چند روز پیش بود که انویدیا گزارش مالی اخیر خود را منتشر کرد که فراتر از انتظارات بازار بود. در طی همین جلسه پرسش و پاسخی توسط مدیر عامل کمپانی آقای Jensen Huang انجام گرفت و ایشان خرید یک گرافیک بدون پشتیبانی از Ray Tracing در سال 2019 را دیوانگی توصیف کرد.
در طی فصل قبل تقاضا برای سری Nvidia GeForce RTX رشد داشته و نتایج آن را میتوان در گزارش مالی اخیر مشاهده کرد که 27 درصد رشد را به تنهایی در بخش گیمینگ نشان میدهند، 1.313 میلیارد دلار در فصل دوم سال مالی 2020 در مقایسه با 1.055 میلیارد دلار در فصل اول سال مالی 2020. افزایش بازار گیمینگ به چند فاکتور ارتباط داده شده، از جمله عرضه مدلهای میانی GeForce GTX و سری جدید GeForce RTX SUPER که کارایی بالاتری را در همان قیمت مدلهای اصلی ارائه میدهند.
زمانیکه درباره مزایای Ray Tracing صحبت شد، مدیر عامل انویدیا خرید یک پردازنده گرافیکی بدون پشتیبانی از Ray Tracing را غیر منطقی خطاب کرد:
سری SUPER برای یک شروع تازه و قوی عرضه شدهاند و پیشرو هستند. تهیه یک کارت گرافیک جدید که قرار است دو سه یا چهار سال در سیستم شما حاضر باشد، بدون پشتیبانی از Ray Tracing دیوانگی است.
محتوای Ray Tracing در حال رشد است و با وجود کارایی بالای سری SUPER و اینکه از سخت افزار Ray Tracing برخوردار است، برای سالهای آینده میتواند بهترین و ایده آلترین گزینه باشد.
البته که حضور قابلیت Ray Tracing در یک کارت گرافیک خرید آن را بیشتر توجیه میکند تا عدم حضور قابلیت مذکور. در حال حاضر چند عنوان هستند که از RT پشتیبانی میکنند و چند نمونه دیگر نیز همچنان تحت توسعه هستند. اما جنبه اصلی این تکنولوژی در اینجاست که با حضور کنسولهای نسل بعد تبدیل به یک استاندارد خواهد شد زیرا PS5 و Xbox Scarlett از Ray Tracing پشتیبانی میکنند. این به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا کاری کنند که بازیشان بوسیله این فناوری بسیار بهتر به نظر برسد و از آنجایی که این بازیها برای پلتفرم رایانههای شخصی نیز عرضه خواهند شد داشتن یک کارت گرافیک با پشتیبانی از Ray Tracing ضروری خواهد بود.
مدیر عامل انویدیا اشاره دارد که کارتهای آنها در جایگاه مناسبی برای سال بعد قرار دارند و سری RTX 20 تا سال 2020 اینجا هستند. در همین حال ایشان میگویند حضور Ray Tracing در کارتهای GeForce RTX آنها را به گزینه بهتری (برای خرید) از سری AMD Radeon RX 5700 تبدیل میکند که از معماری RDNA بهره میبرند.
لازم به ذکر است که AMD RDNA قرار است نیرو بخش نسل بعدی کنسولها باشد و از قضا پشتیبانی Ray Tracing نیز برای آن پیشبینی شده. اگر شما جزئیات آنها را نشنیدهاید (برای یادآوری جدول مشخصات را برای شما عزیزان قرار دادهایم)، نسل اول معماری RDNA که در سری Radeon RX 5700 قرار دارد از Ray Tracing پشتیبانی نمیکند اما نسل دوم RDNA به گفته تیم سرخ به شکل سخت افزاری از آن برخوردار خواهد شد. چنین چیزی نشان میدهد که احتمالا نسل دوم RDNA در کنسولها استفاده خواهد شد. همچنین AMD در حال کار روی محصولات بالا رده Navi است که اگر از نسل دوم RDNA در آنها استفاده شده باشد شاهد Ray Tracing در آنها هستیم و البته که رقابت با مدلهای بالا رده انویدیا.
بدون شک پشتیبانی از Ray Tracing یک موضوع مهم در هر دو بخش معماری و قابلیتهای گرافیک است. چنین چیزی باعث میشود شما در آینده خیالتان از بازیهای نسل بعد AAA راحت باشد و توسعه دهندگان نیز از همین حالا انجینهای خود را برای پشتیبانی از Ray Tracing در سطح سخت افزار بهینه کردهاند.
با تمام این اوصاف ما باید بگوییم که کمی هم با حرفهای Jensen Huang مخالف هستیم. خرید یک کارت گرافیک بدون Ray Tracing دیوانگی نیست. خود انویدیا حتی کارت گرافیکهای سری GeForce GTX با معماری تورینگ را عرضه کرده که بخش میان رده و مقرون به صرفه بازار را هدف گرفته است.
ما فکر میکنیم تهیه آنها دیوانگی نیست بلکه گزینههای خارق العادهای برای کاربرانی هستند که نمیتوانند بودجه زیادی را صرف خرید یک مدل بالا رده RTX کنند. انویدیا زمانی میتواند بگوید چنین چیزی دیوانگی است که آنها پشتیبانی از Ray Tracing را در تمام لاین آپ خود از بالاترین تا پایینترین مدل فراهم کرده باشند. اما تا آن زمان داشتن یک کارت GTX با کارایی عالی و قیمت مقرون به صرفه سرمایه گذاری بدی نیست.
| قیمت | واحد سایهزن | ROP | فرکانس پایه | فرکانس بوست | فرکانس حافظه | پردازنده گرافیکی | تعداد ترانزیستور | حافظه |
GTX 1070 | 300 | 1920 | 64 | 1506 مگاهرتز | 1683 مگاهرتز | 2002 مگاهرتز | GP104 | 7200 میلیون | 8 گیگابایت GDDR5 256-bit |
RX Vega 56 | 300 | 3584 | 64 | 1156 مگاهرتز | 1471 مگاهرتز | 800 مگاهرتز | Vega 10 | 12500 میلیون | 8 گیگابایت HBM2 2048-bit |
GTX 1660 Ti | 280 | 1536 | 48 | 1500 مگاهرتز | 1770 مگاهرتز | 1500 مگاهرتز | TU116 | 6600 میلیون | 6 گیگابایت GDDR6 192-bit |
GTX 1070 Ti | 450 | 2432 | 64 | 1607 مگاهرتز | 1683 مگاهرتز | 2000 مگاهرتز | GP104 | 7200 میلیون | 8 گیگابایت GDDR5 256-bit |
RTX 2060 | 340 | 1920 | 48 | 1365 مگاهرتز | 1680 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | TU106 | 10800 میلیون | 6 گیگابایت GDDR6 192-bit |
RX 5700 | 350 | 2304 | 64 | 1465 مگاهرتز | 1625 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | Navi 10 | 10300 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
GTX 1080 | 500 | 2560 | 64 | 1607 مگاهرتز | 1733 مگاهرتز | 1251 مگاهرتز | GP104 | 7200 میلیون | 8 گیگابایت GDDR5X 256-bit |
RTX 2060 SUPER | 400 | 2176 | 64 | 1470 مگاهرتز | 1650 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | TU106 | 10800 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
RX Vega 64 | 500 | 4096 | 64 | 1247 مگاهرتز | 1546 مگاهرتز | 953 مگاهرتز | Vega 10 | 12500 میلیون | 8 گیگابایت HBM2 2048-bit |
GTX 1080 Ti | 700 | 3584 | 88 | 1481 مگاهرتز | 1582 مگاهرتز | 1376 مگاهرتز | GP102 | 12000 میلیون | 11 گیگابایت GDDR5X 352-bit |
RX 5700 XT | 400 | 2560 | 64 | 1605 مگاهرتز | 1755 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | Navi 10 | 10300 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
RTX 2070 | 480 | 2304 | 64 | 1410 مگاهرتز | 1620 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | TU106 | 10800 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
RTX 2070 SUPER | 500 | 2560 | 64 | 1605 مگاهرتز | 1770 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | TU104 | 13600 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
Radeon VII | 680 | 3840 | 64 | 1802 مگاهرتز | نامشخص مگاهرتز | 1000 مگاهرتز | Vega 20 | 13230 میلیون | 16 گیگابایت HBM2 4096-bit |
RTX 2080 | 700 | 2944 | 64 | 1515 مگاهرتز | 1710 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | TU104 | 13600 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
RTX 2080 SUPER | 700 | 3072 | 64 | 1650 مگاهرتز | 1815 مگاهرتز | 1940 مگاهرتز | TU104 | 13600 میلیون | 8 گیگابایت GDDR6 256-bit |
RTX 2080 Ti | 1100 | 4352 | 64 | 1350 مگاهرتز | 1545 مگاهرتز | 1750 مگاهرتز | TU102 | 18600 میلیون | 11 گیگابایت GDDR6 352-bit |
بین Full HD و 4K فرق زیادی وجود داره.برای احساس کردن تفاوت باید مانیتور 32اینچ(یا 27اینچ) مقایسه رو انجام بدی تا متوجه تفاوت شون بشی.(اگه بجای Full HD میگفتی 2K یا 1440p میتونستم قبول کنم ولی FHD اختلاف فاهشی داره.)
برای اینکه بطونه قیمت رو پایین نگه داره.
” تاثیری روی فریم و عملکرد کارت نداره”
جوک گفتی رفیق!:smiley4
فعال کردن Ray Tracing جوری رو فریم ریت تاثیر میگذاره که مجبورت میکنه رزولیشن رو تا full hd پایین بیاری و تازه 60 فریم کامل هم نداشته باشی.(به غیر از 2080ti که میتونه تو 1440p این کار رو انجام بده)
دلیل بیخاصیتی RT رو هم برای بعضی بازی ها شما گفتید.اونقدر doom خوب بود که RT ارزشش رو کامل از دست میده.(آره میدونم بهتری ولی ضربه ای که به عملکرد بازی میزنه اصلا نمیارزه)
و باید به نکاتی که شما گفتید در مورد خرید کارت گرافیک بدون RT دیوانگی نیست اضافه کنم الان تو کال سری RTX فقط 2 کارت درست و حسابی داریم (RTX 2080TI و TITAN RTX و خلاصه هر کارتی که از چیپ TU102 استفاده میکنه).یعنی اگه کسی بیش از 1100دلار داره برای گرافیک آره دیوانگی که این ویژگی رو نداشته باشه ولی اگه کمتر از این باشه اصلا نباید اهمیت داشته باشه.
من نگفتم ابداع کنندش انویدیا بوده … و مهم اینه که ری تریسینگ وقتی روی الترا باشه درسته که استفاده از منابع سخت افزاریش زیاده ولی کاملا لذت بازی رو چند برابر میکنه حتی یه سری تکسچر های شخص ثالث برای ماینکرفت اومده که از ری تریسینگ پشتیبانی میکنه و وقتی می بینیش مسحورش میشی ( تکسچر های پیشفرض ماینکرفت که ادعا میکنن ری تریسینگ داره اصلا خوب نیست ) :
https://www.youtube.com/watch?v=6NRLJqwTHy4
( بر خلاف وقتی روی های و نرماله )
پس چرا تو RX5700 از GDDR6 استفاده کرد ؟
مثلا تو همین بازی یانگ بلاد گرافیک بازی یه سری ضعف هایی داره وقتی تو هیجان نیست ولی تو هیجان بازی که غرق بشی کلا اصلا متوجه هیچی نمیشه شد
و نکته ای که هست اینه که ری تریسینگ حداقل باید رو وری های باشه تا حق مطلب ادا بشه
خب چون تفاوت فول اچدی با 4 کی خیلی حسش سخت تره تا اینکه RTX کلا نباشه با اینکه RTX روی الترا باشه ( گفتم ری تریسینگ روی نرمال و های حس کردنش سخته )
وقتی تو اوج هیچان که باشی کلا گرافیک مهم نیست فقط مهمه اینه که نمیری =))
نمیگم انویدیا توی بخش گرافیک بد عمل کرده اما مگه قراره با گرافیک چیکار کنه که این همه پیاز داغش رو زیاد کرده حاضرم شرط ببندم اگه دو تا مانیتور فول اچ دی رو کنار هم بزارید و روی هر دو تاش همزمان یه بازی اکشن در حال نمایش باشه که یکیش با کارت تکنولوژی RT و دیگری بدون این تکنولوژی باشه اصلا نمیتونید تفاوت عمیقی پیدا کنید حالا شاید اگه صحنه به صحنه تصویر رو نگه داریم و روش زوم کنیم یه چیزایی بشه دید =)) اما این همه نمیدونم چرا دارن پیاز داغش رو زیاد میکنن البته چرا میشه فهمید باز هم همون جریان خالی کردن جیب مصرف کننده هست و نه بیشتر
منطورم از :در اخرم فکر میکنه رهگیری نور رو انویدیا توسعه داد »
منظورم فکر میکنن ابدا کنندش انویدیا بوده در حالی که انویدیا توسعه دهنده اش
در کل شما طرفداری انویدیا سیستم جالبی دارید
اولش میگه من بازی FHD به 4K ترجیح میدم!
بعدم میگه HBM چی بود اشغال بود تازه اصلا AMD نساختش
در اخرم فکر میکنه رهگیری نور رو انویدیا توسعه داد
در مورد نوع اول صحبتتون هر کسی سلیقه ای داره شاید برای شما یکم سایه پردازی خوب باشه اما همه مثب شما نیستند(بودن ری تریسنگ به نبودش می ارزه اما زمانی که قیمت کمتر بشه و افت فریم نداشته باشه)
در مورد نکته دوم HBM رو AMD توسعه داد اما برای ساختش از بقیه شرکت ها کمک گرفته نکنه انتظار داشتی خط تولید حافظه میزد همین بس در مفید بودن این فناوری که نسل 3 تا 2020 ساخته میشه و نسل چهارشم در حال توسعه هست 2022 الی 2024
در خصوص رهگیری نور این یک تکنیک نرم افزاری بود که انویدیا سعی در توسعه اش گرفت
The first implementation of a “real-time” ray-tracer was the LINKS-1 Computer Graphics System built in 1982 at Osaka University’s School of Engineering, by professors Ohmura Kouichi, Shirakawa Isao and Kawata Toru with 50 students
بله این تکنیک از خیلی وقت پیش در حال توسعه بود
درود
من 2080 دارم آدم تو بازی وقتی که غرق میشه (بازی های پر جنبو جوش) اصلا دیگه به این چیزا توجه نمیکنه و مهم نیست. البته به سبک بازی هم مربوط میشه.
فقط میخواست به کاربران بگه دیوانه که موفق شد :emoji1
پس لابد AMD داره GTX1660 ها رو تولید می کنه. یه چیزی بگین که خودتون خلافش رو انجام نداده باشین. والا
خروجی یا بازدهی رو که میشه گفت داشت اگر دقت کنیم توی وضوح 4K که بحث اصلی HBM هست کارتهای AMD خیلی نزدیکتر میشن (به نسبت وضوحهای دیگه منظورم هست) به کارتهای انویدیا و اینکه بهشون نمیرسن مربوط به HBM نیست، مربوط به معماری ضعیف هست.
صحبتی که میفرمایید درباره حاشیه سود کم میتونم مثالش رو با شرکتی مثل شیائومی مقایسه کنم که سود بسیار پایینتری میگیری اما دلیل بر کیفیت پایین نیست حتما و هیچ بی احترامی هم به خود شرکت نیست. در واقع این نهایت احترام به مصرف کننده هست. وقتی ما میبینیم که انویدیا قیمت کارت نسل جدیدش رو بدون هیچ منطق درستی (از نظر بنده اضافه کردن هستههای RT و Tensor منطقی نیست برای افزایش قیمتی بی رویه با توجه به اینکه فناوری ساخت هم به 7 نانومتر نرسید و یعنی فناوری گرونی رو استفاده نکرد انویدیا) نزدیک به 40 درصد افزایش میده یعنی بی احترامی به مصرف کننده.
AMD در توسعه HBM و HBM2 نقش اساسی داشته البته که مصرف کننده هست و خودش تولید نمیکنه اما خب مثل خیلی از تکنولوژیهای دیگه که شرکتهای بزرگ درشون نقش اساسی دارن اینجا هم همین جریان بر قرار هست.
خوشحال شدم از صحبت با شما
دیوانگی؟؟ Ray Tracing صرفا یه چیزه سلیقه ایه تاثیری روی فریم و عملکرد کارت نداره.فقط بازی واقعی تر میشه و سایه ها عمق بیشتری میگیرن
ویدئو هاش هم هست که وقتی که Ray Tracing فعال باشه رو با غیرفعال مقایسه کرده
فرهاد گیمر نیمه حرفه ای : هخخخخ خرید گرافیک در سال 2019 آن هم در ایران دیوانگی است !!!! هخخخخخخ در جواب مدیر عامل انودیا لطفا به اشتراک بگذارین
خواهش میکنم آقای کرماجانی این نشونه ی تواضع شماست ، من هم از هم صحبت شدن و تبادل نظر با افراد با اطلاعات بالا مثل خوشحال میشم
حرفتون در کل حساب کنیم درسته ولی اگه دنبال نتیجه و بازدهی باشیم (( گزینه پاسخ نبود ، من بالا گفتم )) که HBM2 خروجی ای نداشت و افزایش پهنای باند نتونست کمکی به افزایش FPS کنه و هرز رفت ، یا قابلیت جدیدی به بازی اضافی کنه ، ری تریسینگ گرونه ولی خروجی داره ولی HBM2 در عمل وقتی نمیدونم بعضی کارت های گرافیک چشونه که قوی هستند روی کاغذ ولی آخر وقتی بازی رو باهاشون اجرا میکنی از کارت هایی که رو کاغذ ضعیفترن FPS پایینتری دارند . مثل 1080 که تو گیمینگ تونست با پهنای باند کمتر GDDR5 بتونه FPS بهتری ارائه بده ( تو بعضی ها این اختلاف به 20 فریم میرسه ! )
( البته AMD مجبور شد برای پایین آوردن دما قدرتش رو محدود کنه و این هدر دادنه بودجه چون اون تکنولوژی و قدرت فایده ای نداشت ، کارتت رو با حاشیه سود کم بدی ، کم هم بفروشی و این یعنی برای خودش و ارزشی قائل نیست !! )
شاید اگه AMD میتونست کارت گرافیکی بسازه که بیشتر برای گیم بهینه سازی شده بود انویدیا همین نسل سوپر رو همون اول معرفی میکرد … و این اشتباه AMD به ضرر همه بود …
در ضمن AMD از HBM2 استفاده کرد و خودش نساخت درسته ؟ و این ممکنه به این معنا باشه که اون هم به لحاظ تجاری و مدیریتی اشتباه کرده نه فقط به لحاظ فنی !
با این حساب کارتهای 16xx اشغالن و هرکی خریده دیوانه ست . ها ؟
دقیقا همین مسئله سر تکنولوژی هستههای RT انویدیا هم برقرار هست. بسیار گرونتر کردن کارت گرافیکهارو، بازیهاش کمیابتر هست و اکثر اون بازیها هم از تنها یک قابلیت (به عنوان مثال بازتاب یا Reflection) بهره میبرن. ولی خب تکنولوژی جدید هست و انویدیا تلاش کرده تا به ما کاربرا و البته خودش احترام بزاره به نظر من.
همونطور که AMD با پیشرفتهاش همین کار رو انجام میده و البته که اینتل (حالا شاید در حال حاضر خیلی کمتر)، در کل هر کمپانی که سعی میکنه تکنولوژی نوینی رو معرفی کنه و تنها کپی برداری نکنه قابل احترام هست حتی اگر شکست بخوره.
بنده البته قصد بدی از صحبتم نداشتم و فقط دوست داشتم کمی با شما صحبت کنم و استفاده کنم از تبادل نظر. سپاسگذارم
در حقیقت ای ام دی همه چیز رو فدای پهنای باند بیشتر کرد ، پهنای باندی که به FPS بیشتر منجر نشد
خب خیلی گرون و کمیاب بود یه مدت اصلا نتونست تولید کنه اولش خیلی مشکل داشت … و GDDR5 و GDDR5X خیلی بهینه تر بودن .
قسمت آخر صحبت رو متوجه نشدم. اینکه یه شرکت از جدیدترین و پیشرفتهترین تکنولوژی استفاده کرده که پهنای باند خیلی بیشتری از GDDR5 و GDDR5X اون موقع ارائه میداد و توی وضوحهای بالا هم این موضوع کاملا مشهود بود، یعنی به خودش احترام نزاشته؟
بنده طرفدار برندی نیستم به هیچ وجه اما از تکنولوژیهای پیشرفته و جدید بیشتر استقبال میکنم، مثل Ray Tracing
خودتون میگید اون سال نه امسال که AMD تازه فهمید چطوری رقابت کنه … ای ام دی تا قبل از 5700 و 5700 اکس تی اصلا از خودش تلاش موثری برای رقابت نشون نداد
اگه پارسال بود که حق داشت بگه … چون کسی که HBM2 رو انتخاب میکنه معلومه اصلا خودش ، برای خودش احترامی قائل نیست …
اتفاقا دوم 2016 نورپردازی شبیه ری تریسینگ خیلی خوبی داشت یادمه شعله آتیش قشنگ رو فلزات حرکتش منعکس میشد … و خیلی هم من خوشم اومد و ذوق کردم از اون قابلیتش
بازی های آنلاین کلا گرافیک محور نیستن چه برسه به اینکه یکی از پارامترهای گرافیکی هرچند مهم بخواد مهم باشه توش …
فول اچدی با ری تریسینگ رو به 4 کی بدون ری تریسینگ ترجیح میدم چون کلا به رزولوشن بالا تو گیم عقیده ای ندارم با اینکه رو مانیتور های مختلف و فاصله های مختلف امتحان کردم …
رزولوشن 4 کی خودش مگه چقدر تاثیر داره ، اینکه باید 4 برابر زوم کنی تا فرق فول اچدی و 4 کی رو ببینی که در جاهایی مثل نوشته ی ریز روی انگشتره … ولی خب همین رزولوشن 4 کی رو دیدی چقدر مهم شده و چه جنونی ایجاد کرده !! با اینکه تو بازی متوجه تفاوت شدنش به ذره بین نیازه ! هر تغییری حتی کوچیک میتونه کلی توقعات رو متحول کنه و به نظرم خریدن کارت گرافیک (( رده بالا )) بدون ری تریسینگ دیوانگیه ولی 2060 و 2070 که پایینرده و میانردن بنظرم لزومی نداره ری تریسینگ داشته باشن چون ری تریسینگ مدیوم همونطور که شما گفتید لطفی نداره و از اون بیشتر هم فریم ریت رو پایین میاره و من اگه اونقدر پول خرج کرده باشم شاید دلم بیاد از 4 کی بیام روی فول اچدی ولی اصلا دلم نمیاد کیفیت سایه ها یا بافت ها رو از الترا بیارم روی وری های
Ray tracing چیزی نیست جز سایه و نورپردازی واقعی
مثلا کسی که six sage بازی میکنه براش مهم نیست
سایه و نور چجوری تو بازی میبینه یا مثلا تو doom
Ray tracing بی معنی یه چیز بی خودو الکی داره گندش میکنه من خیلی اینجا گفتم این یه چیز شخصیه
و سلیقس
انویدیا کلا شعور رقابتیش پایینه .
اون سال هم به شرکت های تولید کننده کارت گرافیک بابت تولید نمونه سفارشی AMD گیر داد