طبق اخبار جدید، شرکت مایکروسافت با همکاری دو کمپانی AMD و انویدیا، در رویداد GDC 2024، یک فناوری جدید با عنوان DirectSR را معرفی کرده است که امکان دارد بتواند پیاده سازی ارتقا دهنده کیفیت تصویر را در آینده سادهتر کند. به جای اینکه توسعه دهندگان بازی برای هر تولید کننده تکنولوژی جدیدی به سیستم اضافه کنند، شرکت مایکروسافت یک گزینه را پیشنهاد میکند که فرآیند پیاده سازی را سادهتر میکند و به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا به راحتی تمام گزینههای موجود در بازار را به صورت یکپارچه ادغام کنند. به نظر میرسد حتی اهمیتی ندارد که افزایش کیفیت تصویر از طریق کارت گرافیک (GPU) پشتیبانی میشود یا واحد پردازش عصبی (NPU)، زیرا هر دو گزینه با این فناوری جدید پشتیبانی خواهند شد.
فناوری DirectSR مایکروسافت: راهی برای حل مشکلات ارتقا کیفیت تصویر در بازیها
با این تفاسیر فناوری DirectSR ممکن است یکی از بزرگترین مشکلات گیمرها را حل کند که قبلاً سخت افزار خود را خریدهاند اما متوجه شدهاند که بازی آنها هنوز از تکنولوژی افزایش کیفیت تصویر موردنظر آنها پشتیبانی نمیکند. اگر بازیها از فناوری DirectSR پشتیبانی کنند، دیگر مانعی برای توسعه دهندگان جهت فعال نکردن گزینههای دیگر وجود ندارد.
تلاش جدید برای فعال سازی پشتیبانی از فناوری DirectSR در سامانههای ویندوز PC و Xbox انجام میشود، حتی برای بازیهایی که پیشتر منتشر شدهاند. لازم به ذکر است که هدف این فناوری ارائه یک استاندارد افزایش کیفیت تصویر نیست، بلکه یک رابط ساده را فراهم میکند که تمام دادههای مورد نیاز را ارائه میدهد و میتواند بررسیها را به ارتقا دهنده کیفیت تصویر منتقل کند. این هدف امکان پذیر است زیرا افزایش دهندههای کیفیت تصویر اغلب از مجموعه متغیرهای مشابه یا حتی یکسان استفاده میکنند، که این مسئله میتواند تلاش فناوری DirectSR را ممکن سازد.
شرکت مایکروسافت قصد دارد تا پیشپردازش و آمادهسازی تمام پارامترهایی که ارتقا دهنده وضوح تصویر (مانند DLSS، FSR، یا XeSS) ممکن است نیاز داشته باشند را انجام دهد، سپس فراخوانی ارتقا دهنده وضوح مورد نیاز را انجام دهد، بدون اینکه لازم باشد هر کدام به صورت جداگانه پیادهسازی شوند.
همچنین کمپانی مایکروسافت نوید میدهد، هنگامی که یک ارتقا دهنده جدید منتشر میشود و نیاز به پارامترهای جدید دارد، قابلیت DirectSR به راحتی میتواند اپدیت شود تا این متغیرهای جدید را پشتیبانی کند.
تاریخ عرضه به بازار:
بر خلاف Work Graphs، که یک فناوری جالب دیگر است که در رویداد GDC معرفی شد، هنوز تاریخ عرضه فناوری DirectSR به بازار یا نسخه بتا آن مشخص نیست. تنها چیزی که میدانیم این است که شرکت مایکروسافت شروع به توسعه این فناوری کرده و نحوه پذیرش آن توسط توسعه دهندگان نامعلوم است. با این حال، با توجه به اینکه شرکتهای AMD و انویدیا نیز در این پروژه حضور دارند، نشان میدهد که دو تولید کننده بزرگ GPU به این فناوری علاقهمند هستند.
دیدگاهتان را بنویسید