بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

مقدمه:

این روز‌ها با گرانی اینترنت 4G، بیش از پیش کاربران به سمت استفاده از مودم‌های ADSL روی آوردند. به همین جهت امروز تصمیم داریم یک مدل خوب از مودم‌های موجود در بازار را با هم بررسی کنیم و البته در کنار آن، به نحوه تنظیم و ست آپ حالت Failover اینترنت با کمک مودم روتر 4G نتربیت مدل NWR-M920 بپردازیم. مودم روتر +ADSL2 مدل DSL-124 یک مودم خوش ساخت همه کاره از برند محبوب دی لینک است. این مودم دی لینک، تاکنون چند فیس لیفت مختلف را تجربه کرده است، و ما آخرین نسخه 2022 آن را بررسی خواهیم کرد. این مودم وایرلس 2.4 گیگاهرتزی در کلاس اقتصادی عرضه شده است و برای مصارف خانگی و اداری کوچک مناسب است. همراه ما باشید.

مشخصات فنی:

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

مودم روتر بی سیم +ADSL2 مدل DSL-124 دی‌-لینک در کلاس Wireless N طبقه بندی می‌شود که دو آنتن دارد و سرعت آن به 300Mbps می‌رسد. این مودم از تنظیمات امنیتی بی سیم WPA2-PSK پشتیبانی می‌کند و برای یک منزل یا محل کار با مسافت 80 تا 90 متر مربع، پوشش مناسبی دارد. ورودی‌های LAN این مودم از نوع یک گیگابیتی نیست و صرفا 10/100 است. البته با توجه به اینکه مودم در کلاس پایه عرضه شده، انتظار زیادی نمی‌توان داشت. این مودم با ضمانت 3 ساله آونگ در ایران عرضه شده است.

جعبه:

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

جعبه مودم تم سفید و آبی دارد و تصویری از مودم به همراه مشخصات اصلی بر روی آن خود نمایی می‌کند. از جمله مهمترین خصوصیاتی که بر روی جعبه آمده است می‌توان به وجود 4 خط LAN، پشتیبانی از IPv6، مجهز بودن به آنتن‌ها 5dBi، استفاده از سیستم WPS، و سرعت 300Mbps برای اتصال بی سیم اشاره کرد. در پشت جعبه، اطلاعات بیشتری از دستگاه و همچنین اهمیت استفاده از استاندارد N وایرلس و نحوه اتصال دستگاه‌های مختلف به مودم اشاره شده است.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

اطلاعات تکمیلی مودم در حاشیه جعبه نوشته شده است. اقلام داخل جعبه شامل دستگاه مودم، یک کابل LAN، یک آداپتور، اسپلیتر تلفن، سیم تلفن، و دفترچه‌های راهنما می‌شود.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

مودم روتر بی سیم +ADSL2 مدل DSL-124 دی‌-لینک را فقط می‌توان به شکل رومیزی استفاده کرد و امکان نصب بر روی دیوار ندارد. بدنه مودم از پلاستیک سخت و مشکی رنگ ساخته شده است. امکان باقی ماندن اثر انگشت بر روی مودم بسیار است.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

یک ردیف چراغ LED در بخش فوقانی مودم قرار دارند که وضعیت‌های مختلف مانند اتصال به اینترنت، ارتباط بی سیم، و وضعیت شبکه بی سیم را نشان می‌دهد.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

آنتن‌های مودم از نوع ثابت و محکم و ضخیم هستند. بر روی سقف مودم شبکه ای از سوراخ‌ها وظیفه تهویه هوا را بر عهده دارند.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

در پشت مودم دکمه ریست، WPS، و همچنین دکمه فشاری روشن و خاموش قرار گرفته است. 4 درگاه LAN از نوع 100/10 و یک پورت برای اتصال خط تلفن حضور دارند.

رابط کاربری:

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

پس از اتصال مودم به برق و روشن کردن آن، می‌توان از طریق LAN و یا Wi-Fi به راحتی با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 در مرورگر به رابط کاربری مودم متصل شد و تنظیمات ISP را وارد کرد.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

کار با رابط کاربری مودم روتر بی سیم DSL-124 دی‌-لینک بسیار راحت است و در بخش Wireless نیز شما می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را مبتنی بر Wi-Fi N و امنیت WPA2 وارد کنید. در تنظیمات این مودم امکان خاموش کردن یا Disable کردن Wi-Fi هم وجود دارد، که برای دوستانی که از این مودم برای Back Up یک مودم روتر دیگر استفاده میکنند، میتواند مهم تلقی شود.

بررسی کارایی:

در کنار عملکردهای عادی و مرسوم از یک مودم Wi-Fi، مودم روتر بی سیم DSL-124 دی‌-لینک از سرویس‌های شبکه مجازی شخصی داده‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. از نظر بورد Wi-Fi، می‌توان خانه‌هایی با مسافت حداکثر 80 تا 90 متر مربع را با این مودم پوشش داد.

برای تست Wi-Fi با فاصله 30 متری و یک دیوار در وسط به سرعت 22Mbps بر روی باند 2.4 گیگاهرتز رسیدیم. حداکثر سرعت ارتباط LAN نیز حدود 80Mbps با کابل 5 متری بدست آمد که نتیجه ای مطلوب است.

تنظیم Internet Failover با مودم Neterbit M920:

برخی از مودم روتر‌ها، امکان Dual WAN دارند، بدین مفهوم که، هم خودشان می‌توانند به عنوان یک مودم منشا اینترنت باشند و هم می‌توانند در نقش یک روتر، اینترنت را از مودم دیگری گرفته و وارد شبکه کنند. مودمهایی که چنین قابلیتی دارند، عموما امکان تنظیم به حالت Failover را نیز دارا هستند.

چند ماه پیش ما مودم روتر 4G نتربیت مدل NWR-M920 را بررسی کردیم که از چنین امکانی برخوردار بود. حال با کمک مودم DSL-124 دی لینک، ما می‌خواهیم تنظیم Internet Failover را انجام دهیم.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

برای این منظور ابتدا از خروجی LAN 1 مودم DSL-124 دی لینک یک کابل به ورودی LAN/WAN مودم M920 نتربیت متصل می‌کنیم. سپس وارد رابط کاربری مودم M920 می‌شویم.

در بخش Features، قسمت Route، تب Failover را پیدا می‌کنیم و حالت Enable را می‌زنیم، سپس Save و مودم ریست خواهد شد.

بررسی مودم دی لینک DSL-124 و تنظیم Failover با مودم M920 نتربیت

پس از ریست مجدد با ورود به رابط کاربری مودم M920 نتربیت، بخش Features، قسمت Route، تب Default Route را انتخاب کرده و اولویت اینترنت را انتخاب می‌کنیم.

بدین مفهوم که، دوست دارید کدام اینترنت، ارتباط اصلی شما باشد، اینترنت ADSL و یا 4G؟

در صورتی که بخواهید اینترنت ADSL اینترنت اصلی شما باشد، می‌بایستی گزینه WAN1 در خط اول مانند تصویر فوق قرار گیرد. در این حالت وقتی به مودم M920 نتربیت متصل هستید تمام مدت از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید تا زمانی که قطع شود، سپس مودم اتوماتیک پس از قطع ADSL، بر روی اینترنت LTE یا همان 4G شما سوییچ خواهد کرد.

در صورتی که بخواهید اینترنت 4G اینترنت اصلی شما باشد، می‌بایستی گزینه LTE را بالا ببرید تا در خط اول ظاهر شود. در این حالت وقتی به مودم M920 متصل هستید تمام مدت از اینترنت 4G استفاده می‌کنید تا زمانی که قطع شود، سپس مودم اتوماتیک پس از قطع 4G بر روی اینترنت ADSL شما که به نام WAN1 نشان داده شده سوییچ می‌کند.

با توجه به اینکه هر دو مودم DSL-124 و M920 بر روی Wi-Fi N فعالیت می‌کنند، می‌توانید Wi-Fi مودم DSL-124 را خاموش کنید و صرفا از Wi-Fi مودم M920 نتربیت استفاده کنید تا بی جهت فضای رادیویی منزل یا محل کار شما اشغال نشود.

نتیجه گیری:

مودم روتر بی سیم DSL-124 دی‌-لینک یک مودم با ظاهری جذاب و عملکرد عالی است که می‌توان برای مدیریت شبکه ی داخلی اینترنت خانگی و یا یک دفتر کوچک اداری به آن تکیه کرد. این مودم به قیمت حدود 500 هزار تومان با ضمانت 36 ماهه آونگ نمایندگی رسمی‌دی لینک در ایران عرضه می‌شود. این دستگاه با پوشش خوب اینترنت می‌تواند بدون کوچکترین اختلالی پاسخ گوی نیاز‌های شما باشد.

استفاده از این مودم در کنار مودم M920 نتربیت، یک ترکیب ایده آل برای استفاده از حالت Failover اینترنت است تا شما بتوانید بدون قطعی و محدودیت، دائما به اینترنت متصل باشید و از سرعت ارتباطی بالا بهره مند شوید.

مزایا:
  • اینترنت بدون دردسر
  • مجهز به دو آنتن قوی 5dBi
  • تنظیم و ست آپ آسان و سریع
  • سرویس کیفیت خدمات (QoS)
  • پشتیبانی از شبکه مجازی خصوصی داده‌ها
  • استاندارد بی سیم Wireless N 300Mbps
معایب:
  • فاقد اتصال USB-sharing
  • عدم امکان نصب بر روی دیوار
  • اتصالات LAN از نوع گیگابیتی نیست
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • یک مودم خوب برای استفاده روز مره خانواده
8.2امتیاز8.2پرفورمنس8.1رابط کاربری8.2امکانات شبکه8.1کیفیت ساخت8سیستم بی سیم8.5طراحی ظاهری8.5ارزش خرید
امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar بابک گفت:

    با سلام
    بین مودم های dsl بازار مودم adsl-vdsl زولتریکس با usb و encryption wpa3 و قیمت حدود 560 – 600 تومنی ارزنده ترین انتخاب میباشد
    لطفا بررسیش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.