بررسی لپ تاپ میت بوک D 15 2021

بررسی لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی

سال گذشته Huawei دو لپ‌تاپ جذاب MateBook X Pro و MateBook D 15 را راهی بازار کرد. پس از آن شرکت هواوی در اولین روزهای سال جدید میلادی از لپ تاپ میت بوک D 15 2021 رونمایی کرد. این لپ‌تاپ جانشین نسخه سال 2020 که با همین نام راهی بازار شده بود، به حساب می‌آید. بر روی کاغذ D 15 2021 تفاوت‌های چندان فاحشی با نسل قبلی خود ندارد و اینگونه به نظر می‌رسد که هواوی با بروزرسانی یک سری از قابلیت‌ها در این نوت بوک قصد ارائه یک محصول بی عیب و نقص به بازار را داشته است. امروز در لابراتوار سخت‌افزار تصمیم داریم با بررسی لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی به کشف نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم. پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بررسی لپ تاپ میت بوک D 15 2021

برخلاف سال گذشته، نسخه 2021 لپ‌تاپ میت بوک D 15 تنها در یک پیکربندی و با پردازنده نسل 11 اینتل راهی بازار شده است. البته همچنان قدرت انتخاب برای کاربران برای ظرفیت حافظه رم و SSD در نظر گرفته شده است. هواوی این لپ‌تاپ را در دو رنگ خاکستری (Space Gray) و نقره‌ای (Mystic Silver) راهی بازار می‌کند.

محتویات جعبه

ساختار طراحی جعبه این لپ‌تاپ در مقایسه با نسل قبل کمی تغییر کرده است. بسته بندی کارتنی شکل D 15 به سبک کیف‌های سامسونت باز می‌شود و درون این جعبه به غیر از خود لپ‌تاپ، تنها شارژر و کابل شارژ جای گرفته‌اند.

طراحی

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

ابعاد لپ‌تاپ MateBook D 15 2021 در مقایسه با نسل قبلی آن هیچ تغییری نکرده و همچنان 357.8×229.9×16.9 میلیمتر است. این در حالیست که وزن آن اندکی بیشتر شده و از 1.53 کیلوگرم (نسخه بدون HDD) به 1.56 کیلوگرم رسیده است. ترکیب این وزن و نمایشگر 15.6 اینچی بزرگ، این لپ‌تاپ را به یکی از قابل حمل‌ترین‌ها بازار تبدیل می‎کند.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم این لپ‌تاپ در مقایسه با نسل قبلی خود تفاوت‌های چندانی ندارد. از نظر طراحی هم تفاوت این دو نسخه بسیار ناچیز است. این یعنی D 15 نسخه 2021 هم شباهت بسیار زیادی به مک بوک‌های زیبای اپل دارد. با این تفاوت که در بازه محصولات میان‌رده قرار می‌گیرد و به اندازه مک بوک گران نیست.

D 15 دارای بدنه یکپارچه فلزی بوده که با فناوری سندبلاست صیقلی شده و شاسی آن از آلیاژ آلومینیوم است. به واسطه این ساختار هواوی توانسته وزن میت بوک جدید خود را در حالت ایده‌‎آلی نگه دارد.  در قسمت جلوی لپ‌تاپ (پشت نمایشگر)، تنها لوگوی Huawei در مرکز حک شده است و به غیر از آن هیچ المان دیگری مشاهده نمی‌شود.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در پشت دستگاه، در قسمت بالا، یک لایه پلاستیکی افقی برای قرار گرفتن دستگاه با شیب بر روی سطح صاف و جلوگیری از سر خوردن قرار گرفته است، کمی پایین‌تر از آن محفظه مشبکی نسبتاً بزرگ برای گردش جریان هوا و انتقال گرما از داخل به بیرون تعبیه شده که در زیر آن فن دستگاه نیز قابل مشاهده است. پایین‌تر از آن در دو طرف محفظه‌های مشبک کوچکتری طراحی شده‌اند که در زیر آنها بلندگوهای لپ‌تاپ D 15 جای گرفته‎اند. در قسمت پایین وسط قاب پشتی نیز اطلاعاتی از شرکت سازنده و دو پایه پلاستیکی نگه‌دارنده کوچک در دو طرف آن قرار گرفته است.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در لبه فلزی سمت چپ لپ‌تاپ یک پورت USB-C، چراغ شارژر، یک پورت USB-A و یک پورت HDMI قرار گرفته‌اند.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در لبه جلو تنها یک فرورفتگی برای باز کردن راحت‌تر درب دستگاه در نظر گرفته شده تا امکان باز شدن آن با یک انگشت نیز وجود داشته باشد (هرچند که این کار کمی سخت است).

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در لبه سمت راست هم  دو پورت USB-A و یک جک 3.5 میلیمتری هدفون/میکروفون تعبیه شده است. پورت‌های تعبیه شده در دو لبه دستگاه کافی به نظر می‎رسند، با این حال، وجود پورت تاندربولت می‌توانست این مجموعه را کامل‌تر کند.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

با باز کردن درب لپ‌تاپ در قسمت بالا با نمایشگر و در قسمت پایین با صفحه کلید و تاچ پد روبه‌رو خواهید شد. نمایشگر دستگاه که در لبه بالایی قرار گرفته، با حاشیه‌های باریکی در سه طرف و یک حاشیه ضخیم‌تر در پایین احاطه شده و در قسمت پایین آن، لوگوی Huawei  حک شده است.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نمایشگر و قسمت پایین لپ‌تاپ توسط یک لولای مستحکم به یکدیگر متصل شده‌اند که امکان باز شدن لپ‌تاپ تا زاویه خوبی را فراهم کرده است.

کلیدهای کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ از ارتفاع خوبی برخوردار هستند و تجربه تایپ با آنها رضایت بخش است، اما متأسفانه کلیدهای این کیبورد دارای روکشی به زبان عربی و انگلیسی هستند. این یعنی اگر جایگاه حروف فارسی را در صفحه کلید حفظ نیستید، برای این لپ‌تاپ باید از برچسب‌های مخصوص زبان فارسی استفاده کنید. یکی از اشکالات سال گذشته در بررسی میت بوک D 15 2020 به آن وارد دانستیم، نبود نور پیش زمینه برای کیبورد بود. متأسفانه هواوی برای نسخه 2021 هم نور پس‌زمینه‌ای برای کیبورد در نظر نگرفته است و این ایراد همچنان به قوت خود باقیست.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در سمت راست کلیدهای کیبورد، کلید پاور لپ‌تاپ تعبیه شده که البته سنسور اثر انگشت دستگاه نیز به حساب می‌آید. این سنسور سرعت و دقت بسیار خوبی دارد و می‌تواند یکی از راه‌های ورود شما به ویندوز باشد. نکته جالب در خصوص آن اینست که در زمان فشار دادن کلید برای روشن کردن دستگاه، این سنسور انگشت شما را اسکن می‌کنید و در صورتیکه پیش‌تر این انگشت را ثبت کرده باشید، برای ورود به ویندوز دیگر نیاز به اسکن و تشخیص مجدد انگشت شما نخواهد بود.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در فاصله میان کلیدهای F6 و F7 کیبورد، قابلیت اختصاصی لپ‌تاپ‌های هواوی قرار دارد. در این نقطه یک کلید با تصویر دوربین تعبیه شده است که با فشار دادن آن، وبکم 1 مگاپیکسلی لپ‌تاپ از همان ناحیه بیرون خواهد آمد. این دوربین دارای چراغ LED بسیار ریزی است که در زمان استفاده از وبکم به رنگ سفید در خواهد آمد. قرار گرفتن دوربین دستگاه در این ناحیه از آن جهت خوب است که نگرانی از بابت سوء‌استفاده برنامه‌ها و وبسایت‌ها از دوربین نخواهید داشت. از طرف دیگر به کوچک شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز کمک کرده است. با این حال، قرار گرفتن دوربین در آن ناحیه کمی استفاده از آن را سخت کرده است، چرا که تنظیم دوربین با زاویه ایده‌ال چهره زمانیکه به صورت نرمال از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، کار چندان آسانی نیست.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نکته دیگری که در خصوص طراحی این لپ‌تاپ هواوی می‌توانست به آن توجه داشته باشد، حاشیه‌های بزرگ سمت راست و چپ کیبورد است که با در نظر گرفتن ابعاد استاندارد کلیدها و عدم نیاز به فضای بیشتر می‌توانست جایگاه مناسبی برای بلندگوها باشد. حتی امکان این وجود داشت که هواوی بتواند بخش کلیدهای ماشین حسابی را به این قسمت اضافه کند. اما احتمال این شرکت تمایلی به تغییر امضای طراحی خود نداشت.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در هر حال، در قسمت پایین کیبورد، تاچ پد دستگاه قرار گرفته که از وسعت بسیار خوبی برخوردار است و قدرت مانور زیادی به کاربر می‌دهد. استفاده از این تاچ پد کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، حرکت دست بر روی آن روان است و کلیک‌های چپ و راست آن نیز که در قسمت پایینی قرار گرفته‌اند به راحتی قابل استفاده هستند.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

باوجود طراحی جذاب و شیکی که هواوی برای میت بوک D 15 در نظر گرفته، این کمی ناامیدکننده است که می‌بینیم ایرادات سال گذشته همچنان در نسخه جدید پابرجا هستند. عدم وجود حروف زبان فارسی، نبود نور پس‌‌زمینه برای کلیدهای کیبورد و نامناسب بودن زاویه وبکم باوجود راهکار خلاقانه برای حفظ امنیت، از ایرادات این لپ‌تاپ در بخش طراحی به حساب می‌‌آیند. با این حال، نقاط قوتی نیز در طراحی D 15 وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به تاچ پد آن نیز بزرگ و وجود پورت‌های کافی اشاره کرد.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15
لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نمایشگر

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

هواوی برای لپ‌تاپ 2021 خود از یک نمایشگر 15.6 اینچی IPS با نسبت ابعاد 16:9 و رزولوشن 1920×1080 پیکسل (Full HD) استفاده کرده است. این نمایشگر که ساخت شرکت چینی BOE است، با زاویه دید 178 درجه و نرخ نوسازی استاندارد 60 هرتز، 87 درصد از سطح پنل جلو لپ‌تاپ را به خود اختصاص داده است و  میزان حاشیه‌های در مقایسه با نسل قبل تغییری نکرده و تقریباً 5.3 میلیمتر باقی مانده است. میزان روشنایی این نمایشگر 250 نیت و کنتراست رنگی آن 800:1 است.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

با چنین مشخصاتی بر روی کاغذ واضح است که MateBook D 15  دارای نمایشگری با بالاترین سطح کیفیت نیست. از نظر میزان روشنایی و زاویه دید، در استفاده روزمره و محیط‌های داخلی خوانایی خوبی ارائه می‌کند. اما برای استفاده در محیط‌های بیرونی و به عنوان مثال شرایط آفتابی و پرنور، میزان خوانایی در زاویه‌های غیرمستقیم کمی محدود می‌شود.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

هواوی برای این لپ‌تاپ دو گواهینامه  TÜV Rheinland  را دریافت کرده است، یکی برای حذف نورهای آبی نمایشگر و دیگری برای حذف فیلکر تصویر. این دو تأییدیه به این منظور دریافت شده که نشان می‌دهد نمایشگر D 15 دارای فیلترهای مخصوص برای حذف این موارد بوده و استفاده طولانی مدت از آن باعث خستگی و درد چشم نمی‌شود.

در بخش Display Manager گزینه Eye Comfort برای حذف نورهای آبی نمایشگر در نظر گرفته شده است. در این قسمت امکان این وجود دارد که میزان سردی و گرمی رنگ‌های نمایشگر را با کمک یک نوار اسلاید کم یا زیاد کرد. همچنین در بخش Color Temperature نیز امکان تنظیم دما به صورت دستی و انتخاب حالت  گرم (Warm) و سرد (Cold) نیز در نظر گرفته شده است. در قسمت View Mode به تنظیمات معمول ویندوز در بخش نمایشگر دسترسی خواهید داشت.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در بخش Display Settings امکان تغییر روشنایی نمایشگر، فعال کردن حالت Night Light، تغییر دقت تصویر و تنظیمات مربوط به استفاده از چند نمایشگر در نظر گرفته شده است. همچین می‌توانید در این قسمت سایز نمایش برنامه‌ها، رزولوشن نمایشگر و … را تغییر دهید. در بخش تنظیمات Advance اطلاعاتی در خصوص این نمایشگر، نرخ نوسازی و … ارائه شده است. در منوی Graphic Setting هم که در همین قسمت قرار گرفته امکان تنظیم جداگانه گرافیگ برای هر برنامه در نظر گرفته شده است.

تنظیمات نمایشگر لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

از نظر مشخصات و کیفیت این نمایشگر هیچ تفاوتی با نسل قبلی خود نکرده است و این یعنی به صورت کلی مشخصات این نمایشگر در حد و اندازه‌های یک لپ‌تاپ میان‎رده معمول است. در صورتیکه هواوی میزان روشنایی بالاتری برای این لپ‌تاپ لحاظ می‌کرد و پوشش رنگی آن کمی گسترده‌تر میشد، نمایشگر D 15 می‌توانست از یک نمایشگر متوسط به عالی تبدیل شود.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

برخلاف سال گذشته نسخه 2021 میت بوک D 15 تنها با یک مدل پردازنده راهی بازار شده است. این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده Core i5 اینتل از سری Tiger Lake-U (نسل یازدهم) است. این پردازنده با نود پردازشی 10 نانومتری تولید شده و دارای 4 هسته و 8 ترد با فرکانس 2.4 گیگاهرتز است که با 8 مگابایت کش Level 3 می‌توان انتظار عملکرد متوسطی از آن داشت. این پردازنده در حالت تک هسته می‌تواند تا فرکانس 4.2 گیگاهرتز و در حالت چند هسته‌ای تا فرکانس 3.8 گیگاهرتز بوست کند.

کارت گرافیک مجتمع این پردازنده 28 واتی، Iris Xe اینتل است که هواوی آن را با 16 گیگابایت حافظه رم (دو کیت 8 گیگابایتی با فرکانس 798 مگاهرتز) از نوع DDR4 و 512 گیگابایت حافظه SSD از نوع NVMe PCle همراه شده است. البته نسخه پایه این لپ‌تاپ با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD راهی بازار خواهد شد.

SSD این لپ‌تاپ حافظه SSD این لپ‌تاپ مدل SN730 شرکت وسترن دیجیتال است. سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات در آن با استناد به بنچمارک کریستال دیسک 3423 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن تصادفی 2716 مگابایت بر ثانیه است.

نتایج بنچمارک در بررسی لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی حکایت از امتیازهای فوق العاده بالا و بهترین در کلاس خود ندارد. امتیازات کسب شده در بنچمارک‌های گیک‌بنچ، Cinebench، Passmark و … همان چیزی را نشان می‌دهد که از یک لپ‌تاپ میان‌رده با چنین سخت‌افزاری انتظار می‌رفت. با این حال، در تست‌هایی مانند Cinebench عملکرد این لپ‌تاپ در بخش تک هسته بهتر از رقبای هم سطح خود است. نکته مهم دیگر در خصوص بنچمارک‌های این لپ‌تاپ این بود که تقریباً در تمامی تست‌های انجام شده، امتیاز این لپ‌تاپ به شکل محسوسی بالاتر از نسخه سال قبل خود بود که این نشان از پیشرفت سخت‌افزاری دستگاه دارد.

بنچمارک گیک‌بنچ لپ‌تاپ MateBook D 15 2021 تست OpenCL
بنچمارک گیک‌بنچ لپ‌تاپ MateBook D 15 2021 تست Vulcan

توجه بیش از اندازه به اعداد و ارقام بنچمارک‌ها نمی‌تواند تنها معیار برای سنجش عملکرد یک محصول باشد و در استفاده معمول و واقعی از دستگاهی مانند لپ‌تاپ بهتر می‌توان به قدرت سخت‌افزاری پی برد. به همین دلیل با اجرای عملیات سبک و سنگین تلاش کردیم تا قدرت سخت‌افزاری MateBook D 15 2021 را محک بزنیم. انجام عملیات سبک و روزمره مانند وبگردی، تماشا فیلم، سریال، ادیت عکس و … برای این لپ‌تاپ چالش جدی نبود. پس ما تصمیم گرفتیم که به سراغ کارهای سخت‌تری برویم.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

بازی Assassin’s Creed Valhalla که جدیدترین بازی از سری AC به حساب می‌آید، در این لپ‌تاپ به راحتی نصب و اجرا شد. هرچند که این بازی در بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی در میت بوک D 15 اجرا می‌شود، اما فریم ریت مناسبی ارائه نمی‌کند (10-12 Fps) و با تنظیمات نهایی اجرایی بازی صحنه آهسته و با لگ فراوان همراه است. با این وجود، اگر تنظیمات را در سطح پایین‎‎‌تر قرار دهید، اجرای بازی بهتر خواهد شد، اما همچنان با حالت ایده‌ال فاصله دارد. در انجام دیگر پردازش‌های سنگین مانند رندرینگ ویدئو نیز وضعیت به همین ترتیب است و سیستم عملکرد چندان چشمگیری ندارد. البته این موضوع را نمی‌توان به عنوان یک ایراد برای D 15 در نظر گرفت، چرا که این اولترابوک با هدف گیمینگ طراحی نشده و کاربری آن متفاوت با اجرای بازی‌های سنگین است.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

 یکی از نکات مثبت در رابطه با D 15 اینست که این لپ‌تاپ به شدت آرام بوده و در انجام عملیات روزمره تقریباً هیچ صدایی از آن شنیده نمی‌شود. به لطف سیستم خنک کننده، دمای این لپ‌تاپ در انجام کارهای نرمال نیز بسیار متعادل است و گرمای خاصی را شاهد نخواهید بود. با این حال، زمانیکه پردازش‌ها کمی سنگین‌تر باشد، صدای فن بلند خواهد شد و در قسمت سمت چپ بالای دستگاه دما بیشتر از همیشه خواهد بود. گرمای تولید شده در زمان کار با لپ‌تاپ تأثیر چندانی بر روی عملکرد نخواهد داشت و توسط شما احتمالاً حس نخواهد شد. اما بهتر است که با بالا نگه داشتن بدنه لپ‌تاپ از سطح زمین، در انتقال سریع‌تر گرما به بیرون به فن دستگاه کمک کنید.

به صورت کلی سخت‌افزاری که هواوی برای لپ‌تاپ میان‌رده خود در نظر گرفته به خوبی از پس اجرای عملیات سبک و متوسط مانند کارهای  اداری، تحصیلی (دانش‌آموزی و دانشجویی) و سرگرمی برمی‌آید. این نوت بوک در اجرای بازی‌های سبک و آنهایی که نیاز به گرافیک قدرتمندی ندارند نیز شما را سربلند خواهد کرد. با این وجود اگر به دنبال لپ‌تاپ برای اجرای بازی‌ها در بالاترین سطح کیفیت و یا انجام پروژه‌های ویدئویی سنگین هستید، میت بوک باریک هواوی گزینه ایده‌الی برای شما نخواهد بود.

در بخش شبکه هواوی برای لپ‌تاپ میان‌رده خود از کارت شبکه Intel Wi-Fi 6 AX201 160MHz استفاده کرده است. همانطور که از نام آن مشخص است این کارت ساخت شرکت اینتل بوده و از استاندارد IEEE 802.11a/b/g/n/ac/ax (2×2) و با ندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. ماژول بلوتوث این لپ‌تاپ هم ساخت اینتل و از نسخه 5.1 است.

سیستم عامل این لپ‌تاپ ویندوز 10 نسخه Home است. البته هواوی در وبسایت خود در صفحه مشخصات این لپ‌تاپ اعلام کرده که میت بوک D 15 به رایگان آپدیت ویندوز 11 را نیز دریافت خواهد کرد. در هر حال، در صورتیکه تجربه استفاده از کامپیوترهای ویندوزی را داشته باشد، محیط ویندوز این لپ‌تاپ هیچ نکته عجیب و غیرقابل پیش‌بینی برای شما نخواهد داشت. البته یک سری از قابلیت‌های مخصوص محصولات هواوی در این میت بوک نیز به چشم می‌خورد.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نرم‌افزار PC Manager یک برنامه کاملاً کاربردی برای اطلاع از وضعیت لپ‌تاپ و آپدیت درایورها است. در این برنامه می‌توانید به اطلاعات مانند پردازنده، حافظه، نمایشگر و … دسترسی داشته باشید. بخش دیگری در این برنامه، تحت عنوان My Phone در نظر گرفته شده است که امکان اتصال گوشی‌های هواوی (و آنرهای قدیمی) را به لپ‌تاپ و در نتیجه آن انجام یک سری عملیات مانند انتقال فوری عکس و فایل، فیلمبرداری از صفحه لپ‌تاپ و انتقال به گوشی و کنترل گوشی از طریق لپ‌تاپ را فراهم کرده است. البته برای استفاده از این قابلیت‌ها یک سری محدودیت‌هایی برای نسخه‌های نرم‌افزار وجود دارد و در نسخه‌های EMUI 9.0 و Magic UI 2.0 به بالاتر قابل استفاده می‌باشند.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نکته جالب دیگر در خصوص سازگاری اکوسیستم هواوی اینست که به لطف فناوری NFC امکان اتصال آنی گوشی‌های هواوی (و آنر) به این لپ‌تاپ فراهم شده است. برای اینکار تنها کافیست NFC گوشی را روشن کرده و آن را بر روی گوشه سمت راست پایین صفحه کلید لپ‌تاپ که گزینه Huawei Share  نوشته شده بگذارید، تا محتوای گوشی بر روی صفحه لپ‌تاپ به نمایش درآید. متأسفانه با وجود کاربردی و جذاب بودن این قابلیت، Huawei Share همانطور که از نامش نیز پیداست، محدود به گوشی‌های هواوی است.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

صدا

هواوی دو بلندگو 2 وات در قسمت پشت برای لپ‌تاپ D 15 در نظر گرفته است و صدا از این نواحی با وضوح بلندی بیشتری خارج می‌شود. با این وجود تقریباً از تمامی چهار جهت لپ‌تاپ می‌توان شاهد خارج شدن صدا بود. کیفیت صدای ارائه شده توسط D 15 درست مانند نسل قبلی خود، مناسب و بلندی آن رضایت بخش است. با این حال، از نظر بلندی این لپ‌تاپ بهترین در کلاس خود به حساب نمی‌آید. میکروفون این دستگاه هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند صدای کاربر را با کمترین میزان نویز ثبت کند. البته بهتر است برای این کار از میکروفون و جک 3.5 میلیمتری لپ‌تاپ استفاده کنید.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نوت‌بوک هواوی از کیفیت صدای خوبی در سطوح پایین و متوسط برخوردار است، با این حال عملکرد آن در صدای بالای چندان چشمگیر نیست. هواوی می‌توانست با ارتقا بلندگوها نسبت به نسل قبل کیفیت صوتی این لپ‌تاپ را بهبود ببخشد. اما متأسفانه حتی قابلیت کاربردی دالبی اتمس که در نسخه 2020 میت بوک D 15 وجود داشت، در نسخه سال 2021 حذف شده است.

باتری

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

Matebook D 15 هواوی از یک باتری 42 وات ساعتی بهره می‎برد. از نظر ظرفیت باتری، این دستگاه باز هم در مقایسه با نسل قبلی خود تفاوتی نکرده است. از نظر عملکرد باتری نیز وضعیت به همین صورت است. باتری 42 وات ساعتی این میت بوک برای استفاده مدام از دستگاه به مدت 8 تا 9 ساعت کافی است. البته همانطور که میدانید الگوریتم مصرف هر کاربر با کاربر دیگر متفاوت است. این زمان برای استفاده نرمال از لپ‌تاپ که شامل وبگردی، تماشای فیلم، انجام کارهای معمول مانند دانلود و … می‌شود. در صورتیکه قصد انجام کارهای سنگین مانند بازی یا ادیت را داشته باشید، این زمان به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. البته توصیه می‌شود که در چنین شرایطی حتما از لپ‌تاپ را به شارژر متصل کنید، تا هم نگرانی از بابت خالی شدن باتری نداشته باشید و هم عملکرد دستگاه در بالاترین سطح خود باشد.

برای شارژ باتری یک شارژر 65 وات USB-C که درون جعبه این لپتاپ در نظر گرفته شده است. این شارژر سه شاخه (نیاز به تبدیل دارد) از طریق یک کابل USB-C (از دو طرف) می‌تواند در مدت زمانی در حدود 1 ساعت 30 دقیقه باتری دستگاه را به طور کامل شارژ کند. البته در صورت استفاده‌های سنگین همزمان با شارژ، ممکن است این زمان کمی طولانی‎تر باشد. نکته مثبت استفاده از شارژر USB-C برای این لپ‌تاپ اینست که نیازی نیست که شارژر آن را در همه شرایط با خود به همراه داشته باشید، چراکه باتری آن توسط هر شارژری با این پورت شارژ خواهد شد.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

در مجموع عملکرد باتری این لپ‌تاپ نه عالی و نه ضعیف است. برای ما در استفاده روزمره مانند وبگردی، پخش موسیقی همزمان و انجام کارهای سبک، باتری در مدت 3 ساعت نیم تا 50 درصد تخلیه شد و این یعنی در صورت استفاده سنگین‌تر طبیعتاً باتری برای یک روز کاری جوابگو نخواهد بود. با این حال، وجود شارژر سریع و حتی پشتیبانی از دیگر شارژرهای USB-C تا حدی می‌تواند عملکرد باتری را قابل چشم پوشی کند.

نتیجه گیری

لپ‌تاپ میت بوک D 15 2021 نسخه ارتقاء یافته سال گذشته همین لپ‎تاپ به حساب می‌آید. با این حال، به غیر از بخش سخت‌افزار که با تغییر پردازنده همراه بوده، در دیگر قسمت‌های این نوت بوک تغییر چشمگیر دیگری به چشم نمی‌خورد. طراحی این لپ‌تاپ در واقع هیچ تغییری در مقایسه با نسل قبلی خود نکرده است. البته در این مورد خاص نمی‌توانیم ایرادی به هواوی وارد بدانیم، چراکه میت بوک D 15 یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های میان‌رده بازار به حساب می‌آید. با این حال، این شرکت کماکان می‌توانست ایرادات موجود در بخش طراحی نسل قبل مانند عدم وجود نور پیش‌زمینه را در نسخه سال 2021 برطرف کند.

لپ تاپ میت بوک D 15 2021 هواوی | Huawei MateBook D 15

نمایشگر این لپ‌تاپ هم در مقایسه با نسل قبل تغییری نکرده و همچنان از کیفیت مناسبی برخوردار است. با ارتقای سخت‌افزاری عملکرد این لپ‌تاپ در انجام عملیات روزمره سبک و سنگین و بنچمارک‌ها بهتر شده و امکان دریافت ویندوز 11 برای این لپ‌تاپ نیز خبر خوبی برای کاربران آن خواهد بود. با این حال، هواوی می‌توانست با جابجایی بلندگو و انتقال آنها به دو طرف صفحه کلید، کیفیت صوتی این دستگاه را ارتقا بخشد. استفاده از باتری بزرگتر با عملکرد بهتر نیز می‌توانست تجربه کاربری از این لپ‌تاپ را لذت‌بخش‎تر کند. با این حال، به نظر می‌رسد که اولویت هواوی در میت بوک D 15 2021 ایده‌ال نگه داشتن وزن و طراحی این دستگاه بوده است.

میت بوک D 15 2021 در بازار ایران با قیمتی در حدود 27 میلیون تومان به فروش می‌رسد. با در نظر گرفتن سبک طراحی این لپ‌تاپ، واضح است که هواوی آن را با هدف گیمینگ و پردازش‌های سنگین تولید نکرده است و از همین جهت نبود گرافیک مجزا و قطر کم و طراحی باریک آن توجیه پذیر است. با در نظر گرفتن چنین مواردی، Huawei MateBook D 15 2021 یک گزینه ایده‌ال برای افرادی است که به دنبال خرید لپ‌تاپی میان‌رده با طراحی جذاب برای کاربری عمومی و انجام کارهای اداری و تحصیلی هستند.

مزایا:
  • طراحی جذاب، شیک و باکیفیت
  • کیبورد مناسب برای تایپ طولانی مدت
  • تاچ پد بزرگ
  • طراحی امن وبکم
  • سخت‌افزار مناسب
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری مناسب برای گوشی‌های هواوی
  • پورت‌های کافی برای اتصالات
معایب:
  • نداشتن نور پس‌زمینه برای کیبورد
  • ایده‌ال نبودن نحوه استفاده از وبکم
  • محدود بودن قابلیت‌های نرم‌افزاری جذاب به گوشی‌های هواوی
  • چشمگیر نبودن عملکرد باتری
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

MateBook D 15 هواوی مناسب برای افرادی است که به دنبال خرید یک لپ‌تاپ میان‌رده با ظاهری بسیار جذاب و امکانات سخت‌افزاری مناسب برای انجام کارهای سبک و روزمره و یا انجام پروژه‌های تحصیلی و اداری هستند.

9امتیاز8.8سخت افزار8.8صفحه نمایش8.9صدا9.5طراحی9باتری8.7ارزش خرید
امتیاز: 4.2 از 5 (16 رای)
کمی صبر کنید...

4 دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام.
    بررسی دقیق یک وسیله ، واقعا ظریف بینی و حوصلهء بسیار می خواهد.
    از نظر بنده ، حتی بررسی های گوشی و ساعت های هوشمند شما ، جزو بررسی های بسیار خوب بشمار می آید.
    از اینکه وقت می گذارید و برای رضای خدا ، حاصل زحماتتان را به رایگان در اختیار مردم می گذارید ، بسیار متشکرم.
    خدا خیرتان بدهد.
    دعاگویتان هستیم.
    یاعلی(ع)

  2. Avatar شاهین رفوئی گفت:

    خسته نباشید خانم نوربخش. لپ تاپ میان رده زیباییه به نظرم. مشخصاتشم قابل قبوله. بررسی عالی بود.

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      ممنونم از شما آقای رفوئی. سلامت باشید.
      دقیقا برای کاربردهای خاصی که هواوی براش در نظر گرفته واقعا ایده‌ال و زیباست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.