طی دو روز اخیر با دو بخش نخست این مطلب، که به گفتگو های رییس بخش اکس باکس شرکت مایکرو سافت یعنی آقای فیل اسپنسر و دو تن از همکاران او در شرکت مایکرو سافت یعنی مایک یابارا و شانون لافتیس در رابطه با برنامه های آتی این شرکت در بخش بازی های کامپیوتری اختصاص داشت، با علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری همراه بودیم و اکنون نوبت به بخش سوم از این مطلب رسیده است که بر موارد مربوط به تکنولوژی واقعیت مجازی و برنامه های شرکت مایکرو سافت در این زمینه تمرکز یافته است.
همان گونه که پیش از این هم بار ها در قالب مطالب مختلف خود به آن اشاره کرده بودیم شرکت مایکرو سافت در نمایشگاه E3 امسال به معرفی رسمی کنسول خانگی جدید خود پرداخت که در حال حاضر تنها با نام (پروژه ی) Scorpio شناخته می شود. از جمله مهم ترین ویژگی هایی که کنسول Scorpio را از کنسول فعلی شرکت مایکرو سافت در نسل حاضر بازی های کامپیوتری مجزا می سازد، (علاوه بر امکان اجرای بازی های کامپیوتری با فرمت و کیفیت تصویری 4K توسط این کنسول جدید) می توان به پشتیبانی کنسول Scorpio از امکان اجرای بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی اشاره نمود. امکانی که در گام نخست به موجب همکاری شرکت مایکرو سافت با شرکت Oculus فراهم خواهد آمد و در واقع کنسول Scorpio به پشتیبانی از بازی های کامپیوتری هدست واقعیت مجازی Oculus Rift خواهد پرداخت. با این حال رییس بخش اکس باکس شرکت مایکرو سافت یعنی فیل اسپنسر به این نکته اشاره کرده است که او و سایر همکارانش در شرکت مایکرو سافت قصد ندارند تا پشتیبانی کنسول جدید خود از بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی را تنها به عناوین اختصاصی هدست واقعیت مجازی Oculus Rift منحصر سازند و برخلاف این قضیه سران مایکرو سافت این ادعا را مطرح ساخته اند که در های کنسول Scorpio به روی تمامی ابزار های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی باز خواهد بود. به عبارت بهتر بنا بر گفته های آقای اسپنسر هم اکنون این برنامه از سوی آنان در حال پیگیری است که بازی های مربوط به تمامی هدست های واقعیت مجازی موجود در بازار، در صورت تمایل طراحان و توسعه دهندگان این ابزار ها، بر روی کنسول Scorpio نیز قابل بازی باشد و از این طریق دارندگان این کنسول جدید بتوانند امکان تجربه ی طیف گسترده ای از بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی را در اختیار داشته باشند. در واقع اگر این امر در عمل محقق گردد و علاوه بر عناوین مربوط به هدست واقعیت مجازی Oculus Rift ، بازی های اختصاصی ابزار هایی نظیر هدست واقعیت مجازی HTC Vive نیز امکان اجرا بر روی کنسول Scorpio را بیابد این احتمال وجود دارد تا کنسول جدید شرکت مایکروسافت بتواند در بازار بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی گوی سبقت را از رقیب دیرینه ی خود در دنیای بازی های کامپیوتری یعنی شرکت سونی برباید و لا اقل در میدان عناوین واقعیت مجازی موفق تر از رقیب خود عمل نماید.
با این حال فرآیند تایید احتمال پشتیبانی کردن کنسول Scorpio از بیش از یک ابزار مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی (و در کل مجهز بودن کنسول جدید شرکت مایکرو سافت به قابلیت پشتیبانی از عناوین مبتنی بر VR) توسط فیل اسپنسر، نوعی تناقض را با گفته های پیشین سران شرکت مایکرو سافت پدید می آورد که می تواند سبب ساز نقاط ابهام فراوانی در رابطه با چگونگی بقای کنسول فعلی Xbox One و حتی نسخه ی بهبود یافته ی این محصول یعنی کنسول Xbox One S در ادامه ی نسل حاضر از بازی های کامپیوتری باشد. به عبارت بهتر تا این لحظه سران شرکت مایکرو سافت بار ها به این نکته اشاره کرده اند که کنسول جدید Scorpio به هیچ عنوان از وجود عناوین انحصاری بهره نخواهد برد و بر طبق برنامه ریزی های موجود از سوی شرکت مایکرو سافت قرار است تمامی بازی های منتشر شده برای این کنسول خانگی، برای دو کنسول فعلی شرکت مایکرو سافت در نسل حاضر یعنی دو کنسول Xbox One و Xbox One S نیز عرضه گردد. با این حال امکان پشتیبانی کنسول Scorpio از عناوین مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی می تواند این معادله را به طور کامل بر هم بزند و با فرض این که بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی در ادامه ی کار به بخش تاثیر گذاری از دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل شوند، این احتمال وجود دارد تا ماهیت وجودی دو کنسول Xbox One و Xbox One S به طور کامل زیر سوال برود و این دو محصول (که یکی از آنان یعنی کنسول Xbox One S محصول کاملاً جدیدی به شمار می رود) در عمل به کنسول هایی بی مصرف در ادامه ی نسل هشتم بازی های کامپیوتری تبدیل گردند. با این حال آقای فیل اسپنسر اعتقاد دیگری دارد و مدعی آن است که بر خلاف بسیاری از ناظران حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری، او آینده ی صنعت بازی سازی را به طور کامل و بی چون و چرا از آن بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی نمی داند و اعتقاد ندارد که این بازی ها بتوانند به همین زودی ها تمام شاخه های مرتبط با دنیای بازی های کامپیوتری را به تسخیر خود در آورند. در واقع رییس بخش اکس باکس شرکت مایکرو سافت بر این اعتقاد است که امکان پشتیبانی کنسول Scorpio از بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی نمی تواند تمرکز اصلی شرکت مایکرو سافت در ادامه ی نسل حاضر را بر هم بزند و اعضای بخش اکس باکس این شرکت را از دست یابی به هدف مهم و اصلی مورد پیگیری شان در ادامه ی نسل حاضر که همانا مشارکت در تولید و توسعه ی بازی های کامپیوتری مناسب برای اعضای خانواده ی اکس باکس است باز دارد. با این حال همکار آقای اسپنسر در شرکت مایکرو سافت در این زمینه محافظه کاری کمتری به خرج داده و به این نکته اشاره کرده است که تلفیق قابلیت های موجود در هدست های واقعیت مجازی و بازی های کامپیوتری مبتنی بر این تکنولوژی نوین، در کنار قابلیت های موجود و در حال توسعه ی پلتفرم اکس باکس نظیر شبکه ی اکس باکس لایو می تواند پتانسیل های فراوان و بسیار ارزشمندی را در اختیار اعضای شرکت مایکرو سافت به منظور بروز خلاقیت های بیشتر در دنیای بازی های کامپیوتری قرار دهد. در واقع آقای یابارا معتقد است که به موجب بهره گیری از امکانات قابل توجه موجود در شبکه ی اکس باکس لایو، توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی این امکان را در اختیار خواهند داشت تا به تولید عناوین آنلاین مبتنی بر این تکنولوژی بپردازند و از این طریق بازیبازان علاقه مند به بازی های واقعیت مجازی بتوانند تجربیات کاملاً جدید و ارزشمندی را در دنیای بازی های کامپیوتری (و به کمک پلتفرم اکس باکس) از سر بگذرانند. در بخش بعدی این مطلب (که به احتمال فراوان بخش پایانی آن هم خواهد بود و فردا در وب سایت سخت افزار منتشر خواهد گردید) به سایر گفتگو های اعضای ارشد شرکت مایکرو سافت در رابطه با پتانسیل های موجود در پلتفرم اکس باکس اشاره خواهیم نمود.
برای اطلاع از جدیدترین اخبار دنیای دیجیتال، قیمت انواع قطعات سخت افزاری و تجهیزات الکترونیکی، آگاهی از اخبار مرتبط با تکنولوژی از جمله نوسان قیمت ارز، تصاویر، ویدئوها و مطالب آموزشی اختصاصی به کانال تلگرام وب سایت سخت افزار بپیوندید: telegram.me/sakhtafzarmag
دیدگاهتان را بنویسید