بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

مقدمه:

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز که محصولات آن را با نام گرین می‌شناسیم، جزو معدود شرکت‌های ایرانی است که همواره توسعه کیفی و پیشرفت فنی محصولاتش را در تمامی‌دوران‌ها، اولویت اصلی خود قرار داده است. هر کسی که در ایران زندگی می‌کند و با نوسانات شدید اقتصادی روزانه آشناست، به خوبی می‌داند، برنامه ریزی، ارتقا و نگاه داشتن جایگاه محصولات یک برند در میان خریداران چقدر دشوار است. بخصوص وقتی در حوزه ای فعالیت می‌کنید که انتظار فعالین و مشتریان آن بسیار بالاست و هر روز باید برای توسعه و ارائه محصول مناسب، با رقبای خارجی حاضر در ایران تلاش کنید.

شرکت گرین خوشبختانه تا به امروز به خوبی توانسته است، با عبور از دشواری‌های فراوان، به یکی از شرکت‌های محبوب در حوزه لوازم جانبی کامپیوتر، در بازار ایران باشد.

نظر عموم برندهای خارجی نسبت به انتقاد و بررسی محصولاتشان، معمولا مثبت و همراه با تعاملی سازنده است. اما در ایران متاسفانه، آستانه تحمل انتقاد بسیار پایین است و به ندرت شرکتی را می‌توان یافت که تحمل انتقاد را داشته باشد. خوشبختانه از این منظر، شرکت پردیس صنعت سیاره سبز، یک استثناء و جزو معدود انگشت شمار شرکت‌های ایرانی است که همواره گوش شنوایی برای شنیدن انتقادات داشته و نسبت به خریداران و نظراتشان اهمیت قائل است و در جهت ارتقای کیفی محصولات خود متعهد است.

شرکت گرین در زمستان سال 1394 اولین نسل از خنک کننده‌های آبی خود را با نام گِلِی-شی-یِر GLACIER به معنای رودخانه یخی در سه سایز رادیاتور 120، 240 و 360 میلیمتری روانه بازار ایران کرد. این خنک کننده از همان ابتدای ورود با استقبال کاربران مواجه شد. عملکرد خوب در کنار قیمت مناسب از ویژگی‌های برجسته این واترکولر بود.

نسل دوم واترکولر‌های گرین با نام تجاری GLACIER EVO در سال 1396 راهی بازار شد. تغییرات نسل دوم شامل فیس لیفت بلاک، اضافه شدن نمایشگر دیجیتال به پشت بلاک که در آن سرعت پمپ و دمای مایع کولانت را نمایش می‌داد، استفاده از نورپردازی قرمز بر روی فنها و بلاک، تغییرات فنی در پروانه موتور و کاهش سرعت گردش مایع برای پیشگیری از ایجاد نویز اضافی، استفاده از فنهای جدید و استفاده از خمیر سیلیکن GT4 گرین از مهمترین تغییرات نسل دوم به شمار می‌رود.

اما نسل سوم واترکولر‌های گرین با نام تجاری GLACIER ARGB در سال 1400 وارد بازار شد. در نسل سوم مجدد شاهد فیس لیفت بلاک بودیم که در نتیجه آن نمایشگر دیجیتال حذف و آرم گریفین برند گیمینگ گرین با نورپردازی A-RGB جایگزین شد، فنهای بسیار با کیفیت تر و قدرتمند تر سری جدید GREEN GF120HAF-ARGB جایگزین گردید، قابلیت Sync شدن نورپردازی بعلاوه اضافه شدن کنترلر مستقل A-RGB، و بهبود کیفیت رادیاتور در کنار بزرگتر شدن پیچهای اصلی روی بلاک، از تغییرات مهم این نسل به شمار می‌رود.

پس از ورود دوازدهمین نسل از پردازنده‌های Core i اینتل به بازار و نیاز مادربرد‌های سری 600 اینتل به براکت نصب سوکت LGA1700، شرکت گرین از خرداد ماه سال 1401 نسل سوم واترکولر‌های خود را همراه براکت نصب سوکت LGA1700 عرضه کرده و هم اکنون در بازار قابل تهیه است. با توجه به کمبود شدید کولرِ مجهز به براکت LGA1700، بررسی عملکرد این واتر کولر بر روی پردازنده‌های نسل 12 اینتل، مسئله‌ای بود که فکر ما را به خود مشغول کرد، از این رو بر آن شدیم تا با گرفتن این خنک کننده آبی از شرکت محترم گرین، به بررسی عملکرد آن بر روی نسل جدید اینتل بپردازیم.

مقاله پیش رو حاصل بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB بر روی پردازنده Core i7 12700K اینتل است؛ همراه ما باشید.

معرفی محصول و مشخصات فنی:

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB
مدلGREEN GLACIER GLC360 ARGB
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDAM4, AM3+, AM2+, FM2+, FM1, sTR4
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA2066, 2011-v3, 1700, 1200, 115X
ابعاد پمپ43×55×60 میلیمتر
ابعاد رادیاتور27×120×397 میلیمتر
طول شلنگ47.5 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپسه پین
ابعاد و تعداد فن‌هاسه فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها800~2100RPM±10%
میزان جریان هوای هر فن80CFM
میزان فشار هوای تولید شده توسط فن3.2mmH2O
نوع فن‌هاGF120HAF-ARGB
پوشش نورپردازیپروانه فنها و پمپ بلاک از نوع ARGB
امکان Sync شدن ARGBASUS, MSI, GIGABYTE, ASROCK
درایور مستقل ARGBدارد
عمر مفید فن100.000 ساعت
عمر مفید پمپ80.000 ساعت
حداکثر میزان نویز فن26dB(A)
حداکثر میزان نویز پمپ19dB(A)

خنک کننده آبی GLACIER ARGB گرین در 3 مدل مجهز به رادیاتور 12، 24 و 36 سانتیمتری عرضه می‌شود. مدل مورد بررسی ما رادایتور 36 سانتیمتری دارد، بنابراین در حال حاضر پرچمدار واترکولر‌های گرین به شمار می‌رود.

اقلام همراه:

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

جهبه واتر کولر GLACIER GLC360 ARGB گرین، تم مشکی و با بخش‌های رنگین کمانی دارد. در پشت و روی جعبه، اطلاعات کاملتر فنی شامل ابعاد رادایاتور و سوکت‌های مورد پشتیبانی ذکر شده است.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

وسایل همراه شامل تجهیزات و پیچ و مهره‌های مربوط به مکانیزم نصب، براکت پشت مادربرد، دستگاه درایور ARGB و دو عدد کابل Y برای توسعه هدر PWM فن، کابل یک به شش نورپردازی ARGB، و کابل‌های مربوط به کنترلر می‌شود. رنگ تمام کابل‌ها مشکی است.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

 درایور مخصوص ‌A-RGB گرین همراه این محصول عرضه می‌شود. در یک سمت دستگاه، محل اتصال کابل برق و همچنین کابل Sync برای اتصال به مادربرد قرار دارد. در سمت دیگر تعداد 2 عدد خروجی 4 پین RGB قرار دارد. از بابت فن، می‌توان 10 فن را به صورت همزمان به این کنترلر متصل کرد.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

واتر کولر GLACIER GLC360 ARGB گرین دارای بدنه ای تمام مشکی، لوله‌های با کیفیت اسلیو شده، فیتینگ‌های فنری فلزی و بلاکی است که در پشت آرم GRIFFIN با نورپردازی شیک قرار دارد.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

کف بلاک تمام مسی و صاف است. خود بلاک مکعب مستطیل است بنابراین از نظر ابعادی بسیار شبیه پردازنده‌های نسل 12 اینتل، مستطیل طور است. کیفیت ساخت بلاک مناسب ارزیابی می‌شود.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

واترپمپ موتور 9 پل این خنک کننده مجهز به هسته بلبرینگی سرامیکی است. واتربلاک مسی زیر آن نیز با فن آوری میکرو کانال به گونه ای طراحی شده است تا حداکثر تبادل حرارت را با پشت پردازنده داشته باشد. این پمپ طول عمری 80 هزار ساعته دارد که مناسب ارزیابی می‌شود.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

رادیاتور 36 سانتیمتری واتر کولر GLACIER GLC360 ARGB گرین ابعاد استاندارد و کیفیت بدنه ای کاملا مطلوب دارد.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

فن‌های واتر کولر GLACIER GLC360 ARGB گرین از نوع GREEN GF120HAF است که مدل نورپردازی آن به شکل Addressable RGB است. این فنها در کنار داشتن ساختاری محکم، قابلیت جداسازی پروانه را دارند و از سرعت بسیار بالای 2100RPM برخوردارند. پروانه شیری آنها مجهز به نورپردازی ARGB است. این فنها در دور‌های زیر 1200RPM بسیار بی سرو صدا هستند.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

هر کدام از این فنها 2 کابل خروجی دارند، یکی سه پین برای ARGB و دیگری 4 پین برای PWM اتصال به هدر فن مادربرد. این فنها مجهز به بولبرینگ‌های نوع Fluid Shield Bearing و طول عمر آنها 100 هزار ساعت است.

سیستم تست:

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB
1401سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38 DDR5
واتر کولینگGREEN GLACIER GLC360-ARGB
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBORICO MH4PU
قاب اس اس دیORICO M2PJM-C3
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED

بررسی:

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

برای بهره گیری از سیستم نورپردازی این دستگاه، به دو شیوه می‌توانید عمل کنید. شیوه اول اتصال کابل نورپردازی ARGB به خروجی ARGB مادربرد است که نحوه آن را در سمت چپ تصویر فوق مشاهده می‌کنید. در این حالت، نورپردازی واتر کولر GLACIER GLC360 ARGB گرین بر اساس اکو سیستم و نرم افزار نورپردازی مادربرد شما مدیریت می‌شود.

در شیوه دوم استفاده از سیستم نورپردازی، که در سمت راست توضیح داده شده، می‌توان کابل ARGB را به کنترلر همراه واتر کولر نصب کرد و برای این کار می‌بایستی کنترلر را به پاور متصل کرد و از طریق ریموت کنترل نسبت به مدیریت نورپردازی اقدام کرد. گرین هیچ گزینه نرم  افزاری را به همراه این واترکولر عرضه نکرده است و با توجه به یونیورسال بودن کانکتور‌های ARGB دستگاه، نیازی هم نیست و می‌توان به راحتی از اکو سیستم نرم افزاری مادربرد بهره گرفت.

برای تست عملکرد خنک کنندگی این واتر کولر، از پردازنده 12700K استفاده کردیم. خیلی تلاش کردیم دمای لابراتوار به حدود 26 الی 27 درجه برسد اما به دلیل شدت هوای گرم تابستان دمای لابراتوار هنگام ثبت نتایج 30 درجه سانتیگراد بود.

پیش از اعلام تست، نیاز است توضیحی در رابطه با شیوه رفتاری i7 12700K بدهیم تا عملکرد این پردازنده در تست‌های گرفته شده بهتر قابل درک باشد. شرکت اینتل از نسل 12 به بعد دیگر از عنوان TDP استفاده نمی‌کند. به جای آن، 2 حالت کلی مصرفی برای پردازنده مشخص کرده است. حالت PBP مخففProcessor Base Power میزان مصرف پردازنده را به هنگام عملکرد آن در فرکانس پایه بیان می‌کند. برای پردازنده 12700K میزان PBP برابر 125 وات است. حالت دوم، حالت MTP مخفف Maximum Turbo Power است، که میزان مصرف پردازنده را به هنگامی‌که تمام هسته‌ها در حداکثر فرکانس کاری خود هستند نمایش می‌دهد. مقدار MTP برای پردازنده 12700K برابر 190 وات است.

در مدلهای ضریب باز پردازنده‌های K نسل 12، هیچ محدودیت زمانی برای ماندن در حالت MTP نیست، اما، اگر به هر دلیلی، پردازنده تشخیص دهد که کولر نمی‌تواند خنک کنندگی لازم را داشته باشد، پردازنده ممکن است از MTP به PBP به صورت کامل عقب گرد کند و یا در فاصله مابین این دو فعالیت کند. بنابراین داشتن یک کولر مناسب و یک مادربرد خوب ضامن تداوم عملکرد پردازنده در حالت MTP است.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

ما در حالت دیفالت تست Cinebench را اجرا کردیم، بدون اینکه به ضریب‌ها، ولتاژ پیش فرض و یا تغییری در بایوس و یا نرم افزار Easy Tune گیگابایت بدهیم. نتیجه فوق بدست آمد. پردازنده در حالت دیفالت توانست 4 هسته P-Core خود را به فرکانس 5 گیگاهرتز برساند و برای حفظ دمای مناسب خود، پس از مدتی به فرکانس 4.7 گیگاهرتز عقب گرد می‌کند. نتیجه این تست 8746 است که تقریبا با نتایج دیفالت بدست آمده در بررسی 12700K در وبسایت‌های دیگر تطابق دارد. حداکثر دمای داغ ترین هسته P-Core پردازنده در این حالت فقط به 77 درجه سانتیگراد رسید که فوق العاده است. بنابراین عملکرد واتر کولر GLACIER GLC360 ARGB گرین در فرکانس پیش فرض، بدون اورکلاک، عالی ارزیابی می‌شود و این خنک کننده به خوبی از پس خنک سازی 12700K در حالت دیفالت بر می‌آید.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB

در حالت اورکلاک، ما به هیچ تنظیم ولتاژی دست نزدیم و صرفا با افزایش ضریب، تمام هسته‌های P-Core را به 4.9 گیگاهرتز و تمام هسته‌های E-Core را به 4.1 گیگاهرتز افزایش دادیم. لازم به ذکر است، در این حالت دیگر کنترل فرکانس دست پردازنده نیست و از ابتدا تا انتهای تست، فرکانس ثابت است. سرعت فنها را بر روی حداکثر تنظیم کردیم و در این حالت نتیجه تست عدد 9219 بدست آمد. خوشبختانه پردازنده Throttle نکرده، اما دمای داغترین هسته و پکیج پردازنده به 92 درجه سانتیگراد رسید. اگرچه پردازنده به اصطلاح خفه نکرده است، اما برای عملکرد 7/24 سیستم این دما توصیه نمی‌شود. به هر حال، واتر کولر گرین از پس اورکلاک 12700K تا حدودی بر آمده است و از نظر قدرت خنک کنندگی در حالت اورکلاک 12700K، با توجه به Throttle نکردن پردازنده، نمره قبولی دریافت می‌کند.

شایان ذکر است ما یک حالت اورکلاک مابین دو حالت فوق هم تست کردیم که شامل تنظیم تمام هسته‌های P به 4.8 و هسته‌های E به 4 گیگاهرتز بود و در جدول نتایج آوردیم:

GREEN GLACIER 360 ARGB
Intel Core i7 12700K
حالت بیکاریحداکثر لود
فرکانس دیفالت27°P/29°E77°P/62°E
اورکلاک P هسته‌ها 4.8Ghz
اورکلاک E هسته‌ها 4.0Ghz
27°P/29°E88°P/69°E
اورکلاک P هسته‌ها 4.9Ghz
اورکلاک E هسته‌ها 4.1Ghz
27°P/29°E92°P/75°E

واقعیت این است که پردازنده‌های نسل 12 بشدت داغ هستند و انتظار اورکلاک زیادی از آنها نمی‌رود. بنابراین، رسیدن به نتیجه مطلوب در نتیجه تست دیفالت معیار اصلی قضاوت ما در مورد تمام واتر کولر‌ها است. هرچه نتیجه تست دیفالت بهتر باشد، امید به رسیدن به فرکانس‌های بالا بیشتر خواهد بود.

خنک کننده آبی GLACIER GLC360 ARGB گرین در فرکانس دیفالت، به خوبی از پس خنک سازی 12700K بر آمده و رضایت کامل را از عملکرد آن در این حالت داریم. در تست اورکلاک نیز، نتایج شرافت‌مندانه ای را بدست آورده است. کسی انتظار ندارد با یک واتر کولر AIO بتوان اورکلاک خارق العاده ای را در نسل 12 اینتل رقم زد، اما همینکه تا همین حد از اورکلاک، بدون Throttle توانسته است از خود توان خنک کنندگی ارائه کند، عملکرد آن در اورکلاک نیز، قابل قبول ارزیابی می‌شود.

از نظر صدا و نویز، در طول مدت تست‌ها، صدایی از پمپ شنیده نشد و این درحالی بود که تمام مدت بر روی حداکثر دور کار می‌کرد. فنها نیز در گردش‌های 1200RPM و کمتر از آن، نویزی ندارند، و در حداکثر دور نیز، اگرچه صدای آنها شنیده می‌شود اما صدا مربوط به گردش هوا است و طبیعی است.

نتیجه گیری:

ما عملکرد خنک کننده آبی GLACIER GLC360 ARGB گرین را که تقریبا بیش از یک سال است که در بازار ایران موجود و قابل تهیه است بر روی پردازنده‌های نسل 12 اینتل تست و بررسی کردیم و نتایج بدست آمده رضایت بخش است. این واتر کولر به صورت پیش فرض براکت LGA1700 به همراه خود دارد و به راحتی می‌توان از مدل 36 سانتیمتری آن برای خنک کردن 12700K و 12600K استفاده کرد. از نظر قیمتی، تقریبا با حدود 3.3 میلیون تومان (100 دلار) می‌توان این دستگاه را تهیه کرد و از این بابت، در حال حاضر، بهترین و اقتصادی ترین گزینه برای خنک کردن نسل 12 اینتل به شمار می‌رود.

استفاده گرین از فن‌های خوش ساخت و با کیفیت GF120HAF بر روی این واتر کولر، ارزش آن را دو چندان کرده است. از بابت نورپردازی، زیبایی کولر وقتی چراغهای آن روشن می‌شود دوچندان شده و نمایی شکیل به سیستم می‌دهد. البته شدت نور LED‌ها می‌توانست بیشتر و وسعت آن گسترده تر باشد اما تا همین میزان از نورپردازی هم برای زیبا سازی سیستم کافی است.

از بابت مکانیزم نصب، و شیوه سوار کردن براکت‌ها و بستن بلاک، تقریبا همه چیز راحت است. انتقادی از بابت عملکرد کولر نیست، اما از بابت بحث نرم افزاری، بد نیست اگر در آینده گرین بتواند یک راهکار مدیریت نورپردازی نرم افزاری مستقل را نیز ارائه کند. البته، ورود به بخش نرم افزار، حتی برای شرکت‌های خارجی هم بسیار دشوار است و تعداد شرکت‌هایی که توانسته اند نرم افزار با عملکرد قابل قبول و مناسب نورپردازی ارائه کنند شاید به 2 عدد هم نرسد، اما به هر جهت در مقام قیاس با دیگر رقبا، وجود یک سیستم نرم افزاری مستقل می‌تواند مفید باشد، هرچند به شخصه، توصیه نمی‌کنم هیچ شرکت ایرانی وارد بحث نرم افزاری داستان شود.

در پایان، ضمن ابراز رضایت از عملکرد و امکانات خنک کننده آبی GLACIER GLC360 ARGB گرین، به دلیل قیمت بسیار مناسب آن، نشان بهترین ارزش خرید، به دلیل عملکرد خوب و با ثباتی که از خود در تست‌ها با پردازنده 12700K نشان داد، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار، و از بابت ظاهر جذاب و تناسب آن برای استفاده در سیستم‌های گیمینگ، نشان منتخب گیمر‌های سایت مجله سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

بررسی واتر کولر گرین مدل GREEN GLACIER GLC360 ARGB
مزایا:
  • قیمت مناسب
  • ضمانت 2 ساله گرین
  • پمپ فوق العاده کم صدا
  • مجهز به براکت LGA1700
  • رادیاتور با کیفیت و تیوب‌های اسلیو شده
  • واترپمپ سرامیکی با طراحی مینیمالیستی
  • مجهز به ریموت کنترل برای مدیریت نورپردازی
  • نورپردازی از نوع ARGB بر روی فنها و پشت بلاک
  • استفاده از فن‌های پر قدرت GREEN GF120HAF
  • مجهز به کنترلر مستقل نورپردازی A-RGB با قابلیت توسعه
  • پشتیبانی از تمامی‌سوکت‌های جدید و قدیم پردازنده‌های اینتل و AMD
  • پرفورمنس و عملکرد عالی در خنک سازی پردازنده‌های داغ مانند 12700K و 5950X
  • پشتیبانی از اکو سیستم نورپردازی تمام سازندگان مادربرد (GIGABYTE, ASUS, MSI)
  • کف بلاک مستطیل شکل برای پشتیبانی از پردازنده‌ها با IHS وسیع مانند آلدرلیک و تردریپر
معایب:
  • فاقد راهکار نرم افزاری مستقل برای مدیریت نورپردازی
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • خنک کننده آبی GLACIER GLC360 ARGB گرین برای استفاده به همراه پردازنده‌های نسل 12 اینتل، و همچنین تمام پردازنده‌های AMD پیشنهاد می شود. با عملکرد خوب در خنک کننده‌گی، و قیمت مناسب، این مدل اولین پیشنهاد ما برای کلیه کاربران، از جمله گیمر‌های سخت پسند است.
9.2امتیاز9.2پرفورمنس8.8امکانات8.7طراحی10ارزش خرید
امتیاز: 4.6 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

72 دیدگاه

  1. Avatar مرتضی گفت:

    سلام . میشه بفرمایید برای i9 13900k چه فنی بین اینا خوبه : LE720 Deep Cool ، GLACIER 360 ARGB LGA1700، یا CORELIQUID 360R V2 ؟ تو همین رنج اگه فن مناسب دیگه ای سراغ دارین معرفی کنین لطفا

  2. Avatar ꧁༺Hadi༻꧂ گفت:

    سلا من پردازنده من Intel core i7-12700kf هست و کیسم ‏MASTERTECH APACHI ARGB GAMING هست این فن خنک کننده به این پردازنده و کیس میخوره؟

  3. Avatar ابوالفضل عالی پور گفت:

    سلام میگم برای پردازنده i9_13900k
    چه فن خنک کننده پردازنده پیشنهاد میدید آیا این خوب هست Deep cool ls720black

    • Avatar آرمین گفت:

      برای 13900K فقط واتر Open-Loop جواب میده. مگه اینکه تواناییش رو محدود کنید اونوقت دیپ کول LT720 هم اوکیه.

      • Avatar ابوالفضل عالی پور گفت:

        اگه زیاد ازش کار نکشم فقط برای بازی باشه همین فن که خودم گفتم براش مناسب

        • Avatar آرمین گفت:

          باید قدرتش رو به اندازه 13700K محدود کنید. یعنی هیچ عقل سلیمی نمیاد واسه بازی 13900K بخره، بعد نتونه خنکش کنه و نتونه 40 میلیون پول واتر کولر Open-Loop بده، بعد بیاد قدرت پردازنده رو اندازه 13700K بکنه تا بتونه با واتر کولر AIO 360 خنکش کنه. خوب چرا از اول 13700K نخره که دیگه این دردسر ها رو نداشته باشه؟

          اصلا فرقی نداره توی گیم 13700K با 13900K.

          • Avatar ابوالفضل عالی پور گفت:

            نه آخه میدونید برا چی پرسیدم بخاطر کارای سنگین برای ارشد میخواستم برم هوش مصنوعی پس میشه هر وقت خواستی تواناییش رو محدود و دوباره به حالت قدرت اولش برگردوند درسته

          • Avatar آرمین گفت:

            با مادربرد سری Z میشه سرعت و قدرتش رو کم کرد تا خنک تر کار کنه.

  4. Avatar رضا ضمیری گفت:

    سلام آقای ابیشی وقت شما بخیر ممنون بابت مقاله خوبتون. حالا میخواستم بدونم تکلیف من چیه چون من قبل از اینکه این مقاله رو ببینم i9 12900k با همین واتر کولر گرین بستم البته فعلا مشکلی ندیدم و کار سنگینی هم خیلی باهاش انجام ندادم ولی این نظرات شما منو نگران کرده که آیا باید واتر کولرو عوض کنم ضمن اینکه قیمتا خیلی بالا رفته.
    ای کاش عملکرد این واتر کولرو برای i9 12900k هم بررسی میکردید تا ما خیالمان راحت باشه با تشکر.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام،

      این واتر نمیتونه 12900K رو به درستی خنک کنه.

      پردازنده های نسل 12 به طور اتوماتیک تواناییشون رو محدود میکنند تا بتوانند خنک بشن.

      حداقل واتر پیشنهادی برای 12900K واتر Ryujin II ایسوس هستش.

  5. Avatar هادی گفت:

    سلام.
    با تشکر از وقتی که گذاشتید و با حوصله این بررسی را انجام دادید.
    این دو کولر رو هم بین مدل های خارجی ، خوب دیدم:
    DeepCool LS720
    NZXT X73

  6. Avatar ali گفت:

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم اگه بتونین راهنماییم کنید ممنون میشم
    رم های سیستمم جی اسکیل ripjaws v هستن که ارتفاع هیت سینک بلندی دارن (42mm)
    میشه روی این سیستم کولر ak620 نصب کنم ؟ یا ممکنه هیت سینک کولر به هیت سینک رم ها گیر کنه؟

    • Avatar آرمین گفت:

      مشخصات یا بررسی کولر AK620 رو چک کنید چقدر Clearance برای رم داره.

      • Avatar ali گفت:

        43mm
        خیلی نزدیک به هم هست برای همین شک دارم

        • Avatar آرمین گفت:

          پس حله، میخوره.

          • Avatar ali گفت:

            سلام داداش خسته نباشی
            ممنونم از راهنمایی هات و ببخشید از دیروز زحمتت دادیم
            حقیقت دارم قطعه میخرم و با بررسی هایی که انجام دادم بجای کولر بادی نظرم اومد روی واتر کولر
            12600k , 3060ti فعالیت گیم و رندر با پریمیر

            همین واترکولر 360 گرین که بررسی کردین مدنظرم هست فقط یک سوال
            ایا این کیس کولر مستر مناسبه برای نصب این واترکولر ؟ ظاهرا زده 360 تو سقف میخوره باز شما میشه بررسی کنی
            و بنظرتون ایرفلو و تهویه خوبی داره ؟ و نورپردازی این کیس با مادربرد سینک میشه ؟
            coolermaster k501L argb

          • Avatar آرمین گفت:

            سلام، کیس خوبیه، به نسبت اندازه اش تهویه قابل قبولی داره. نورپردازیش هم سینک میشه.

  7. Avatar ali گفت:

    عرض سلام و ادب و خسته نباشید
    ببخشید برای انتخاب خنک کننده برای 12600k و فعالیت گیم و استریم و کار با پریمیر و رندر گیری با همین نرم افزار میتونید بفرمایید چه مدلی مناسبه ؟
    تو نظرم دیپ کول le500 هست به نظرتون خوبه یا گرین 360 بگیرم ؟ ترجیحم استفاده از واترکولر 240 هست

    • Avatar آرمین گفت:

      واتر 360 گرین خوبه. اگر دیپ کول میخواین واتر 360 دیپ کول LE720 خوبه.

      اگر مجبورید واتر 24 سانت بردارید، Asus ROG RYUJIN رو پیشنهاد میکنم. نسخه 1 و 2 فرقی در پرفورمنس نداره.

  8. Avatar sina گفت:

    سلام. وقت بخیر. برای 11900 i9 گزینه ی مناسبی هست؟

  9. Avatar mas گفت:

    سلام خسته نباشید، هاب فن این واترکولر از فن های شرکت های دیگه که اکثرا ۴ پین برای pwm و ۳ پین argb هستند هم پشتیبانی میکنه؟ راستش من کیسم o11d lian li هست و ۷ تا فن از قبل روش نصب کردم و با روش daisy chain
    به دو تا هدر های مادربردم وصل کردم( msi z690 pro-A) و مادربردم دیگه هدر برای فن اضافه نداره، واترکولری هست که کنترلر نورپردازیش استاندارد باشه و در بازه قیمتی همین واترکولر گرین ۳۶۰ باشه؟ ممنون از شما ❤️

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      بله میتونید این واترو به مادربردتون وصل کنید هدر های استانداردی داره، فنها PWM و نورپردازی 3 پینه. هیچ مدل دیگری در این رنج قیمتی پیشنهاد نمیدم.

  10. Avatar امیر محمد گفت:

    سلام و خسته نباشید خیلی ممنون از بررسی جامع و دقیقتون یک سوال داشتم من پردازنده i7 10700 دارم و در حال حاضر کولر بادی gammax 300 روش نصبه ک اصلا مناسب نیست و دما به 100 هم رسیده خواستم بدونم همین کولر آبی گرین یا نسل دوم evo 240 دو فنه کافی هست؟

  11. Avatar عرفان نیک خواه گفت:

    سلام خدمت همه دوستان و نویسنده عزیز که مقاله کامل و جامعی بود و باید دست مریزاد گفت و کاملا جای خوشحالی هست که همچین جنس ایرانی اومده و کم کم کیفیت داره بهتر میشه
    سوال من اینه با توجه به این که سی پی یو ۱۲۷۰۰ کی تقریبا نزدیک ۲۰۰ وات مصرف برق داره و دما در حال دیفالت ۷۷ درجه شده و به نسبت سی پی یو ای ام دی رایزن ۹ مدل 5950x که مصرف برق ۱۰۰ تا ۱۲۰ واتی داره مدل اینتل تقریبا سی پی یو گرم تری هست آیا استفاده از این کولر روی این سی پی یو در هر حالت کاری چه اورکلاک بشه و چه نشه رو پیشنهاد می کنید ؟ و به نظرتون در چه دمایی می تونه ثابت نگه داره ؟ و آیا مدل ۲۴۰ میلی متری همون دو فنه (البته قراره هر دو طرفش فن گذاشته بشه که میشه ۴ فن ) در حالت دیفالت سی پی یو می تونن خوب دما رو پایین نگه داره ؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام،

      بله استفاده از این کولر روی 5950X هم پیشنهاد میشه. روی 12700K همجواب میده.
      در مورد سایز 240 میلیمتریش بعید میدونم.
      فن به صورت Push-Pull استفاده کنید نهایت یک یا دو درجه فرق خواهد کرد و البته هر کیسی هم نمیتونه رادایتور به صورت Push-Pull پشتیبانی کنه.

  12. Avatar ARTA گفت:

    اها پس متفاوته فن هاش من هم از لحاظ ظاهری متوجه این تفاوت شدم ولی شک داشتم.
    خیلی خیلی سپاس گذارم جناب ابیشی ممنون از پاسخ دهی سریع و جامعتون.

  13. Avatar ARTA گفت:

    سلام اقای ابیشی وقتتون بخیر باشه.
    من یک سوال از شما داشتم حقیقتا قصد خرید پردازنده CORE I9 12900K رو دارم و دنبال کولر پردازنده خوبم امروز کامنت های این مقاله نظرم رو درباره دمای این پردازنده جلب کرد که پیداست پردازنده خیلی داغی هستش و دمای زیادی رو هم در حالت پایه داره!!!
    من با این تفاسیر چه واتر کولری میتونم تهیه کنم که از پس این پردازنده بر بیاد و مشکلی ایجاد نکنه؟؟؟؟؟ خودم قصد خرید واترکولر ASUS ROG RYUJIN II 240 رو دارم و بودجم تو حول و احوال این کولر هستش.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ROG RYUJIN II 360
      برادر – برای 12900K فقط این.

      • Avatar حمید گفت:

        تشکر از این بررسی جالب، دنبال واتر کولر برای 12700K بودم که این واترکولر گرین عالی به نظر میرسه

      • Avatar ARTA گفت:

        اوه پس با این تفاسیر معلومه که خیلی داغه
        این واترکولر از پسش برمیاد دیگه اره؟؟؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          اینطوری بگم قوی ترین گزینه ایه که در دسترس قرار داره.

          • Avatar ARTA گفت:

            اها ممنونم اقای ابیشی لطف کردید.
            شرمنده وقتتون رو میگیرم فقط یک سوال دیگه هم داشتم من نگاه کردم این مدل از کولر پردازنده 2 نوع ARGB و معموای داره که ROG RYUJIN II 360 ARGB و ASUS ROG RYUJIN II 360 وقتی داشتم این دو رو نگاه میکردم در قسمت مشخصات مثل اینکه فن های این دو مدل باهم متفاوت هستش و عملکرد متفاوتی رو میده و فقط بحث ARGB بودن نیست.
            خواستم بدونم ایا این درسته یا فرق این دو فقط در ARGB هستش؟؟؟

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            سلام بله، مدلی که فن های ساده داره، فن هاش پر قدرت تره، فن نوکتوا است.

          • Avatar sci گفت:

            اقا یه سوالم من بپرسم قیمت ایران این کولر بین ۱۰ تا ۱۵ تومنه در مقابل مدل های ۳۶۰ کورس ایر که نصف این قیمتن ارزش خرید داره؟

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            جنگ اصلی توی ایران سر براکت LGA1700 توی کولر ها است که خوب ROG Riyojin II همراه خودش داره اما مدلهای کورسیر ندارند. مدلهای خوب کورسیر مثل Capelix Elit و اون مدلی که نمایشگر داره، اونها هم پرفورمنس های عالی دارند.

  14. Avatar علی.م گفت:

    آرمین جان فدات شم امتحان میکنی که اگر فقط سیم نورپردازی بلاک متصل نشه آیا پمپ کار پمپاژش رو انجام میده؟(میخوام نور پردازیشو بکل حذف کنم)برایه فنها هم خیالم راحته چون 3 تا فن HAF بدونه نورپردازی دارم جایگذین میکنم.(و همه میدونیم که واتر کولر گرین نسل اول روی واتر بلاک نوشته green و از همون سه پین هم لامپش تغذیه میشه!)و نورش قابله حذف شدن نیست!
    گفتم شاید بشه در (این نسل سوم) GREEN GLACIER GLC360 ARGB بشه با وصل نکردن سیمش بشه ترفند زد!؟؟؟فداااات

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      آره نورپردازی به پمپ ربطی نداره، شما سیم نورپردازی رو میتونی وصل نکنی، در عملکرد عادی واترکولر تغییری ایجاد نمیکنه.

  15. Avatar علی گفت:

    سلام اقا ارمین، من یه پردازنده 10100 خریدم موقع نصب فن بی دقتی کردم خمیرش خورد روی پلاستیک محافظ cpu یکم پخش شد البته خمیر اصلا از بین نرفت ولی مشکلی که هست دما تو سین بنچ ۹۱ میرسه تو ویندوز ۳۵ یه لحظاتی هم ۷۲ میره میاد پایین، پرسیدم میگن با فن باکس خودش نهایت باید ۷۰ باشه دما، اگه فن بهتر دیپ کول مثل گاما ایکس بخرم عمر خمیرش مثل اینتل هشت سال هست یا زود خشک میشه؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام
      واقعیتش 10100 پردازنده به نسبت داغیه، براش یه کولر خوب بگیر، مثلا GAMMA XT400.

      اینکه گفتی خمیرش تا 8 سال عوض نشه چیز عجیبی بود چون اگر پردازنده کار زیاد بکشی – هر کولر یا خمیری استفاده کنی معمولا بعد از سه سال نیاز به تعویض داره.

      اون خمیر اینتل که گفتی عمرش هشت ساله، واقعیتش عمرش هشت سال نیست، اون تنبلی کاربره که 8 سال تعویض خمیر رو به تعویق می اندازه وگرنه 1 سال هم خمیر اینتل دوام نداره.

      • Avatar مهندس گفت:

        سلام اقا ارمین ممنون از توضیحات خوبت… یه سوال دیگه هم داشتم فن های LGA115X با ۱۲۰۰ مشترک هستن؟ من فن گاما ایکس براکت فلزی بخرم تا نسل ۱۱ جواب میده؟ برای نسل ۱۲ نمیشه استفاده کرد؟ یه مطلبی قبلا خوندم فن های نسل قبل روی نسل ۱۲ بزور جا میخوره و سوراخ های مادربرد جاش تغییر کرده…

  16. Avatar farhad گفت:

    سلام اقای ابیشی وقتتون بخیر
    اقای ابیشی طبق فرمایشات شما در قسمت نظرات الان کسی که پردازنده CORE i9 12900K استفاده میکنه وقتی که هیچ واتر کولری از پس خنک کردنش برنمیاد مشکلی ایجاد نمیکنه یا باعث سوختن و افت کارایی در مدت زمان کم نمیشه؟؟؟؟؟ بعد کسی که میخره چه راهکاری شما برای خنک کردن همچین پردازنده داغی میدید؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      آقا فرهاد عزیز،

      پردازنده های اینتل به طور هوشمند دمای خودشون رو کنترل می کنند تا به حد سوختن نرسه. بنابراین باعث سوختن نمیشه، اما باعث میشه اون بوست لازم رو نکنه و تمام پتانسیل پردازشی خودشو نتونه اجرا کنه. معنی این حرف اینه، شما یه ماشین میخری 17.5 میلیون تومن که 360 کیلومتر در ساعت کار کنه. اما اون ماشین به علت گرمای هوا میتونه 300 کیلیومتر در ساعت کار کنه، مثل ماشین دیگری که ارزونتره.

      من راهکاری ندارم – هیشکی نداره – خنک کننده های Open-Loop که دردسر زیادی دارند و قیمتشون هم بسیار بالاست، میتونن تقریبا از پس 12900K تقریبا بر بیان. تنها توصیه من اینه، یا 12900K نخرید یا اگر میخرید، کولر مناسب هم براش تهیه کنید.

  17. Avatar سجاد گفت:

    دوتا نکته در مورد تست شما وجود داره ، ۱ ای کاش بجای اوپن کیس از کیس های بسته‌ی معمولی که تقریبا همه‌ی کابرها به غیر اورکلاکرها استفاده میکنند استفاده میکردید اینجوری دمای قطعات بالاتر میره و به شرایط واقعی نزدیک میشه ، ۲ ای کاش بجای ۱۲۷۰۰k که پردازنده‌ی نسبتاً خنکی در نسل ۱۲ حساب میشه از 12900k یا ks استفاده میکردید ، در کل تست خوبی بود امیدوارم موفق باشید

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا سجاد عزیز،

      واقعیت موضوع اینه که کلیه وبسایت های سخت افزاری تست هاشون رو بر روی کیس های باز انجام میدن. منتها این نکته رو در نظر بگیرید که این رادیاتور در دمای 30 درجه اتاق تست شده، و 30 درجه دمای کمی نیست برای اتاق.

      در مورد پردازنده هم، 12900K یا 12900KS به هیچ وجه پردازنده استانداردی از بابت عملکرد حرارتی نیست و نمیتونه معیار خوبی برای مقایسه باشه. نه برای این کولر و نه برای هیچ کولری.

      ما برای سیستم تست امکان تهیه 12900K را داشتیم منتها به دلیل مشکلات حرارتی من خودم مخالف بودم. پردازنده ای که دمای هسته هاش در دیفالت بالای 85 درجه باشه، نه به درد استفاده دیفالت میخوره نه به درد اورکلاک. حداقل این 12700K رو میشه اورکلاک کرد، اما 12900K رو با AIO نمیشه، و حتی با Open-Loop هم بعیده، واتر Sub-Zero میخواد که نه ما داریم، و نه کاربر های توی خونه دارند.

      • Avatar محمد اسماعیل پور گفت:

        سلام
        پردازنده ای که دمای هسته هاش در دیفالت بالای 85 درجه باشه، نه به درد استفاده دیفالت میخوره نه به درد اورکلاک.
        یعنی اگه پولشو داشتین این رو نمی خریدین؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          معلومه که نه 😀

          چرا باید پردازنده ای بخرم که به دشواری خنک میشه؟ چرا باید 14 میلیون پول واتر کولینگ بدم؟

          اینتل سر بحث مارکتینگ یه پردازنده i9 ساخته که پوز AMD رو بزنه، که به قیمت خداتومن میفروشه. شما یادت نمیاد پردازنده 10900K رو به قیمت 27 میلیون میدادن، الان 12 تومن هم نمیخرن. الان قیمت 12900K چقدره؟ 17.5 میلیون تومن. یه واتر غول هم براش بگیری جمعش میشه 30 تومن همین دو قلم جنس. در حالی که میشه با 12 تومن یه 12700K بخری با همین واتر کولر گرین جمعش میشه 15 تومن. حالا بشه 16 تومن. بازهم 14 میلیون به نفع شماست بعد چیو از دست میدی؟ باور کن هیچی.

          یکی از سایت های مشهور سخت افراری تو بررسی 12700K نوشته بود As good as 12900K، واقعیتش هم همینه. شما باید پردازنده ای بخری که هم از نظر توان و قدرت، و هم از نظر اقتصادی به نفع شما باشه. اینکه تمام حساب بانکی ات رو خالی کنی واسه یه پرچمداری که نه میشه درست و حسابی خنکش کرد و نه قیمتش جالبه، پس فردا هم تو سر قیمتش می خوره، اشتباهه محضه

          • Avatar محسن گفت:

            سریع ازین کامنت آقا آرمین اسکرین شات بگیرین، بعدا بدرد دعواهای فن بویی میخوره 😀

  18. Avatar رضا عقلمند گفت:

    بررسی کاملی بود آرمین جان بنظرم نیازی به نوشتن گرین گیمینگ روی پمپ با فونت ریز نبود

  19. Avatar farhad گفت:

    بررسی بسیار عالی و کارآمد جناب ابیشی خسته نباشید عرض میکنم.
    هرچند که من واترکولر های ایسوس رو بیشتر می پسندم چون ظاهر ، امکانات و زیبایی ستودنی داره ولی امیدوارم برند گرین بتونه در اینده محصولات بهتر و پر قدرت تری رو روانه بازار کنه.

  20. Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

    در ادامه معایب بنظر من :
    طراحی بلاک کاملا منسوخ شده اس

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      دکتر جان، از نظر قیافه منظورتونه؟

      آره میشه خوشکل تر درستش کرد.

      • Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

        آره آرمین خان من فن قبلیم GLACIER EVO بود اون لا اقل یه دما نشون میداد الان همه کیس ها حداقل درب شیشه ای هستن و/ نما داخل مخصوصا در سیستم های حرفه ای خیلی بیشتر از گذشته مورد جلب توجه علاقمندان به سخت افزار هست یه نکته دیگه هم ماندگاری مایع کولانت گرین در مقایسه با سایر برند ها خیلی کمتره ..سی پی یو قوی زیرش باشه و صد البته که باید اینجا بر حسب ساعت محاسبه بشه اما من دو تا 360evo بر روی دو تا سیستم مختلف با پردازندهای 8700k و 7800x داشتم حدودا دو سال بیشتر جواب نداد سری ایکس که 16 ماه بیشتر نتونست تحمل کنه مایع کولانت کم کرده بود که البته اگر اشتباه نکنم با پرداخت هزینه با حفظ گارانتی توسط خدمان گرین ریشارژ و هواگیری شد که باز هم نقطه ضعف حساب میشه که در بررسی فنی هم نمیشه بهش پی برد

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          دکتر درخشان عزیز، منم مدل EVO داشتم، واقعیتش شانسی بود یه مدل 24 سانتی داشتم تا 4 سال برام کار کرد بعدش هم فروختمش. ولی یه مدل دیگه 36 سانتی داشتم 3 سال برام کار کرد، بعدش ضعیف شد. اصولا AIO ها عمر محدودی دارند، حالا این مدل که 2 سال گارانتی داره، ولی اصولا AIO ها بعد از سال سوم عمرشون ضعیف میشن و بعدش دیگه – حالا مدل با مدل ممکنه تفاوت کنه – بسته به هزینه ای که پرداخت می کنید دوام خواهند داشت.

          • Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

            آره مهندس نقدش رو کردیم من بزرگترین حسن AIO گرین رو هم در پایان کامنت کنم اونم اینکه درسته پمپ کوچکی داره کولانت و ظاهرش میتونست خیلی بهتر باشه اما در بزرگترین کابوس این نوع خنک کننده ها که نشستی هست کاملا موفق بوده . مایع ریزی از شلنگ ها که دیگه خاطره شده در این حوزه اما بوده aio از یه برند خیلی معروف و محبوب که از بغل بلاک ترک میخورده و حداقل مادربرد رو براحتی بفنا میداده

      • Avatar جلیل گفت:

        باسلام اگر کاربری ومصرف آب وبرق این واترگریل که توضیح دادید گفته نشده از کولرهای آبی موجود بهتره نحوه جایگزین به چه صورت است از کانال کشی استفاده میشود ویا درمنزل نصب میشود آیا لوله کشی آب نیاز دارد فقط سعی کردید از نوشته های خارجی ونامهای تجاری لاتین برای گنده نشان دادن وسیله استفاده کردید میشود به زبان ساده تعریف و تبلیغ کرد من از این همه نوشته هیچی نفهمیدم شما در ایران زندگی میکنید

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          شاید باورت نشه آقا جلیل، از این ساده تر که من نوشتم نمیشه نوشت. وبسایت سخت افزار یک سایت تخصصیه سخت افزار کامپیوتر و گجت های الکترونیکیه و برای استفاده از مطالبش، داشتن یکسری اطلاعات پایه برای درک مفاهیم مرتبط با سخت افزار کامپیوتر و دیگر مطالب تخصصی لازمه. این دیگه دست من نیست. اگر اطلاعاتتون کمه، یا بپرسید من توضیح میدم، یا تحقیق کنید. متن مشکلی نداره. تازه اگر سردبیر اجازه می داد برای من خیلی راحت تر، و ساده تره بود که تمام بررسی هامو به زبان انگلیسی بنویسیم. منتها نمیشه.

        • Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

          خدا صبر بده به نویسنده !

  21. Avatar سعید مداحی گفت:

    سلام.آرمین جان تشکرفراوان می کنم که بررسی بسیار بسیار مفید ازمحصولیکه قابل ابتیاع است منتشر کردید.انشاا‌..همیشه سلامت باشید.چندمورد درمتن برایم کمی جای سوال داشت که فهرست وارعرض می کنم:
    ۱-متن را سریع خواندم(برخلاف شیوه مرسوم دقیق مطالعه کردنم) ومتن هم بسیار فنی و باجزئیات نوشته شد؛لذا خیلی جاها رادرست نفهمیدم.یکی اینکه دراغلب بندها از کلمه “قابل دفاع” یا قابل قبول استفاده کردید.آیا معنی اش اینست که با بزرگان بازار فاصله این محصول شرکت گرین خیلی زیاد است؟
    ۲-عملکرد روی ۱۲۹۰۰k یا ۱۲۹۰۰ حدس می زنید بدون اورکلاک چگونه است؟
    ۳-به نور کم اشاره کردید که خیلی بجا بود.من یک کیبورد مکانیکی تسکو خریدم که عملکرد وظاهرخوب و قیمت بسیارخوبی دارد؛ ولی حس می کنم حداکثر روشنایی اش کم است(یاشاید چشمان من ضعیف شده).مشکل ازکجاست؟آیا استفاده ازledهای پرنورتر خیلی هزینه برتر است؟
    ۳-باگذر ازمتن نوشته شده، می توانید تخمین بزنید که آیا پردازنده های نسل ۱۳ اینتل اصلا نیت خنک تربودن دارند یاخیر واگر خنک ترند؛ اختلاف دما با نسل فعلی چشمگیر است؟(یاخیر؟)
    ۴-ازآنجاکه هرگز خنک کننده مایع نداشته ام؛بفرض خرید12700ضریب بسته بایک کیس فول تاور مثل 7000x کرس ایر،وطورکلی تمام کیس های با فنrgb این کولر ها جایگزین فن های کیس می شوند یا در مجاورت وپشت یا جلویشان نصب می شود؟
    ۵-اطاله کلام شد. واقعاتشکرمی کنم که محصول هدف خوبی رایا دقت و ظرافت بررسی کردید که قابل ابتیاع هم است و فاصله قیمتی با کولرهای ایسوس و لیان لی بسیار زیاد است.خداوندمتعال انشاا…حفظت کند و البته برای شرکت های خوب داخلی مثل گرین عزیز و حتی تسکو و بقیه آرزوی پیشرفت سریعتر می کنم.اطاله کلام شد.
    تشکر بسیار بسیار زیاد.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام سعید جان،

      خوشحالم بررسی مورد پسند واقع شد.

      عرض کنم قبل از پاسخ به سوالات، یه توضیحی لازمه در مورد بحث بوست پردازنده، Throttle، و اورکلاک بدم. احتمالا میدونید که پردازنده های نسل 10 به بعد اینتل به صورت هوشمند اگر شرایط کاری را محیا ببینند فرکانس خودشون رو بوست می کنند. در نسل 12، بوست کردن بر سه نوع است و به صورت مرحله ای است. مثلا وقتی شرایط محیا باشد، در پله اول تمام هسته ها تا X بوست میکنند، در مرحله دوم یک یا چند هسته تا X+1، و مرحله سوم یک یا دو هسته تا X+2. پس از بوست کردن و افزایش دمای پردازند، خودش، میاد فرکانس خودش رو کاهش می ده و پله پله برمیگرده به عقب. این روال طبیعی پردازنده است و در تمام کولرها انجام میشه. حالا ممکنه، یه کولر اینقدر خوب باشه، که پردازنده زودتر به مرحله آخر بوست برسه و دیرتر عقب گرد کنه. هر چی حالت پیش بیاد اون کولر عملکرد بهتری داره.

      حالا بر عکسش، ممکنه کولر اینقدر خوب نباشه و پردازنده نتونه به مرحله دوم یا سوم بوست برسه، یا اگر میرسه مدت زیادی نمیتونه پایدار بمونه و سریع عقب گرد کنه.

      چطوری میشه فهمید یک کولر به اندازه کافی خوب بوده و پردازنده به اندازه کافی بوست کرده؟

      از نتیجه بنچمارک، اگر بنچماری که داری میگیری، نتیجه اش، با نتیجه بنچمارک مرجع (مرجع میتونه شرکت سازنده یا در مقایسه با دیگر بررسی های آنلاین بدست بیاد) یکی باشه یا نزدیک به هم، نشون میده، اون کولر توانسته وظیفه اش رو درست انجام بده و خوب خنک کنه و پردازنده تونسته به اندازه ای که باید – در حالت پیش فرض – بوست کرده.

      در این بررسی هم پردازنده 12700K در حالت پیش فرض در تست سینی بنچ امتیازی که بدست آورد حدودا با امتیاز 12700K که در سطح اینترنت در حالت پیش فرض بدست میاد یکی است. میتونی سرچ کنی 12700K Cinebench R20 و امتیازات رو مقایسه کنی. همین حدود 8750 هست.

      پس در اینجا نتیجه میگیریم که واتر کولر گرین توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشه چون نتیجه امتیاز نشون میده پردازنده به اندازه کافی بوست کرده تا این نتیجه بدست اومده.

      موضوع بعدی دماست، به هر کولری که بتواند دمای هسته های پردازنده را زیر 85 درجه نگاه دارد، کولر خوب می گویند. در اینجا در تست پیش فرض، حداکثر دما 77 درجه بوده. بنابراین در این حالت رضایت کامل داشتیم.

      این از این، حالا میریم بحث اورکلاک، اینجا 3 تا موضوع مطرح میشه.

      1. اورکلاک مطلوب چه نوع اورکلاکی است؟
      2. اورکلاک قابل قبول چه نوع اورکلاکی است؟
      3. اورکلاک FAIL شده چه نوع اورکلاکی است؟

      در پاسخ به سوال اول، اورکلاک مطلوب اورکلاکی است که بتوان با افزایش فرکانس پردازنده به صورت دستی، امتیازی بالاتر از امتیاز حالت پیش فرض پردازنده در بنچ مارکها بدست آورد و در عین حال، بدون Throttle کردن دمای هسته های پردازنده را زیر 85 درجه نگاه داشت. این نوع اورکلاک برای استفاده 24/7 پیشنهاد میشه.

      در پاسخ به سوال دوم، اورکلاک قابل قبول (ناپلئونی)، اورکلاکی است که بتوان با افزایش فرکانس پردازنده به صورت دستی، امتیازی بالاتر از امتیاز حالت پیش فرض پردازنده در بنچ مارکها بدست آورد و در عین حال، از نظر حرارت و دما، همینکه پردازنده Throttle نکند، کافی است! یعنی دیگه اینجا دما خیلی مهم نیست که حتما زیر 85 باشه، بلکه مرز بین قبولی و رد شدن مطرحه و این مرز با Throttle کردن پردازنده خودشو نشون میده.

      در پاسخ به سوال سوم، اورکلاک FAIL شده هم اورکلاکی است که در نتیجه آن یا سیستم BSOD بده یا پردازنده از شدت حرارت Throttle کنه. که دیگه قابل قبول نیست حتی اگر نتیجه بنچ مارک بهتر بشه.

      برمیگردم به سوالات شما، سوال اول: من صرفا در مورد توانایی اورکلاک این واتر کولر با 12700K، من از لفظ قابل قبول استفاده کردم چون به هنگام اورکلاک، دما بیش از 85 درجه شد – اما چون پردازنده Throttle نکرد، نمره قبولی بهش میدم ولی این حالت از اورکلاک رو برای 24/7 پیشنهاد نمیکنم. فقط هم یک بار این واژه قابل قبول را استفاده کردم.

      فاصله این محصول با دیگر بزرگان بازار رو فقط زمانی میتونم نظر درست بدم که اونها رو هم تست کنم با همین پردازنده و همین شیوه. ولی میتونم حدس بزنم مثلا اگر واتر کولر 13 میلیون تومنی تهیه کنید، شاید بشه دمای اورکلاک تا 4.8 رو به 85 رسوند، یا مثلا اورکلاک تا 5 گیگاهرتز هم شاید – تکرار میکنم شاید یک درصد بدون Throttle امکان پذیر باشه، اما دما قطعا نزدیک به 100 درجه خواهد بود. ولی اینا همه حدسه. مهم اینه تو حالت پیش فرض، عملکرد یک کولر مطلوب باشه، چون اورکلاک نسل 12 داستانش به خیلی چیزا وابسته است، پردازنده با پردازنده فرق میکنه، دمای محیط موثره و حتی مادربرد هم مهمه و خیلی موارد دیگه.

      در مورد سوال دوم، بین 12900K با 12900 فرق زیادی هست. شما 12900 رو خیلی راحت با هر کولر 24 یا 36 سانتیمتری میتونی خنک کنی اما 12900K رو در حالت پیش فرض به زور باید خنک کرد. من واتر کولر 360FLUX رو توی همین سایت با 12900K بررسی کردم در حالت پیش فرض دما به 88 درجه رسید!! اونم وقتی دمای اتاق 26 درجه بود. یعنی بزار راحتت کنم، 12900K رو هیچ کولری نمیتونه مناسب خنکش کنه، بنابراین اورکلاکش هم فراموش کن، با کولر های AIO متداول بازار شدنی نیست، با کولر های Custom هم شانسیه و حتما واتر Sub-Zero لازم خواهید داشت.

      ولی 12900 پردازنده اهلی خوبیه.

      در مورد سوال سوم، نمیتونم پیشبینی برای نسل 13 داشته باشم. حدس میزنم اونم داغه.

      در مورد سوال چهارم، این واتر کولر گرین برای 12700K عالیه، برای 12700 ضریب بسته همین مدل یا 24 سانتی اش هم بگیرید عالیه. بهترین مکان نصب واتر کولر در سقف کیسه.

      • Avatar سعید مداحی گفت:

        آرمین جان،سنگ تمام گذاشتی.خداوند حفظت کند.واقعا لذت بردم از پاسخ جامعی که دادی والبته خود مقاله خوب و بدرد همه بخور(باتوجه به بومی بودن محصول و قیمت affordable)/تکلیف خیلی چیزها را برایم روشن کردی.بی نهایت تشکرمی کنم بابت عنایتی که به حقیر داری./فقط یک مورد را پاسخ ندادی؛درمقاله اشاره به نورکم کردی و منهم کیبورد خوب مکانیکی تسکو رامثال زدم‌ که نورش کم است‌.این به هزینه کیفیت ledهای مصرفی ربط دارد؟چرا وقتی کیبوردیک میلیونی ایرانی دارد کارش را درست انجام می دهد؛باید به کیبورد ۱۱میلیونی کورس ایر نگاه کنم؟غیرازبحث حدت نور که شد؛وموارد تجملی مثل palmrest چرمی در کیبوردهای گران،چیز مهم دیگری برای افراد(غیرتایپیست)هست که من نمی دانم؟/باز اطاله کلام شد.تشکر…تشکر…تشکر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.