اس دی بتوانند درایو هایی واقعا مناسب با سرعت بالا برای PCIe 4.0 بسازند.

      در حال حاضر، هرچی اس اس دی PCIe 4.0 به بازار های جهانی اومده، بسیار ضعیف بوده (در حد و اندازه PCIe 4.0 نبوده)

  4. Avatar متین گفت:

    ارمین جان چقدر خوب شد که این بررسی رو انجام دادی و میخوام بهت بگم من su 655 داشتم بعد چندماه خراب شد والان دوهفتس گارانتی بعد یه مدت چون 655 نداشت بهم 650 داد و واقعا adata اشغاله به یک معنا
    بعد دوهفته ssd تازه گرفتم سرعت نوشتنش به 10m/s رسیده و response time بسیار بالا
    5000ms و واقعا ssd که 20 دلار باشه توقع نباید ازش داشت پیشنهاد من اینه که
    اگه کسی میخواد ssd بخره فقط سامسونگ بخره
    چون هیچ وقت خراب نمیشه
    من که از خریدم پشیمونم اگه خواستید براتون عکس هم ارسال میکنم از وضعیت ssd

    • Avatar متین گفت:

      درضمن دماش به 70 درجه رسیده خیلی بده

    • Avatar XEniX گفت:

      درسته ADATA واقعا مضخرفه. من فلش ADATA داشتم متاسفانه ۲سال عمر نکرد و سوخت! واقعا نمیدونم حافظه هاش رو با چی میسازه؟!

      • Avatar متین گفت:

        اره متاسفانه
        من یه فلش دارم سیلیکون پاور
        چندسال استفاده میکنم اخ نگفته
        اصلا موندم چجوری یه ssd تو یه هفته خراب میشه اونگ خیلی ضعیفه رفتم میگم شما چرا یه قطعه ایی رو گارانتی میکنید که اگه خراب شه ندارید عوض کنید 😑

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.