به نظر میرسد افزایش کارایی گرافیکهای مجزا از نظر اینتل کاملا امکان پذیر است. ظاهرا DirectX 12 به گرافیکهای مجتمع اجازه میدهد تا دوش به دوش هر نوع گرافیک مجزائی فعالیت کنند.
بنابراین اینتل اشاره میکند که تنها پردازندههای دسکتاپ این کمپانی هستند که توانایی چنین کاری را دارند زیرا چیپهای دسکتاپ AMD از گرافیک مجتمع برخوردار نیستند. با این حال AMD نیز APUهای خود را دارد که اگر چه به اندازه باقی مدلها قدرتمند طراحی نشدهاند اما به راحتی میتوانند از مزیت این قابلیت بهره ببرند.
به وضوح اینتل از خیزش AMD نگران است و تلاش میکند قابلیتهایی را ارائه دهد تا به هر شکلی قدرت شرکت را حفظ نمایند. این غول تراشه سازی شاید نتواند به این زودی چیپهای 10 نانومتری و همچنین 7 نانومتری دسکتاپ را به بازار ارائه کند اما حالا آنها ادعا میکنند که گرافیکهای مجتمع آنها در پردازندههای فعلی این کمپانی میتوانند قدرت گرافیکی بیشتری را در ترکیب با مدلهای مجزا از انویدیا، AMD و حتی نمونههای عرضه نشده Xe خود اینتل، فراهم کنند. پردازندههای دسکتاپ AMD از گرافیک مجتمع برخوردار نیستند، بنابراین اینتل امیدوار است که مزیت پردازنده + گرافیک داخلی را برای پیروزی در نبرد به کار گیرد.
GDC به صورت آنلاین
توسعه دهنده اینتل Allen Hux به تازگی ارائهای برای کنفرانس توسعه دهندگان بازی (GDC) که به شکل آنلاین برگزار شد، را آماده کرده بود و در آن با توضیحات فراوان به این که DirectX 12 و پردازندههای اینتل چگونه میتوانند افزایش کارایی گرافیکهای مجزا را فراهم کنند، پرداخت. حال آن که مهم نیست این گرافیک مجزا متعلق به رقبا یعنی انویدیا و AMD باشد یا مدلهای Xe که در ادامه سال منتشر میشوند. گرافیکهای مجتمع معمولا زمانی که یک کارت گرافیک مجزا توسط رابط DX شناسایی میشود، بی فایده هستند اما با DX 12 قابلیتی وجود دارد که به iGPU و dGPU اجازه میدهد بتوانند در کنار هم به فعالیت ادامه داده و عملکردی بهتر را ارائه دهند.
گرافیک مجتمع و پردازنده مقداری از وظایف محاسباتی را بر عهده میگیرند تا گرافیک مجزا انعطاف بیشتری داشته و در نهایت شاهد افزایش کارایی باشیم. البته که شما نباید انتظار داشته باشید با این روش گرافیکهایی مانند RTX 2060 به سطح عملکرد RTX 2080 برسند. ظاهرا این قابلیت در مورد لپ تاپهای گیمینگ بسیار مفیدتر خواهد بود زیرا محدودیت مصرف انرژی بیشتری دارند اما اینتل امیدوار است که بتواند از این روش در پلتفرم دسکتاپ برای ترکیب پردازندههای خود با گرافیکهای مجزا آینده Xe بهره گیرد. اگر چنین چیزی به هر صورتی ممکن باشد، چه چیز میتواند جلوی AMD را بگیرد یا حتی از قبل گرفته باشد که این قابلیت را در APUهای لپ تاپ و دسکتاپ خود فعال نکرده؟
سلام باورتون میشه سایتتون رو با فیل تر شک ن باز کردم. لطفا بررسی کنید.
باید یه لینک پرسرعت بین gpu و کارت گرافیک باشه تا این انجام شه
این که همون تکنولوژی smart shift که amd معرفی کرده
https://www.notebookcheck.net/AMD-SmartShift-is-awesome-Too-bad-most-gamers-will-never-get-to-use-it.457475.0.html
سلام
فناوری smartshift برای تقسیم هوشمندانه پاور بین چیپ های پردازنده و گرافیک مجزا (احتمالا فقط در لپ تاپ ها) کاربرد داره. چیزی که در این مقاله داره بهش اشاره می شه ویژگی Explicit Multiadapter در DirectX 12 هست. این ویژگی به دلیل نیاز به هزینه های اضافی در توسعه انجین و بازی ها، کمتر استفاده می شه. چون کمتر کسی فعلا از دو تا کارت گرافیک استفاده میکنه. از طرفی کنسول های XSX و PS5 هم به نظر میرسه که فقط یک چیپ گرافیک داشته باشند. چند بازی فعلی هم که از این ویژگی استفاده می کنند بدون مشکل نیستند. اگر گرافیک های تعبیه شده در پردازنده ها به اندازه ی کافی قوی بشوند “شاید شاید” توسعه دهندگان انجین و بازی از این ویژگی در برنامه شان استفاده کنند.
همه ی اینا به خاطر خیزش amd هست و نتیجه ی رقابته
بخاطر ای ام دی …نیست بخاطر پیشرفت صنعت نرم افزاره وگرنه ای ام دی هیچی جلوی اینتل نیست.