بسیاری از کاربران پرفورمنس یک کارت گرافیم را تنها منوط به معماری،پردازنده گرافیکی،پردازنده اصلی سیستم،درایور و موتور بازی ها می دانند.این تصور تا حدودی درست است اما یکی از مهمتری پارامترهایی که در پرفورمنس نهایی و توان کارت گرافیک ها موثر است،دستورات کتابخانه و برنامه نویسی است.موردی مهم که دست نویسندگان برنامه را برای استفاده هر چه بهتر از سخت افزار باز می گذارد.
AMD پس از فراز و نشیبی که از سال 2013 بر سر دستورات کتابخانه ایی خود مانند “Mantel” بود،در نهایت کار بر روی یک رابط جدید با نام “Vulkan” را آغاز کرد.هم اکنون اولین نسخه از این دستور برنامه نویسی در اختیار توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار دارد و بازیهایی بر اساس آن تولید شده است.از سوی دیگر انویدیا نیز به طور رسمی اعلام کرده بود که کارت گرافیک های مبتنی بر GPU های کپلر و مکسول این برند نیز از Vulkan پشتیبانی خواهند کرد و این مهم از طریق به روزرسانی در اختیار کارت گرافیک های هر دو برند (Nvidia و AMD) قرار خواهد گرفت. Vulkan 1.0 همانطور که از نامش نیز پیداست،اولین نسخه از Vulkan است که به توسعه دهندگان و تولید کنندگان بازی امکان گذر از محدودیت ها و تنگناهای نرم افزاری را می دهد.این دستور نه تنها در ویندوز،بلکه در سیستم عامل های اندروید و لینوکس نیز قابل اجرا است. Vulkanدارای نشانه هایی از نقاط قدرتمند Mantel است که می تواند به عنوان یک مکمل Open GL نیز در نظر گرفته شود.Vulkan یک GPU را به منظور ارائه خروجی بهتر در برابر درخواست ارائه شده یاری می دهد و بدین ترتیب حذف مشکلات سنتی مانند گلوگاه های سخت افزاری را به همراه خواهد داشت.به عبارت ساده،یک کارت گرافیک قادر به اجرای بهتر بازی ها خواهد بود بدون آنکه در پی ضعف های نرم افزاری،از حداکثر توان سخت افزار استفاده ننماید.خبر دیگر که دارای جنبه های بسیار مهمی است،اعلام AMD مبنی بر پشتیبانی معماری های GCN است.AMD اعلام کرده است که معماری های GCN 1.0 به بالا قادر به پوشش Vulkan هستند.
در روزهای گذشته،برخی از رسانه های معتبر به بررسی کارت گرافیک های GTX1000 و RX480 در محیط Vulkan پرداخته اند.اولین آزمایش ها توسط ComputerBase صورت گرفته است که ننتایج آن را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.این آزمون در حین اجرای بازی Doom انجام گرفته است.این آزمون که در دو مرحله با کتابخانه های OpenGL و Vulkan انجام پذیرفته است،نشان می دهد که معماری کارت گرافیک های AMD خصوصا در مدل RX480،پرفورمنس بسیار بهبود یافته ای را در حین اجرای Vulkan به نمایش می گذارند.بسیاری از محدودیت های RX480 در این آزمون کمرنگ گشته و پرفورمنس آن به طور چشمگیری افزایش یافته است.
به عنوان مثال می توان به کارت گرافیک AMD Radeon R9 Fury X اشاره کرد که پرفورمنس آن در اجرای دستورات Vulkan تا 25% درصد به نسبت GTX1070 بهبود یافته است.به عبارت ساده تر،پرفورمنس کارت گرافیک های AMD در رندر Vulkan به مقدار چشمگیری از GTX1000 ها بیشتر است.این موضوع نشان میدهد که کارایی GPU های AMD در رندر Vulkan از GPU های انویدیا بهتر عمل می کنند.
در روزهای گذشته،Bethesda پچ جدیدی را برای بازی Doom منتشر نمود که طی آن پشتیبانی از دستورات Vulkan برای این بازی نیز امکان پذیر گشته است.هر دو GPU های AMD و Nvidia از این دستور کتابخانه ای پشتیبانی می کنند اما نتایج تست های انجام گرفته توسط Guru3D،نتایج بدست آمده توسط ComputerBase را تائید و تکرار می کنند.پس از دریافت این آپدیت،بازیکنان قادر به انتخاب نوع رندر از طریق تنظیمات هستند.بدین ترتیب که می توان نوع اجرای بازی را بر اساس Vulkan و یا OpenGL انتخاب نمود.این آزمایش پس از نصب درایور 16.7.2 از برند AMD انجامگرفته است.این ویرایش،آخرین نسخه از درایورهای AMD است.پس از نصب درایور مورد نظر و انتخاب رندر در حالت Vulkan،میزان فریم دهی کارت گرافیک های AMD به طور چشمگیری افزایش یافته است.
در هنگام تست،کارت گرافیک های انویدیا نیز از ویرایش 368.69 WHQL بهره می بردند.همانطور که در نتایج بنچمارکها نیز قابل رویت است،تنها با سوئیچ رندر از OpenGL به Vulkan،کارایی کارت گرافیک های AMD تا 20% درصد بهبود یافته است.همچنین این آزمون ها حکایت از آن دارد که کارت گرافیک GTX1070 در دقت های FHD تغییر چندانی را از خود نشان نمی دهد اما در دقت های 3840×2160 و 3840×2160،تمایل این سیلیکون به سوی OpenGL بیشتر شده است.به عبارت ساده تر،تاثیر این تغییر رندر در دقت های UHD و WQHD محسوس تر است.
در نهایت برخی از متخصصان مانند تکنسین های مجموعه Guru3D اینطور نتیجه گیری کرده اند که انویدیا در درایور های آینده خود،این نقاط ضعف را پوشش داده و شاید پرفورمنس نهایی در رندر Vulkan بیشتر گردد.
دوستان ی خبر تازه اومده که نشون میده asus strix rx 480 از اسلات PCI اصلا هیچ مصرفی نداره! و همش از کانکتور 8 پین میگیره! خیلی عالیه
بنده که کارم با rx 480 راه میوفته نسخه sapphire nitro یا msi gaming x میگیرم کاش میشد منتظر بمونم برای vega
بعضی ها فکر DX12.1 میکنن خیلی چیز شاخیه و اینودیا هم روش مانور میده
زمانی میرسه که اکثر بازی ها به صورت Native از D3D12 و VULKAN پشتیبانی کنند اونوقته که مکسول و پاسکال به مشکل بر میخورند
DX12.1 سه تا ویژگی داره که FL 12 نیست و فقط ظاهری هست و تحت نام های دیگه توی DX12 و حتی DX11 هم وجود دارن و پشتیبانی میشن
اونایی که میگفتن دیگه باید با amd خداحافظی کنیم من میگم اگه انویدیا تکونی به خودش نده باید با انودیا خداحافظی کنیم :smiley4ولی فکر هم نمیکنم انودیا بتونه زیاد کاره شاخی انجام بده:-s چون این که amd الان خیلی بهتر عمل کرده مربوت به معماری پردازندشه:emoji4
واااای خدا نگاه کارته 200دلاری 480 اندازه کارته 600دلاری 980tiفقط 6فریم کمتر داده :smiley4:-))خخخخخخخخخخ
amd یه خوبی که داره اینه که همیشه نوآوری داره مثل HBM و همین والکام و فناوری ساخت 14 نانومتر مهندساش کلا آدمای با شعورین B-):smiley3:-bd
چه پیشرفتی:emoji9 مخصوصا Amd پیشرفت زیادی داشته انویدیا کمی بهتر عمل کرده تو Vulkan این به نفع Amd خوبه یه جونی بگیره این شرکت که رقابت از بین نره
با سلام. بیخیال :oچطوری میگی برتری با انویدیاس.20 درصد بازدهی بیشتر کارتهای amd یعنی برتری کامل با amd هست تو این زمینه و به قول خودت تازه جای پیشرفت هم داره به نظر من که با یه رابط برنامه نویسی بتونی اینقدر تغییرات ایجاد کنی غافلگیر کننده تر چون خود amd به صورت تخصصی روی این رابط ها کار میکرده.البته احتمالا انویدیا با عرضه درایور جدید اختلاف رو کمتر بکنه:حالا اینکه کارت گرافیکهای 500 600 دلاری از کارت گرافیک 200 230 دلاری پرفرمنسش بالاتر یه بحث دیگس خودتون قضاوت کنید یعنی نباید باشه؟:emoji0emoji5
اینکه میشه سوئیچ کرد بین هر دو رابط خیلی خوبه هر کاربری نسبت به کارتش میتونه استفاده کنه:-bd
خیلی خوب
سلام
سامسونگ تو اس 7 از والکان پشتیبانی می کنه و گفته ui گوشی های بعدیش بر پایه والکانه تا مصرف باتری رو هم کم کنه.
تو PC هم که فریم دهی رو خیییلی بیشتر کرده . حتما تو بازی های بیشتری چه PC و چه اندروید استفاده می شه
فعلا 3 تا dota – doom – The Talos Principle
چقدر خوب شرکت dassault system از حامیان این پروژه هست..این خیلی خبر خوبیه یعنی امکان رندر بهتر در محصولات این شرکت فراهم میشه با رابط ولکان؟
این برای طراحان صنعتی خیلی کمک کننده هست مخصوصا نو ارائه نهایی محصول
دوستان اگر اطلاعاتی در این مورد دارید دریغ نکنید
مطلب جالبی بود:-bd:-bd:-bd
دلیل این برتری معماری amd هم تو ولکان و هم dx12 اینه که این واسطها پردازشهای ناهمگام که تو معماری amd نقش اصلیو دارن را بخوبی پشتیبانی میکنن
البته هنوز زوده که بخواهیم ننیجه گیری کنیم چون ولکان و dx12 تازه تو اول راه هستن و فعلا برتری با انویدیاس ولی اگه بازیسازها از این رابطها استفاده کنن amd میتونه خودشو کمی به انویدیا نزدیک کنه ولی معماری پاسکال نشون داده که هنوزم میتونه همه رو غافلگیر کنه
انویدیا که اصلا حرفی واسه گفتن در این زمینه نداره ولی AMD واقعا کولاک کرده.طرفدارن انویدیا حداقل اینجا دیگه حرفی واسه گفتن ندارن(خودم طرفدار هر دو برند هستم و فعلا انویدیا دارم). البته ممکنه یک نفر باشه که به هیچ صراطی مستقیم نباشه و بیاد هزار دلیل بیاره که بازم انویدیا اینجا هم بهتره و amd طبل توخالی و… تکرار بیش از حد هر چیزی مضره.اگه میخوایم از برند مورد علاقمون دفاع کنیم حرفی نیست خیلی هم خوبه اما طعنه و توهین به برند مقابل به هر نحو ، به هر قصد و بطور کلی مجاز نیست چرا که برند مقابل هم طرفدارای خودشو داره و توهین به اون برند یعنی توهین به طرفداراش .
*حشره تابستان هرگز نمیداند که یخ چیست و قورباغه های که در داخل اب چاهی بسر میبرد هرگز عظمت اسمان را تشخیص نخواهد داد .کسی که کم را دیده زیاد را تحسین میکند اگه چیز عجیبی را ببینید و ان را ندیده بگیرید عجیب بودن ان رنگ خواهد باخت*.( Alex Ben block, November 1973,san fransisco, USA ).
دقیقا همون پیشبینی من اتفاق افتاد که گفتم ولکان برای ای ام دی نقش اسب تروایی رو داره که با زیرکی در تمام کنسول ها ،گوشی ها و حتی پردازنده ها و کارت گرافیک ها مختلف جا خوش کرد و بعد با استفاده ی بازی ها از این رابط فقط باعث برتری کار های ای ام دی و پردازنده هاش شد.تازه هنوز این جذا از برتری کامل ای ام دی تو دایرکت ایکس دوازدهه
صد در صد استفاده میکنن مزایای زیادی داره یه نمونش اینه که از منابع سخت افزاری بیشتر استفاده میکنه
عالی و کامل بود.قابل توجه اونایی که گیر میدن به طرفدادی.اما آریایی جان یه مقایسه لازمه خودت بری.
در مجموع 1070 در vulkan بهبودی نداشت و حتی بدتر از opengl استفاده کرد
1080 با بهبود حدودا 20 درصدی و 480 با بهبود 43 درصدی و 970 هم با افت همراه بوده ,
البته لازم به ذکر هست ue4 فعلا در samsung galaxy s7 از این api پشتیبانی میکنه
در مجموع این api هنوز زوده که بنچمارکهاش برای مقایسه در خرید کارت وارد گود بشه و بتونه بخاطر بهبود بنچمارکها در کارتی خاص فرد رو به سوی اون کارت سوق بده
چرا اعداد در دو عکس با دقت 2k برای کارت ها تفاوت دارند?:emoji4
باید ببینیم عملکرد nvidia بعد از آپدیت چطوریاس ، فعلا Amd عالی عملکرده.:-o
دوستان چه تعداد بازی از vulkan استفاده می کنند؟ و آیا احتمال اینکه بازی های بیشتری از این API استفاده کنند وجود داره؟
جالبه تو کارتای AMD جهش داشته تو کارتای انویدیا که خب تغییری ایجاد نشده رقابت دیدنی شده الان
عجب افزایش فریمی دارن!:emoji8
دلیلش چیه؟!
خداییش AMD کار بسیار عالی انجام داد ، با این افزایش کارایی یه کارت ارزون قیمت چه قدرتی پیدا می کنه!
انودیا که چندان فرقی نداره ولی خب AMD مثکه خیلی روش حساب باز کرده.
خیلی خوبه:-bd